REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych

Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych /Fotolia
Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2015 r. weszła w życie część przepisów ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. przepisy zmieniające ustawę o ochronie danych osobowych. Podstawowym celem nowelizacji jest poprawienie warunków wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. poprzez przyjęcie rozwiązań mających zredukować lub względnie uprościć liczne obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Zmiany objęte nowelizacją dotyczą także obowiązków przedsiębiorców w zakresie ochrony przetwarzania danych osobowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej - Dz. U. z 2014 r., poz. 1662

Jedna z najistotniejszych zmian przewidzianych w nowelizacji odnośnie przepisów o ochronie danych osobowych dotyczy obowiązku rejestracji zbiorów danych osobowych. W tym miejscu warto przypomnieć, że w poprzednim stanie prawnym, o ile nie zachodził określony w przepisach wyjątek, wskazane w przepisach podmioty (w tym przedsiębiorcy) zobowiązani byli zgłosić każdy zbiór przetwarzanych danych Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych (dalej „GIODO”), prowadzącemu rejestr zbiorów. Zgodnie zaś z obecnymi przepisami, prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez dany podmiot należy do zadań administratora bezpieczeństwa informacji, powołanego w tym podmiocie. Należy przy tym wskazać, że stosownie do nowych regulacji powołanie i odwołanie administratora bezpieczeństwa informacji podlega zgłoszeniu do rejestracji GIODO w terminie 30 dni od dnia jego powołania lub odwołania. W rezultacie, kompetencje GIODO zostały poszerzone o prowadzenie ogólnokrajowego, jawnego rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji. Nowe przepisy określiły ponadto tryb zgłaszania i wykreślania administratora bezpieczeństwa informacji.

W związku z powyższym, od dnia wejścia w życie nowelizacji, przedsiębiorcy mogą wedle swojego uznania albo zgłaszać do rejestracji GIODO zbiory danych albo też powoływać i zgłaszać do rejestracji GIODO administratorów bezpieczeństwa informacji, odpowiedzialnych za prowadzenie rejestru tych zbiorów. Warto przy tym zaznaczyć, że podobnie jak rejestr zbiorów prowadzony przez GIODO tak i rejestry prowadzone przez administratorów bezpieczeństwa informacji są jawne, a zatem każdy może je przeglądać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniejsze koszty nowych firm z tytułu opłaty skarbowej

Poza prowadzeniem rejestru zbiorów danych, w drodze nowelizacji administratorom bezpieczeństwa informacji zostały przyznane także inne nowe kompetencje. Jedną z nich jest obowiązek zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, które ma polegać w szczególności na sprawdzaniu zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych i opracowaniu w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych w danym podmiocie. W nowelizacji określono także jakie informacje powinno zawierać takie sprawozdanie. Co przy tym istotne, o dokonanie sprawdzenia zgodności, o jakim mowa powyżej, może zwrócić się do administratora bezpieczeństwa informacji także GIODO. W takim przypadku stosowne sprawozdanie jest przekazywane, za pośrednictwem administratora danych, do GIODO.

Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji włączono także nadzorowanie opracowania i aktualizowania wymaganej przepisami dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz zastosowane środki ochrony, a zatem polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym. Ponadto określono jakie wymagania musi spełniać osoba pełniąca funkcję administratora bezpieczeństwa informacji, czego nie przewidywały dotychczasowe przepisy o ochronie danych osobowych. Do wymagań, o jakich mowa powyżej, zaliczono m.in. obowiązek posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych, a także posiadanie odpowiedniej wiedzy w zakresie ochrony danych osobowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Kolejna z istotnych zmian polega na rozszerzeniu katalogu zbiorów danych niepodlegających obowiązkowi rejestracji. Zgodnie z nowymi przepisami, ze zwolnienia tego korzystają także zbiory, które nie są prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych, z wyjątkiem zbiorów zawierających tzw. dane wrażliwe (tj. takie dane jak pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne, przynależność partyjną lub związkową, informacje o stanie zdrowia).

W nowelizacji znalazły się także zmiany dotyczące przekazywania danych osobowych do państw trzecich, które nie zapewniają na swoim terytorium odpowiedniego poziomu ochrony takich danych. W tym zakresie określono przypadki, w których w opisanych powyżej okolicznościach przekazanie danych jest możliwe z pominięciem obowiązku uzyskania zgody GIODO.

Ułatwienia dla firm sprzedających baterie i akumulatory

Podsumowując, nowelizacja wprowadziła istotne zmiany w zakresie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Do najistotniejszych z nich należy wprowadzenie możliwości powołania i zgłoszenia do GIODO administratora bezpieczeństwa informacji, który zgodnie z nowymi przepisami odpowiada za prowadzenie zbiorów danych przetwarzanych przez dany podmiot, dzięki czemu zbiorów tych nie trzeba zgłaszać do GIODO. Nowelizacja przyznała administratorowi bezpieczeństwa informacji także inne nowe kompetencje oraz włączyła do katalogu zbiorów danych niepodlegających rejestracji zbiory prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych nieobejmujące jednak tzw. danych wrażliwych. Nowe rozwiązania mają ułatwić przedsiębiorcom realizację obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych, a tym samym przyczynić się do ogólnego ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej. Z czasem przekonamy się czy wprowadzone zmiany przyniosą zakładane rezultaty.

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA