REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?

Subskrybuj nas na Youtube
Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?
Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa. Zdaniem ministra finansów obowiązek dokonania zgłoszenia planowanej loterii fantowej do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora. Natomiast urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Monopol nie będzie dotyczył zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych 2 sierpnia 2016 r. wpłynął do Sejmu.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych

REKLAMA

W interpelacji poselskiej z 3 czerwca 2016 r. poseł Michał Jaros zwrócił uwagę na problem dot. loterii pieniężnych i fantowych organizowanych na portalach społecznościowych. Jest to dość powszechne zjawisko w dzisiejszych czasach. Zasady takich loterii są zazwyczaj bardzo proste i opierają się na udostępnieniu wydarzenia lub strony, której wymaga loteriodawca, zaś po upływie wyznaczonego przez niego terminu następuję losowanie i wyłonienie z uczestniczącej w loterii grupy ludzi zwycięzcy, który otrzymuje wskazaną w regulaminie loterii nagrodę. Wartość nagrody zwykle nie przekracza kilkudziesięciu złotych.

REKLAMA

Jak się jednak okazuje, wiele z tych loterii jest przeprowadzonych niezgodnie z literą prawa. Ustawa o grach hazardowych określa bowiem wymagania, w jaki sposób powinno się organizować i zgłaszać do odpowiedniej instytucji tego typu loterie. Wg art. 7. 1. „Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej”. Prawo tak nieprzystające do naszych realiów jest nagminnie łamane - często przez młodych, nieświadomych ciążących na nich obowiązków prawnych, organizatorów.

Sprawiło to, że wystąpił z pytaniami do Ministerstwa Finansów:

Czy są prowadzone prace nad uelastycznieniem przepisów dotyczących tej materii? Czy Ministerstwo będzie skłonne podjąć pracę w tym zakresie z uwagi na niewielką wartość nagród, jakie można uzyskać z tytułu takiej loterii?

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odpowiedzi na te pytania udzielił 22 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) wiceminister finansów Wiesław Janczyk. Zdaniem MF, godnie z art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (t.j. Dz. U. z dnia 8 kwietnia 2016 r. poz. 471) grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy w szczególności od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Zalicza się do nich m.in. loterie fantowe i loterie pieniężne.

Loteria pieniężna jest, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, grą losową, w której uczestnik nabywa los lub inny dowód udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne. Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa, który realizowany jest przez Totalizator Sportowy Sp. z o.o. Tym samym, organizowanie loterii pieniężnych przez inny podmiot niż utworzoną w tym celu, przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, spółkę Skarbu Państwa nie jest dozwolone.

Loteria fantowa natomiast, zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy jest grą losową, w której uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. W zależności od wartości puli wygranych należy uzyskać zezwolenie dyrektora właściwej izby celnej lub dokonać zgłoszenia tej loterii właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W ocenie MF działanie polegające na dokonaniu jedynie zgłoszenia planowanej loterii do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora przedsięwzięcia. Należy zauważyć, że właśnie ta ostatnia forma jest najczęściej wybierana przez organizatorów, dla przykładu w 2015 r. w całym kraju dokonano 2216 zgłoszeń loterii fantowych.

Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o grach hazardowych działalność w zakresie gier hazardowych przez Internet jest zabroniona. Jedyny wyjątek od tej zasady dotyczy przyjmowania zakładów wzajemnych przez Internet, na podstawie udzielonego przez Ministra Finansów stosownego zezwolenia wydanego na podstawie art. 32 ust 2 ustawy o grach hazardowych, a działalność ta powinna spełniać dodatkowe warunki określone m.in. w art. 15d ustawy o grach hazardowych.


Warto zaznaczyć, że w chwili obecnej prowadzone są prace legislacyjne nad opracowanym przez Ministerstwo Finansów projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw. Projekt przewiduje częściową zmianę modelu regulacji rynku gier hazardowych, której celem jest zapewnienie jak najwyższego poziomu ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu, przy jednoczesnym wdrożeniu mechanizmów zapewniających optymalną kontrolę Państwa nad rynkiem gier hazardowych. Jednocześnie, projekt zakłada, że urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Należy podkreślić, że zastrzeżenie to nie dotyczy zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw zamieszczony został w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UD76. Dostępny jest on na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12285702. Dnia 2 sierpnia 2016 r. projekt wpłynął do Sejmu.

Opracowała Iga Kucharska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA