REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek
Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają obowiązek (czasem tylko możliwość) zmiany swoich danych wpisanych do tej ewidencji (np. danych osobowych, adresowych), numeru firmowego rachunku bankowego a także mogą np. zmienić formę opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Jak to zrobić? W jakich terminach?

Zmiana danych w CEIDG - jakie dane trzeba aktualizować?

Dane, które przedsiębiorcy podają przy rejestracji w CEIDG, mogą zmieniać się wielokrotnie w ciągu trwania ich działalności gospodarczej. Na przykład przedsiębiorca może zmienić adres, dane kontaktowe, rozszerzyć przedmiot działalności, czy np. zrezygnować ze stałego miejsca prowadzenia firmy na rzecz pracy mobilnej. W takich i wielu innych przypadkach przedsiębiorca ma obowiązek aktualizacji danych w CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek o zmianę danych w CEIDG trzeba (jest to obowiązek przedsiębiorcy) złożyć gdy zaszły zmiany w zakresie:

  • danych osobowych lub obywatelstwa przedsiębiorcy,
  • nazwy (firmy) działalności gospodarczej,
  • adresu do doręczeń, adresu stałego miejsca wykonywania działalności, adresu zamieszkania przedsiębiorcy,
  • danych kontaktowych firmy (adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu),
  • adresu skrzynki ePUAP,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanej kodami PKD, w tym przeważającego kodu PKD,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • danych zarządcy sukcesyjnego,
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym - o ile są wymagane,
  • małżeńskiej wspólności majątkowej.

Korzystając z wniosku o zmianę danych w CEIDG, przedsiębiorca może też zgłosić:

  • wpis albo zmianę wpisu w bazie REGON,
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP,
  • zawiadomienie o wyborze prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  • rachunki bankowe związane z firmą,
  • numery identyfikacyjne uzyskane w innych krajach do celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych,
  • pełnomocnika do CEIDG,
  • zarządcę sukcesyjnego do CEIDG,
  • informacje dotyczące spółki cywilnej,
  • dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową i adres jej przechowywania.

Ważne! 
Jeśli przedsiębiorca korzysta z elektronicznego kreatora wniosku na Biznes.gov.pl, może równocześnie ze zmianą danych wnioskować o zawieszenie, wznowienie albo wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG.

Jednym wnioskiem można zgłosić do CEIDG kilka zmian, jeśli zaszły tego samego dnia.

REKLAMA

Poniższych spraw nie trzeba załatwiać dodatkowo w ZUS albo w urzędzie skarbowym, ponieważ wraz z wnioskiem do CEIDG przedsiębiorca może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • złożyć oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania
  • złożyć wniosek o kartę podatkową lub informację o zmianach w karcie podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności opodatkowanej kartą podatkową
  • dołączyć zgłoszenie rejestracyjne albo aktualizacyjne do VAT
  • zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony
  • zgłosić do ubezpieczenia członków swojej rodziny oraz pracowników twojej firmy i członków ich rodzin.

Aktualizacja danych w CEIDG - terminy

Termin w jakim przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić zmianę danych do CEIDG zależy od tego jakie dane się zmieniły.

W ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmianę:

  • imienia i nazwiska, daty urodzenia przedsiębiorcy (jeśli nie posiada numeru PESEL),
  • dodatkowych określeń, które przedsiębiorca włączył do nazwy firmy,
  • informacji o obywatelstwie,
  • adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – jeżeli takie miejsce przedsiębiorca posiada,
  • innych danych kontaktowych, jeśli przedsiębiorca podał je we wniosku o wpis do CEIDG,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanego kodami PKD.

Niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zmiany danych przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG):

  • dane zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca sukcesyjny został powołany

W dogodnym dla przedsiębiorcy terminie, jednak zgodnie ze stanem faktycznym trzeba zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmiany dotyczące:

  • daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym
  • daty zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej
  • daty zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (gdy została wcześniej zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG)
  • informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej (gdy została zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG).

Wzór wniosku i instrukcja

Wzór wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1)

Instrukcja wypełnienia wniosku CEIDG-1

Gdzie można złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDGU można złożyć w:

  • urzędach miast lub gmin
  • urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy
  • urzędach miast na prawach powiatu

Wniosek o zmianę danych w CEIDG przedsiębiorca może też złożyć przez internet na stronie biznes.gov.pl. Można załatwić tę sprawę w urzędzie przy pomocy dowolnego urzędu miasta lub gminy.

Jak złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDG można złożyć na 3 sposoby: online - przez Biznes.gov.pl, w urzędzie lub pocztą.

Online - przez Biznes.gov.pl

Po wejściu na stronę główną Biznes.gov.pl wybierz usługę "Zmień dane w CEIDG". Zaloguj się przez Login.gov.pl, wykorzystując profil zaufany lub e-dowód. Jeśli to twoje pierwsze logowanie system przeprowadzi cię przez proces zakładania konta.
Jeśli składasz wniosek przez internet, możesz skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane w twoim wpisie w CEIDG. Pełnomocnictwo musi jednak obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeśli powołujesz się w sprawie na pełnomocnika ujawnionego w CEIDG. Pełnomocnictwo jest widoczne w rejestrze publicznym i nie musi być dodatkowo potwierdzane dokumentem pełnomocnictwa.

W urzędzie

Wniosek możesz złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Urzędnik potwierdzi przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. W urzędzie musisz potwierdzić swoją tożsamość, dlatego nie zapomnij zabrać ze sobą dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Masz do wyboru 2 sposoby przygotowania wniosku:

  • wypełnij formularz, który dostaniesz w urzędzie i podpisz własnoręcznie
  • pobierz wniosek CEIDG-1 ze strony Biznes.gov.pl/ceidg, wypełnij, wydrukuj i podpisz własnoręcznie w urzędzie

Wniosek w urzędzie może złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych. Nie musisz jednak dodatkowo udzielać pełnomocnictwa na piśmie, jeśli zgłosiłeś pełnomocnika do CEIDG. Pamiętaj, że  pełnomocnictwo musi obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Jeśli sprawę załatwia twój pełnomocnik ujawniony w CEIDG, nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa, nie trzeba też okazywać dokumentu pełnomocnictwa. Jeśli posługujesz się pełnomocnictwem pisemnym, pamiętaj, że każdorazowo przy złożeniu pełnomocnictwa trzeba uiścić opłatę skarbową - 17 zł (nie dotyczy to najbliższej rodziny).

Pocztą

Wypełniony wniosek możesz wysłać listem poleconym. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.

Co dalej po złożeniu wniosku?

Urząd sprawdzi wniosek

System teleinformatyczny CEIDG poinformuje cię, jeżeli przygotowany lub złożony wniosek online jest niepoprawny. Jeżeli wniosek złożony osobiście lub listem poleconym w wybranym urzędzie miasta lub gminy jest niepoprawny, urząd wezwie cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni roboczych.

Dane twojej firmy zostaną zmienione w CEIDG

Dzięki zasadzie "jednego okienka", CEIDG prześle informacje o zmianach w twojej firmie do urzędu skarbowego, GUS, ZUS/ KRUS i do rejestrów działalności regulowanej (jeśli twoja działalność wymagała koncesji lub zezwolenia).
Aby uzyskać swój aktualny wpis w CEIDG odszukaj go w bazie przedsiębiorców i wybierz opcję Pobierz PDF. Pamiętaj, że urzędy nie mogą domagać się od ciebie przekazania zaświadczenia o wpisie do CEIDG.

Aktualizacja danych w CEIDG - termin i koszty

Zmiana (aktualizacja) wpisu w CEIDG nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG, jeśli jest to jedyny wniosek danego przedsiębiorcy przetwarzany w danym momencie.

Zmiana (aktualizacja) danych w CEIDG jest bezpłatna. Ewentualne opłaty mogą zaistnieć w przypadku realizacji tej aktualizacji przez pełnomocnika.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
- Ustawa z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Źródło: biznes.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA