REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ETS 2: Czym jest nowy system handlu emisjami w Unii Europejskiej. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
handel emisjami, redukcja CO2, EU ETS, ETS 2
ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

rozwiń >

Czym jest system ETS?

System EU ETS (European Union Emissions Trading System) funkcjonuje od 2005 roku i obejmuje największe źródła emisji dwutlenku węgla (CO₂), głównie w sektorze energetycznym i przemyśle ciężkim. W ramach polityki „Fit for 55” UE zdecydowała o rozszerzeniu systemu na nowe obszary, tworząc tzw. ETS 2, który obejmie sektory budownictwa i transportu drogowego.

System ETS 2 ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 62 % w porównaniu z poziomem z 2005 roku, poprzez wprowadzenie mechanizmu handlu uprawnieniami do emisji w sektorach dotychczas nieobjętych ETS. Jednakże wprowadzenie tego systemu budzi obawy dotyczące jego wpływu na koszty energii i transportu, szczególnie w kontekście wysokiej inflacji i kryzysu energetycznego w Europie.

REKLAMA

Na czym ma polegać polega ETS 2?

ETS 2 będzie odrębnym systemem handlu uprawnieniami do emisji, obejmującym:

1) Sektor budynków – obejmie zarówno ogrzewanie w budynkach mieszkalnych, jak i komercyjnych. Firmy dostarczające paliwa (np. gaz ziemny, olej opałowy) będą musiały kupować uprawnienia do emisji CO₂, co może przełożyć się na wyższe rachunki dla konsumentów.

2) Transport drogowy – system obejmie paliwa kopalne używane w transporcie, co wpłynie na ceny benzyny i oleju napędowego.

ETS 2 różni się od dotychczasowego ETS, ponieważ nie obejmie bezpośrednio przedsiębiorstw emitujących CO₂, ale dostawców paliw, którzy będą przenosić koszty na użytkowników końcowych.

Harmonogram wdrożenia ETS 2

Zgodnie z planem Unii Europejskiej, ETS 2 ma zostać wprowadzony w 2027 roku. Jednakże, w przypadku zbyt wysokich cen energii, wdrożenie może zostać odroczone do 2028 roku.

Kluczowe etapy wdrożenia ETS 2:
- 2025 r. – finalizacja aktów prawnych i technicznych dotyczących nowego systemu.
- 2026 r. – przygotowanie krajowych mechanizmów do wdrożenia ETS 2.
- 2027 r. – rozpoczęcie funkcjonowania systemu.
- 2028 r. (opcjonalnie) – możliwe przesunięcie w czasie, jeśli ceny energii będą zbyt wysokie.

ETS 2 będzie funkcjonować równolegle z dotychczasowym ETS dla sektora przemysłowego i energetycznego.

Czy istnieje szansa na opóźnienie lub rezygnację z ETS 2?

Obawy związane z ETS 2 koncentrują się głównie wokół wpływu na ceny paliw i ogrzewania oraz możliwych negatywnych skutków dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.

Główne argumenty za opóźnieniem lub rezygnacją z ETS 2:
1) Wpływ na koszty życia – ETS 2 może prowadzić do wzrostu cen paliw i ogrzewania, co uderzy w gospodarstwa domowe, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej.
2) Kryzys energetyczny – wysokie ceny energii po inwazji Rosji na Ukrainę sprawiają, że dodatkowe obciążenie kosztami emisji CO₂ może być trudne do zaakceptowania społecznie.
3) Presja polityczna – państwa członkowskie UE, w tym Polska, już sygnalizowały sprzeciw wobec ETS 2. Możliwe są negocjacje mające na celu złagodzenie skutków systemu lub jego opóźnienie.
4) Społeczny Fundusz Klimatyczny – UE planuje uruchomienie funduszu o wartości 86,7 mld euro na łagodzenie skutków ETS 2, jednak mechanizmy jego dystrybucji pozostają niejasne.

Czy ETS 2 może zostać całkowicie wycofany?

Całkowita rezygnacja z ETS 2 jest mało prawdopodobna, ponieważ UE traktuje system jako kluczowy element redukcji emisji CO₂. Możliwe jest jednak stopniowe wdrażanie i dostosowanie mechanizmów wsparcia, aby złagodzić negatywne skutki dla gospodarstw domowych i małych firm.

Niektóre kraje UE, w tym Polska, argumentują, że ETS 2 wpłynie negatywnie na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa, podnosząc ceny energii i paliw. Dlatego pojawiają się apele o opóźnienie systemu o kilka lat. W Parlamencie Europejskim oraz w Radzie UE trwają rozmowy na temat możliwego przesunięcia startu ETS 2, który obecnie jest planowany na 2027 rok.

Teoretycznie kraj członkowski mógłby próbować wynegocjować wyłączenie się z ETS 2, ale byłoby to trudne, ponieważ:
1) System ETS 2 jest prawnie wiążący na poziomie UE.
2) Nieprzestrzeganie dyrektywy mogłoby skutkować karami finansowymi ze strony Komisji Europejskiej.
3) Sprzeciw Państwa Członkowskiego wymagałaby zmiany unijnych regulacji, na co musiałaby zgodzić się większość państw członkowskich i Parlament Europejski.

Rezygnacja z ETS 2 w skali całej UE jest mało realna, ale możliwe są opóźnienia we wdrożeniu lub modyfikacja systemu. Jednak nie można wykluczyć, iż niektóre państwa mogą próbować wywalczyć pewne wyłączenia sektorowe lub dodatkowe wsparcie finansowe dla dotkniętych branż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki wdrożenia ETS-2 - komentarz eksperta

Leszek Plich, Prezes Global Quantum, ekspert ds. energetyki i optymalizacji kosztów energii, zwraca uwagę na potencjalne wyzwania związane z wdrożeniem ETS 2:
"Wprowadzenie ETS 2 może znacząco wpłynąć na koszty energii dla klientów indywidualnych i przemysłowych. Kluczowe będzie zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz efektywne zarządzanie zużyciem energii, aby zminimalizować negatywne skutki finansowe dla odbiorców końcowych."

Podsumowanie

ETS 2 to jedno z najważniejszych narzędzi polityki klimatycznej UE, ale jego wprowadzenie budzi liczne kontrowersje. Choć oficjalny start systemu zaplanowano na 2027 rok, istnieje możliwość opóźnienia jego wdrożenia w przypadku wysokich cen energii, co będzie miało daleko idące konsekwencji dla sektora przemysłowego.

Autor: Piotr Wojciechowski, adwokat, partner w Paprocki Wojciechowski Adwokaci sp. p.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA