REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek
Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają obowiązek (czasem tylko możliwość) zmiany swoich danych wpisanych do tej ewidencji (np. danych osobowych, adresowych), numeru firmowego rachunku bankowego a także mogą np. zmienić formę opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Jak to zrobić? W jakich terminach?

Zmiana danych w CEIDG - jakie dane trzeba aktualizować?

Dane, które przedsiębiorcy podają przy rejestracji w CEIDG, mogą zmieniać się wielokrotnie w ciągu trwania ich działalności gospodarczej. Na przykład przedsiębiorca może zmienić adres, dane kontaktowe, rozszerzyć przedmiot działalności, czy np. zrezygnować ze stałego miejsca prowadzenia firmy na rzecz pracy mobilnej. W takich i wielu innych przypadkach przedsiębiorca ma obowiązek aktualizacji danych w CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o zmianę danych w CEIDG trzeba (jest to obowiązek przedsiębiorcy) złożyć gdy zaszły zmiany w zakresie:

  • danych osobowych lub obywatelstwa przedsiębiorcy,
  • nazwy (firmy) działalności gospodarczej,
  • adresu do doręczeń, adresu stałego miejsca wykonywania działalności, adresu zamieszkania przedsiębiorcy,
  • danych kontaktowych firmy (adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu),
  • adresu skrzynki ePUAP,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanej kodami PKD, w tym przeważającego kodu PKD,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • danych zarządcy sukcesyjnego,
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym - o ile są wymagane,
  • małżeńskiej wspólności majątkowej.

Korzystając z wniosku o zmianę danych w CEIDG, przedsiębiorca może też zgłosić:

  • wpis albo zmianę wpisu w bazie REGON,
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP,
  • zawiadomienie o wyborze prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  • rachunki bankowe związane z firmą,
  • numery identyfikacyjne uzyskane w innych krajach do celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych,
  • pełnomocnika do CEIDG,
  • zarządcę sukcesyjnego do CEIDG,
  • informacje dotyczące spółki cywilnej,
  • dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową i adres jej przechowywania.

Ważne! 
Jeśli przedsiębiorca korzysta z elektronicznego kreatora wniosku na Biznes.gov.pl, może równocześnie ze zmianą danych wnioskować o zawieszenie, wznowienie albo wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG.

Jednym wnioskiem można zgłosić do CEIDG kilka zmian, jeśli zaszły tego samego dnia.

REKLAMA

Poniższych spraw nie trzeba załatwiać dodatkowo w ZUS albo w urzędzie skarbowym, ponieważ wraz z wnioskiem do CEIDG przedsiębiorca może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • złożyć oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania
  • złożyć wniosek o kartę podatkową lub informację o zmianach w karcie podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności opodatkowanej kartą podatkową
  • dołączyć zgłoszenie rejestracyjne albo aktualizacyjne do VAT
  • zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony
  • zgłosić do ubezpieczenia członków swojej rodziny oraz pracowników twojej firmy i członków ich rodzin.

Aktualizacja danych w CEIDG - terminy

Termin w jakim przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić zmianę danych do CEIDG zależy od tego jakie dane się zmieniły.

W ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmianę:

  • imienia i nazwiska, daty urodzenia przedsiębiorcy (jeśli nie posiada numeru PESEL),
  • dodatkowych określeń, które przedsiębiorca włączył do nazwy firmy,
  • informacji o obywatelstwie,
  • adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – jeżeli takie miejsce przedsiębiorca posiada,
  • innych danych kontaktowych, jeśli przedsiębiorca podał je we wniosku o wpis do CEIDG,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanego kodami PKD.

Niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zmiany danych przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG):

  • dane zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca sukcesyjny został powołany

W dogodnym dla przedsiębiorcy terminie, jednak zgodnie ze stanem faktycznym trzeba zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmiany dotyczące:

  • daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym
  • daty zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej
  • daty zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (gdy została wcześniej zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG)
  • informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej (gdy została zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG).

Wzór wniosku i instrukcja

Wzór wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1)

Instrukcja wypełnienia wniosku CEIDG-1

Gdzie można złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDGU można złożyć w:

  • urzędach miast lub gmin
  • urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy
  • urzędach miast na prawach powiatu

Wniosek o zmianę danych w CEIDG przedsiębiorca może też złożyć przez internet na stronie biznes.gov.pl. Można załatwić tę sprawę w urzędzie przy pomocy dowolnego urzędu miasta lub gminy.

Jak złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDG można złożyć na 3 sposoby: online - przez Biznes.gov.pl, w urzędzie lub pocztą.

Online - przez Biznes.gov.pl

Po wejściu na stronę główną Biznes.gov.pl wybierz usługę "Zmień dane w CEIDG". Zaloguj się przez Login.gov.pl, wykorzystując profil zaufany lub e-dowód. Jeśli to twoje pierwsze logowanie system przeprowadzi cię przez proces zakładania konta.
Jeśli składasz wniosek przez internet, możesz skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane w twoim wpisie w CEIDG. Pełnomocnictwo musi jednak obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeśli powołujesz się w sprawie na pełnomocnika ujawnionego w CEIDG. Pełnomocnictwo jest widoczne w rejestrze publicznym i nie musi być dodatkowo potwierdzane dokumentem pełnomocnictwa.

W urzędzie

Wniosek możesz złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Urzędnik potwierdzi przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. W urzędzie musisz potwierdzić swoją tożsamość, dlatego nie zapomnij zabrać ze sobą dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Masz do wyboru 2 sposoby przygotowania wniosku:

  • wypełnij formularz, który dostaniesz w urzędzie i podpisz własnoręcznie
  • pobierz wniosek CEIDG-1 ze strony Biznes.gov.pl/ceidg, wypełnij, wydrukuj i podpisz własnoręcznie w urzędzie

Wniosek w urzędzie może złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych. Nie musisz jednak dodatkowo udzielać pełnomocnictwa na piśmie, jeśli zgłosiłeś pełnomocnika do CEIDG. Pamiętaj, że  pełnomocnictwo musi obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Jeśli sprawę załatwia twój pełnomocnik ujawniony w CEIDG, nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa, nie trzeba też okazywać dokumentu pełnomocnictwa. Jeśli posługujesz się pełnomocnictwem pisemnym, pamiętaj, że każdorazowo przy złożeniu pełnomocnictwa trzeba uiścić opłatę skarbową - 17 zł (nie dotyczy to najbliższej rodziny).

Pocztą

Wypełniony wniosek możesz wysłać listem poleconym. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.

Co dalej po złożeniu wniosku?

Urząd sprawdzi wniosek

System teleinformatyczny CEIDG poinformuje cię, jeżeli przygotowany lub złożony wniosek online jest niepoprawny. Jeżeli wniosek złożony osobiście lub listem poleconym w wybranym urzędzie miasta lub gminy jest niepoprawny, urząd wezwie cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni roboczych.

Dane twojej firmy zostaną zmienione w CEIDG

Dzięki zasadzie "jednego okienka", CEIDG prześle informacje o zmianach w twojej firmie do urzędu skarbowego, GUS, ZUS/ KRUS i do rejestrów działalności regulowanej (jeśli twoja działalność wymagała koncesji lub zezwolenia).
Aby uzyskać swój aktualny wpis w CEIDG odszukaj go w bazie przedsiębiorców i wybierz opcję Pobierz PDF. Pamiętaj, że urzędy nie mogą domagać się od ciebie przekazania zaświadczenia o wpisie do CEIDG.

Aktualizacja danych w CEIDG - termin i koszty

Zmiana (aktualizacja) wpisu w CEIDG nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG, jeśli jest to jedyny wniosek danego przedsiębiorcy przetwarzany w danym momencie.

Zmiana (aktualizacja) danych w CEIDG jest bezpłatna. Ewentualne opłaty mogą zaistnieć w przypadku realizacji tej aktualizacji przez pełnomocnika.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
- Ustawa z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Źródło: biznes.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA