REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)
Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

REKLAMA

REKLAMA

Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

Leasing finansowy a podatki dochodowe

W celu zakwalifikowania umowy jako leasing finansowy przedsiębiorstwa, kontrakt musi spełnić szczegółowe warunki ustawowe (zawarte w art. 17f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej: „ustawa o CIT”, oraz odpowiednio w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej: „ustawa o PIT”):

REKLAMA

REKLAMA

1. umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony; Nie ma przeciwwskazań aby umowy leasingu były zawierane na dłuższe okresy np. 10 lub 15 lat;

2. suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

3. umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:

REKLAMA

- odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne które wchodzą w skład przedsiębiorstwa będą zatem amortyzowane przez Korzystającego, który co istotne, dokona ponownej wyceny ŚT i WNiP. Dodatkowo, amortyzacji (która trwać musi przynajmniej 60 miesięcy), podlegać będzie tzw. goodwill czyli wartość firmy.

W tym wypadku, wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład, przyjętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia przyjęcia do odpłatnego korzystania (art. 16g ust.2 ustawy o CIT, oraz odpowiednio 22g ust. 2 ustawy o PIT). Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 22b ust.2 ustawy o PIT), amortyzacji podlega, niezależnie od przewidywanego okresu używania, wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze przyjęcia do odpłatnego korzystania, a odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami rozdziału 4a, dokonuje Korzystający.

Opłaty w leasingu finansowym - dla kogo przychód, dla kogo koszt?

W leasingu finansowym będziemy mieli do czynienia z czterema rodzajami opłat:

1. Opłata wstępna: Dla Finansującego będzie stanowić przychód. Zaznaczyć należy, że będzie on uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie przekazanych w ramach umowy leasingu przedsiębiorstwa m.in. materiałów i towarów które są przenoszone na Korzystającego w ramach opłaty wstępnej. Korzystający rozpozna koszt uzyskania przychodu w momencie zbycia wskazanych elementów przenoszonych w ramach opłaty wstępnej.

2. Rata kapitałowa odnosząca się do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych: rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę wartości początkowej ŚT i WNiP nie stanowi kosztu uzyskania przychody dla Korzystającego. KUP stanowić będą odpisy amortyzacyjne od zaktualizowanej wartości początkowej (tj. wynikającej z wyceny) poszczególnych ŚT i WNiP podlegające amortyzacji po stronie Korzystającego (tj. z wyjątkiem gruntów i prawa wieczystego użytkowania), zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio PIT), tj. od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym te ŚT i WNiP Korzystający wprowadzi do ewidencji. Opłata ta nie będzie przychodem dla Finansującego.

3. Rata kapitałowa odnosząca się do goodwill:

Rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę dodatniej wartości firmy, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla Korzystającego. KUP po stronie Korzystającego stanowić będą odpisy amortyzacyjne od dodatniego goodwill, zgodnie z  art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio PIT), tj. począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dodatnia wartość firmy zostanie przez Korzystającego wprowadzona do ewidencji. Rata kapitałowa odnosząca się do goodwill będzie przychodem dla Finansującego.

Stanowisko w zakresie możliwości amortyzacji tzw. goodwill potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, interpretacją indywidualną z dnia 2 listopada 2017 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.182.2017.2.AK potwierdzając stanowisko wnioskodawcy:

Dlatego też uznać należy, że Spółka będzie mieć prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ŚT oraz WNiP (za wyjątkiem wartości początkowej gruntów/prawa wieczystego użytkowania gruntów, które nie podlegają amortyzacji), a także wartości firmy Przedsiębiorstwa. Dodatkowo stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do przyjęcia wartości początkowej ŚT oraz WNiP, a także wartości firmy Przedsiębiorstwa (o ile wystąpi), dla celów amortyzacji podatkowej wynika z wykładni systemowej art. 16a ust. 2 pkt 3, art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. b oraz art. 16b ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17f ustawy o CIT.

4. Rata odsetkowa:

Będzie stanowić zarówno koszt uzyskania przychodu dla Korzystającego (z zastrzeżeniem limitów wynikających z kosztów finansowania dłużnego), oraz przychód dla Finansującego.

Leasing finansowy a VAT

Leasing finansowy przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile umowa ta zakłada, że w następstwie m.in zakończenia umowy lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności przedsiębiorstwa zostanie przeniesione na korzystającego. Taką transakcję, jako niepodlegającej opodatkowaniu VAT, dokumentujemy poprzez notę księgową (zgodnie z art. 21 ust.1 ustawy o rachunkowości).

Leasing a podatek od czynności cywilnoprawnych;

Umowa leasingu przedsiębiorstwa (jak również każda inna umowa leasingu) nie jest wymieniona w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Podsumowanie

Umowa leasingu finansowego przedsiębiorstwa stanowić może interesującą alternatywę dla standardowych procesów restrukturyzacyjnych (również dla podmiotów powiązanych). Rekomendujemy sporządzanie wniosków o interpretacje indywidualne, w zakresie uznania przedmiotu leasingu za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, szczególnie w zakresie podatku od towarów i usług oraz możliwości amortyzowania wartości firmy.

Stan prawny na dzień: 15 czerwca 2021 r.

Wojciech Kliś, starszy prawnik działu podatkowego CGO LEGAL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA