REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?

Subskrybuj nas na Youtube
Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?
Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa. Zdaniem ministra finansów obowiązek dokonania zgłoszenia planowanej loterii fantowej do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora. Natomiast urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Monopol nie będzie dotyczył zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych 2 sierpnia 2016 r. wpłynął do Sejmu.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych

W interpelacji poselskiej z 3 czerwca 2016 r. poseł Michał Jaros zwrócił uwagę na problem dot. loterii pieniężnych i fantowych organizowanych na portalach społecznościowych. Jest to dość powszechne zjawisko w dzisiejszych czasach. Zasady takich loterii są zazwyczaj bardzo proste i opierają się na udostępnieniu wydarzenia lub strony, której wymaga loteriodawca, zaś po upływie wyznaczonego przez niego terminu następuję losowanie i wyłonienie z uczestniczącej w loterii grupy ludzi zwycięzcy, który otrzymuje wskazaną w regulaminie loterii nagrodę. Wartość nagrody zwykle nie przekracza kilkudziesięciu złotych.

REKLAMA

Jak się jednak okazuje, wiele z tych loterii jest przeprowadzonych niezgodnie z literą prawa. Ustawa o grach hazardowych określa bowiem wymagania, w jaki sposób powinno się organizować i zgłaszać do odpowiedniej instytucji tego typu loterie. Wg art. 7. 1. „Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej”. Prawo tak nieprzystające do naszych realiów jest nagminnie łamane - często przez młodych, nieświadomych ciążących na nich obowiązków prawnych, organizatorów.

Sprawiło to, że wystąpił z pytaniami do Ministerstwa Finansów:

Czy są prowadzone prace nad uelastycznieniem przepisów dotyczących tej materii? Czy Ministerstwo będzie skłonne podjąć pracę w tym zakresie z uwagi na niewielką wartość nagród, jakie można uzyskać z tytułu takiej loterii?

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzi na te pytania udzielił 22 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) wiceminister finansów Wiesław Janczyk. Zdaniem MF, godnie z art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (t.j. Dz. U. z dnia 8 kwietnia 2016 r. poz. 471) grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy w szczególności od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Zalicza się do nich m.in. loterie fantowe i loterie pieniężne.

Loteria pieniężna jest, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, grą losową, w której uczestnik nabywa los lub inny dowód udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne. Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa, który realizowany jest przez Totalizator Sportowy Sp. z o.o. Tym samym, organizowanie loterii pieniężnych przez inny podmiot niż utworzoną w tym celu, przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, spółkę Skarbu Państwa nie jest dozwolone.

Loteria fantowa natomiast, zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy jest grą losową, w której uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. W zależności od wartości puli wygranych należy uzyskać zezwolenie dyrektora właściwej izby celnej lub dokonać zgłoszenia tej loterii właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W ocenie MF działanie polegające na dokonaniu jedynie zgłoszenia planowanej loterii do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora przedsięwzięcia. Należy zauważyć, że właśnie ta ostatnia forma jest najczęściej wybierana przez organizatorów, dla przykładu w 2015 r. w całym kraju dokonano 2216 zgłoszeń loterii fantowych.

Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o grach hazardowych działalność w zakresie gier hazardowych przez Internet jest zabroniona. Jedyny wyjątek od tej zasady dotyczy przyjmowania zakładów wzajemnych przez Internet, na podstawie udzielonego przez Ministra Finansów stosownego zezwolenia wydanego na podstawie art. 32 ust 2 ustawy o grach hazardowych, a działalność ta powinna spełniać dodatkowe warunki określone m.in. w art. 15d ustawy o grach hazardowych.


Warto zaznaczyć, że w chwili obecnej prowadzone są prace legislacyjne nad opracowanym przez Ministerstwo Finansów projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw. Projekt przewiduje częściową zmianę modelu regulacji rynku gier hazardowych, której celem jest zapewnienie jak najwyższego poziomu ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu, przy jednoczesnym wdrożeniu mechanizmów zapewniających optymalną kontrolę Państwa nad rynkiem gier hazardowych. Jednocześnie, projekt zakłada, że urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Należy podkreślić, że zastrzeżenie to nie dotyczy zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw zamieszczony został w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UD76. Dostępny jest on na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12285702. Dnia 2 sierpnia 2016 r. projekt wpłynął do Sejmu.

Opracowała Iga Kucharska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA