Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

Jakub Jaroń, doradca podatkowy
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
fundacja rodzinna udziały podatek
fundacja rodzinna udziały podatek
Shutterstock
Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

Fundacja rodzinna jest bowiem co do zasady zwolniona z podatku dochodowego w sposób podmiotowy, w zakresie w jakim prowadzi dozwoloną działalność gospodarczą. Wobec tego wśród pojawiających się pytań coraz częściej możemy zauważyć również te dotyczące zbycia przez fundację rodzinną udziałów, które wcześniej zostały do niej wniesione. Czy transakcja ta mieści się w zakresie dopuszczalnej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej? Czy może w przypadku takich transakcji zastosowanie znajdzie sankcyjna stawka podatku dochodowego?

Zbycie udziałów wniesionych do fundacji rodzinnej a zwolnienie z CIT

Z takimi rozterkami właśnie zwrócił się wnioskodawca do organu wydającego interpretacje podatkowe. W złożonym w dniu 4 września 2023 r. wniosku (0111-KDIB1-2.4010.451.2023.2.DP) przedstawił opis zdarzenia przyszłego, w ramach którego planował sprzedaż udziałów w spółce przekazanych do nowo utworzonej fundacji rodzinnej.

W złożonym wniosku przedstawiono, że w ramach procesu tworzenia fundacji rodzinnej fundator(wnioskodawca) będzie posiadał status zarówno fundatora jak i samego beneficjenta, bowiem na ten moment nie jest jeszcze znany krąg beneficjentów samej fundacji. Według wstępnych założeń wnioskodawcy, jednym ze składników majątku jaki miałby zostać wniesiony do fundacji rodzinnej byłyby posiadane przez wnioskodawcę udziały w spółce. Wnioskodawca w złożonym wniosku o interpretacje wskazał również, że z uwagi na dojrzałość prowadzonej w spółce inwestycji, udziały w niej prawdopodobnie zostaną w części, a po realizacji inwestycji w całości w niedługim czasie zbyte przez fundację rodzinną. Uzyskane w ten sposób środki miały by posłużyć nabyciu udziałów w innych spółach.

Wobec tego wnioskodawca powziął wątpliwość czy z uwagi na niedługi czas w jakim zostaną zbyte wniesione do fundacji rodzinnej udziały, transakcja ta korzystać będzie ze zwolnienia wskazanego w ustawie o CIT. Czy może zastosowanie znajdzie 25% stawka podatku w przypadku fundacji rodzinnej prowadzącej działalność gospodarczą wykraczającą poza wskazany w ustawie o CIT zakres.

W swoim stanowisku wnioskodawca argumentował, że zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej oraz ustawy o CIT, zbycie udziałów przez fundację mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji. Wobec tego podmiot ten powinien skorzystać ze zwolnienia podatkowego.

Wydający interpretację organ podkreślił, że choć fundacja rodzinna podlega ogólnemu zwolnieniu od podatku dochodowego, istnieją pewne wyjątki, takie jak działalność gospodarcza wykraczająca poza zakres wskazany w ustawie o fundacji rodzinnej. Zatem, jeśli zbycie udziałów przez fundację nie mieści się w zakresie dozwolonej działalności, podlega ono opodatkowaniu stawką 25%.

Dlatego też decydującym elementem w przedstawionym zapytaniu był zakres dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, który został określony w ustawie. W przypadku, gdy zbycie udziałów stanowiło by działalność w granicach wskazanych przez ustawodawcę, zwolnienie podatkowe znalazłoby zastosowanie. Jednakże, należało dokładnie ocenić, czy konkretne działania fundacji, w tym zbycie udziałów, znajdują się w zakresie przewidzianym w ustawie.

Zbycie udziałów, które zostały wniesione do fundacji wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży

Zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej, jej art. 5 ust. 3 fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą. Jednakże istniały wątpliwości, czy zbycie udziałów, które zostały wniesione do fundacji wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, mieści się w zakresie dozwolonej działalności.

Organ podatkowy, analizując przepisy ustawy o fundacji rodzinnej, uznał, że zbycie udziałów przez fundację, nawet jeśli te udziały zostały nabyte wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, mieści się w zakresie działalności przewidzianej przez ustawodawcę dla fundacji rodzinnych. Powyższe wynika z faktu, iż fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej. Powyższego nie zmienia fakt, że tego rodzaju składniki mienia zostały wniesione do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego. Zatem zdaniem organu, zbycie udziałów wniesionych do fundacji przez wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dochody uzyskane ze zbycia udziałów przez fundację rodzinną nie będą podlegał opodatkowaniu CIT

Powyższe oznacza zatem, że w konsekwencji, dochody uzyskane ze zbycia udziałów przez fundację rodzinną nie będą podlegał opodatkowaniu CIT, bowiem przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Tym samym wnioskodawca otrzymał pozytywną interpretację, co pozwoliło na jasne określenie sytuacji podatkowej w kontekście planowanej transakcji. Takie wyjaśnienie stanowi istotne wsparcie dla osób zakładających fundacje rodzinne, zapewniając pewność prawną i klarowność w zakresie ich działalności oraz opodatkowania.

Jakub Jaroń
doradca podatkowy nr 13468

Autopromocja
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?