REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatna praktyka lekarska: Zakup prasy fachowej jest kosztem uzyskania przychodów

Krystyna Górczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów i może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Specyfika pracy osób pracujących w sektorze usług medycznych zmusza do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Lekarz musi pogłębiać posiadaną wiedzę oraz śledzić na bieżąco najnowsze osiągnięcia medycyny. To wszystko nie jest możliwe bez stałego dostępu do literatury i prasy fachowej, zarówno publikacji krajowych, jak i zagranicznych. Oczywiście, od razu powstaje pytanie, czy wydatki na zakup literatury i prasy fachowej stanowią dla takich osób koszt podatkowy. W tych przypadkach, gdy osoby te, po pierwsze, prowadzą własną firmę, a po drugie, korzystają z opodatkowania na tzw. zasadach ogólnych (są opodatkowani według skali podatkowej), albo opłacają podatek liniowy.

REKLAMA

Autopromocja

Zakup prasy jest kosztem

Z ustawy o PIT regulującej tę kwestie wynika w sposób wyraźny, że kosztami uzyskania przychodów (kosztami podatkowymi) są te, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątkiem są koszty wymienione w tej ustawie w katalogu wydatków, które w żadnym przypadku nie mogą stanowić kosztów. Ani literatury fachowej, ani prasy specjalistycznej nie ma w tym katalogu. A zatem ich zakup, o ile został tylko poniesiony w celu uzyskania przychodów, może stanowić koszt podatkowy. W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów. Ale nie tylko takiej prasy. Taka osoba prowadząca własną firmę może też zaliczyć do kosztów wydatki na zakup prasy i publikacji książkowych dotyczących zasad prowadzenia czy rozliczania takiej działalności. Mogą to być publikacje dotyczące zasad wykonywania zawodu czy też reguł opodatkowania takiej działalności. Ważne, by istniała wyraźna zależność między treściami zawartymi w publikacjach i przedmiotem działalności firmy podatnika.

Liczy się dzień zakupu

Wydatki na prenumeratę prasy fachowej powinny być zaliczane do kosztów podatkowych (kosztów uzyskania przychodów) już w momencie poniesienia wydatku. U przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów takim dniem jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Trochę inaczej jest w przypadku zakupu prenumeraty. Jeśli jest to prenumerata roczna, zasady są identyczne jak przy zakupach jednorazowych. Jeżeli jednak prenumerata dotyczy dwóch lat podatkowych, to koszt należałoby rozliczyć proporcjonalnie, ale tylko wtedy, gdy taki sposób księgowania przyjęto dla wszystkich kosztów firmy. Jeżeli zatem zapłacony w styczniu rachunek za telefon dotyczący grudnia ujmujemy normalnie w grudniu, to i prenumerata dotycząca dwóch lat powinna być ujęta w dwóch kolejnych latach. Inaczej jest przy tzw. metodzie kasowej, czyli takiej, gdzie księgujemy zawsze w dniu poniesienia kosztu bez względu na to, jakiego okresu wydatek dotyczy. Wówczas, jeśli dotyczy prenumeraty na dwa lata, można zaliczyć go jednorazowo w koszty w dacie wystawienia faktury przez dostawcę prasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba przeliczyć na złote

Trzeba pamiętać o jednej jeszcze kwestii. W przypadku zakupu zagranicznej prasy fachowej, za którą płatność odbywa się w walutach obcych, konieczne jest przeliczenie poniesionych na ten cel wydatków na złote. Ustawa o PIT przewiduje, że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Krystyna Górczak

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA