REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Korzyści z posiadania firmy w Anglii / Fot. Fotolia
Korzyści z posiadania firmy w Anglii / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno założenie firmy w Anglii jak i jej prowadzenie jest o wiele prostsze i bardziej opłacalne niż w Polsce, dlatego coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera Wielką Brytanię i przenosi tam swój biznes. Przekonuje ich do tego przede wszystkim brytyjski system podatkowy, który jest znacznie bardziej przejrzysty i przyjazny niż w Polsce, jak również wysokość składek na ubezpieczenie społeczne i brak uciążliwej biurokracji.

REKLAMA

REKLAMA

Brytyjski system skonstruowany jest w taki sposób, aby był dla przedsiębiorców zachęcający, przyjazny i ułatwiał im rozwój biznesów, gdyż samo państwo działa jak dobry przedsiębiorca. Wprowadzając ułatwienia i udogodnienia dla biznesmenów przyciąga ich do Wielkiej Brytanii, gdzie dokonując wszelkich rozliczeń wpływają na rozwój brytyjskiej gospodarki. Kraj ten ma opinię najbardziej otwartego dla inwestorów spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej, a pod względem ułatwień w prowadzeniu biznesu zajmuje pierwsze miejsce.

REKLAMA

Kwota wolna od podatku na wzór brytyjski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy korzystają z ułatwień systemu brytyjskiego już na etapie rejestracji firmy. Ci, którzy chcą prowadzić działalność gospodarczą, mogą przez pierwsze trzy pierwsze miesiące działać jako firma, bez konieczności jej rejestracji. Po wspomnianych trzech miesiącach rejestracja jest już konieczna. Działalność można zarejestrować telefonicznie i sama rejestracja nie wymaga ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, ani wizyt w urzędach. Równie bezproblemowe jest założenie spółki limited, będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Konieczne procedury i wymagane dokumenty są zredukowane do minimum, a samo założenie firmy limited jest na Wyspach wręcz ekspresowe i trwa do 2 dni.  Ta forma działalności jest najczęściej wybierana przez Polaków przenoszących swoje biznesy do Wielkiej Brytanii ze względu na ograniczoną odpowiedzialność, prestiż, łatwe procedury i możliwość prowadzenia jej z Polski. Sprowadzona do niezbędnego minimum biurokracja sprawia, że Wielka Brytania może z powodzeniem konkurować z innymi krajami Unii, w których średni czas potrzebny na założenie biznesu wynosi 32 dni. 

Kolejnym argumentem przemawiającym za prowadzeniem firmy na Wyspach, który podają Polacy prowadzący swoje biznesy w Wielkiej Brytanii, są niskie składki na ubezpieczenie społeczne. Polski ZUS jest mało przyjazny dla osób prowadzących własną działalność, którzy muszą każdego miesiąca (niezależnie od wysokości dochodu) płacić około 1100 zł składek. Z kolei właściciele spółek z o.o. stoją przed dylematem czy zatrudniać się w swoich spółkach, czy rezygnować ze składek ZUS pozbawiając się w ten sposób możliwości uzyskania emerytury. Prowadząc działalność gospodarczą na Wyspach, przedsiębiorcy płacą mniej niż 100 zł podstawowych składek miesięcznie (większą kwotę dopłacą dopiero jeśli ich działalność odnotuje zysk i jej wysokość będzie uzależniona od wysokości zysku).  Z kolei właściciele spółek limited, nie stoją przed wyborem czy zatrudniać się we własnej spółce czy też nie, gdyż składki są na tyle niskie, że zatrudnienie się we własnej firmie i odkładanie na emeryturę po prostu się opłaca.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Kolejnym atutem brytyjskiego systemu jest wysoka kwota wolna od podatku ustanowiona na poziomie 10,600 funtów rocznie (czyli około 58,300 zł). Dopiero po jej przekroczeniu, każdy zobowiązany jest do opłacenia podatku. W Polsce następuje to już wtedy, gdy roczny dochód przekroczy 3091 zł.  Również wysoka jest kwota emerytury brytyjskiej. Przedsiębiorca w kraju nad Wisłą nawet po opłacaniu wysokich składek ZUS przez wiele lat nie może liczyć na przyzwoitą emeryturę, która zapewni mu spokojną starość. Obecnie polski emeryt musi borykać się z problemami finansowymi wynikającymi ze zbyt niskiej emerytury wynoszącej około 1100 zł. W Wielkiej Brytanii natomiast kwota ta jest nie tylko o wiele bardziej przyzwoita i wynosi minimum 2968 zł (tygodniowo 148,40 funta), ale przede wszystkim pewna, co wynika między innymi ze stabilnej gospodarki. Prowadzi to do prostego wniosku: prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii opłaca się nie tylko niższe składki niż w Polsce, ale również dostaje wyższą emeryturę. Dodatkowymi argumentami przemawiającymi za opłacalnością prowadzenia firmy na Wyspach są: stabilny system podatkowy oraz przejrzyste przepisy, dzięki którym unika się błędów w prowadzeniu przedsiębiorstwa i nie naraża się na problemy. Ponadto przyjazność brytyjskich urzędów sprawia, że mając jakiekolwiek wątpliwości związane z prowadzeniem własnego biznesu, składkami czy systemem podatkowym, można liczyć na uprzejmą i wyczerpującą odpowiedź urzędników. Brytyjski rząd zadbał o to, aby przedsiębiorcy na Wyspach byli otoczeni szczególną opieką, dlatego też mogą liczyć na darmowe profesjonalne doradztwo, a także szkolenia, dzięki którym usprawnią swoją działalność i będą mogli wygenerować większe zyski. Przy tylu udogodnieniach kontrola jest minimalna, bo najzwyczajniej przestaje być konieczna.

Autor: Jacek Łagódka - Tax Advisor w Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA