REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność można zawiesić na dwa lata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie podatku dochodowego będzie oznaczała zwolnienie z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek. W przypadku wspólników osobowych spółek prawa handlowego warunkiem zwolnienia będzie zawiadomienie urzędu skarbowego.

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz innych ustaw z 10 lipca 2008 r. wprowadziła postulowaną przez przedsiębiorców możliwość zawieszania działalności gospodarczej. Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników będzie mógł zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W przypadku spółki cywilnej zawieszenie musi dotyczyć wszystkich wspólników.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy, które wchodzą w życie 20 września, zawierają również istotne zmiany w zakresie rozliczeń podatku dochodowego. W praktyce przerwa w prowadzeniu firmy zwykle wiąże się z sezonowym charakterem działalności lub np. problemami zdrowotnymi przedsiębiorcy. Obecnie podatnicy nie mogą formalnie zawiesić prowadzenia firmy i zaprzestać wykonywania obowiązków podatkowych. Wyjątek stanowią przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przewidujące możliwość zawieszenia opłacania karty podatkowej. Nowa instytucja zawieszania działalności gospodarczej będzie miała doniosłe skutki podatkowe - przedsiębiorcy, którzy zawieszą prowadzenie firmy, będą zwolnieni z obowiązku wpłacania zaliczek oraz opłacania podatku ryczałtowanego.

Zakres zwolnienia

Zwolnienie z obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy będzie dotyczyło zarówno indywidualnych przedsiębiorców, jak i podatników prowadzących działalność w formie spółek osobowych. W przypadku podatników będącymi indywidualnymi przedsiębiorcami oraz osób prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej wyłączenie obowiązku uiszczania zaliczek na podatek nie będzie wymagało żadnych zawiadomień urzędu skarbowego.

REKLAMA

Dopełnienie określonych formalności warunkujących zwolnienie z opłacania zaliczek będzie konieczne w przypadku wspólników osobowych spółek prawa handlowego, a zatem spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej. W tym wypadku wyłączenie obowiązku uiszczania zaliczek będzie miało zastosowanie, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania działalności. Zawiadomienia trzeba będzie dokonać nie później niż przed upływem siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zwieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wyjaśnijmy, że zgodnie z tymi regulacjami zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony na piśmie właściwemu organowi ewidencyjnemu, a w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, czyli właśnie - handlowych spółek osobowych - właściwemu sądowi rejestrowemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE

Prawo do zawieszenia działalności gospodarczej zostało przyznane przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników. Okres zawieszenia działalności gospodarczej może trwać maksymalnie dwa lata

Zwolnienie z obowiązku rozliczeń podatkowych obejmie nie tylko przedsiębiorców, którzy opłacają zaliczki miesięczne, ale również tych, którzy wybrali kwartalny lub uproszczony sposób rozliczeń. Ponadto będzie dotyczyło także podatników, którzy wybrali opodatkowanie według 19-proc. liniowej stawki podatku, na postawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatek zryczałtowany

W związku z wprowadzeniem instytucji zawieszenia działalności odpowiednie zmiany zostały wprowadzone również do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z nowymi przepisami podatnik, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesi wykonywanie działalności, będzie zwolniony, w zakresie tej działalności, z obliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i wpłacania go na rachunek urzędu skarbowego. Powyższa zmiana dotyczy zarówno sytuacji, w której podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jak również ma ona zastosowanie w odniesieniu do wspólników spółki jawnej. W tym drugim przypadku ustawodawca zastrzegł sobie jednak, że wspólnik, który chce zastosować zwolnienie z obowiązków obliczania i opłacani ryczałtu, musi w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku zawiadomić właściwy urząd skarbowy o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności.

 

Z prawa zawieszenia opłacania podatku skorzysta również podatnik rozliczający się w formie karty podatkowej. W tym miejscu warto wskazać, że zawieszenie działalności na gruncie prawa podatkowego funkcjonuje dziś właśnie w zakresie opłacania karty podatkowej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku zryczałtowanym w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w wykonywaniu działalności w danym roku nie pobiera się podatku w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni, w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Jest to jedyna tego typu norma w polskim prawie podatkowym, na podstawie której ustawodawca dopuszcza możliwość formalnego zgłoszenia fiskusowi okresowego zaprzestania wykonywania działalności. Podobne rozwiązanie wprowadza nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, pozostawiając jednak w ustawie o podatku zryczałtowanym dotychczasowe uregulowania odnośnie do przerwy w opłacaniu karty podatkowej.

WAŻNE

Zwolnienie z obowiązku opłacania zaliczek podatkowych w okresie zawieszenia działalności dotyczy również podatników, którzy wybrali kwartalny lub uproszczony sposób opłacania zaliczek, oraz podatników rozliczających się z fiskusem według 19-proc. stawki liniowej

Zgodnie z przyjętymi regulacjami podatnik rozliczający się w formie karty podatkowej, który skorzysta z prawa zawieszenia działalności gospodarczej, będzie zwolniony z obowiązku zapłaty podatku w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia. Podstawowa różnica między istniejącym dziś przerwaniem a wprowadzanym zawieszeniem działalności sprowadza się do czasu ich trwania. Przerwanie działalności gospodarczej może trwać co najmniej dziesięć dni, podczas gdy zawieszenie od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia podatnik może ponadto wykonywać wiele czynności wyszczególnionych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Przykładowo ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, czy też zbywać własne środki trwałe. Ustawa o podatku zryczałtowanym nie przewiduje podobnego katalogu dla podatników przerywających działalność gospodarczą. Poza tym ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wyraźnie wskazuje na to, że przedsiębiorca w okresie, w którym zawiesza działalność, nie może zatrudniać pracowników. Ustawa o podatku zryczałtowanym nie zawiera takiego zastrzeżenia dla podatników chcących przerwać prowadzenie działalności.

Zawieszenie amortyzacji

Ustawodawca umożliwiając podatnikom zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej zakłada, że w czasie takiego zawieszenia należące do nich środki trwałe z reguły nie będą wykorzystywane. W świetle zmian wprowadzonych do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą podlegać amortyzacji składniki majątku, które nie będą używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. W przypadku jednak niewykorzystywania środków trwałych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej składniki te nie będą podlegać amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zawieszenia działalności gospodarczej.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 141, poz. 888).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA