REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego? /Fotolia
Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wywiad gospodarczy jest tym samym co szpiegostwo gospodarcze? Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego, jeżeli 85% informacji na temat konkurencji znajdzie w Google i innych otwartych źródłach? Czy pracownicy wywiadowni gospodarczych spędzają całe dnie w Excelu analizując dane, czy raczej w terenie podglądając przez lornetkę? Czym jest, tak naprawdę, wywiad gospodarczy?

REKLAMA

REKLAMA

Początki wywiadu gospodarczego sięgają lat 70-tych. To amerykańskie firmy jako pierwsze zaczęły stosować to narzędzie w strategii biznesowej. W roku 1980 na rynku pojawiła się pierwsza książka traktująca o wywiadzie gospodarczym pt. “Competitive-Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors” autorstwa Michaela Portera. W 1986 roku powołano Society of Competitive Intelligence Professionals (SCIP), czyli Stowarzyszenie Profesjonalistów Wywiadu Gospodarczego.

Ostatnie 40 lat to dynamiczny rozwój wywiadu gospodarczego na całym świecie. Z danych amerykańskiej firmy Fuld+ Company wynika, że wszystkie, spośród tysiąca największych przedsiębiorstw, korzystają z usług wywiadowni gospodarczych lub mają w swoich strukturach własne komórki wywiadowcze.

Sięgając do podręczników, znajdziemy taką oto szeroką definicję wywiadu gospodarczego: Czynności – legalne oraz nielegalne – zmierzające do pozyskania ze źródeł jawnych i niejawnych, wszelkich informacji dot. sektorów gospodarki, podmiotów gospodarczych oraz podmiotów i osób z nimi powiązanych, przekraczających proste dane identyfikujące oraz opracowywanie na ich podstawie analiz i prognoz – napisał Kazimierz Turaliński w książce „Wywiad gospodarczy i polityczny.
Metodyka, taktyka i źródła” (Wydawnictwo Media Polskie, Radom 2011).

REKLAMA

Reprezentowanie przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

By jednak obrazowo powiedzieć, czym jest wywiad gospodarczy, można spróbować powiedzieć najpierw, czym nie jest.

Nie jest szpiegostwem gospodarczym. Wywiad gospodarczy bardziej przypomina dziennikarstwo śledcze niż szpiegostwo. Ma na celu opracowanie strategii i taktyki biznesowej, która pomoże wykorzystać mocne strony własne i słabe strony konkurencji. Jak twierdzi dr Marek Ciecierski z firmy Profesjonalny Wywiad Gospodarczy Skarbiec: „Wywiad gospodarczy to proces gromadzenia, przetwarzania, analizowania i dystrybucji informacji wywiadowczych w przedsiębiorstwie, prowadzony legalnymi metodami i środkami, którego celem jest wspieranie decyzji zarządczych, a zwłaszcza zdobycie, utrzymanie bądź powiększenie przewagi konkurencyjnej.”

Nie jest szklaną kulą. Zadaniem wywiadu gospodarczego nie jest prognozowanie i przewidywanie przyszłości. Ma raczej ostrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i dostrzegać zbliżające się szanse. Nie jest wyszukiwarką Google. Informacje można pozyskiwać z wyszukiwarki Google, ale trzeba je jeszcze zweryfikować. Poza tym Google nie jest Bogiem, nie wie wszystkiego. Eksperci oceniają, że 85-95% informacji potrzebnych przedsiębiorstwu jest dostępnych w otwartych, publicznych źródłach informacji. Problem w tym, że te 5-15% które są ukryte, często są kluczowe.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Nie jest zunifikowanym produktem, jednakowym dla wszystkich. Istnieją dziesiątki wywiadowni wyspecjalizowanych w wielu obszarach. Istnieją też setki rodzajów usług, jakie mogą świadczyć wywiadownie gospodarcze. Z reguły jednak, każda z nich podchodzi do klienta indywidualnie konstruując swoją dedykowaną ofertę.

Nie jest zajęciem dla jednej, nawet wybitnie inteligentnej osoby. Wywiad gospodarczy najwyższej jakości wymaga interdyscyplinarnej wiedzy ekspertów z różnych dziedzin. Wymaga burzy mózgów. Wymaga dokładnego weryfikowania informacji. Nie podoła temu jedna osoba.

Nie jest modą. Źródeł współczesnego wywiadu gospodarczego można się doszukiwać w Ameryce lat 70-tych, ale tak naprawdę istnieje on odkąd istnieje biznes. Od czasu, gdy ludzie rozpoczęli pomiędzy sobą wymianę handlową.

Nie jest oparty tylko na technologii. Krytyczna analiza informacji dokonana przez człowieka z krwi i kości – to jest podstawa wywiadu gospodarczego.

Nie jest analizą sytuacji firmy, która jest zleceniodawcą. Wywiad gospodarczy w mniejszym stopniu zajmuje się firmą i jej sytuacją finansowo-biznesową, a w większym stopniu jej otoczeniem i zmianami w nim zachodzącymi.

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne - gdzie szukać pomocy prawnej?

Nie jest liczeniem w Excelu. Co prawa wywiad gospodarczy korzysta z dużych baz danych, ale stawia raczej na analizę jakościową, a nie ilościową.

Gdyby więc podsumować w jednym zdaniu czym jest wywiad gospodarczy, trzeba by napisać, że jest to proces pozyskiwania i analizowania informacji o przedsiębiorstwach i ich otoczeniu, który powinien pomagać zarządom i właścicielom firm w efektywnym zarządzaniu.

Coraz więcej firm na całym świecie dostrzega moc wywiadu gospodarczego. Wyniki badania organizacji Global Intelligence Alliance przeprowadzone wśród 880 firm z 64 krajów, opublikowane w raporcie „The State of Market Intelligence in 2013” wskazują, że 80% ankietowanych przedsiębiorstw jest zadowolonych z usług wywiadowni gospodarczych. To o 2 pkt. proc. więcej niż w badaniu z 2011 roku. Jedynie 2% firm, które korzystały z wywiadu, stwierdziło, że ta usługa do niczego się im nie przydała.

Do korzystania z wywiadu gospodarczego w badaniu Global Intelligence Alliance przyznały się przede wszystkim małe (mające poniżej 100 mln euro przychodu rocznie) i średnie firmy (100 mln euro – 1 mld euro przychodów) z branż: przemysł, kopalnie, usługi finansowe, IT, medycyna i farmacja. Średni wydatek ankietowanych firm na wywiad gospodarczy w skali roku sięgał 2,1 mln USD i wzrósł o 53% w stosunku do badania z 2011 r.

A jaka jest przyszłość wywiadu gospodarczego? Z raportu „Market Intelligence Trends 2020” organizacji Global Intelligence Alliance opublikowanego w grudniu 2014 roku wynika, że przyszłość wywiadu gospodarczego jest świetlana. Aż 96% szeroko pojmowanej branży wywiadu gospodarczego (właściciele baz danych, analitycy, wywiadowcy gospodarczy) jest przekonane, że w nadchodzących latach wywiad gospodarczy pozostanie głównym źródłem opinii doradczych w zakresie rozwoju
biznesu dla szefów i właścicieli firm.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Największy wpływ na branżę wywiadu gospodarczego w nadchodzących latach mają wywrzeć – według ankietowanych przez Global Intelligence Alliance – dwa zjawiska: rozwój Big Data (ogromnych baz danych) oraz nadmiar informacji. Wywiad ma pomóc w przetwarzaniu danych i selekcjonowaniu najważniejszych informacji.

W 1996 roku Larry Kahaner, amerykański specjalista wywiadu gospodarczego, ogłosił: kończy się wiek informacji, a rozpoczyna wiek wywiadu gospodarczego. Wygląda na to, że rzeczywiście się rozpoczął, i będzie trwał.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy SKARBIEC Sp. z o.o. – lider w dziedzinie wywiadu i kontrwywiadu gospodarczego w Polsce, oferuje specjalistyczne usługi z zakresu bezpieczeństwa prowadzenia biznesu oraz bezpieczeństwa VIP.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.
Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA