REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany dotyczące spółek handlowych, prokury i rejestru przedsiębiorców /fot. Fotolia
Zmiany dotyczące spółek handlowych, prokury i rejestru przedsiębiorców /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 stycznia 2015 r. obowiązują nowe przepisy ustawy Kodeks spółek handlowych. Zmiany przewidują szereg nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie zakładania spółek handlowych oraz uproszczenie formalności związanych w szczególności z ich rejestrowaniem i dopełnianiem obowiązków sprawozdawczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany dotyczące spółek handlowych, prokury i rejestru przedsiębiorców wprowadza ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 4)

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na istotne, nowe możliwości w zakresie zakładania spółek przez Internet, wprowadzone w wyniku nowelizacji. Dotychczas możliwe było założenie i zarejestrowanie przez Internet (przy pomocy wzorca umowy) tylko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Obecnie, możliwość taką przewidziano także w przypadku spółek jawnych oraz spółek komandytowych. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, z uwagi na popularność tych form prawnych prowadzenia działalności.

REKLAMA

Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową - skutki podatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważną zmianę stanowi także rezygnacja z obowiązku składania do akt rejestrowych wzorów podpisów członków zarządu, likwidatorów, wspólników spółek osobowych oraz prokurentów. Ze zmianą tą wiąże się także uchylenie przepisu kodeksu cywilnego, który nakazywał prokurentowi składanie podpisu zgodnie ze wzorem złożonym do rejestru oraz z powołaniem się na prokurę. Biorąc pod uwagę, że w realiach współczesnego obrotu w zasadzie nie praktykowano weryfikowania podpisów reprezentantów przedsiębiorców z wzorami składanymi do akt rejestrowych, zmiana ta ewidentnie stanowi rezygnację z formalności, która nie służyła żadnemu praktycznemu celowi.

Istotną nowość stanowi także wprowadzenie obowiązku dołączenia do wniosku o wpis do rejestru reprezentantów podmiotu, likwidatorów i prokurentów zgody tych osób na ich powołanie. Dołączenie takiej zgody nie jest wymagane, jeżeli osoba podlegająca wpisowi sama podpisała wniosek lub udzieliła pełnomocnictwa do jego złożenia, albo jeżeli zgoda została udzielona do protokołu z posiedzenia organu powołującego daną osobę lub w umowie spółki. Biorąc pod uwagę, że np. z powołaniem do zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością łączy się odpowiedzialność (np. za zobowiązania spółki, jeśli egzekucja względem spółki okaże się bezskuteczna) a dane wpisane do rejestru są objęte domniemaniem prawdziwości, zmiana ta ma istotne znaczenie dla ochrony osób, które mogłyby zostać wpisane do rejestru w charakterze reprezentantów wbrew swojej woli. Można natomiast mieć wątpliwość, czy nowy przepis powinien mieć zastosowanie także do likwidatorów, którzy stają się nimi z mocy prawa (np. do dotychczasowych członków zarządu, którzy zostają likwidatorami z chwilą otwarcia likwidacji). Problem ten będzie musiał zostać rozstrzygnięty w praktyce sądów rejestrowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Nowelizacja wprowadza także wyraźną regulację, że podmioty podlegające wpisowi do rejestru, które nie są zobowiązane do stosowania zasad rachunkowości zgodnie z ustawą o rachunkowości, nie muszą składać do rejestru rocznego sprawozdania finansowego. Podmioty takie zgodnie z nowymi przepisami są natomiast zobowiązane do składania w sądzie rejestrowym w terminie 6 miesięcy od dnia kończącego rok obrotowy, oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego.

Nowe przepisy wprowadziły także obowiązek wpisywania do rejestru informacji o dniu kończącym rok obrotowy. Ten nowy przepis ma istotne znaczenie przede wszystkim dla kontrahentów tych podmiotów wpisanych do rejestru, w przypadku których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. W dotychczasowym stanie prawnym taka informacja nie była wprost zawarta w danych rejestrowych.

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS

Podsumowując, opisane wyżej zmiany należy ocenić zasadniczo pozytywnie, zarówno w zakresie nowych ułatwień (zakładanie nowych typów spółek przez Internet), jak i opisanych wyżej zmian porządkujących, gdyż prowadzą one do dostosowania regulacji prawnych do praktyki obrotu gospodarczego.

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA