REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)
Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

REKLAMA

REKLAMA

Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

Leasing finansowy a podatki dochodowe

W celu zakwalifikowania umowy jako leasing finansowy przedsiębiorstwa, kontrakt musi spełnić szczegółowe warunki ustawowe (zawarte w art. 17f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej: „ustawa o CIT”, oraz odpowiednio w art. 23f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej: „ustawa o PIT”):

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony; Nie ma przeciwwskazań aby umowy leasingu były zawierane na dłuższe okresy np. 10 lub 15 lat;

2. suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

3. umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:

REKLAMA

- odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne które wchodzą w skład przedsiębiorstwa będą zatem amortyzowane przez Korzystającego, który co istotne, dokona ponownej wyceny ŚT i WNiP. Dodatkowo, amortyzacji (która trwać musi przynajmniej 60 miesięcy), podlegać będzie tzw. goodwill czyli wartość firmy.

W tym wypadku, wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład, przyjętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia przyjęcia do odpłatnego korzystania (art. 16g ust.2 ustawy o CIT, oraz odpowiednio 22g ust. 2 ustawy o PIT). Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 22b ust.2 ustawy o PIT), amortyzacji podlega, niezależnie od przewidywanego okresu używania, wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze przyjęcia do odpłatnego korzystania, a odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami rozdziału 4a, dokonuje Korzystający.

Opłaty w leasingu finansowym - dla kogo przychód, dla kogo koszt?

W leasingu finansowym będziemy mieli do czynienia z czterema rodzajami opłat:

1. Opłata wstępna: Dla Finansującego będzie stanowić przychód. Zaznaczyć należy, że będzie on uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie przekazanych w ramach umowy leasingu przedsiębiorstwa m.in. materiałów i towarów które są przenoszone na Korzystającego w ramach opłaty wstępnej. Korzystający rozpozna koszt uzyskania przychodu w momencie zbycia wskazanych elementów przenoszonych w ramach opłaty wstępnej.

2. Rata kapitałowa odnosząca się do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych: rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę wartości początkowej ŚT i WNiP nie stanowi kosztu uzyskania przychody dla Korzystającego. KUP stanowić będą odpisy amortyzacyjne od zaktualizowanej wartości początkowej (tj. wynikającej z wyceny) poszczególnych ŚT i WNiP podlegające amortyzacji po stronie Korzystającego (tj. z wyjątkiem gruntów i prawa wieczystego użytkowania), zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio PIT), tj. od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym te ŚT i WNiP Korzystający wprowadzi do ewidencji. Opłata ta nie będzie przychodem dla Finansującego.

3. Rata kapitałowa odnosząca się do goodwill:

Rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę dodatniej wartości firmy, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla Korzystającego. KUP po stronie Korzystającego stanowić będą odpisy amortyzacyjne od dodatniego goodwill, zgodnie z  art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio PIT), tj. począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dodatnia wartość firmy zostanie przez Korzystającego wprowadzona do ewidencji. Rata kapitałowa odnosząca się do goodwill będzie przychodem dla Finansującego.

Stanowisko w zakresie możliwości amortyzacji tzw. goodwill potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, interpretacją indywidualną z dnia 2 listopada 2017 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.182.2017.2.AK potwierdzając stanowisko wnioskodawcy:

Dlatego też uznać należy, że Spółka będzie mieć prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ŚT oraz WNiP (za wyjątkiem wartości początkowej gruntów/prawa wieczystego użytkowania gruntów, które nie podlegają amortyzacji), a także wartości firmy Przedsiębiorstwa. Dodatkowo stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do przyjęcia wartości początkowej ŚT oraz WNiP, a także wartości firmy Przedsiębiorstwa (o ile wystąpi), dla celów amortyzacji podatkowej wynika z wykładni systemowej art. 16a ust. 2 pkt 3, art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. b oraz art. 16b ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17f ustawy o CIT.

4. Rata odsetkowa:

Będzie stanowić zarówno koszt uzyskania przychodu dla Korzystającego (z zastrzeżeniem limitów wynikających z kosztów finansowania dłużnego), oraz przychód dla Finansującego.

Leasing finansowy a VAT

Leasing finansowy przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile umowa ta zakłada, że w następstwie m.in zakończenia umowy lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności przedsiębiorstwa zostanie przeniesione na korzystającego. Taką transakcję, jako niepodlegającej opodatkowaniu VAT, dokumentujemy poprzez notę księgową (zgodnie z art. 21 ust.1 ustawy o rachunkowości).

Leasing a podatek od czynności cywilnoprawnych;

Umowa leasingu przedsiębiorstwa (jak również każda inna umowa leasingu) nie jest wymieniona w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Podsumowanie

Umowa leasingu finansowego przedsiębiorstwa stanowić może interesującą alternatywę dla standardowych procesów restrukturyzacyjnych (również dla podmiotów powiązanych). Rekomendujemy sporządzanie wniosków o interpretacje indywidualne, w zakresie uznania przedmiotu leasingu za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, szczególnie w zakresie podatku od towarów i usług oraz możliwości amortyzowania wartości firmy.

Stan prawny na dzień: 15 czerwca 2021 r.

Wojciech Kliś, starszy prawnik działu podatkowego CGO LEGAL

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA