REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)
Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

REKLAMA

REKLAMA

Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

Leasing finansowy a podatki dochodowe

W celu zakwalifikowania umowy jako leasing finansowy przedsiębiorstwa, kontrakt musi spełnić szczegółowe warunki ustawowe (zawarte w art. 17f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej: „ustawa o CIT”, oraz odpowiednio w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej: „ustawa o PIT”):

REKLAMA

Autopromocja

1. umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony; Nie ma przeciwwskazań aby umowy leasingu były zawierane na dłuższe okresy np. 10 lub 15 lat;

2. suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

3. umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:

- odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne które wchodzą w skład przedsiębiorstwa będą zatem amortyzowane przez Korzystającego, który co istotne, dokona ponownej wyceny ŚT i WNiP. Dodatkowo, amortyzacji (która trwać musi przynajmniej 60 miesięcy), podlegać będzie tzw. goodwill czyli wartość firmy.

W tym wypadku, wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład, przyjętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia przyjęcia do odpłatnego korzystania (art. 16g ust.2 ustawy o CIT, oraz odpowiednio 22g ust. 2 ustawy o PIT). Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 22b ust.2 ustawy o PIT), amortyzacji podlega, niezależnie od przewidywanego okresu używania, wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze przyjęcia do odpłatnego korzystania, a odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami rozdziału 4a, dokonuje Korzystający.

Opłaty w leasingu finansowym - dla kogo przychód, dla kogo koszt?

W leasingu finansowym będziemy mieli do czynienia z czterema rodzajami opłat:

1. Opłata wstępna: Dla Finansującego będzie stanowić przychód. Zaznaczyć należy, że będzie on uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie przekazanych w ramach umowy leasingu przedsiębiorstwa m.in. materiałów i towarów które są przenoszone na Korzystającego w ramach opłaty wstępnej. Korzystający rozpozna koszt uzyskania przychodu w momencie zbycia wskazanych elementów przenoszonych w ramach opłaty wstępnej.

2. Rata kapitałowa odnosząca się do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych: rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę wartości początkowej ŚT i WNiP nie stanowi kosztu uzyskania przychody dla Korzystającego. KUP stanowić będą odpisy amortyzacyjne od zaktualizowanej wartości początkowej (tj. wynikającej z wyceny) poszczególnych ŚT i WNiP podlegające amortyzacji po stronie Korzystającego (tj. z wyjątkiem gruntów i prawa wieczystego użytkowania), zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio PIT), tj. od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym te ŚT i WNiP Korzystający wprowadzi do ewidencji. Opłata ta nie będzie przychodem dla Finansującego.

3. Rata kapitałowa odnosząca się do goodwill:

Rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę dodatniej wartości firmy, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla Korzystającego. KUP po stronie Korzystającego stanowić będą odpisy amortyzacyjne od dodatniego goodwill, zgodnie z  art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio PIT), tj. począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dodatnia wartość firmy zostanie przez Korzystającego wprowadzona do ewidencji. Rata kapitałowa odnosząca się do goodwill będzie przychodem dla Finansującego.

Stanowisko w zakresie możliwości amortyzacji tzw. goodwill potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, interpretacją indywidualną z dnia 2 listopada 2017 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.182.2017.2.AK potwierdzając stanowisko wnioskodawcy:

Dlatego też uznać należy, że Spółka będzie mieć prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ŚT oraz WNiP (za wyjątkiem wartości początkowej gruntów/prawa wieczystego użytkowania gruntów, które nie podlegają amortyzacji), a także wartości firmy Przedsiębiorstwa. Dodatkowo stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do przyjęcia wartości początkowej ŚT oraz WNiP, a także wartości firmy Przedsiębiorstwa (o ile wystąpi), dla celów amortyzacji podatkowej wynika z wykładni systemowej art. 16a ust. 2 pkt 3, art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. b oraz art. 16b ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17f ustawy o CIT.

4. Rata odsetkowa:

Będzie stanowić zarówno koszt uzyskania przychodu dla Korzystającego (z zastrzeżeniem limitów wynikających z kosztów finansowania dłużnego), oraz przychód dla Finansującego.

Leasing finansowy a VAT

Leasing finansowy przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile umowa ta zakłada, że w następstwie m.in zakończenia umowy lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności przedsiębiorstwa zostanie przeniesione na korzystającego. Taką transakcję, jako niepodlegającej opodatkowaniu VAT, dokumentujemy poprzez notę księgową (zgodnie z art. 21 ust.1 ustawy o rachunkowości).

Leasing a podatek od czynności cywilnoprawnych;

Umowa leasingu przedsiębiorstwa (jak również każda inna umowa leasingu) nie jest wymieniona w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Podsumowanie

Umowa leasingu finansowego przedsiębiorstwa stanowić może interesującą alternatywę dla standardowych procesów restrukturyzacyjnych (również dla podmiotów powiązanych). Rekomendujemy sporządzanie wniosków o interpretacje indywidualne, w zakresie uznania przedmiotu leasingu za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, szczególnie w zakresie podatku od towarów i usług oraz możliwości amortyzowania wartości firmy.

Stan prawny na dzień: 15 czerwca 2021 r.

Wojciech Kliś, starszy prawnik działu podatkowego CGO LEGAL

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA