REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółek w KRS - jedno okienko

Subskrybuj nas na Youtube
Ułatwienia w rejestracji spółek w KRS oraz w wykreślaniu nieaktywnych podmiotów
Ułatwienia w rejestracji spółek w KRS oraz w wykreślaniu nieaktywnych podmiotów

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o KRS, obowiązująca od 1 grudnia 2014 r., wprowadziła zasadę tzw. „jednego okienka", co oznacza dla rejestrowanego podmiotu otrzymanie, wraz z numerem KRS, także numerów REGON i NIP. Nastąpiła zmiana komunikacji pomiędzy sądem rejestrowym a urzędami oraz została ograniczona do niezbędnego minimum ilość wymaganych do złożenia formularzy i dokumentów. Procedura „jednego okienka" obejmuje wnioski składane w formie papierowej, jak i rejestrację elektroniczną.

Zasada jednego okienka

1 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu odbiurokratyzowanie procedur rejestracyjnych w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: KRS).

REKLAMA

Autopromocja

Podmiot podlegający wpisowi do KRS jest zobowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru wraz z kompletem załączników (formularze wniosków wykorzystywanych w KRS pobrania są dostępne na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości). Wraz ze składanym do KRS wnioskiem w formie papierowej nie ma już obowiązku załączania stosownych zgłoszeń oraz dokumentów przeznaczonych dla urzędów (obecnie nie jest przekazywana do urzędu skarbowego umowa potwierdzająca użytkowania tytuł prawny do lokalu).

Uchylono również inne obowiązki. W związku z uchyleniem art. 171 oraz 324 Kodeksu spółek handlowych nie ma obowiązku przekazywania do urzędu skarbowego poświadczonego przez zarząd odpisu umowy spółki z o.o., jak i statutu spółki akcyjnej.

Ułatwienia w zakładaniu spółek handlowych

Uproszczona procedura rejestracyjna umożliwia nowoutworzonemu podmiotowi podjąć działalność gospodarczą po dokonaniu wpisu do rejestru KRS (wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane podstawowe i dane uzupełniające

Dane podmiotu zawarte we wpisie do KRS to tzw. „dane podstawowe" – dane te są automatycznie przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (CRP-KEP). Następnie przez CRP–KEP przesyłane są do Centralnego Rejestru Płatników Składek ZUS. Automatyczne przesyłanie danych dotyczy złożenia pierwszego wniosku w KRS, jak i wszelkich aktualizacji – co jest dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców. Dane, które są składane do sądu wraz z wnioskiem o wpis do KRS, trafiają automatycznie do właściwych rejestrów urzędowych.

Nadanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON polega na ich automatycznym zamieszczeniu w rejestrze KRS, po przekazaniu z Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. 

Dane uzupełniające dla urzędu skarbowego (NIP-8)

Dane umieszczane w rejestrze KRS to podstawowa informacja o spółce. Dane uzupełniające to dodatkowe informacje, które nie są ujawniane w KRS (m.in. wykaz rachunków bankowych, data powstania obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, adres do korespondencji). Wpisany do KRS podmiot jest zobowiązany do ich zgłoszenia do urzędu skarbowego odrębnie.

Formularz NIP-8 spółka składa elektronicznie lub we właściwym ze względu na siedzibę urzędzie skarbowym (wersja papierowa). Zgłoszenie NIP- 8 należy złożyć w terminie 21 dni od dnia dokonania wpisu do KRS lub w ciągu 7 dni, jeżeli wnioskodawca zamierza odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne (7 dni od daty powstania stosunku prawnego uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym). Dane uzupełniające z CRP-KEP są automatycznie przekazywane do rejestru REGON i do Centralnego Rejestru Płatników Składek ZUS.

W formularzu NIP-8 dla osobowych spółek osobowych (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo- akcyjna) wpisuje się dane poszczególnych wspólników wraz z ich numerami NIP.


ZUS na podstawie otrzymanych danych podstawowych i uzupełniających tworzy automatycznie konto płatnika składek dedykowane rozliczaniu składek na poszczególne ubezpieczenia oraz sporządza dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek, tj. ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, ZUS ZAA – adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek), ZUS ZBA – informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek.

W przypadku osoby będącej wspólnikiem spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej oraz jednoosobowej spółki z o.o. – wskazane osoby, jako nowe podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej, dokonują za siebie indywidualnego zgłoszenia jako płatnik składek do ZUS.

Limit liczby kodów PKD

Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadziła także modyfikację procedury zgłaszania przez spółki przedmiotu działalności według pozycji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o KRS, w zakresie danych dotyczących przedmiotu działalności w rejestrze przedsiębiorców, od 1 grudnia 2014 r. we wniosku o wpis w KRS możliwe jest zamieszczenie nie więcej niż dziesięciu pozycji zgodnie z PKD, w tym jednego przedmiotu przeważającej działalności na poziomie podklasy.

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS

Spółki zarejestrowane przed 1 grudnia 2014 r. na zmiany wpisu w KRS mają 5 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji. Zmiany jednak nie wymaga wpis, jeżeli przedmiot działalności wynika z umowy spółki, aktu założycielskiego lub statutu.

Aktualizacja danych w KRS od stycznia 2015 r.

Ustawa z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r., ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego przez uaktualnienie danych w KRS. Dzięki nowelizacji łatwiejsze będzie niedziałających usuwanie z rejestru spółek nieprowadzących działalności.

Po zmianach, zgodnie z treścią art. 25a ustawy o KRS, sąd rejestrowy wszczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w przypadku gdy:

  • oddalając wniosek o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie upadłościowe, sąd upadłościowy stwierdzi, że zgromadzony w sprawie materiał daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego;
  • oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
  • wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego lub jego umorzeniu;
  • mimo wezwania sądu rejestrowego nie złożono rocznych sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata obrotowe;
  • mimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych obowiązków (o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy)

W toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do KRS bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy bada, czy podmiot ten posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.

Źródło: www.biznes.gov.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA