REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek
Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają obowiązek (czasem tylko możliwość) zmiany swoich danych wpisanych do tej ewidencji (np. danych osobowych, adresowych), numeru firmowego rachunku bankowego a także mogą np. zmienić formę opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Jak to zrobić? W jakich terminach?

Zmiana danych w CEIDG - jakie dane trzeba aktualizować?

Dane, które przedsiębiorcy podają przy rejestracji w CEIDG, mogą zmieniać się wielokrotnie w ciągu trwania ich działalności gospodarczej. Na przykład przedsiębiorca może zmienić adres, dane kontaktowe, rozszerzyć przedmiot działalności, czy np. zrezygnować ze stałego miejsca prowadzenia firmy na rzecz pracy mobilnej. W takich i wielu innych przypadkach przedsiębiorca ma obowiązek aktualizacji danych w CEIDG.

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek o zmianę danych w CEIDG trzeba (jest to obowiązek przedsiębiorcy) złożyć gdy zaszły zmiany w zakresie:

  • danych osobowych lub obywatelstwa przedsiębiorcy,
  • nazwy (firmy) działalności gospodarczej,
  • adresu do doręczeń, adresu stałego miejsca wykonywania działalności, adresu zamieszkania przedsiębiorcy,
  • danych kontaktowych firmy (adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu),
  • adresu skrzynki ePUAP,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanej kodami PKD, w tym przeważającego kodu PKD,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • danych zarządcy sukcesyjnego,
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym - o ile są wymagane,
  • małżeńskiej wspólności majątkowej.

Korzystając z wniosku o zmianę danych w CEIDG, przedsiębiorca może też zgłosić:

  • wpis albo zmianę wpisu w bazie REGON,
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP,
  • zawiadomienie o wyborze prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  • rachunki bankowe związane z firmą,
  • numery identyfikacyjne uzyskane w innych krajach do celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych,
  • pełnomocnika do CEIDG,
  • zarządcę sukcesyjnego do CEIDG,
  • informacje dotyczące spółki cywilnej,
  • dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową i adres jej przechowywania.

Ważne! 
Jeśli przedsiębiorca korzysta z elektronicznego kreatora wniosku na Biznes.gov.pl, może równocześnie ze zmianą danych wnioskować o zawieszenie, wznowienie albo wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG.

Jednym wnioskiem można zgłosić do CEIDG kilka zmian, jeśli zaszły tego samego dnia.

Poniższych spraw nie trzeba załatwiać dodatkowo w ZUS albo w urzędzie skarbowym, ponieważ wraz z wnioskiem do CEIDG przedsiębiorca może:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • złożyć oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania
  • złożyć wniosek o kartę podatkową lub informację o zmianach w karcie podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności opodatkowanej kartą podatkową
  • dołączyć zgłoszenie rejestracyjne albo aktualizacyjne do VAT
  • zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony
  • zgłosić do ubezpieczenia członków swojej rodziny oraz pracowników twojej firmy i członków ich rodzin.

Aktualizacja danych w CEIDG - terminy

Termin w jakim przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić zmianę danych do CEIDG zależy od tego jakie dane się zmieniły.

W ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmianę:

  • imienia i nazwiska, daty urodzenia przedsiębiorcy (jeśli nie posiada numeru PESEL),
  • dodatkowych określeń, które przedsiębiorca włączył do nazwy firmy,
  • informacji o obywatelstwie,
  • adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – jeżeli takie miejsce przedsiębiorca posiada,
  • innych danych kontaktowych, jeśli przedsiębiorca podał je we wniosku o wpis do CEIDG,
  • przedmiotu wykonywanej działalności opisanego kodami PKD.

Niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zmiany danych przedsiębiorca musi zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG):

  • dane zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca sukcesyjny został powołany

W dogodnym dla przedsiębiorcy terminie, jednak zgodnie ze stanem faktycznym trzeba zgłosić (złożyć wniosek do CEIDG) zmiany dotyczące:

  • daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej
  • danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym
  • daty zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej
  • daty zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (gdy została wcześniej zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG)
  • informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej (gdy została zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG).

Wzór wniosku i instrukcja

Wzór wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1)

Instrukcja wypełnienia wniosku CEIDG-1

Gdzie można złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDGU można złożyć w:

  • urzędach miast lub gmin
  • urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy
  • urzędach miast na prawach powiatu

Wniosek o zmianę danych w CEIDG przedsiębiorca może też złożyć przez internet na stronie biznes.gov.pl. Można załatwić tę sprawę w urzędzie przy pomocy dowolnego urzędu miasta lub gminy.

Jak złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?

Wniosek o zmianę danych w CEIDG można złożyć na 3 sposoby: online - przez Biznes.gov.pl, w urzędzie lub pocztą.

Online - przez Biznes.gov.pl

Po wejściu na stronę główną Biznes.gov.pl wybierz usługę "Zmień dane w CEIDG". Zaloguj się przez Login.gov.pl, wykorzystując profil zaufany lub e-dowód. Jeśli to twoje pierwsze logowanie system przeprowadzi cię przez proces zakładania konta.
Jeśli składasz wniosek przez internet, możesz skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane w twoim wpisie w CEIDG. Pełnomocnictwo musi jednak obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, jeśli powołujesz się w sprawie na pełnomocnika ujawnionego w CEIDG. Pełnomocnictwo jest widoczne w rejestrze publicznym i nie musi być dodatkowo potwierdzane dokumentem pełnomocnictwa.

W urzędzie

Wniosek możesz złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Urzędnik potwierdzi przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. W urzędzie musisz potwierdzić swoją tożsamość, dlatego nie zapomnij zabrać ze sobą dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Masz do wyboru 2 sposoby przygotowania wniosku:

  • wypełnij formularz, który dostaniesz w urzędzie i podpisz własnoręcznie
  • pobierz wniosek CEIDG-1 ze strony Biznes.gov.pl/ceidg, wypełnij, wydrukuj i podpisz własnoręcznie w urzędzie

Wniosek w urzędzie może złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych. Nie musisz jednak dodatkowo udzielać pełnomocnictwa na piśmie, jeśli zgłosiłeś pełnomocnika do CEIDG. Pamiętaj, że  pełnomocnictwo musi obejmować swoim zakresem zmianę wpisu w CEIDG. Jeśli sprawę załatwia twój pełnomocnik ujawniony w CEIDG, nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa, nie trzeba też okazywać dokumentu pełnomocnictwa. Jeśli posługujesz się pełnomocnictwem pisemnym, pamiętaj, że każdorazowo przy złożeniu pełnomocnictwa trzeba uiścić opłatę skarbową - 17 zł (nie dotyczy to najbliższej rodziny).

Pocztą

Wypełniony wniosek możesz wysłać listem poleconym. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.

Co dalej po złożeniu wniosku?

Urząd sprawdzi wniosek

System teleinformatyczny CEIDG poinformuje cię, jeżeli przygotowany lub złożony wniosek online jest niepoprawny. Jeżeli wniosek złożony osobiście lub listem poleconym w wybranym urzędzie miasta lub gminy jest niepoprawny, urząd wezwie cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni roboczych.

Dane twojej firmy zostaną zmienione w CEIDG

Dzięki zasadzie "jednego okienka", CEIDG prześle informacje o zmianach w twojej firmie do urzędu skarbowego, GUS, ZUS/ KRUS i do rejestrów działalności regulowanej (jeśli twoja działalność wymagała koncesji lub zezwolenia).
Aby uzyskać swój aktualny wpis w CEIDG odszukaj go w bazie przedsiębiorców i wybierz opcję Pobierz PDF. Pamiętaj, że urzędy nie mogą domagać się od ciebie przekazania zaświadczenia o wpisie do CEIDG.

Aktualizacja danych w CEIDG - termin i koszty

Zmiana (aktualizacja) wpisu w CEIDG nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG, jeśli jest to jedyny wniosek danego przedsiębiorcy przetwarzany w danym momencie.

Zmiana (aktualizacja) danych w CEIDG jest bezpłatna. Ewentualne opłaty mogą zaistnieć w przypadku realizacji tej aktualizacji przez pełnomocnika.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
- Ustawa z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Źródło: biznes.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA