REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność można zawiesić na dwa lata

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie podatku dochodowego będzie oznaczała zwolnienie z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek. W przypadku wspólników osobowych spółek prawa handlowego warunkiem zwolnienia będzie zawiadomienie urzędu skarbowego.

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz innych ustaw z 10 lipca 2008 r. wprowadziła postulowaną przez przedsiębiorców możliwość zawieszania działalności gospodarczej. Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników będzie mógł zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W przypadku spółki cywilnej zawieszenie musi dotyczyć wszystkich wspólników.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy, które wchodzą w życie 20 września, zawierają również istotne zmiany w zakresie rozliczeń podatku dochodowego. W praktyce przerwa w prowadzeniu firmy zwykle wiąże się z sezonowym charakterem działalności lub np. problemami zdrowotnymi przedsiębiorcy. Obecnie podatnicy nie mogą formalnie zawiesić prowadzenia firmy i zaprzestać wykonywania obowiązków podatkowych. Wyjątek stanowią przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przewidujące możliwość zawieszenia opłacania karty podatkowej. Nowa instytucja zawieszania działalności gospodarczej będzie miała doniosłe skutki podatkowe - przedsiębiorcy, którzy zawieszą prowadzenie firmy, będą zwolnieni z obowiązku wpłacania zaliczek oraz opłacania podatku ryczałtowanego.

Zakres zwolnienia

Zwolnienie z obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy będzie dotyczyło zarówno indywidualnych przedsiębiorców, jak i podatników prowadzących działalność w formie spółek osobowych. W przypadku podatników będącymi indywidualnymi przedsiębiorcami oraz osób prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej wyłączenie obowiązku uiszczania zaliczek na podatek nie będzie wymagało żadnych zawiadomień urzędu skarbowego.

REKLAMA

Dopełnienie określonych formalności warunkujących zwolnienie z opłacania zaliczek będzie konieczne w przypadku wspólników osobowych spółek prawa handlowego, a zatem spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej. W tym wypadku wyłączenie obowiązku uiszczania zaliczek będzie miało zastosowanie, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania działalności. Zawiadomienia trzeba będzie dokonać nie później niż przed upływem siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zwieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wyjaśnijmy, że zgodnie z tymi regulacjami zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony na piśmie właściwemu organowi ewidencyjnemu, a w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, czyli właśnie - handlowych spółek osobowych - właściwemu sądowi rejestrowemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE

Prawo do zawieszenia działalności gospodarczej zostało przyznane przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników. Okres zawieszenia działalności gospodarczej może trwać maksymalnie dwa lata

Zwolnienie z obowiązku rozliczeń podatkowych obejmie nie tylko przedsiębiorców, którzy opłacają zaliczki miesięczne, ale również tych, którzy wybrali kwartalny lub uproszczony sposób rozliczeń. Ponadto będzie dotyczyło także podatników, którzy wybrali opodatkowanie według 19-proc. liniowej stawki podatku, na postawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatek zryczałtowany

W związku z wprowadzeniem instytucji zawieszenia działalności odpowiednie zmiany zostały wprowadzone również do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z nowymi przepisami podatnik, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesi wykonywanie działalności, będzie zwolniony, w zakresie tej działalności, z obliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i wpłacania go na rachunek urzędu skarbowego. Powyższa zmiana dotyczy zarówno sytuacji, w której podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jak również ma ona zastosowanie w odniesieniu do wspólników spółki jawnej. W tym drugim przypadku ustawodawca zastrzegł sobie jednak, że wspólnik, który chce zastosować zwolnienie z obowiązków obliczania i opłacani ryczałtu, musi w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku zawiadomić właściwy urząd skarbowy o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności.

 

Z prawa zawieszenia opłacania podatku skorzysta również podatnik rozliczający się w formie karty podatkowej. W tym miejscu warto wskazać, że zawieszenie działalności na gruncie prawa podatkowego funkcjonuje dziś właśnie w zakresie opłacania karty podatkowej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku zryczałtowanym w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w wykonywaniu działalności w danym roku nie pobiera się podatku w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni, w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Jest to jedyna tego typu norma w polskim prawie podatkowym, na podstawie której ustawodawca dopuszcza możliwość formalnego zgłoszenia fiskusowi okresowego zaprzestania wykonywania działalności. Podobne rozwiązanie wprowadza nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, pozostawiając jednak w ustawie o podatku zryczałtowanym dotychczasowe uregulowania odnośnie do przerwy w opłacaniu karty podatkowej.

WAŻNE

Zwolnienie z obowiązku opłacania zaliczek podatkowych w okresie zawieszenia działalności dotyczy również podatników, którzy wybrali kwartalny lub uproszczony sposób opłacania zaliczek, oraz podatników rozliczających się z fiskusem według 19-proc. stawki liniowej

Zgodnie z przyjętymi regulacjami podatnik rozliczający się w formie karty podatkowej, który skorzysta z prawa zawieszenia działalności gospodarczej, będzie zwolniony z obowiązku zapłaty podatku w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia. Podstawowa różnica między istniejącym dziś przerwaniem a wprowadzanym zawieszeniem działalności sprowadza się do czasu ich trwania. Przerwanie działalności gospodarczej może trwać co najmniej dziesięć dni, podczas gdy zawieszenie od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia podatnik może ponadto wykonywać wiele czynności wyszczególnionych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Przykładowo ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, czy też zbywać własne środki trwałe. Ustawa o podatku zryczałtowanym nie przewiduje podobnego katalogu dla podatników przerywających działalność gospodarczą. Poza tym ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wyraźnie wskazuje na to, że przedsiębiorca w okresie, w którym zawiesza działalność, nie może zatrudniać pracowników. Ustawa o podatku zryczałtowanym nie zawiera takiego zastrzeżenia dla podatników chcących przerwać prowadzenie działalności.

Zawieszenie amortyzacji

Ustawodawca umożliwiając podatnikom zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej zakłada, że w czasie takiego zawieszenia należące do nich środki trwałe z reguły nie będą wykorzystywane. W świetle zmian wprowadzonych do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą podlegać amortyzacji składniki majątku, które nie będą używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. W przypadku jednak niewykorzystywania środków trwałych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej składniki te nie będą podlegać amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zawieszenia działalności gospodarczej.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 141, poz. 888).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

REKLAMA

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA