REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Realizacja prac budowlanych w UE - 3 najważniejsze kwestie podatkowe

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Realizacja prac budowlanych w UE -  3 najważniejsze kwestie podatkowe
Realizacja prac budowlanych w UE - 3 najważniejsze kwestie podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe usług budowlanych bywa problematyczne nawet dla projektów prowadzonych w kraju, a co dopiero, gdy prace realizowane są przez polskie firmy w innych państwach UE, co w ostatnim czasie wcale nie jest rzadkością. Chęć rozwoju, wyższe marże, a może większa przewidywalność - jest wiele czynników powodujących, że polskie firmy podejmują ryzyko związane z prowadzeniem prac budowlanych poza Polską. Z wielu względów najczęstszym kierunkiem są nadal inne państwa UE. O czym trzeba pamiętać i na co zwrócić uwagę jeśli chodzi o podatki i wykonywanie prac budowlanych w innym kraju UE - o tym w artykule.

Stałe miejsce prowadzenia działalności i zakład

Przede wszystkim należy ocenić czy w związku z realizacją prac budowlanych w danym kraju powstanie stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT. Ustalenie tej okoliczności jest kluczowe zarówno dla celów rozliczania prac budowlanych wykonywanych zagranicą, jak również dla usług i towarów nabywanych w celu ich wykonania. Szczególne znaczenie mają tu usługi nabywane od podwykonawców, którzy niejednokrotnie świadczą na naszą rzecz usługi budowlane (i nie tylko). Okoliczność powstania stałego miejsca prowadzenie działalności gospodarczej wpływać będzie zatem  bezpośrednio na miejsce opodatkowania szeregu usług nabywanych w celu wykonania prac. Warto przy tym pamiętać, że choć regulacje unijne i liczne wyroki TSUE określają co należy rozumieć przez stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, to już praktyka i wykładnia tych regulacji w wielu krajach może być wręcz zaskakująca.

REKLAMA

Autopromocja

Nieco inaczej jest z powstaniem zakładu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. O ile bowiem można zastanawiać się czym jest plac budowy, to już kryterium czasu powodujące powstanie zakładu jest stosunkowo klarowne. Zdarzają się oczywiście sytuacje powodujące liczne problemy i na tym tle, niemniej jednak wielokrotnie okazywało się, że to właśnie jasno określony okres czasu skutkujący powstaniem zakładu zdecydowanie ułatwiał analizę.

Miejsce świadczenia usług

Dla rozliczania prac budowlanych ustalenie czy dane prace są usługami związanymi z nieruchomościami wydaje się kwestią podstawową. W praktyce znowu okazuje się, że nie jest to takie proste i oczywiste. Choć definicja nieruchomości i usług związanych z nieruchomościami zawarta jest w unijnym rozporządzeniu, to już ocena danej usługi przez pryzmat kryteriów wynikających z rozporządzenia często wymaga bardzo szczegółowej analizy konkretnego przypadku i niejednokrotnie uwzględnienia podejścia lokalnych organów podatkowych. W praktyce dość często dochodzi na tym tle do sporów i kontrowersji, w szczególności jeśli wykonując prace budowlane korzystamy z licznych podwykonawców.

 Rejestracja na VAT i prowadzenie rozliczeń VAT

Co do zasady, o ile w związku z wykonywaniem prac budowlanych lub odbiorem usług wykonywanych przez naszych podwykonawców i dostawców nie będziemy posiadali w danym kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a usługi budowlane realizujemy na rzecz zarejestrowanego podatnika VAT i posiadającego siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w tym kraju, rozliczenia powinny być realizowane w oparciu w mechanizm odwrotnego obciążenia. Sytuacja nieco się komplikuje jeśli od naszych lokalnych dostawców otrzymujemy faktury na znaczne kwoty z lokalnym VAT lub też nabywamy usługi związane z nieruchomościami od podwykonawców i dostawców nieposiadających ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w kraju położenia nieruchomości. W takich przypadkach może dojść do sytuacji, w której musimy - albo będzie nam się po prostu opłacało - zarejestrować się na VAT w kraju położenia nieruchomości.

Niezależnie od kwestii usług, jeśli chodzi o obowiązek rejestracji na VAT w kraju prowadzenia prac budowlanych, czasami może zdarzyć się, że do takiego obowiązku dojdzie z uwagi na zakupy materiałów w innym kraju członkowskim i przywóz ich do kraju prowadzenia budowy, tj. WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości jest więcej

Wyżej wymienione zagadnienia nie są wszystkim kwestiami związanymi z rozliczaniem prac budowlanych prowadzonych przez polskie firmy w innych krajach UE, o których należy pamiętać. Warto choćby wspomnieć o obowiązkach związanych z oddelegowaniem pracowników, koniecznością zapłaty podatku u źródła w związku np. z wynajmem sprzętu budowlanego czy też różnego rodzaju podatkami i opłatami lokalnymi.

 Tomasz Kowalczyk, doradca podatkowy, Senior Manager w Enodo Advisors. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu podatku od towarów i usług zdobyte podczas realizacji różnorodnych projektów dla podmiotów polskich oraz międzynarodowych korporacji. Prowadzi szkolenia z zakresu podatku VAT, jest również autorem artykułów i komentarzy z tej tematyki. 

***

Jeśli te tematy są dla Państwa interesujące, serdecznie zapraszam na nasz najbliższy webinar poświęcony między innymi ww. kwestiom:
Podatki a realizacja prac budowlanych w UE”.
Bezpłatne szkolenie online odbędzie się 23 czerwca 2022 r. o godz. 10:00.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA