REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenia INTRASTAT - progi statystyczne na 2015 r.

Zgłoszenia INTRASTAT - progi statystyczne na 2015 r.
Zgłoszenia INTRASTAT - progi statystyczne na 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

System INTRASTAT to system statystyki obejmujący handel pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Od przystąpienia Polski do UE niektóre przedsiębiorstwa zobowiązane są do składania deklaracji INTRASTAT. Sprawdź, jakie progi statystyczne dla podmiotów realizujących obroty z krajami Unii Europejskiej obowiązują w 2015 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przekazywanie informacji na potrzeby systemu INTRASTAT

Zgodnie z przepisami prawa celnego osobą zobowiązaną do przekazywania informacji w ramach systemu INTRASTAT jest osoba fizyczna lub osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która jest podatnikiem VAT i realizuje wymianę towarową z krajami Unii Europejskiej.

Obowiązek przekazywania informacji dotyczy tych podmiotów, których wartość przywozu lub wywozu przekracza ustalone i ogłoszone przez Prezesa GUS wartości tzw. progów statystycznych publikowanych corocznie w programie badań statystycznych statystyki publicznej wprowadzanym w formie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów.

Progi statystyczne na 2015 r. dla podmiotów realizujących obroty z krajami Unii Europejskiej zostały ustalone w następującej wysokości:

REKLAMA

- próg podstawowy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

dla przywozu 3.000.000 zł

dla wywozu 1.500.000 zł

- próg szczegółowy:

dla przywozu 42.000.000 zł

dla wywozu 76.000.000 zł

Podmiot jest zobowiązany do wypełniania deklaracji INTRASTAT, jeśli:

- wartość dokonanych przez ten podmiot przywozów lub wywozów towarów w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy przekroczyła wartość określoną odpowiednio dla ustalonego na aktualny rok sprawozdawczy progu podstawowego w przywozie lub w wywozie;

- wartość dokonanych przez ten podmiot przywozów lub wywozów towarów przekroczyła w danym roku sprawozdawczym wartość określoną dla ustalonego na dany rok sprawozdawczy progu podstawowego w przywozie lub w wywozie. W tym przypadku osoba zobowiązana dokonuje zgłoszeń INTRASTAT poczynając od zgłoszenia INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym wartość dokonanych przywozów albo wywozów towarów przekroczyła wartość określoną dla odpowiedniego statystycznego progu podstawowego.

Zobacz wskaźnik: INTRASTAT w 2015 r.

Podmiot, którego wartość obrotów zawiera się pomiędzy wartością progu podstawowego a wartością progu szczegółowego, wypełnia następujące pola na deklaracji INTRASTAT:

1

Okres sprawozdawczy

2

Rodzaj deklaracji

3

Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT

4

Odbiorca - w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w przywozie albo Nadawca - w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w wywozie

5

Przedstawiciel - w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela

6

Łączna wartość fakturowa w PLN

8

Łączna liczba pozycji

9

Numer pozycji

10

Opis towaru

11

Kod kraju wysyłki - w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w przywozie albo "Kod kraju przeznaczenia" - w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w wywozie

13

Kod rodzaju transakcji

14

Kod towaru

16

Kod kraju pochodzenia - w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w przywozie

17

Masa netto (w kg) 

18

Ilość w uzupełniającej jednostce miary

19

Wartość fakturowa w PLN

21

Wypełniający

Natomiast zwolniony jest z wypełniania następujących pól na deklaracji INTRASTAT:

7 - Łączna wartość statystyczna w PLN

12 - Kod warunków dostawy

15 - Kod rodzaju transportu

20 - Wartość statystyczna w PLN

Podmioty, które nie mają obowiązku wypełniania powyższych pól na deklaracji INTRASTAT powinny pozostawić te pola puste. Nie należy ich wypełniać żadnymi znakami.

Jeżeli w zgłoszeniu INTRASTAT znajduje się pozycja, której przedmiotem jest towar podlegający uszlachetnianiu czynnemu lub biernemu (przywożony lub wywożony do uszlachetniania lub po uszlachetnianiu) podmiot zobligowany jest również do wypełnienia pola 20 - "Wartość statystyczna w PLN" i 7 - "Łączna wartość statystyczna w PLN" nawet w przypadku, gdy wartość jego przywozów/wywozów nie przekracza wartości progu szczegółowego.

Podmiot, którego wartość przywozów bądź wywozów przekroczyła próg szczegółowy, jest zobowiązany do wypełniania wszystkich pól na deklaracji INTRASTAT.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Składanie deklaracji INTRASTAT

Organem celnym właściwym miejscowo w sprawach zgłoszeń INTRASTAT, w tym w sprawach wezwań, upomnień i postępowań w sprawie kary pieniężnej jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie. Zatem wszelkie sprawy związane z dokonywaniem zgłoszenia INTRASTAT należy załatwiać w Wydziale INTRASTAT Izby Celnej w Szczecinie .

Zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać w formie elektronicznej – w postaci pliku XML zgodnego ze specyfikacją elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT. Złożenie zgłoszenia w formie pisemnej, tzw. „papierowego", jest dopuszczalne jedynie w uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego.

Aby ułatwić osobom zobowiązanym samodzielne tworzenie zgłoszeń elektronicznych, na stronie internetowej Ministerstwa Finansów został udostępniony bezpłatny program ist@t2 , służący do generowania zgłoszeń INTRASTAT w wymaganym formacie.

Elektroniczne zgłoszenia INTRASTAT mogą być przekazywane przy wykorzystaniu następujących kanałów komunikacji elektronicznej:

- strony internetowej: https://www.celina.krakow.uc.gov.pl/Intrastat/ ,

- poczty elektronicznej: pwk@celina.mofnet.gov.pl ,

- na zewnętrznym nośniku danych (wyłącznie tryb awaryjny).

Okresem sprawozdawczym na potrzeby INTRASTAT jest miesiąc kalendarzowy, w trakcie którego dokonano wewnątrzwspólnotowej wymiany towarowej (wywozu lub przywozu towarów). Istnieje możliwość przekazywania informacji obejmującej okres krótszy niż miesiąc w formie deklaracji częściowej, jednak te częściowe informacje muszą łącznie obejmować cały miesięczny okres sprawozdawczy.

Zgłoszenie INTRASTAT za dany okres sprawozdawczy powinno być dokonane nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po okresie, którego dotyczy deklaracja INTRASTAT. Ostatnie zgłoszenie częściowe za dany okres sprawozdawczy musi być dokonanie nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po okresie, którego dotyczy deklaracja INTRASTAT.

Podmiot zobowiązany do dostarczania danych może wypełnić ten obowiązek osobiście lub przez przedstawiciela. Upoważnienie powinno zostać sporządzone w formie pisemnej. Przedstawicielem takim może być: pracownik podmiotu zobowiązanego lub jego prokurent, agent celny, adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy. Jednak zawsze odpowiedzialność za kompletność i poprawność składanych deklaracji INTRASTAT spoczywa na podmiocie zobowiązanym.

Korekta deklaracji INTRASTAT

Informacje przekazane przez podmiot zobowiązany do składania deklaracji INTRASTAT mogą okazać się błędne (nieprawidłowości może zauważyć sam podmiot lub mogą one zostać wykryte w trakcie kontroli danych w systemie informatycznym). W takiej sytuacji istnieje konieczność dokonania korekty przesłanej uprzednio informacji. Korekta musi być zgodna z przyjętymi wymogami.

Korekta deklaracji INTRASTAT może polegać na:

- zamianie deklaracji INTRASTAT, powodującej zastąpienie w całości uprzednio przysłanej deklaracji INTRASTAT,

- zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach deklaracji INTRASTAT,

- anulowaniu pozycji deklaracji INTRASTAT,

- dodaniu nowych pozycji w deklaracji INTRASTAT.

Korekta może zostać dokonana na odpowiednim formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" lub "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" lub w formie elektronicznej. Uchylanie się od składania korekt podlega sankcjom karnym.


Korekty zgłoszenia INTRASTAT nie dokonuje się w następujących przypadkach:

- podana wartość w polu nr 19 ("wartość fakturowa w PLN") lub 20 ("wartość statystyczna w PLN") zmieniłaby się w wyniku korekty nie więcej niż o równowartość 1000 euro,

- Dane podane w polu 17 ("Masa netto (w kg)") lub 18 ("Ilość w uzupełniającej jednostce miary") zmieniłyby się w wyniku korekty nie więcej niż o 5%,

- dane, które miałyby podlegać korekcie w polach 10 - 18 zgłoszenia dotyczą towaru, dla którego w polu 19 lub 20 zgłoszenia wskazano wartość równą lub niższą od równowartości 1000 euro.

Nie podlegają korekcie dane w polach 1 - 9 i 21 zgłoszenia INTRASTAT.

Regulacje CFC - niezgodne z Konstytucją i prawem UE?

Po upływie 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystąpił okres sprawozdawczy, w którym przesłano deklarację INTRASTAT wymagającą korekty, nie należy dokonywać korekty tej deklaracji.

Kary za brak zgłoszenia INTRASTAT

Obowiązuje system kar, który może być zastosowany przez administrację celną w przypadku, gdy podmiot uchyla się od wypełnienia obowiązku sprawozdawczego.

W przypadku, gdy podmiot zobowiązany nie dokona zgłoszenia INTRASTAT lub uczyni to w nieprawidłowy sposób administracja celna ma prawo do trzykrotnego pisemnego upomnienia.

Na osobę zobowiązaną, która mimo trzykrotnego upomnienia nie dokona zgłoszenia INTRASTAT lub stosownej korekty zgłoszenia, którego upomnienie dotyczy, organ celny może nałożyć karę pieniężną w wysokości 3 000 PLN za 1 okres sprawozdawczy w odniesieniu do każdego rodzaju obrotu.

Termin uiszczenia należności z tytułu wyżej wymienionej kary wynosi 10 dni od daty doręczenia decyzji o jej nałożeniu przez organ celny.


Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2015 (Dz. U. z 2015, poz. 156) 

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz.U. Nr 216, poz. 1422)

- Ustawa - Prawo celne z dnia 19 marca 2004 r. (Rozdział 8 - Ewidencja i statystyka dotycząca obrotu towarowego z państwami członkowskimi Wspólnoty) (Dz.U. Nr 68, poz. 622 z dnia 19 marca 2004 r.)

Oprac. Adam Kuchta na podstawie GUS i MF

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA