REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółek w KRS - jedno okienko

Subskrybuj nas na Youtube
Ułatwienia w rejestracji spółek w KRS oraz w wykreślaniu nieaktywnych podmiotów
Ułatwienia w rejestracji spółek w KRS oraz w wykreślaniu nieaktywnych podmiotów

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o KRS, obowiązująca od 1 grudnia 2014 r., wprowadziła zasadę tzw. „jednego okienka", co oznacza dla rejestrowanego podmiotu otrzymanie, wraz z numerem KRS, także numerów REGON i NIP. Nastąpiła zmiana komunikacji pomiędzy sądem rejestrowym a urzędami oraz została ograniczona do niezbędnego minimum ilość wymaganych do złożenia formularzy i dokumentów. Procedura „jednego okienka" obejmuje wnioski składane w formie papierowej, jak i rejestrację elektroniczną.

Zasada jednego okienka

1 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu odbiurokratyzowanie procedur rejestracyjnych w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: KRS).

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot podlegający wpisowi do KRS jest zobowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru wraz z kompletem załączników (formularze wniosków wykorzystywanych w KRS pobrania są dostępne na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości). Wraz ze składanym do KRS wnioskiem w formie papierowej nie ma już obowiązku załączania stosownych zgłoszeń oraz dokumentów przeznaczonych dla urzędów (obecnie nie jest przekazywana do urzędu skarbowego umowa potwierdzająca użytkowania tytuł prawny do lokalu).

Uchylono również inne obowiązki. W związku z uchyleniem art. 171 oraz 324 Kodeksu spółek handlowych nie ma obowiązku przekazywania do urzędu skarbowego poświadczonego przez zarząd odpisu umowy spółki z o.o., jak i statutu spółki akcyjnej.

Ułatwienia w zakładaniu spółek handlowych

Uproszczona procedura rejestracyjna umożliwia nowoutworzonemu podmiotowi podjąć działalność gospodarczą po dokonaniu wpisu do rejestru KRS (wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane podstawowe i dane uzupełniające

REKLAMA

Dane podmiotu zawarte we wpisie do KRS to tzw. „dane podstawowe" – dane te są automatycznie przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (CRP-KEP). Następnie przez CRP–KEP przesyłane są do Centralnego Rejestru Płatników Składek ZUS. Automatyczne przesyłanie danych dotyczy złożenia pierwszego wniosku w KRS, jak i wszelkich aktualizacji – co jest dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców. Dane, które są składane do sądu wraz z wnioskiem o wpis do KRS, trafiają automatycznie do właściwych rejestrów urzędowych.

Nadanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON polega na ich automatycznym zamieszczeniu w rejestrze KRS, po przekazaniu z Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. 

Dane uzupełniające dla urzędu skarbowego (NIP-8)

Dane umieszczane w rejestrze KRS to podstawowa informacja o spółce. Dane uzupełniające to dodatkowe informacje, które nie są ujawniane w KRS (m.in. wykaz rachunków bankowych, data powstania obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, adres do korespondencji). Wpisany do KRS podmiot jest zobowiązany do ich zgłoszenia do urzędu skarbowego odrębnie.

Formularz NIP-8 spółka składa elektronicznie lub we właściwym ze względu na siedzibę urzędzie skarbowym (wersja papierowa). Zgłoszenie NIP- 8 należy złożyć w terminie 21 dni od dnia dokonania wpisu do KRS lub w ciągu 7 dni, jeżeli wnioskodawca zamierza odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne (7 dni od daty powstania stosunku prawnego uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym). Dane uzupełniające z CRP-KEP są automatycznie przekazywane do rejestru REGON i do Centralnego Rejestru Płatników Składek ZUS.

W formularzu NIP-8 dla osobowych spółek osobowych (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo- akcyjna) wpisuje się dane poszczególnych wspólników wraz z ich numerami NIP.


ZUS na podstawie otrzymanych danych podstawowych i uzupełniających tworzy automatycznie konto płatnika składek dedykowane rozliczaniu składek na poszczególne ubezpieczenia oraz sporządza dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek, tj. ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, ZUS ZAA – adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek), ZUS ZBA – informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek.

W przypadku osoby będącej wspólnikiem spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej oraz jednoosobowej spółki z o.o. – wskazane osoby, jako nowe podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej, dokonują za siebie indywidualnego zgłoszenia jako płatnik składek do ZUS.

Limit liczby kodów PKD

Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadziła także modyfikację procedury zgłaszania przez spółki przedmiotu działalności według pozycji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o KRS, w zakresie danych dotyczących przedmiotu działalności w rejestrze przedsiębiorców, od 1 grudnia 2014 r. we wniosku o wpis w KRS możliwe jest zamieszczenie nie więcej niż dziesięciu pozycji zgodnie z PKD, w tym jednego przedmiotu przeważającej działalności na poziomie podklasy.

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS

Spółki zarejestrowane przed 1 grudnia 2014 r. na zmiany wpisu w KRS mają 5 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji. Zmiany jednak nie wymaga wpis, jeżeli przedmiot działalności wynika z umowy spółki, aktu założycielskiego lub statutu.

Aktualizacja danych w KRS od stycznia 2015 r.

Ustawa z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r., ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego przez uaktualnienie danych w KRS. Dzięki nowelizacji łatwiejsze będzie niedziałających usuwanie z rejestru spółek nieprowadzących działalności.

Po zmianach, zgodnie z treścią art. 25a ustawy o KRS, sąd rejestrowy wszczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w przypadku gdy:

  • oddalając wniosek o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie upadłościowe, sąd upadłościowy stwierdzi, że zgromadzony w sprawie materiał daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego;
  • oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
  • wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego lub jego umorzeniu;
  • mimo wezwania sądu rejestrowego nie złożono rocznych sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata obrotowe;
  • mimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych obowiązków (o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy)

W toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do KRS bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy bada, czy podmiot ten posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.

Źródło: www.biznes.gov.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA