REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otrzymałeś decyzję o umorzeniu subwencji PFR? Sprawdź, czy nie utraciłeś statusu małego podatnika w podatku dochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekonomia, gospodarka, pieniądze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy otrzymali decyzję o umorzeniu subwencji PFR powinni sprawdzić, czy nadal posiadają status małego podatnika w podatku dochodowym (PIT lub CIT).

 Umorzona subwencja jest przychodem z działalności gospodarczej

Przepis art. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 16 lipca 2021 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju (Dz. U. 2021, poz. 1316) reguluje kwestię zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych. Jednak nie wszyscy podatnicy pamiętają, że umorzona subwencja stanowi przychód w działalności gospodarczej. Opublikowana przez Dyrektora KIS interpretacja indywidualna z 22 grudnia 2022 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.169.2022.1.ASK wyjaśnia wątpliwości podatników, dotyczące wpływu umorzonej subwencji na status małego podatnika

REKLAMA

Definicja małego podatnika

Definicje małego podatnika zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych, zostały uregulowane w art. 5a pkt 20 ustawy o PIT i art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Pod pojęciem małego podatnika na gruncie podatku dochodowego należy rozumieć podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku również przychodu ze sprzedaży u zmarłego przedsiębiorcy. Powyższego przeliczenia kwoty limitu 2 milionów euro, dokonywane jest na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Umorzenie subwencji z PFR - stan faktyczny z interpretacji

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka w 2021 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości niższej niż równowartość 2 mln euro. Poza tym w roku 2021 uzyskała dodatkowe przysporzenie z tytułu umorzenia subwencji z tarczy PFR. Przychód z tyt. sprzedaży wraz z kwotą umorzenia, przekroczył w 2021 r. równowartość 2 mln euro. Spółka uważa, że mimo przekroczenia sumą wszystkich przychodów kwoty 2 mln euro, nadal podlegała w 2021 r. opodatkowaniu według stawki 9%.

Umorzona subwencja a status małego podatnika i możliwość stosowania stawki 9% CIT

W ocenie podatnika, kwota przychodów pochodząca z umorzenia tarczy PFR nie wchodzi do limitu 2.000.000 euro przychodów, co umożliwiałoby stosowanie stawki 9%. Zdaniem spółki, skoro dochód (przychód) ze źródła jakim jest umorzenie części subwencji finansowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z rozporządzeniem, to spółka, nie powinna brać pod uwagę przychodu z tego źródła dla wyliczenia sumy przychodów, po przekroczeniu której traci prawo do opodatkowania obniżoną stawką CIT. Zaniechanie opodatkowania umorzenia subwencji, zdaniem wnioskodawcy, powinno świadczyć o tym, że miała to być niewątpliwie rzeczywista pomoc dla przedsiębiorców. W efekcie, kwota subwencji zwolnionej z obowiązku zwrotu, w ocenie podatnika, nie stanowi przychodu podatkowego Spółki, który powinien być brany pod uwagę do limitu uprawniającego do stawki 9% CIT.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umorzona subwencja liczy się do limitu 2 mln euro

W ocenie organu, przysporzenie uzyskiwane w związku z umorzeniem subwencji będzie brane pod uwagę przy określaniu limitu 2 mln euro przychodów. W odpowiedzi Dyrektor KIS organ wskazał, że umorzenie subwencji jest dla Spółki przychodem w świetle art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. 
W związku z powyższym, po przekroczeniu limitu 2 mln euro przychodów, podmiot nie będzie uprawniony do stosowania stawki 9% CIT oraz straci status małego podatnika. Co do zasady, umorzenie pożyczki stanowi przychód w działalności gospodarczej na gruncie ustawy o PIT (art. 14 ust. 2 pkt 6) i ustawy o CIT (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a), stanowi bowiem dla podatnika przysporzenie generujące przychód w podatku dochodowym, do którego nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku   Rozporządzeniem o zaniechaniu poboru podatku zdecydowano się jedynie nie obciążać przedsiębiorców dodatkowymi kosztami związanymi z umorzeniem subwencji z PFR, ale pozostałe konsekwencje podatkowe wynikające z przysporzenia nie zostały wyłączone. 

Alicja Maciulewicz-Potępa, Doradca Podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA