REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi? / Fot. Fotolia
Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sektorze MŚP współpraca z kontrahentami to niezwykle istotna sprawa, gdyż jest ona bezpośrednia i personalna. Pozyskanie nowych partnerów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi jest często kwestią „być albo nie być” firmy na rynku. W głównej mierze to właśnie rzetelni kontrahenci decydują o płynności finansowej danego przedsiębiorstwa, a dzięki ich zweryfikowaniu możemy uchronić się przed bankructwem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak szukać kontrahentów?

W poszukiwaniu nowych kontrahentów najprościej jest skorzystać z internetu, w którym można znaleźć wiele istotnych informacji o potencjalnych partnerach. Ponadto warto prześledzić także katalogi branżowe, udać się na targi bądź do izb gospodarczych. Po przeanalizowaniu różnych źródeł informacji należy skomponować listę potencjalnych interesujących nas kontrahentów, która powinna zawierać wszelkie szczegółowe dane o każdym z nich. Gdy już dokonamy selekcji przedsiębiorstw, wysyłamy do nich ofertę. Jeżeli nie uzyskamy odpowiedzi, warto samemu udać się do danej firmy i przedstawić jej właścicielowi korzystne warunki umowy.

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

REKLAMA

Niestety, spotkania negocjacyjne z kontrahentami mogą pochłaniać ogromną ilość czasu. Co więcej, nie jest powiedziane, że zawsze osiągną one pożądany skutek. Dlatego też aby doszło do podpisania umowy, należy być bardzo dobrze przygotowanym, aby trafić z ofertą w potrzeby i możliwości klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzamy kontrahenta

Kontrahenta należy sprawdzić odpowiednio wcześnie. Najlepiej to zrobić jeszcze przed rozpoczęciem negocjacji. W innym przypadku na kolacjach biznesowych możemy stracić jedynie czas i pieniądze. „Badając” kontrahenta, można skorzystać z pomocy prawnika, bądź samemu poszukać na jego temat niezbędnych informacji. Po pierwsze, należy sprawdzić, czy dana firma naprawdę prowadzi działalność. Potrzebne do tego są jej nazwa i numer NIP, dzięki którym możemy zweryfikować tę informację w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Sprawdzenie przedsiębiorstwa w ten sposób jest całkowicie bezpłatne.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Co więcej, pozwala to nam uzyskać dodatkowe dane, np. to, czy nasz potencjalny kontrahent nie zawiesił działalności. Jeśli chcemy być pewni, że nasz przyszły partner nie zalega z płatnościami, za pośrednictwem numeru NIP warto sprawdzić go w Krajowym Biurze Informacji Gospodarczej.


Utrzymać dobrą relację

Współpraca z godnymi zaufania kontrahentami i pozostawanie z nimi w dobrej relacji wpływa przede wszystkim na naszą reputację. Ponadto możemy wtedy liczyć także na ich polecenie i wsparcie. Co więcej, pozostając z nimi w dobrych stosunkach, możemy otrzymać od nich rabat bądź ofertę programu lojalnościowego. Należy pamiętać jednak, aby nie spoufalać się zbytnio z partnerami oraz jasno i precyzyjnie ustalić warunki współpracy. Aby zadbać o finanse własnej firmy, nasza współpraca z kontrahentami powinna być stale monitorowana. Możemy to zrobić, prosząc o uaktualnienie danych, a także obserwując transakcje oraz nieuregulowane zobowiązania.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W przypadku gdy kontrahent zbyt długo zalega z płatnościami, warto zastosować wobec niego odsetki ustawowe. Takie działanie będzie sygnałem, że nasza firma nie toleruje nierzetelnych kontrahentów. Współpracę z nimi w dużej mierze ułatwi nam aplikacja SaldeoSMART. Pozwala ona na tworzenie bazy kontrahentów oraz na import ich listy z programu księgowego i pobieranie ich danych z GUS-u. Ponadto z SaldeoSMART możesz wysyłać kontrahentom podziękowania za dokonaną płatność, jak również przypomnienie o konieczności zapłaty.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA