REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wspólnik zgłosił zamiar sprzedaży całości swych udziałów. Walne zgromadzenie wyraziło zgodę poprzez podjęcie stosownej uchwały. Jak wyliczyć wartość tych udziałów? Kapitał własny spółki jest ujemny. Strata za lata ubiegłe znacznie przewyższa kapitał podstawowy.
RADA

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wspólnicy spółek kapitałowych mogą na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych sprzedawać posiadane przez siebie udziały. Umowa może dowolnie określać cenę sprzedaży. Kwotę, jaką otrzymuje zbywający udziały, należy zaewidencjonować na konto „Przychody finansowe” - w analityce „Przychody finansowe ze zbycia udziałów”. W sprawozdaniu finansowym wynik ze sprzedaży udziałów wykazuje się według metody netto.

uzasadnienie

Zgodnie z art. 180 Kodeksu spółek handlowych udziały, jako część kapitału zakładowego, mogą być przedmiotem obrotu. Zbycie udziału powinno być jednak dokonane w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. Niezachowanie tak ustalonej formy spowoduje nieważność czynności prawnej. Jeżeli udziały przechodzą na inną osobę, strony powinny zawiadomić spółkę, przedstawiając dowód przejścia. Przejście udziału jest skuteczne wobec spółki od chwili, gdy spółka otrzyma od jednego z zainteresowanych zawiadomienie o tym wraz z dowodem dokonania czynności. Nabywca udziału wstępuje do spółki w miejsce zbywcy, przejmując jego wszelkie prawa (m.in. prawo kontroli, prawo do udziału w zgromadzeniu wspólników, prawo głosu, prawo do objęcia nowych udziałów).

REKLAMA

Operacja sprzedaży powinna mieć odzwierciedlenie w księdze udziałów, prowadzonej przez zarząd na podstawie art. 188 § 1. Wprowadzone w niej zmiany, dotyczące nowego składu wspólników, należy także zgłosić we właściwym sądzie rejestrowym. Sama czynność zbycia wywołuje skutki jedynie między zbywcą a nabywcą. W księgach rachunkowych spółki w związku ze sprzedażą przez udziałowca udziałów nie powstaną zapisy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena zbycia może być ustalona na dowolnym poziomie. Wynika to bezpośrednio z przepisów kodeksu cywilnego. Artykuł 353 k.c. daje stronom swobodę kontraktowania, co pozwala im ułożyć stosunek prawny według własnego uznania. Kwota otrzymana za udziały może odpowiadać ich wartości nominalnej, ale również może się od niej znacznie różnić. Cenę sprzedaży udziałów określa się na ogół według cen rynkowych. Różnica między wartością nominalną a ceną sprzedaży udziałów wynika z tego, że spółki działają na rynku i osiągają zyski bądź straty. Osiągając zyski, jednostka może gromadzić kapitał zapasowy, buduje także swój korzystny wizerunek. Kwota uzyskana ze sprzedaży w tym przypadku będzie wyższa od jej wartości nominalnej. Gdy firma ponosi straty, cena udziałów możliwa do uzyskania będzie na poziomie niższym niż nominalna.

Zgodnie z postanowieniami art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi:

l przy umowie sprzedaży rzeczy ruchomych nabywanych do przerobu lub odsprzedaży - cena sprzedaży;

l przy umowie sprzedaży zawieranej przez nierezydentów - równowartość w złotych kwoty zagranicznych środków płatniczych, określonej w zezwoleniu dewizowym, przeznaczonych do zapłacenia ceny;

l w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnej określa się na podstawie przeciętnych cen rzeczywistych stosowanych w danej miejscowości w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem stopnia zużycia. Cena przeciętna to wypadkowa cen najwyższych i cen najniższych. Pojęcie wartości rynkowej odnosi się więc do rzeczywistego obrotu prawami majątkowymi.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w sytuacji gdy strony czynności cywilnoprawnej nie określiły wartości przedmiotu tej czynności lub wartość określona przez strony nie jest akceptowana przez organ podatkowy (znacznie odbiega od wartości rynkowej), organ podatkowy może wezwać strony do jej podwyższenia.

W przypadku zbycia udziałów w drodze sprzedaży, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Przepisy stanowią, że jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej, urząd skarbowy może wezwać strony do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

W razie niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, urząd sam określi wartość. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, wszelkie koszty ustalenia ceny rynkowej ponosi zbywający. Oznacza to, że w przypadku nabycia udziałów poniżej wartości rynkowej powstaje przychód z tytułu otrzymania częściowo odpłatnie rzeczy lub praw. Przychód ten nie wystąpi tylko w sytuacji, gdy istnieje uzasadniona przyczyna, dla której cena odbiega od wartości rynkowej.

Przykład

Spółka Beta posiada 25 sztuk udziałów w spółce Alfa. Wartość nominalna udziałów wynosi 100 zł/szt.

Wariant I

Sprzedaż poniżej wartości nominalnej

Spółka Beta zdecydowała się sprzedać swoje udziały ze względu na straty ponoszone przez spółkę Alfa i wynikający z tego brak dywidendy. Cenę sprzedaży ustalono na 80 zł.

1. Sprzedaż udziałów:

25 szt. × 80 zł/szt. = 2000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 2 000

Ma „Przychody finansowe” 2 000

2. Wyksięgowanie udziałów:

25 szt. × 100 zł/szt. = 2500 zł

Wn „Koszty finansowe” 2 500

Ma „Długoterminowe inwestycje” 2 500

3. Wpływ należności za sprzedane udziały:

Wn „Rachunek bankowy” 2 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wariant II

Sprzedaż powyżej wartości nominalnej

Spółka Beta zdecydowała się sprzedać swoje udziały. Cenę sprzedaży ustalono na 120 zł/szt.

1. Sprzedaż udziałów:

25 szt. × 120 zł/szt. = 3000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 3 000

Ma „Przychody finansowe” 3 000

2. Wyksięgowanie udziałów:

25 szt. × 100 zł/szt. = 2500 zł

Wn „Koszty finansowe” 2 500

Ma „Długoterminowe inwestycje” 2 500

3. Wpływ należności za sprzedane udziały:

Wn „Rachunek bankowy” 3 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 180-188 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 6 ust. 1-3 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1529

l art. 7 ust. 2, art. 14 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 353 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166

Jerzy Rybka

specjalista w dziale księgowości korporacyjnej firmy produkcyjnej

 
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA