Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

Jakub Jaroń, doradca podatkowy
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
fundacja rodzinna udziały podatek
fundacja rodzinna udziały podatek
Shutterstock

Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

Fundacja rodzinna jest bowiem co do zasady zwolniona z podatku dochodowego w sposób podmiotowy, w zakresie w jakim prowadzi dozwoloną działalność gospodarczą. Wobec tego wśród pojawiających się pytań coraz częściej możemy zauważyć również te dotyczące zbycia przez fundację rodzinną udziałów, które wcześniej zostały do niej wniesione. Czy transakcja ta mieści się w zakresie dopuszczalnej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej? Czy może w przypadku takich transakcji zastosowanie znajdzie sankcyjna stawka podatku dochodowego?

Zbycie udziałów wniesionych do fundacji rodzinnej a zwolnienie z CIT

Z takimi rozterkami właśnie zwrócił się wnioskodawca do organu wydającego interpretacje podatkowe. W złożonym w dniu 4 września 2023 r. wniosku (0111-KDIB1-2.4010.451.2023.2.DP) przedstawił opis zdarzenia przyszłego, w ramach którego planował sprzedaż udziałów w spółce przekazanych do nowo utworzonej fundacji rodzinnej.

W złożonym wniosku przedstawiono, że w ramach procesu tworzenia fundacji rodzinnej fundator(wnioskodawca) będzie posiadał status zarówno fundatora jak i samego beneficjenta, bowiem na ten moment nie jest jeszcze znany krąg beneficjentów samej fundacji. Według wstępnych założeń wnioskodawcy, jednym ze składników majątku jaki miałby zostać wniesiony do fundacji rodzinnej byłyby posiadane przez wnioskodawcę udziały w spółce. Wnioskodawca w złożonym wniosku o interpretacje wskazał również, że z uwagi na dojrzałość prowadzonej w spółce inwestycji, udziały w niej prawdopodobnie zostaną w części, a po realizacji inwestycji w całości w niedługim czasie zbyte przez fundację rodzinną. Uzyskane w ten sposób środki miały by posłużyć nabyciu udziałów w innych spółach.

Wobec tego wnioskodawca powziął wątpliwość czy z uwagi na niedługi czas w jakim zostaną zbyte wniesione do fundacji rodzinnej udziały, transakcja ta korzystać będzie ze zwolnienia wskazanego w ustawie o CIT. Czy może zastosowanie znajdzie 25% stawka podatku w przypadku fundacji rodzinnej prowadzącej działalność gospodarczą wykraczającą poza wskazany w ustawie o CIT zakres.

W swoim stanowisku wnioskodawca argumentował, że zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej oraz ustawy o CIT, zbycie udziałów przez fundację mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji. Wobec tego podmiot ten powinien skorzystać ze zwolnienia podatkowego.

Wydający interpretację organ podkreślił, że choć fundacja rodzinna podlega ogólnemu zwolnieniu od podatku dochodowego, istnieją pewne wyjątki, takie jak działalność gospodarcza wykraczająca poza zakres wskazany w ustawie o fundacji rodzinnej. Zatem, jeśli zbycie udziałów przez fundację nie mieści się w zakresie dozwolonej działalności, podlega ono opodatkowaniu stawką 25%.

Dlatego też decydującym elementem w przedstawionym zapytaniu był zakres dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, który został określony w ustawie. W przypadku, gdy zbycie udziałów stanowiło by działalność w granicach wskazanych przez ustawodawcę, zwolnienie podatkowe znalazłoby zastosowanie. Jednakże, należało dokładnie ocenić, czy konkretne działania fundacji, w tym zbycie udziałów, znajdują się w zakresie przewidzianym w ustawie.

Zbycie udziałów, które zostały wniesione do fundacji wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży

Zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej, jej art. 5 ust. 3 fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą. Jednakże istniały wątpliwości, czy zbycie udziałów, które zostały wniesione do fundacji wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, mieści się w zakresie dozwolonej działalności.

Organ podatkowy, analizując przepisy ustawy o fundacji rodzinnej, uznał, że zbycie udziałów przez fundację, nawet jeśli te udziały zostały nabyte wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, mieści się w zakresie działalności przewidzianej przez ustawodawcę dla fundacji rodzinnych. Powyższe wynika z faktu, iż fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej. Powyższego nie zmienia fakt, że tego rodzaju składniki mienia zostały wniesione do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego. Zatem zdaniem organu, zbycie udziałów wniesionych do fundacji przez wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dochody uzyskane ze zbycia udziałów przez fundację rodzinną nie będą podlegał opodatkowaniu CIT

Powyższe oznacza zatem, że w konsekwencji, dochody uzyskane ze zbycia udziałów przez fundację rodzinną nie będą podlegał opodatkowaniu CIT, bowiem przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Tym samym wnioskodawca otrzymał pozytywną interpretację, co pozwoliło na jasne określenie sytuacji podatkowej w kontekście planowanej transakcji. Takie wyjaśnienie stanowi istotne wsparcie dla osób zakładających fundacje rodzinne, zapewniając pewność prawną i klarowność w zakresie ich działalności oraz opodatkowania.

Jakub Jaroń
doradca podatkowy nr 13468

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak