REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?
Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa. Zdaniem ministra finansów obowiązek dokonania zgłoszenia planowanej loterii fantowej do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora. Natomiast urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Monopol nie będzie dotyczył zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych 2 sierpnia 2016 r. wpłynął do Sejmu.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych

W interpelacji poselskiej z 3 czerwca 2016 r. poseł Michał Jaros zwrócił uwagę na problem dot. loterii pieniężnych i fantowych organizowanych na portalach społecznościowych. Jest to dość powszechne zjawisko w dzisiejszych czasach. Zasady takich loterii są zazwyczaj bardzo proste i opierają się na udostępnieniu wydarzenia lub strony, której wymaga loteriodawca, zaś po upływie wyznaczonego przez niego terminu następuję losowanie i wyłonienie z uczestniczącej w loterii grupy ludzi zwycięzcy, który otrzymuje wskazaną w regulaminie loterii nagrodę. Wartość nagrody zwykle nie przekracza kilkudziesięciu złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Jak się jednak okazuje, wiele z tych loterii jest przeprowadzonych niezgodnie z literą prawa. Ustawa o grach hazardowych określa bowiem wymagania, w jaki sposób powinno się organizować i zgłaszać do odpowiedniej instytucji tego typu loterie. Wg art. 7. 1. „Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej”. Prawo tak nieprzystające do naszych realiów jest nagminnie łamane - często przez młodych, nieświadomych ciążących na nich obowiązków prawnych, organizatorów.

Sprawiło to, że wystąpił z pytaniami do Ministerstwa Finansów:

Czy są prowadzone prace nad uelastycznieniem przepisów dotyczących tej materii? Czy Ministerstwo będzie skłonne podjąć pracę w tym zakresie z uwagi na niewielką wartość nagród, jakie można uzyskać z tytułu takiej loterii?

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzi na te pytania udzielił 22 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) wiceminister finansów Wiesław Janczyk. Zdaniem MF, godnie z art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (t.j. Dz. U. z dnia 8 kwietnia 2016 r. poz. 471) grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy w szczególności od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Zalicza się do nich m.in. loterie fantowe i loterie pieniężne.

Loteria pieniężna jest, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, grą losową, w której uczestnik nabywa los lub inny dowód udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne. Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa, który realizowany jest przez Totalizator Sportowy Sp. z o.o. Tym samym, organizowanie loterii pieniężnych przez inny podmiot niż utworzoną w tym celu, przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, spółkę Skarbu Państwa nie jest dozwolone.

Loteria fantowa natomiast, zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy jest grą losową, w której uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. W zależności od wartości puli wygranych należy uzyskać zezwolenie dyrektora właściwej izby celnej lub dokonać zgłoszenia tej loterii właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W ocenie MF działanie polegające na dokonaniu jedynie zgłoszenia planowanej loterii do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora przedsięwzięcia. Należy zauważyć, że właśnie ta ostatnia forma jest najczęściej wybierana przez organizatorów, dla przykładu w 2015 r. w całym kraju dokonano 2216 zgłoszeń loterii fantowych.

Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o grach hazardowych działalność w zakresie gier hazardowych przez Internet jest zabroniona. Jedyny wyjątek od tej zasady dotyczy przyjmowania zakładów wzajemnych przez Internet, na podstawie udzielonego przez Ministra Finansów stosownego zezwolenia wydanego na podstawie art. 32 ust 2 ustawy o grach hazardowych, a działalność ta powinna spełniać dodatkowe warunki określone m.in. w art. 15d ustawy o grach hazardowych.


Warto zaznaczyć, że w chwili obecnej prowadzone są prace legislacyjne nad opracowanym przez Ministerstwo Finansów projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw. Projekt przewiduje częściową zmianę modelu regulacji rynku gier hazardowych, której celem jest zapewnienie jak najwyższego poziomu ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu, przy jednoczesnym wdrożeniu mechanizmów zapewniających optymalną kontrolę Państwa nad rynkiem gier hazardowych. Jednocześnie, projekt zakłada, że urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Należy podkreślić, że zastrzeżenie to nie dotyczy zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw zamieszczony został w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UD76. Dostępny jest on na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12285702. Dnia 2 sierpnia 2016 r. projekt wpłynął do Sejmu.

Opracowała Iga Kucharska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA