REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy
Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rachunek bankowy jest najwygodniejszą formą przeprowadzania rozliczeń bezgotówkowych. Zapłata przelewem bankowym ma swoje zalety, gdyż zawsze pozostawia ślad po dokonaniu transakcji. W razie niedotrzymania umowy lub utraty pokwitowania nie ma problemu z udowodnieniem, że zapłata nastąpiła.

Zdarzają się przypadki sądowych sporów o zapłatę, gdy pozwany kontrahent twierdzi, że zapłacił gotówką, ale nie ma pokwitowania, co stawia go w trudnej sytuacji. Na fakturze nie zawsze znajduje się adnotacja „zapłacono gotówką”. Często informacja „sposób zapłaty – gotówką” nie jest równoznaczna z tym, że zapłata faktycznie miała miejsce. Jeśli dochodzi do sporu sądowego, wówczas to na pozwanym dłużniku spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnił swój obowiązek.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Obowiązek informowania urzędu skarbowego o rachunkach bankowych

O posiadanych rachunkach bankowych i zmianach w tym zakresie przedsiębiorca ma obowiązek informowania właściwych urzędów skarbowych. Wynika to z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (art. 5 ust. 3, ust. 4, art. 5a). Podatnicy są zobligowani do złożenia oświadczenia na specjalnych formularzach podczas rejestracji działalności gospodarczej lub podczas aktualizacji tej informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne) zgłaszają rachunki bankowe we wniosku do CEIDG za pośrednictwem urzędu gminy (miasta), który następnie w ramach tzw. jednego okienka przesyła informacje o nich do urzędów skarbowych.

Osoby fizyczne prowadzące działalność, niebędące przedsiębiorcami, zgłaszają rachunki bankowe na formularzu NIP-7.

Natomiast osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikiem lub płatnikiem – na formularzu NIP-2.

Urząd skarbowy informujemy jedynie o „posiadanych rachunkach bankowych”, tj. o numerach tych rachunków.

Organy podatkowe nie mają prawa domagać się od przedsiębiorcy przedstawienia do wglądu umowy o prowadzenie rachunku bankowego, co często czynią.

Obowiązek posługiwania się rachunkiem bankowym w działalności gospodarczej

W zakresie wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma obowiązek posługiwania się rachunkiem bankowym zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jest w nim mowa o trzech warunkach, po spełnieniu których należy uznać, że mamy do czynienia z dokonywaniem lub przyjmowaniem płatności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca,

2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji (kurs ten na dzień 31 stycznia 2015 r. wynosi: 4,2623 PLN/EUR,

3) płatność pozostaje w związku z działalnością gospodarczą.

Tomasz Boboryk,

Więcej w artykule: Obowiązki przedsiębiorcy związane z rachunkiem bankowym

Artykuł wskazuje przypadki , kiedy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia rozliczeń w sposób bezgotówkowy. Omawia obowiązek:

● informowania urzędu skarbowego o rachunkach bankowych

● posługiwania się rachunkiem bankowym w działalności gospodarczej

● regulowania zobowiązań podatkowych

● posiadania rachunku bankowego na potrzeby zwrotu VAT

● związany z przekazami pieniężnymi za granicę oraz rozliczeniami w kraju w obrocie dewizowym

● opłacania składek ZUS przy użyciu rachunku bankowego.

Czytaj także:

„Zapłata podatku dochodowego z rachunku bankowego spółki cywilnej – wyrok NSA” >>

„Czy środki ukradzione z rachunku bankowego są kosztem podatkowym spółki” >>

„Jak rozliczać rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego walutowego” >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA