REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otrzymałeś decyzję o umorzeniu subwencji PFR? Sprawdź, czy nie utraciłeś statusu małego podatnika w podatku dochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekonomia, gospodarka, pieniądze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy otrzymali decyzję o umorzeniu subwencji PFR powinni sprawdzić, czy nadal posiadają status małego podatnika w podatku dochodowym (PIT lub CIT).

 Umorzona subwencja jest przychodem z działalności gospodarczej

Przepis art. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 16 lipca 2021 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju (Dz. U. 2021, poz. 1316) reguluje kwestię zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych. Jednak nie wszyscy podatnicy pamiętają, że umorzona subwencja stanowi przychód w działalności gospodarczej. Opublikowana przez Dyrektora KIS interpretacja indywidualna z 22 grudnia 2022 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.169.2022.1.ASK wyjaśnia wątpliwości podatników, dotyczące wpływu umorzonej subwencji na status małego podatnika

REKLAMA

Autopromocja

Definicja małego podatnika

Definicje małego podatnika zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych, zostały uregulowane w art. 5a pkt 20 ustawy o PIT i art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Pod pojęciem małego podatnika na gruncie podatku dochodowego należy rozumieć podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku również przychodu ze sprzedaży u zmarłego przedsiębiorcy. Powyższego przeliczenia kwoty limitu 2 milionów euro, dokonywane jest na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Umorzenie subwencji z PFR - stan faktyczny z interpretacji

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka w 2021 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości niższej niż równowartość 2 mln euro. Poza tym w roku 2021 uzyskała dodatkowe przysporzenie z tytułu umorzenia subwencji z tarczy PFR. Przychód z tyt. sprzedaży wraz z kwotą umorzenia, przekroczył w 2021 r. równowartość 2 mln euro. Spółka uważa, że mimo przekroczenia sumą wszystkich przychodów kwoty 2 mln euro, nadal podlegała w 2021 r. opodatkowaniu według stawki 9%.

Umorzona subwencja a status małego podatnika i możliwość stosowania stawki 9% CIT

W ocenie podatnika, kwota przychodów pochodząca z umorzenia tarczy PFR nie wchodzi do limitu 2.000.000 euro przychodów, co umożliwiałoby stosowanie stawki 9%. Zdaniem spółki, skoro dochód (przychód) ze źródła jakim jest umorzenie części subwencji finansowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z rozporządzeniem, to spółka, nie powinna brać pod uwagę przychodu z tego źródła dla wyliczenia sumy przychodów, po przekroczeniu której traci prawo do opodatkowania obniżoną stawką CIT. Zaniechanie opodatkowania umorzenia subwencji, zdaniem wnioskodawcy, powinno świadczyć o tym, że miała to być niewątpliwie rzeczywista pomoc dla przedsiębiorców. W efekcie, kwota subwencji zwolnionej z obowiązku zwrotu, w ocenie podatnika, nie stanowi przychodu podatkowego Spółki, który powinien być brany pod uwagę do limitu uprawniającego do stawki 9% CIT.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umorzona subwencja liczy się do limitu 2 mln euro

W ocenie organu, przysporzenie uzyskiwane w związku z umorzeniem subwencji będzie brane pod uwagę przy określaniu limitu 2 mln euro przychodów. W odpowiedzi Dyrektor KIS organ wskazał, że umorzenie subwencji jest dla Spółki przychodem w świetle art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. 
W związku z powyższym, po przekroczeniu limitu 2 mln euro przychodów, podmiot nie będzie uprawniony do stosowania stawki 9% CIT oraz straci status małego podatnika. Co do zasady, umorzenie pożyczki stanowi przychód w działalności gospodarczej na gruncie ustawy o PIT (art. 14 ust. 2 pkt 6) i ustawy o CIT (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a), stanowi bowiem dla podatnika przysporzenie generujące przychód w podatku dochodowym, do którego nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku   Rozporządzeniem o zaniechaniu poboru podatku zdecydowano się jedynie nie obciążać przedsiębiorców dodatkowymi kosztami związanymi z umorzeniem subwencji z PFR, ale pozostałe konsekwencje podatkowe wynikające z przysporzenia nie zostały wyłączone. 

Alicja Maciulewicz-Potępa, Doradca Podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA