REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatna praktyka lekarska: Zakup prasy fachowej jest kosztem uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Górczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów i może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Specyfika pracy osób pracujących w sektorze usług medycznych zmusza do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Lekarz musi pogłębiać posiadaną wiedzę oraz śledzić na bieżąco najnowsze osiągnięcia medycyny. To wszystko nie jest możliwe bez stałego dostępu do literatury i prasy fachowej, zarówno publikacji krajowych, jak i zagranicznych. Oczywiście, od razu powstaje pytanie, czy wydatki na zakup literatury i prasy fachowej stanowią dla takich osób koszt podatkowy. W tych przypadkach, gdy osoby te, po pierwsze, prowadzą własną firmę, a po drugie, korzystają z opodatkowania na tzw. zasadach ogólnych (są opodatkowani według skali podatkowej), albo opłacają podatek liniowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup prasy jest kosztem

Z ustawy o PIT regulującej tę kwestie wynika w sposób wyraźny, że kosztami uzyskania przychodów (kosztami podatkowymi) są te, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątkiem są koszty wymienione w tej ustawie w katalogu wydatków, które w żadnym przypadku nie mogą stanowić kosztów. Ani literatury fachowej, ani prasy specjalistycznej nie ma w tym katalogu. A zatem ich zakup, o ile został tylko poniesiony w celu uzyskania przychodów, może stanowić koszt podatkowy. W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów. Ale nie tylko takiej prasy. Taka osoba prowadząca własną firmę może też zaliczyć do kosztów wydatki na zakup prasy i publikacji książkowych dotyczących zasad prowadzenia czy rozliczania takiej działalności. Mogą to być publikacje dotyczące zasad wykonywania zawodu czy też reguł opodatkowania takiej działalności. Ważne, by istniała wyraźna zależność między treściami zawartymi w publikacjach i przedmiotem działalności firmy podatnika.

Liczy się dzień zakupu

REKLAMA

Wydatki na prenumeratę prasy fachowej powinny być zaliczane do kosztów podatkowych (kosztów uzyskania przychodów) już w momencie poniesienia wydatku. U przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów takim dniem jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Trochę inaczej jest w przypadku zakupu prenumeraty. Jeśli jest to prenumerata roczna, zasady są identyczne jak przy zakupach jednorazowych. Jeżeli jednak prenumerata dotyczy dwóch lat podatkowych, to koszt należałoby rozliczyć proporcjonalnie, ale tylko wtedy, gdy taki sposób księgowania przyjęto dla wszystkich kosztów firmy. Jeżeli zatem zapłacony w styczniu rachunek za telefon dotyczący grudnia ujmujemy normalnie w grudniu, to i prenumerata dotycząca dwóch lat powinna być ujęta w dwóch kolejnych latach. Inaczej jest przy tzw. metodzie kasowej, czyli takiej, gdzie księgujemy zawsze w dniu poniesienia kosztu bez względu na to, jakiego okresu wydatek dotyczy. Wówczas, jeśli dotyczy prenumeraty na dwa lata, można zaliczyć go jednorazowo w koszty w dacie wystawienia faktury przez dostawcę prasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba przeliczyć na złote

Trzeba pamiętać o jednej jeszcze kwestii. W przypadku zakupu zagranicznej prasy fachowej, za którą płatność odbywa się w walutach obcych, konieczne jest przeliczenie poniesionych na ten cel wydatków na złote. Ustawa o PIT przewiduje, że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Krystyna Górczak

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA