REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatna praktyka lekarska: Zakup prasy fachowej jest kosztem uzyskania przychodów

Krystyna Górczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów i może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Specyfika pracy osób pracujących w sektorze usług medycznych zmusza do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Lekarz musi pogłębiać posiadaną wiedzę oraz śledzić na bieżąco najnowsze osiągnięcia medycyny. To wszystko nie jest możliwe bez stałego dostępu do literatury i prasy fachowej, zarówno publikacji krajowych, jak i zagranicznych. Oczywiście, od razu powstaje pytanie, czy wydatki na zakup literatury i prasy fachowej stanowią dla takich osób koszt podatkowy. W tych przypadkach, gdy osoby te, po pierwsze, prowadzą własną firmę, a po drugie, korzystają z opodatkowania na tzw. zasadach ogólnych (są opodatkowani według skali podatkowej), albo opłacają podatek liniowy.

REKLAMA

Autopromocja

Zakup prasy jest kosztem

Z ustawy o PIT regulującej tę kwestie wynika w sposób wyraźny, że kosztami uzyskania przychodów (kosztami podatkowymi) są te, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątkiem są koszty wymienione w tej ustawie w katalogu wydatków, które w żadnym przypadku nie mogą stanowić kosztów. Ani literatury fachowej, ani prasy specjalistycznej nie ma w tym katalogu. A zatem ich zakup, o ile został tylko poniesiony w celu uzyskania przychodów, może stanowić koszt podatkowy. W przypadku osób pracujących w sektorze usług medycznych, nie ma wątpliwości, że zakup prasy i literatury medycznej ma na celu uzyskiwanie przychodów. Ale nie tylko takiej prasy. Taka osoba prowadząca własną firmę może też zaliczyć do kosztów wydatki na zakup prasy i publikacji książkowych dotyczących zasad prowadzenia czy rozliczania takiej działalności. Mogą to być publikacje dotyczące zasad wykonywania zawodu czy też reguł opodatkowania takiej działalności. Ważne, by istniała wyraźna zależność między treściami zawartymi w publikacjach i przedmiotem działalności firmy podatnika.

Liczy się dzień zakupu

Wydatki na prenumeratę prasy fachowej powinny być zaliczane do kosztów podatkowych (kosztów uzyskania przychodów) już w momencie poniesienia wydatku. U przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów takim dniem jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Trochę inaczej jest w przypadku zakupu prenumeraty. Jeśli jest to prenumerata roczna, zasady są identyczne jak przy zakupach jednorazowych. Jeżeli jednak prenumerata dotyczy dwóch lat podatkowych, to koszt należałoby rozliczyć proporcjonalnie, ale tylko wtedy, gdy taki sposób księgowania przyjęto dla wszystkich kosztów firmy. Jeżeli zatem zapłacony w styczniu rachunek za telefon dotyczący grudnia ujmujemy normalnie w grudniu, to i prenumerata dotycząca dwóch lat powinna być ujęta w dwóch kolejnych latach. Inaczej jest przy tzw. metodzie kasowej, czyli takiej, gdzie księgujemy zawsze w dniu poniesienia kosztu bez względu na to, jakiego okresu wydatek dotyczy. Wówczas, jeśli dotyczy prenumeraty na dwa lata, można zaliczyć go jednorazowo w koszty w dacie wystawienia faktury przez dostawcę prasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba przeliczyć na złote

Trzeba pamiętać o jednej jeszcze kwestii. W przypadku zakupu zagranicznej prasy fachowej, za którą płatność odbywa się w walutach obcych, konieczne jest przeliczenie poniesionych na ten cel wydatków na złote. Ustawa o PIT przewiduje, że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Krystyna Górczak

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA

Dochody ze sprzedaży ŚT i WNiP nie będą podstawą do obliczenia składki zdrowotnej. To wszystkie zmiany w tej składce od 2025 roku?

Dochody ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki zdrowotnej dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, dla osób rozliczających się w formie podatku liniowego oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie zmiany przewiduje przygotowywany w Ministerstwie Zdrowia projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

Nowa (trzecia) wersja przepisów o podatku od nieruchomości. Wątpliwości dotyczące choćby transformatorów dalej pozostają

Podatek od nieruchomości przechodzi kolejne modyfikacje. Właśnie opublikowano trzecią wersję projektu ustawy, która ma na celu jego usprawnienie. Chociaż wprowadzone zmiany nie są rewolucyjne, to i tym razem podatnicy i doradcy podatkowi muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.

Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

REKLAMA

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

Cudzoziemcy od 2025 r. tylko na etacie. Krytyka projektu ustawy, który wprowadza ograniczenia w zatrudnianiu

Najnowsza wersja ustawy o warunkach zatrudniania cudzoziemców w Polsce wywołuje obawy przedsiębiorców. Projekt ogranicza możliwość pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, co może negatywnie wpłynąć na rynek pracy. Konfederacja Lewiatan ostrzega przed konsekwencjami tych zmian.

REKLAMA