REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe / Fot. Fotolia
Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Małe firmy, inwestujące w badania i rozwój, będą mogły zaliczyć 150% wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Większe przedsiębiorstwa będą mogły odliczyć 120% wydatków.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sejm uchwalił wniesioną jeszcze przez prezydenta Bronisława Komorowskiego „Ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności”. Zawiera ona nowe przepisy podatkowe – które pojawią się zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w ustawie dla osób prawnych – dotyczące rozliczania wydatków na działalność badawczo-rozwojową.

Premia w procentach

Przy czym w ustawie zostały zapisane rozwiązania, których celem jest promowanie firm podejmujących badania czy próby wdrożenia nowych technologii do produkcji. Mianowicie z ustawy wynika, że mikro-, małe i średnie firmy, wydatkujące środki na badania czy rozwój, będą mogły odliczyć nie 100% wydatkowanych kwot, ale 150%. W przypadku dużych firm ta premia spada do 120%.

Będą nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

REKLAMA

Dla przypomnienia, definicja średniego przedsiębiorcy mówi, że jest to firma, której obrót roczny nie przekracza 50 mln euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 mln euro oraz które zatrudnia mniej niż 250 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym przedsiębiorcy będą mieli swobodę w tym, kiedy zaliczyć wydatki na działalność badawczo-rozwojową w koszty. Mianowicie będą mogli to zrobić albo w dacie ich poniesienia, albo w jednorazowo w ciągu 5 lat prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, ale nie później niż w piątym roku.

Tyle czasu też dostaną przedsiębiorcy na ewentualne wliczenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową, jeśli w czasie jej prowadzenia ponosili straty. Tyle że w tym przypadku odpis będzie mniejszy, bo będzie pomniejszony o część straty, przypadającą na wydatki na badania i rozwój.

Są też definicje

O tym, co jest działalnością, która uprawnia do odliczeń, decydują wpisane do ustaw podatkowych definicje. I tak – odliczać (z odpowiednią w stosunku do wielkości firmy premią) można wydatki poniesione na działalność badawczo-rozwojowe, na badania naukowe – i to zarówno takie, które prowadzone są z myślą o zastosowaniu komercyjnym, jak i takie, które celu komercyjnego nie mają – oraz na prace rozwojowe, obejmujące np. opracowywanie czy badanie prototypów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Oczywiście, musi nieco czasu upłynąć niż ukształtuje się zarówno stanowisko fiskusa, precyzująca użyte w projekcie ustawy sformułowania, jednakże już teraz widać, że możliwość odliczenia będzie znacznie szersza niż poprzednio.

Obowiązujące do tej pory ulgi na badania zostały tak skonstruowane, że praktycznie nie było można z nich skorzystać – choćby dlatego, że wynik badań musiał być pozytywny, czego nowe przepisy nie wymagają. Większą popularnością cieszyły się odpisy na zakup nowych technologii – tyle że według autorów projektu, nie skłaniają one przedsiębiorców do samodzielnego tworzenia nowych technologii. Dlatego z prawa podatkowego zniknie i ulga na badania, i ta na zakup nowych technologii.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Nowe przepisy nakładają na chcących dokonywać odliczeń wydatków na badania i rozwój obowiązek składania dodatkowego sprawozdania, którego wzór ma zostać opublikowany przez ministra finansów. Dodatkowym obowiązkiem jest zapłata – bo odpisywać można wyłącznie wydatki poniesione, a nie należne.

Teraz czas na Senat

To niejedyne zmiany, jakie wprowadza ustawa. Warto zauważyć min. tę, która spowoduje, że nie będzie się określać przychodu z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej.

Ale uchwalenie ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przez Sejm nie kończy drogi legislacyjnej. Musi ona trafić teraz do Senatu, a jeśli on zdąży uchwalić ją przed końcem kadencji, pozostaje jeszcze podpis prezydenta. Jak widać, choćby z powodu kalendarza wyborczego na nowe przepisy przedsiębiorcy poczekają.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA