REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpopularniejsze oszustwa na platformach crowdfundingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Najpopularniejsze oszustwa na platformach crowdfundingowych
Najpopularniejsze oszustwa na platformach crowdfundingowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do tych niecodziennych można zaliczyć m.in. hurtowy zakup zagranicznych numerów kart płatniczych w dark necie, a następnie wykorzystanie ich w polskiej sieci. Wśród popularnych są metody na zwierzaka, na leczenie, a od niedawna także na Ukrainę. Rodzajów oszustw jest wiele, ale i tak co rusz powstają nowe. W jaki zatem sposób chroni się bezpieczeństwo milionów złotych, które darczyńcy wpłacają na zrzutki?

Oszustwa finansowe w internecie

Skala działania oszustów w internecie rośnie z roku na roku. W 2021 roku w USA blisko 100 tysięcy osób zostało pokrzywdzonych na łączną kwotę 770 milionów dolarów. Z kolei w Polsce, jak informuje NBP, wartość oszustw dokonanych za pomocą kart płatniczych wzrosła w drugim kwartale 2021 roku o 19,3 proc. do wartości 19,4 mln zł. W tym samym czasie, liczba oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych wzrosła o 4 punkty procentowe do 57,2 tysięcy przypadków. Z kolei, jak informuje Komenda Stołeczna Policji, w samej tylko Warszawie i powiatach ościennych, doszło do 4,5 tysiąca oszustw internetowych, które opiewały na łączną kwotę ponad 16 milionów złotych w 2021 roku.

REKLAMA

Na jakie rodzaje oszustw trzeba uważać na platformach finansowania społecznego (platformy crowdfundingowe)

- Pomysłowość naciągaczy właściwie nie zna granic, czemu sprzyja zarówno rozwój nowoczesnej technologii, upowszechnienie się kart płatniczych, jak i niski brak świadomości Polaków na temat czyhających zagrożeń w sieci. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl. - W przypadku platform finansowania społecznościowego, najczęściej mamy do czynienia z trzema rodzajami przestępstw. Pierwsze to oszustwa, które łączą się z fałszerstwem dokumentów, drugie to pranie pieniędzy, a trzecie to kradzież kart płatniczych i uzyskanie dostępu do cudzego rachunku bankowego lub płatniczego po przełamaniu zabezpieczeń. – dodaje Chołast ze zrzutka.pl.

Najpopularniejsze oszustwa na platformach crowdfundingowych:

FAŁSZYWE ZBIÓRKI NA LECZENIE

Wszystkie przypadki różnią się de facto szczegółami, gdyż każdy organizator ma inny sposób działania. Jeden zorganizuje zbiórkę na leczenie fikcyjnego dziecka i będzie wyłudzał na nie pieniądze, posługując się znalezionymi w sieci zdjęciami, które mają rzekomo potwierdzać prawdziwość opisu zbiórki. Inny sfałszuje dokumentację medyczną i będzie podszywał się pod osobę chorą, która potrzebuje pieniądze na operację lub bardzo drogie zagraniczne leczenie. Zaangażuje w promocję media, znanych aktorów, polityków czy sportowców. Zorganizuje cały proceder razem z fałszywymi fakturami i wiadomościami od potencjalnych wspierających.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

FAŁSZYWE ZBIÓRKI NA POMOC DLA ZWIERZĄT

Organizatorzy oszustw na zwierzaka zazwyczaj wykorzystują emocje darczyńców poprzez dodawanie zdjęć zwierząt po zabiegach medycznych, które często pochodzą z internetu. W przypadku popularniejszych zbiórek, zrzutka.pl otrzymuje zgłoszenia od schronisk czy stowarzyszeń, które zauważyły fałszywy cel. Podobnie jak w przypadku zbiórek medycznych, platforma kontaktuje się z lekarzami weterynarii w celu zweryfikowania prawdziwości przedstawionych dokumentów.

FAŁSZYWE ZBIÓRKI NA POMOC DLA UKRAINY

W ciągu ostatnich 2 miesięcy nasilają się przypadki, w których ludzie wykorzystują konflikt zbrojny na Ukrainie w celu zorganizowania oszustw na portalu zrzutka.pl. Wiedząc, że taki cel z pewnością zgromadzi wielu wspierających, organizatorzy decydują się założyć zbiórki rzekomo na pomoc dla potrzebujących u naszego wschodniego sąsiada, natomiast środki te nie są wydatkowane zgodnie z celem. Część takich zbiórek udaje się zrzutce namierzyć bardzo szybko, natomiast inne zostają zdemaskowane w wyniku zgłoszeń, bądź dzięki stosowaniu wewnętrznych procedur platformy.

Weryfikacja zbiórek

Na zrzutka.pl bezpieczeństwo pieniędzy darczyńców jest priorytetem. Dlatego też portal prowadzi rozbudowaną, wieloetapową weryfikację.

REKLAMA

Pierwszym z nich jest sprawdzenie danych organizatora zbiórki. Kolejnym jej etapem, który odblokowuje na stałe możliwość zbierania wpłat, a także dokonywania wypłat środków na rachunek organizatora, jest przesłanie skanów stosownych dokumentów oraz wykonanie przelewu weryfikacyjnego. Jeśli w toku sprawdzenia, dane podane w formularzu okazałyby się fałszywe, konto użytkownika zostanie usunięte, a zgromadzone środki są zwracane wpłacającym.

- Jako krajowa instytucja płatnicza, nadzorowana przez KNF, stosujemy zaawansowane mechanizmy weryfikacji. Dodatkowo działamy w sposób przejrzysty i uczciwy oraz tego samego oczekujemy od organizatorów zrzutek – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl. – Dzięki zakrojonym na szeroką skalę działaniom, często prewencyjnym, doskonałej pracy naszego działu bezpieczeństwa oraz współpracy z organami ścigania, wpłacone środki trafiają do potrzebujących. Właśnie dlatego zaufało nam ponad pięć milionów użytkowników, którzy wpłacili 721 milionów złotych dla potrzebujących.– podsumowuje Chołast ze zrzutka.pl.

Drugim sposobem sprawdzania jest weryfikacja samej zrzutki. Platforma podejmuje się jej zasadniczo w czterech przypadkach, tj. przy uruchamianiu promocji zrzutki, gdy saldo danej zrzutki przekroczy 20 tys. zł, kiedy sumarycznie na wszystkich zrzutkach użytkownik zbierze ponad 50 tys. zł, a także gdy platforma otrzyma zgłoszenie nadużycia dotyczące danej zrzutki lub zrzutka.pl nabierze wątpliwości co do jej rzetelności - niezależnie od zgromadzonej w jej ramach sumy.

Na czym polega weryfikacja? Przede wszystkim ma ona na celu potwierdzenie, że wskazany w opisie zrzutki cel jest prawdziwy. Rodzaj wymaganych dokumentów jest uwarunkowany opisem konkretnej zrzutki. Najczęściej zdarzające się przykłady wymaganych dokumentów weryfikacyjnych w zależności od rodzaju zrzutki:

  • w przypadku zrzutek na leczenie - konieczne jest przesłanie minimum dwóch dokumentów medycznych potwierdzających wszystkie diagnozy z opisu zrzutki. Co ważne, każdy z dokumentów musi być opatrzony pieczęcią i podpisem lekarza medycyny,
  • podczas weryfikacji zrzutek po pożarach i wypadkach - wymagane jest dostarczenie nam protokołu straży pożarnej lub policji potwierdzającego zdarzenie,
  • w zrzutkach na pokrycie kosztów leczenia zwierząt - konieczne jest przesłanie jednego dokumentu potwierdzającego diagnozę z opisu zrzutki z podpisem i pieczęcią weterynarza,
  • kolejnym przypadkiem jest zrzutka organizowana na rzecz konkretnej organizacji, np. na wsparcie jakiegoś schroniska dla zwierząt czy domu dziecka, wówczas w przypadku weryfikacji konieczne jest przesłanie zgody danej placówki,
  • jeśli zakładany cel zrzutki przekracza 150 000 zł - wymagane jest dodatkowo przedstawienie kosztorysu leczenia, remontu czy danego projektu,
  • jeżeli zrzutka jest organizowana na rzecz osoby trzeciej - niezależnie od wyżej wymienionych dokumentów, konieczne jest również przesłanie odpowiedniej zgody beneficjenta lub jego rodzica/opiekuna prawnego, a także skanu jego dokumentu tożsamości.

REKLAMA

Jeśli organizator zrzutki nie prześle wymaganej dokumentacji lub przedstawiona nie rozwieje wątpliwości działu bezpieczeństwa zrzutka.pl, konto może zostać zablokowane, a w przypadku uzasadnionych podejrzeń co do możliwości popełnienia przestępstwa przez organizatora, upoważnieni pracownicy spółki dokonują zgłoszenia konkretnej sprawy do właściwej jednostki prokuratury. Jeśli zbiórka nie przejdzie pomyślnie weryfikacji, zgromadzone środki są zwracane darczyńcom. Ponadto, administracja portalu może podjąć działania blokujące utworzenie kolejnych kont na dane osobowe danego internauty.

Pomimo faktu, że oszustw w sieci czy na platformach finansowania społecznościowego nie da się całkowicie wyeliminować, to można je ograniczać do minimum. Warto pamiętać zatem, aby wybierać takie portale crowdfundingowe, dla których ochrona wpłacających oraz bezpieczeństwo przekazanych środków są priorytetem.

Źródło: Zrzutka.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA