REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenia majątku przed wierzycielami: Rola i korzyści z fundacji rodzinnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zabezpieczenia majątku przed wierzycielami: Rola i korzyści z fundacji rodzinnej
Zabezpieczenia majątku przed wierzycielami: Rola i korzyści z fundacji rodzinnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W rzeczywistości zmiennych warunków ekonomicznych i finansowych, wielu przedsiębiorców i osób prywatnych poszukuje skutecznych sposobów ochrony swojego majątku, w tym przed potencjalnymi roszczeniami wierzycieli. Jednym z narzędzi, które zyskuje coraz większą popularność w tej dziedzinie, jest fundacja rodzinna. W Polsce fundacja rodzinna stała się nie tylko sposobem na zarządzanie majątkiem, ale także skutecznym mechanizmem zabezpieczającym. W niniejszym artykule omówimy rolę oraz korzyści wynikające z ustanowienia fundacji rodzinnej jako instrumentu ochrony majątku przed wierzycielami.

Korzyści wynikające z ustanowienia fundacji rodzinnej

REKLAMA

Ustanowienie fundacji rodzinnej jako formy zabezpieczenia majątku niesie za sobą szereg korzyści dla osób fizycznych oraz rodzinnych przedsiębiorstw. Jedną z głównych zalet jest możliwość transferu majątku do fundacji, zachowując jednocześnie kontrolę nad nim poprzez sprawowanie funkcji zarządczych. W ten sposób osoba zakładająca fundację może nadal korzystać z majątku, np. poprzez korzystanie z dochodów z funduszy fundacji czy dysponowanie nieruchomościami przekazanymi na jej cele.

REKLAMA

Ponadto fundacja rodzinna może być skutecznym narzędziem planowania sukcesji, umożliwiając przekazanie majątku kolejnym pokoleniom w sposób kontrolowany i zminimalizowany pod kątem ryzyka ewentualnych roszczeń wierzycieli. Dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu struktury fundacji, możliwe jest zachowanie ciągłości działań biznesowych oraz ochrona przed utratą majątku w przypadku nieprzewidzianych sytuacji finansowych.

 

Rola fundacji rodzinnej w zabezpieczeniu majątku

Fundacja rodzinna, będąca formą organizacji non-profit, może pełnić istotną rolę w ochronie majątku przed roszczeniami. Głównym celem ustanowienia fundacji rodzinnej jest zabezpieczenie majątku na potrzeby przyszłych pokoleń, ale również chronienie go przed ewentualnymi zagrożeniami zewnętrznymi, takimi jak wierzyciele czy roszczenia spadkobiercze.

Jednym z najważniejszych aspektów fundacji rodzinnej jako narzędzia ochronnego jest fakt, że majątek przekazany na jej cele przestaje być własnością osób fizycznych, które go utworzyły. Dzięki temu, w przypadku ewentualnych roszczeń wierzycieli, fundacja rodzinna może stanowić barierę chroniącą majątek przed egzekucją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zakres odpowiedzialności fundacji rodzinnej 

Fundacja rodzinna co do zasady odpowiada za zobowiązania związane z osobą fundatora i jest to odpowiedzialność solidarna. Obejmuje ona zobowiązania fundatora, które powstały przed ustanowieniem fundacji rodzinnej. Uprzywilejowaniu podlegają zobowiązania z tytułu obowiązku alimentacyjnego, ponieważ w przypadku obowiązku alimentacyjnego fundacja rodzina może ponosić odpowiedzialność za zobowiązania powstałe zarówno przed ustanowieniem fundacji, jak też po jej ustanowieniu. 

REKLAMA

Istotną niedogodność w dochodzeniu roszczeń wobec fundacji rodzinnej za zobowiązania fundatora stanowi brak informacji o jego osobie w rejestrze fundacji rodzinnych. Co więcej, na obecną chwilę dostęp do, co prawda, jawnego rejestru fundacji rodzinnych, jest możliwy jedynie w siedzibie Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim, nie istnieje bowiem zdalny dostęp do rejestru. 

Może więc okazać się, że wierzyciele niejednokrotnie będą występować z roszczeniami wobec niewypłacalnego fundatora, nie wiedząc, że źródłem braku majątku po jego stronie jest wniesienie go do fundacji rodzinnej. Może to prowadzić nawet do tego, że zaspokojenie wierzyciela zostanie udaremnione. 

Warto pamiętać także, że stosownie do przepisów o fundacji rodzinnej mienie fundacji rodzinnej może mieć cztery źródła pochodzenia: wniesienie przez fundatora w momencie ustanowienia fundacji, darowizna, spadkobranie oraz wzrost wartości mienia w związku z zarządem fundacji. W efekcie uzupełnienie przez fundatora za jego życia mienia działającej fundacji rodzinnej powinno odbywać się wyłącznie w drodze darowizny. Zasilenie majątku fundacji rodzinnej w drodze darowizny, jeżeli miało ono na celu zaszkodzenie wierzycielom lub uniemożliwienie im zaspokojenia roszczeń, może być zwalczane w drodze skargi pauliańskiej, pozwalającej podważyć skutki takiego rozporządzenia fundatora. Dochodzenie roszczeń wobec fundacji rodzinnej w tym trybie także może być jednak znacznie utrudnione, z uwagi na niejawność tego rodzaju rozporządzeń. 

Wcale względniejsze dla wierzycieli nie jest dochodzenie roszczeń za zobowiązania fundatora powstałe przed założeniem fundacji wobec fundacji rodzinnej powołanej w testamencie. Pomijając wcześniej wskazane trudności natury informacyjnej wynikającej ze sposobu prowadzenia rejestru, na przeszkodzie w skutecznym dochodzeniu roszczeń wobec fundacji – spadkobiercy może stać fakt, że fundacja rodzinna ustanowiona w testamencie może być wpisana do rejestru do dwóch lat od ogłoszenia testamentu. Liczenie okresu dwóch lat od ogłoszenia testamentu, nie zaś od otwarcia spadku (śmierci fundatora) może sprawiać, że z uwagi na upływ terminu przedawnienia dochodzenie przez wierzycieli roszczeń za zobowiązania fundatora wobec tak powołanej fundacji może być iluzoryczne. 

Podsumowanie

W obliczu zwiększającej się niepewności ekonomicznej i finansowej, posiadanie skutecznych zabezpieczeń majątkowych staje się priorytetem dla wielu osób i przedsiębiorstw. Fundacja rodzinna, ze względu na swoją specyficzną strukturę i cele, może stanowić efektywne narzędzie ochronne przed roszczeniami wierzycieli. Dzięki możliwości przeniesienia majątku do fundacji, zachowując jednocześnie pewną kontrolę nad nim, osoby fizyczne mogą skutecznie zabezpieczyć swoje aktywa na potrzeby przyszłych pokoleń, jednocześnie minimalizując ryzyko utraty majątku w wyniku egzekucji lub innych roszczeń wierzycieli. Warto podkreślić, że ustanowienie fundacji rodzinnej wymaga starannej analizy i planowania pod kątem indywidualnej sytuacji oraz potrzeb, dlatego zawsze warto skonsultować się z doświadczonym prawnikiem czy doradcą podatkowym przed podjęciem decyzji w tej materii.

Mateusz Chmura, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p. 

Kontakt do autora znajdziesz tu: chmuralegal.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA