Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Jaroń, doradca podatkowy
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
fundacja rodzinna udziały podatek
fundacja rodzinna udziały podatek
Shutterstock

Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

Fundacja rodzinna jest bowiem co do zasady zwolniona z podatku dochodowego w sposób podmiotowy, w zakresie w jakim prowadzi dozwoloną działalność gospodarczą. Wobec tego wśród pojawiających się pytań coraz częściej możemy zauważyć również te dotyczące zbycia przez fundację rodzinną udziałów, które wcześniej zostały do niej wniesione. Czy transakcja ta mieści się w zakresie dopuszczalnej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej? Czy może w przypadku takich transakcji zastosowanie znajdzie sankcyjna stawka podatku dochodowego?

Zbycie udziałów wniesionych do fundacji rodzinnej a zwolnienie z CIT

Z takimi rozterkami właśnie zwrócił się wnioskodawca do organu wydającego interpretacje podatkowe. W złożonym w dniu 4 września 2023 r. wniosku (0111-KDIB1-2.4010.451.2023.2.DP) przedstawił opis zdarzenia przyszłego, w ramach którego planował sprzedaż udziałów w spółce przekazanych do nowo utworzonej fundacji rodzinnej.

W złożonym wniosku przedstawiono, że w ramach procesu tworzenia fundacji rodzinnej fundator(wnioskodawca) będzie posiadał status zarówno fundatora jak i samego beneficjenta, bowiem na ten moment nie jest jeszcze znany krąg beneficjentów samej fundacji. Według wstępnych założeń wnioskodawcy, jednym ze składników majątku jaki miałby zostać wniesiony do fundacji rodzinnej byłyby posiadane przez wnioskodawcę udziały w spółce. Wnioskodawca w złożonym wniosku o interpretacje wskazał również, że z uwagi na dojrzałość prowadzonej w spółce inwestycji, udziały w niej prawdopodobnie zostaną w części, a po realizacji inwestycji w całości w niedługim czasie zbyte przez fundację rodzinną. Uzyskane w ten sposób środki miały by posłużyć nabyciu udziałów w innych spółach.

Wobec tego wnioskodawca powziął wątpliwość czy z uwagi na niedługi czas w jakim zostaną zbyte wniesione do fundacji rodzinnej udziały, transakcja ta korzystać będzie ze zwolnienia wskazanego w ustawie o CIT. Czy może zastosowanie znajdzie 25% stawka podatku w przypadku fundacji rodzinnej prowadzącej działalność gospodarczą wykraczającą poza wskazany w ustawie o CIT zakres.

W swoim stanowisku wnioskodawca argumentował, że zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej oraz ustawy o CIT, zbycie udziałów przez fundację mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji. Wobec tego podmiot ten powinien skorzystać ze zwolnienia podatkowego.

Wydający interpretację organ podkreślił, że choć fundacja rodzinna podlega ogólnemu zwolnieniu od podatku dochodowego, istnieją pewne wyjątki, takie jak działalność gospodarcza wykraczająca poza zakres wskazany w ustawie o fundacji rodzinnej. Zatem, jeśli zbycie udziałów przez fundację nie mieści się w zakresie dozwolonej działalności, podlega ono opodatkowaniu stawką 25%.

Dlatego też decydującym elementem w przedstawionym zapytaniu był zakres dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, który został określony w ustawie. W przypadku, gdy zbycie udziałów stanowiło by działalność w granicach wskazanych przez ustawodawcę, zwolnienie podatkowe znalazłoby zastosowanie. Jednakże, należało dokładnie ocenić, czy konkretne działania fundacji, w tym zbycie udziałów, znajdują się w zakresie przewidzianym w ustawie.

Zbycie udziałów, które zostały wniesione do fundacji wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży

Zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej, jej art. 5 ust. 3 fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą. Jednakże istniały wątpliwości, czy zbycie udziałów, które zostały wniesione do fundacji wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, mieści się w zakresie dozwolonej działalności.

Organ podatkowy, analizując przepisy ustawy o fundacji rodzinnej, uznał, że zbycie udziałów przez fundację, nawet jeśli te udziały zostały nabyte wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, mieści się w zakresie działalności przewidzianej przez ustawodawcę dla fundacji rodzinnych. Powyższe wynika z faktu, iż fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej. Powyższego nie zmienia fakt, że tego rodzaju składniki mienia zostały wniesione do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego. Zatem zdaniem organu, zbycie udziałów wniesionych do fundacji przez wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dochody uzyskane ze zbycia udziałów przez fundację rodzinną nie będą podlegał opodatkowaniu CIT

Powyższe oznacza zatem, że w konsekwencji, dochody uzyskane ze zbycia udziałów przez fundację rodzinną nie będą podlegał opodatkowaniu CIT, bowiem przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Tym samym wnioskodawca otrzymał pozytywną interpretację, co pozwoliło na jasne określenie sytuacji podatkowej w kontekście planowanej transakcji. Takie wyjaśnienie stanowi istotne wsparcie dla osób zakładających fundacje rodzinne, zapewniając pewność prawną i klarowność w zakresie ich działalności oraz opodatkowania.

Jakub Jaroń
doradca podatkowy nr 13468

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.