REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy
Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Rachunek bankowy jest najwygodniejszą formą przeprowadzania rozliczeń bezgotówkowych. Zapłata przelewem bankowym ma swoje zalety, gdyż zawsze pozostawia ślad po dokonaniu transakcji. W razie niedotrzymania umowy lub utraty pokwitowania nie ma problemu z udowodnieniem, że zapłata nastąpiła.

Zdarzają się przypadki sądowych sporów o zapłatę, gdy pozwany kontrahent twierdzi, że zapłacił gotówką, ale nie ma pokwitowania, co stawia go w trudnej sytuacji. Na fakturze nie zawsze znajduje się adnotacja „zapłacono gotówką”. Często informacja „sposób zapłaty – gotówką” nie jest równoznaczna z tym, że zapłata faktycznie miała miejsce. Jeśli dochodzi do sporu sądowego, wówczas to na pozwanym dłużniku spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnił swój obowiązek.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Obowiązek informowania urzędu skarbowego o rachunkach bankowych

O posiadanych rachunkach bankowych i zmianach w tym zakresie przedsiębiorca ma obowiązek informowania właściwych urzędów skarbowych. Wynika to z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (art. 5 ust. 3, ust. 4, art. 5a). Podatnicy są zobligowani do złożenia oświadczenia na specjalnych formularzach podczas rejestracji działalności gospodarczej lub podczas aktualizacji tej informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne) zgłaszają rachunki bankowe we wniosku do CEIDG za pośrednictwem urzędu gminy (miasta), który następnie w ramach tzw. jednego okienka przesyła informacje o nich do urzędów skarbowych.

Osoby fizyczne prowadzące działalność, niebędące przedsiębiorcami, zgłaszają rachunki bankowe na formularzu NIP-7.

Natomiast osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikiem lub płatnikiem – na formularzu NIP-2.

Urząd skarbowy informujemy jedynie o „posiadanych rachunkach bankowych”, tj. o numerach tych rachunków.

Organy podatkowe nie mają prawa domagać się od przedsiębiorcy przedstawienia do wglądu umowy o prowadzenie rachunku bankowego, co często czynią.

Obowiązek posługiwania się rachunkiem bankowym w działalności gospodarczej

W zakresie wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma obowiązek posługiwania się rachunkiem bankowym zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jest w nim mowa o trzech warunkach, po spełnieniu których należy uznać, że mamy do czynienia z dokonywaniem lub przyjmowaniem płatności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca,

2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji (kurs ten na dzień 31 stycznia 2015 r. wynosi: 4,2623 PLN/EUR,

3) płatność pozostaje w związku z działalnością gospodarczą.

Tomasz Boboryk,

Więcej w artykule: Obowiązki przedsiębiorcy związane z rachunkiem bankowym

Artykuł wskazuje przypadki , kiedy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia rozliczeń w sposób bezgotówkowy. Omawia obowiązek:

● informowania urzędu skarbowego o rachunkach bankowych

● posługiwania się rachunkiem bankowym w działalności gospodarczej

● regulowania zobowiązań podatkowych

● posiadania rachunku bankowego na potrzeby zwrotu VAT

● związany z przekazami pieniężnymi za granicę oraz rozliczeniami w kraju w obrocie dewizowym

● opłacania składek ZUS przy użyciu rachunku bankowego.

Czytaj także:

„Zapłata podatku dochodowego z rachunku bankowego spółki cywilnej – wyrok NSA” >>

„Czy środki ukradzione z rachunku bankowego są kosztem podatkowym spółki” >>

„Jak rozliczać rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego walutowego” >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA