REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych

Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych /Fotolia
Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2015 r. weszła w życie część przepisów ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. przepisy zmieniające ustawę o ochronie danych osobowych. Podstawowym celem nowelizacji jest poprawienie warunków wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. poprzez przyjęcie rozwiązań mających zredukować lub względnie uprościć liczne obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Zmiany objęte nowelizacją dotyczą także obowiązków przedsiębiorców w zakresie ochrony przetwarzania danych osobowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej - Dz. U. z 2014 r., poz. 1662

Jedna z najistotniejszych zmian przewidzianych w nowelizacji odnośnie przepisów o ochronie danych osobowych dotyczy obowiązku rejestracji zbiorów danych osobowych. W tym miejscu warto przypomnieć, że w poprzednim stanie prawnym, o ile nie zachodził określony w przepisach wyjątek, wskazane w przepisach podmioty (w tym przedsiębiorcy) zobowiązani byli zgłosić każdy zbiór przetwarzanych danych Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych (dalej „GIODO”), prowadzącemu rejestr zbiorów. Zgodnie zaś z obecnymi przepisami, prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez dany podmiot należy do zadań administratora bezpieczeństwa informacji, powołanego w tym podmiocie. Należy przy tym wskazać, że stosownie do nowych regulacji powołanie i odwołanie administratora bezpieczeństwa informacji podlega zgłoszeniu do rejestracji GIODO w terminie 30 dni od dnia jego powołania lub odwołania. W rezultacie, kompetencje GIODO zostały poszerzone o prowadzenie ogólnokrajowego, jawnego rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji. Nowe przepisy określiły ponadto tryb zgłaszania i wykreślania administratora bezpieczeństwa informacji.

W związku z powyższym, od dnia wejścia w życie nowelizacji, przedsiębiorcy mogą wedle swojego uznania albo zgłaszać do rejestracji GIODO zbiory danych albo też powoływać i zgłaszać do rejestracji GIODO administratorów bezpieczeństwa informacji, odpowiedzialnych za prowadzenie rejestru tych zbiorów. Warto przy tym zaznaczyć, że podobnie jak rejestr zbiorów prowadzony przez GIODO tak i rejestry prowadzone przez administratorów bezpieczeństwa informacji są jawne, a zatem każdy może je przeglądać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniejsze koszty nowych firm z tytułu opłaty skarbowej

Poza prowadzeniem rejestru zbiorów danych, w drodze nowelizacji administratorom bezpieczeństwa informacji zostały przyznane także inne nowe kompetencje. Jedną z nich jest obowiązek zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, które ma polegać w szczególności na sprawdzaniu zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych i opracowaniu w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych w danym podmiocie. W nowelizacji określono także jakie informacje powinno zawierać takie sprawozdanie. Co przy tym istotne, o dokonanie sprawdzenia zgodności, o jakim mowa powyżej, może zwrócić się do administratora bezpieczeństwa informacji także GIODO. W takim przypadku stosowne sprawozdanie jest przekazywane, za pośrednictwem administratora danych, do GIODO.

Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji włączono także nadzorowanie opracowania i aktualizowania wymaganej przepisami dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz zastosowane środki ochrony, a zatem polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym. Ponadto określono jakie wymagania musi spełniać osoba pełniąca funkcję administratora bezpieczeństwa informacji, czego nie przewidywały dotychczasowe przepisy o ochronie danych osobowych. Do wymagań, o jakich mowa powyżej, zaliczono m.in. obowiązek posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych, a także posiadanie odpowiedniej wiedzy w zakresie ochrony danych osobowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Kolejna z istotnych zmian polega na rozszerzeniu katalogu zbiorów danych niepodlegających obowiązkowi rejestracji. Zgodnie z nowymi przepisami, ze zwolnienia tego korzystają także zbiory, które nie są prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych, z wyjątkiem zbiorów zawierających tzw. dane wrażliwe (tj. takie dane jak pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne, przynależność partyjną lub związkową, informacje o stanie zdrowia).

W nowelizacji znalazły się także zmiany dotyczące przekazywania danych osobowych do państw trzecich, które nie zapewniają na swoim terytorium odpowiedniego poziomu ochrony takich danych. W tym zakresie określono przypadki, w których w opisanych powyżej okolicznościach przekazanie danych jest możliwe z pominięciem obowiązku uzyskania zgody GIODO.

Ułatwienia dla firm sprzedających baterie i akumulatory

Podsumowując, nowelizacja wprowadziła istotne zmiany w zakresie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Do najistotniejszych z nich należy wprowadzenie możliwości powołania i zgłoszenia do GIODO administratora bezpieczeństwa informacji, który zgodnie z nowymi przepisami odpowiada za prowadzenie zbiorów danych przetwarzanych przez dany podmiot, dzięki czemu zbiorów tych nie trzeba zgłaszać do GIODO. Nowelizacja przyznała administratorowi bezpieczeństwa informacji także inne nowe kompetencje oraz włączyła do katalogu zbiorów danych niepodlegających rejestracji zbiory prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych nieobejmujące jednak tzw. danych wrażliwych. Nowe rozwiązania mają ułatwić przedsiębiorcom realizację obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych, a tym samym przyczynić się do ogólnego ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej. Z czasem przekonamy się czy wprowadzone zmiany przyniosą zakładane rezultaty.

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe zaglądają na rachunki bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

REKLAMA

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

REKLAMA