REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatna praktyka lekarska: Zakup prasy fachowej jest kosztem uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Górczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów i może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Specyfika pracy osób pracujących w sektorze usług medycznych zmusza do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Lekarz musi pogłębiać posiadaną wiedzę oraz śledzić na bieżąco najnowsze osiągnięcia medycyny. To wszystko nie jest możliwe bez stałego dostępu do literatury i prasy fachowej, zarówno publikacji krajowych, jak i zagranicznych. Oczywiście, od razu powstaje pytanie, czy wydatki na zakup literatury i prasy fachowej stanowią dla takich osób koszt podatkowy. W tych przypadkach, gdy osoby te, po pierwsze, prowadzą własną firmę, a po drugie, korzystają z opodatkowania na tzw. zasadach ogólnych (są opodatkowani według skali podatkowej), albo opłacają podatek liniowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakup prasy jest kosztem

Z ustawy o PIT regulującej tę kwestie wynika w sposób wyraźny, że kosztami uzyskania przychodów (kosztami podatkowymi) są te, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątkiem są koszty wymienione w tej ustawie w katalogu wydatków, które w żadnym przypadku nie mogą stanowić kosztów. Ani literatury fachowej, ani prasy specjalistycznej nie ma w tym katalogu. A zatem ich zakup, o ile został tylko poniesiony w celu uzyskania przychodów, może stanowić koszt podatkowy. W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów. Ale nie tylko takiej prasy. Taka osoba prowadząca własną firmę może też zaliczyć do kosztów wydatki na zakup prasy i publikacji książkowych dotyczących zasad prowadzenia czy rozliczania takiej działalności. Mogą to być publikacje dotyczące zasad wykonywania zawodu czy też reguł opodatkowania takiej działalności. Ważne, by istniała wyraźna zależność między treściami zawartymi w publikacjach i przedmiotem działalności firmy podatnika.

Liczy się dzień zakupu

REKLAMA

Wydatki na prenumeratę prasy fachowej powinny być zaliczane do kosztów podatkowych (kosztów uzyskania przychodów) już w momencie poniesienia wydatku. U przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów takim dniem jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Trochę inaczej jest w przypadku zakupu prenumeraty. Jeśli jest to prenumerata roczna, zasady są identyczne jak przy zakupach jednorazowych. Jeżeli jednak prenumerata dotyczy dwóch lat podatkowych, to koszt należałoby rozliczyć proporcjonalnie, ale tylko wtedy, gdy taki sposób księgowania przyjęto dla wszystkich kosztów firmy. Jeżeli zatem zapłacony w styczniu rachunek za telefon dotyczący grudnia ujmujemy normalnie w grudniu, to i prenumerata dotycząca dwóch lat powinna być ujęta w dwóch kolejnych latach. Inaczej jest przy tzw. metodzie kasowej, czyli takiej, gdzie księgujemy zawsze w dniu poniesienia kosztu bez względu na to, jakiego okresu wydatek dotyczy. Wówczas, jeśli dotyczy prenumeraty na dwa lata, można zaliczyć go jednorazowo w koszty w dacie wystawienia faktury przez dostawcę prasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba przeliczyć na złote

Trzeba pamiętać o jednej jeszcze kwestii. W przypadku zakupu zagranicznej prasy fachowej, za którą płatność odbywa się w walutach obcych, konieczne jest przeliczenie poniesionych na ten cel wydatków na złote. Ustawa o PIT przewiduje, że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Krystyna Górczak

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA