REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok w postępowaniu gospodarczym jako tytuł zabezpieczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyrok w postępowaniu gospodarczym jako tytuł zabezpieczenia
Wyrok w postępowaniu gospodarczym jako tytuł zabezpieczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawomocny wyrok sądu pierwszej instancji w postępowaniu odrębnym w sprawach gospodarczych - uwzględniający powództwo o roszczenie pieniężne albo świadczenie innych rzeczy zamiennych - jest tytułem zabezpieczenia.

Wyrok sądu pierwszej instancji w postępowaniu gospodarczym jako tytuł zabezpieczenia

Chociaż od najobszerniejszej od lat nowelizacji ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (dalej jako „k.p.c.”) minęły już ponad 3 lata, to nie wszystkie zmiany k.p.c. zdają się być powszechnie znane stronom postępowania.
Jedną ze zmian jest wprowadzenie do k.p.c. art. 45813, zgodnie z którym nieprawomocny wyrok sądu pierwszej instancji uwzględniający powództwo o roszczenie pieniężne albo świadczenie innych rzeczy zamiennych wydany w postępowaniu odrębnym w sprawach gospodarczych jest tytułem zabezpieczenia. Wprowadzenie ww. przepisu związane jest z przywróceniem przez ustawodawcę postępowania odrębnego w sprawach gospodarczych.

Sprawami gospodarczymi są m.in. sprawy ze stosunków cywilnych między przedsiębiorcami w zakresie prowadzonych przez nich działalności gospodarczej, choćby którakolwiek ze stron zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej. Pełen katalog spraw, które mają charakter spraw gospodarczych określony został w art. 4582 k.p.c.

Wskazaną wyżej zmianę należy ocenić pozytywnie. Ułatwia ona w profesjonalnym obrocie dochodzenie wierzytelności od kontrahentów. Szybkość działań podejmowanych w celu egzekwowania wierzytelności ma ogromne znaczenie dla osiągnięcia celu jakim jest odzyskanie dochodzonych należności. Dzięki tej zmianie wierzyciel, jeszcze przed prawomocnym zakończeniem postępowania sądowego, może za pośrednictwem komornika sądowego dokonać zajęcia majątku dłużnika.

Pamiętać jednak należy, że nie każdy wyrok sądu gospodarczego wydany w pierwszej instancji będzie stanowił tytuł zabezpieczenia. Tytułem zabezpieczenia będzie wyrok, który spełnia łącznie niżej wskazane warunki:

REKLAMA

Autopromocja
  • jest wyrokiem zasądzającym świadczenie w pieniądzu lub w innych rzeczach zamiennych,
  • został wydany w postępowaniu odrębnym w sprawach gospodarczych.

REKLAMA

Pierwszy ze wskazanych warunków jest jasny i nie wymaga szerszego wyjaśnienia. Marginalnie można jedynie dodać, że znacznie częściej postępowania w sprawach gospodarczych dotyczyć będą roszczeń pieniężnych, aniżeli świadczenia w rzeczach zamiennych.

Co do drugiego ze wskazanych wyżej warunków uznania wyroku za tytuł zabezpieczający, zwrócić należy uwagę, na możliwość złożenia przez stronę, która nie jest przedsiębiorcą lub jest przedsiębiorcą będącą osobą fizyczną (a której sprawa powinna być rozpoznawana w postępowaniu gospodarczym) wniosku o rozpoznanie sprawy z pominięciem tych przepisów. Sąd rozpoznający sprawę jest takim wnioskiem związany, a wyrok, który został wydany z pominięciem tych przepisów nie będzie tytułem zabezpieczenia.

Wykonanie zabezpieczenia

Po wydaniu przez Sąd I instancji w postępowaniu gospodarczym wyroku uwzględniającego powództwo, powód może wszcząć postępowanie egzekucyjne w celu wykonania zabezpieczenia. W pierwszej kolejności konieczne jest jednak uzyskanie z sądu odpisu wyroku stanowiącego tytuł zabezpieczenia.

Kiedy powód dysponuje fizycznie odpisem wyroku, uprawniony jest do złożenia wniosku o wszczęcie egzekucji w celu wykonania zabezpieczenia – bez oczekiwania na prawomocne zakończenie postępowania sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

We wniosku o wszczęcie egzekucji w celu wykonania zabezpieczenia uprawniony (powód) powinien wskazać sposób zabezpieczenia, np. zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego, zajęcie innych wierzytelności, zajęcie ruchomości. Wraz z wnioskiem uprawniony powinien także uiścić opłatę w wysokości 5% kwoty zabezpieczenia. Wniosek kierowany jest do komornika sądowego.

Taką inwestycję uznać należy w wielu przypadkach za opłacalną, gdyż pozwala ona na uchwycenie majątku obowiązanego (pozwanego) jeszcze przed uzyskaniem tytułu wykonawczego przez wierzyciela. Komornik, działający zgodnie z wnioskiem uprawnionego dokona zajęć majątku obowiązanego, a uzyskane w trakcie postępowania środki zdeponuje w depozycie sądowym. 

Zwrócić także należy uwagę na to, że koszty poniesione przez uprawnionego na poczet postępowania egzekucyjnego w celu wykonania zabezpieczenia możliwe są do „przerzucenia” na obowiązanego.

Mateusz Nowakowski, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA