REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Realizacja prac budowlanych w UE - 3 najważniejsze kwestie podatkowe

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Realizacja prac budowlanych w UE -  3 najważniejsze kwestie podatkowe
Realizacja prac budowlanych w UE - 3 najważniejsze kwestie podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe usług budowlanych bywa problematyczne nawet dla projektów prowadzonych w kraju, a co dopiero, gdy prace realizowane są przez polskie firmy w innych państwach UE, co w ostatnim czasie wcale nie jest rzadkością. Chęć rozwoju, wyższe marże, a może większa przewidywalność - jest wiele czynników powodujących, że polskie firmy podejmują ryzyko związane z prowadzeniem prac budowlanych poza Polską. Z wielu względów najczęstszym kierunkiem są nadal inne państwa UE. O czym trzeba pamiętać i na co zwrócić uwagę jeśli chodzi o podatki i wykonywanie prac budowlanych w innym kraju UE - o tym w artykule.

Stałe miejsce prowadzenia działalności i zakład

Przede wszystkim należy ocenić czy w związku z realizacją prac budowlanych w danym kraju powstanie stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT. Ustalenie tej okoliczności jest kluczowe zarówno dla celów rozliczania prac budowlanych wykonywanych zagranicą, jak również dla usług i towarów nabywanych w celu ich wykonania. Szczególne znaczenie mają tu usługi nabywane od podwykonawców, którzy niejednokrotnie świadczą na naszą rzecz usługi budowlane (i nie tylko). Okoliczność powstania stałego miejsca prowadzenie działalności gospodarczej wpływać będzie zatem  bezpośrednio na miejsce opodatkowania szeregu usług nabywanych w celu wykonania prac. Warto przy tym pamiętać, że choć regulacje unijne i liczne wyroki TSUE określają co należy rozumieć przez stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, to już praktyka i wykładnia tych regulacji w wielu krajach może być wręcz zaskakująca.

REKLAMA

REKLAMA

Nieco inaczej jest z powstaniem zakładu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. O ile bowiem można zastanawiać się czym jest plac budowy, to już kryterium czasu powodujące powstanie zakładu jest stosunkowo klarowne. Zdarzają się oczywiście sytuacje powodujące liczne problemy i na tym tle, niemniej jednak wielokrotnie okazywało się, że to właśnie jasno określony okres czasu skutkujący powstaniem zakładu zdecydowanie ułatwiał analizę.

Miejsce świadczenia usług

Dla rozliczania prac budowlanych ustalenie czy dane prace są usługami związanymi z nieruchomościami wydaje się kwestią podstawową. W praktyce znowu okazuje się, że nie jest to takie proste i oczywiste. Choć definicja nieruchomości i usług związanych z nieruchomościami zawarta jest w unijnym rozporządzeniu, to już ocena danej usługi przez pryzmat kryteriów wynikających z rozporządzenia często wymaga bardzo szczegółowej analizy konkretnego przypadku i niejednokrotnie uwzględnienia podejścia lokalnych organów podatkowych. W praktyce dość często dochodzi na tym tle do sporów i kontrowersji, w szczególności jeśli wykonując prace budowlane korzystamy z licznych podwykonawców.

 Rejestracja na VAT i prowadzenie rozliczeń VAT

Co do zasady, o ile w związku z wykonywaniem prac budowlanych lub odbiorem usług wykonywanych przez naszych podwykonawców i dostawców nie będziemy posiadali w danym kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a usługi budowlane realizujemy na rzecz zarejestrowanego podatnika VAT i posiadającego siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w tym kraju, rozliczenia powinny być realizowane w oparciu w mechanizm odwrotnego obciążenia. Sytuacja nieco się komplikuje jeśli od naszych lokalnych dostawców otrzymujemy faktury na znaczne kwoty z lokalnym VAT lub też nabywamy usługi związane z nieruchomościami od podwykonawców i dostawców nieposiadających ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w kraju położenia nieruchomości. W takich przypadkach może dojść do sytuacji, w której musimy - albo będzie nam się po prostu opłacało - zarejestrować się na VAT w kraju położenia nieruchomości.

REKLAMA

Niezależnie od kwestii usług, jeśli chodzi o obowiązek rejestracji na VAT w kraju prowadzenia prac budowlanych, czasami może zdarzyć się, że do takiego obowiązku dojdzie z uwagi na zakupy materiałów w innym kraju członkowskim i przywóz ich do kraju prowadzenia budowy, tj. WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości jest więcej

Wyżej wymienione zagadnienia nie są wszystkim kwestiami związanymi z rozliczaniem prac budowlanych prowadzonych przez polskie firmy w innych krajach UE, o których należy pamiętać. Warto choćby wspomnieć o obowiązkach związanych z oddelegowaniem pracowników, koniecznością zapłaty podatku u źródła w związku np. z wynajmem sprzętu budowlanego czy też różnego rodzaju podatkami i opłatami lokalnymi.

 Tomasz Kowalczyk, doradca podatkowy, Senior Manager w Enodo Advisors. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu podatku od towarów i usług zdobyte podczas realizacji różnorodnych projektów dla podmiotów polskich oraz międzynarodowych korporacji. Prowadzi szkolenia z zakresu podatku VAT, jest również autorem artykułów i komentarzy z tej tematyki. 

***

Jeśli te tematy są dla Państwa interesujące, serdecznie zapraszam na nasz najbliższy webinar poświęcony między innymi ww. kwestiom:
Podatki a realizacja prac budowlanych w UE”.
Bezpłatne szkolenie online odbędzie się 23 czerwca 2022 r. o godz. 10:00.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA