REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi? / Fot. Fotolia
Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sektorze MŚP współpraca z kontrahentami to niezwykle istotna sprawa, gdyż jest ona bezpośrednia i personalna. Pozyskanie nowych partnerów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi jest często kwestią „być albo nie być” firmy na rynku. W głównej mierze to właśnie rzetelni kontrahenci decydują o płynności finansowej danego przedsiębiorstwa, a dzięki ich zweryfikowaniu możemy uchronić się przed bankructwem.

REKLAMA

Autopromocja

Jak szukać kontrahentów?

W poszukiwaniu nowych kontrahentów najprościej jest skorzystać z internetu, w którym można znaleźć wiele istotnych informacji o potencjalnych partnerach. Ponadto warto prześledzić także katalogi branżowe, udać się na targi bądź do izb gospodarczych. Po przeanalizowaniu różnych źródeł informacji należy skomponować listę potencjalnych interesujących nas kontrahentów, która powinna zawierać wszelkie szczegółowe dane o każdym z nich. Gdy już dokonamy selekcji przedsiębiorstw, wysyłamy do nich ofertę. Jeżeli nie uzyskamy odpowiedzi, warto samemu udać się do danej firmy i przedstawić jej właścicielowi korzystne warunki umowy.

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Niestety, spotkania negocjacyjne z kontrahentami mogą pochłaniać ogromną ilość czasu. Co więcej, nie jest powiedziane, że zawsze osiągną one pożądany skutek. Dlatego też aby doszło do podpisania umowy, należy być bardzo dobrze przygotowanym, aby trafić z ofertą w potrzeby i możliwości klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzamy kontrahenta

Kontrahenta należy sprawdzić odpowiednio wcześnie. Najlepiej to zrobić jeszcze przed rozpoczęciem negocjacji. W innym przypadku na kolacjach biznesowych możemy stracić jedynie czas i pieniądze. „Badając” kontrahenta, można skorzystać z pomocy prawnika, bądź samemu poszukać na jego temat niezbędnych informacji. Po pierwsze, należy sprawdzić, czy dana firma naprawdę prowadzi działalność. Potrzebne do tego są jej nazwa i numer NIP, dzięki którym możemy zweryfikować tę informację w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Sprawdzenie przedsiębiorstwa w ten sposób jest całkowicie bezpłatne.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Co więcej, pozwala to nam uzyskać dodatkowe dane, np. to, czy nasz potencjalny kontrahent nie zawiesił działalności. Jeśli chcemy być pewni, że nasz przyszły partner nie zalega z płatnościami, za pośrednictwem numeru NIP warto sprawdzić go w Krajowym Biurze Informacji Gospodarczej.


Utrzymać dobrą relację

Współpraca z godnymi zaufania kontrahentami i pozostawanie z nimi w dobrej relacji wpływa przede wszystkim na naszą reputację. Ponadto możemy wtedy liczyć także na ich polecenie i wsparcie. Co więcej, pozostając z nimi w dobrych stosunkach, możemy otrzymać od nich rabat bądź ofertę programu lojalnościowego. Należy pamiętać jednak, aby nie spoufalać się zbytnio z partnerami oraz jasno i precyzyjnie ustalić warunki współpracy. Aby zadbać o finanse własnej firmy, nasza współpraca z kontrahentami powinna być stale monitorowana. Możemy to zrobić, prosząc o uaktualnienie danych, a także obserwując transakcje oraz nieuregulowane zobowiązania.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W przypadku gdy kontrahent zbyt długo zalega z płatnościami, warto zastosować wobec niego odsetki ustawowe. Takie działanie będzie sygnałem, że nasza firma nie toleruje nierzetelnych kontrahentów. Współpracę z nimi w dużej mierze ułatwi nam aplikacja SaldeoSMART. Pozwala ona na tworzenie bazy kontrahentów oraz na import ich listy z programu księgowego i pobieranie ich danych z GUS-u. Ponadto z SaldeoSMART możesz wysyłać kontrahentom podziękowania za dokonaną płatność, jak również przypomnienie o konieczności zapłaty.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA