REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS
Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2014 r. wchodzą w życie istotne zmiany w zakresie rejestrowania spółek w KRS, a także w urzędach skarbowych i ZUS.

Krok 1 – Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS)

W KRS na odpowiednim wniosku dokonujesz rejestracji spółki. NIP i REGON zostaną nadane automatycznie, a działalność gospodarczą będziesz mógł podjąć niezwłocznie (w terminie 7 dni) po dokonaniu wpisu do KRS.

REKLAMA

Autopromocja

„Dane podstawowe” to dane o Twojej firmie wpisane do KRS. Na podstawie tego wpisu dane będą automatycznie przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i rejestru Regon (CRP-KEP). Za pośrednictwem CRP-KEP trafią również do Centralnego Rejestru Płatników Składek prowadzonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

Automatyczne przekazywanie „danych podstawowych” do CRP-KEP dotyczy danych z pierwszego wpisu oraz wszelkich zmian dokonywanych przez Ciebie w KRS. Dlatego też zostaniesz zwolniony z  obowiązku przekazywania do ZUS (czy aktualizowania) danych spółki lub stowarzyszenia w zakresie informacji objętych wpisem w KRS.

Krok 2 – Zgłoszenie danych uzupełniających do Urzędu Skarbowego (US) na wniosku NIP-8

„Dane uzupełniające” to dane niezbędne dla US, Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) i ZUS. Są to dane nieujawniane w KRS lub dane, którymi jako przedsiębiorca nie dysponujesz w momencie składania wniosku do tego rejestru.

„Dane uzupełniające” przekazujesz na druku „Zgłoszenie w zakresie danych uzupełniających” (formularz NIP-8).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formularz jest przeznaczony dla podmiotów wpisanych do KRS oraz służy do zgłaszania lub aktualizacji danych nieobjętych wpisem w KRS. W formularzu podajesz między innymi:

- skróconą nazwę płatnika składek,

- datę powstania obowiązku opłacania składek,

- datę wyrejestrowania płatnika składek, w  przypadku wyrejestrowania z  ubezpieczeń ostatniej osoby, za którą miałeś obowiązek składania dokumentów ubezpieczeniowych,

- wykaz rachunków bankowych,

- adres do korespondencji,

- adres prowadzenia działalności,

- w przypadku osobowych spółek handlowych (jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej) oraz podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych – dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich numery NIP.

Formularz NIP-8 składasz tylko we właściwym miejscowo US. To US w Twoim imieniu przekazuje „dane uzupełniające” do ZUS i GUS.

Krok 3 – Założenie konta płatnika w ZUS (bez Twojego udziału)

„Dane podstawowe” (KRS) oraz „dane uzupełniające” (US) stanowią komplet danych, na podstawie których ZUS utworzy konto płatnika składek, na którym rozliczane będą składki na poszczególne ubezpieczenia za Ciebie oraz wszystkich ubezpieczonych, których zgłosisz do ubezpieczeń.

Na podstawie danych przekazanych z CRP-KEP Zakład Ubezpieczeń Społecznych sporządzi za Ciebie dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek:

- ZUS ZPA - Zgłoszenie / zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;

- ZUS ZAA - Adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek;

- ZUS ZBA - Informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek.

ZUS sporządzi dokumenty zgłoszeniowe pod warunkiem, że wniosek w KRS zostanie wypełniony poprawnie i dokładnie, a wniosek NIP-8 zostanie zgłoszony w US w terminie do 7 dni od daty rejestracji w KRS. W przypadku gdy wniosek NIP-8 będzie zawierał niepełne bądź błędne dane, ZUS przeprowadzi postępowanie wyjaśniające.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Krok 4 – Zgłoszenie do ZUS ubezpieczonych oraz członków rodziny ubezpieczonych

W terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń zgłaszasz do ZUS zatrudnione osoby oraz siebie do odpowiednich ubezpieczeń, na formularzach:

ZUS ZUA - siebie i pozostałe osoby (np. pracowników, zleceniobiorców, osoby współpracujące), jeżeli podlegają ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu lub tylko ubezpieczeniom społecznym,

ZUS ZZA - siebie i pozostałe osoby (pracowników, zleceniobiorców, osoby współpracujące), jeżeli podlegają wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu,

ZUS ZCNA - zgłaszasz członków swojej rodziny lub członków rodziny ubezpieczonych przez Ciebie zgłoszonych.

Zgłoszenia te możesz przekazać do ZUS osobiście, pocztą lub za pomocą elektronicznej komunikacji z ZUS, czyli poprzez program Płatnik lub ePłatnik.

Masz również obowiązek terminowo rozliczać i  opłacać składki za wszystkich ubezpieczonych (w tym siebie).


Krok 5 – Zgłaszanie aktualizacji danych

Zmianę danych podstawowych przeprowadzasz w KRS.

Aktualizacji danych nieobjętych wpisem w KRS dokonujesz na wniosku NIP-8 w Urzędzie Skarbowym.

Zaktualizowane „dane podstawowe” z KRS, jak i „dane uzupełniające” z wniosku NIP-8 przekazywane są automatycznie do CRP-KEP, a  następnie do ZUS. Na podstawie tych danych ZUS sporządzi za Ciebie dokumenty:

ZUS ZPA - w zakresie zgłoszenia zmiany danych (ewidencyjnych) płatnika składek –  osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,

ZUS ZIPA - w zakresie zgłoszenia zmiany danych identyfi kacyjnych płatnika składek,

ZUS ZWPA - w zakresie wyrejestrowania płatnika składek / zawieszenia działalności,

ZUS ZAA - w zakresie zmiany adresu prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek,

ZUS ZBA - w zakresie zmiany numeru rachunku bankowego płatnika składek.

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z  dnia 13 października 1998 r. o  systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.  z  2013 r. poz. 1442 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1203 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2012 r. poz. 591 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

(Dz.U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.),

Ustawa z  dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z  2014 r. poz. 101

z późn. zm.),

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267

z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA