Otrzymałeś decyzję o umorzeniu subwencji PFR? Sprawdź, czy nie utraciłeś statusu małego podatnika w podatku dochodowym
REKLAMA
REKLAMA
Umorzona subwencja jest przychodem z działalności gospodarczej
Przepis art. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 16 lipca 2021 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju (Dz. U. 2021, poz. 1316) reguluje kwestię zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych. Jednak nie wszyscy podatnicy pamiętają, że umorzona subwencja stanowi przychód w działalności gospodarczej. Opublikowana przez Dyrektora KIS interpretacja indywidualna z 22 grudnia 2022 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.169.2022.1.ASK wyjaśnia wątpliwości podatników, dotyczące wpływu umorzonej subwencji na status małego podatnika.
REKLAMA
Definicja małego podatnika
Definicje małego podatnika zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych, zostały uregulowane w art. 5a pkt 20 ustawy o PIT i art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Pod pojęciem małego podatnika na gruncie podatku dochodowego należy rozumieć podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku również przychodu ze sprzedaży u zmarłego przedsiębiorcy. Powyższego przeliczenia kwoty limitu 2 milionów euro, dokonywane jest na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Umorzenie subwencji z PFR - stan faktyczny z interpretacji
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka w 2021 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości niższej niż równowartość 2 mln euro. Poza tym w roku 2021 uzyskała dodatkowe przysporzenie z tytułu umorzenia subwencji z tarczy PFR. Przychód z tyt. sprzedaży wraz z kwotą umorzenia, przekroczył w 2021 r. równowartość 2 mln euro. Spółka uważa, że mimo przekroczenia sumą wszystkich przychodów kwoty 2 mln euro, nadal podlegała w 2021 r. opodatkowaniu według stawki 9%.
Umorzona subwencja a status małego podatnika i możliwość stosowania stawki 9% CIT
W ocenie podatnika, kwota przychodów pochodząca z umorzenia tarczy PFR nie wchodzi do limitu 2.000.000 euro przychodów, co umożliwiałoby stosowanie stawki 9%. Zdaniem spółki, skoro dochód (przychód) ze źródła jakim jest umorzenie części subwencji finansowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z rozporządzeniem, to spółka, nie powinna brać pod uwagę przychodu z tego źródła dla wyliczenia sumy przychodów, po przekroczeniu której traci prawo do opodatkowania obniżoną stawką CIT. Zaniechanie opodatkowania umorzenia subwencji, zdaniem wnioskodawcy, powinno świadczyć o tym, że miała to być niewątpliwie rzeczywista pomoc dla przedsiębiorców. W efekcie, kwota subwencji zwolnionej z obowiązku zwrotu, w ocenie podatnika, nie stanowi przychodu podatkowego Spółki, który powinien być brany pod uwagę do limitu uprawniającego do stawki 9% CIT.
Umorzona subwencja liczy się do limitu 2 mln euro
W ocenie organu, przysporzenie uzyskiwane w związku z umorzeniem subwencji będzie brane pod uwagę przy określaniu limitu 2 mln euro przychodów. W odpowiedzi Dyrektor KIS organ wskazał, że umorzenie subwencji jest dla Spółki przychodem w świetle art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT.
W związku z powyższym, po przekroczeniu limitu 2 mln euro przychodów, podmiot nie będzie uprawniony do stosowania stawki 9% CIT oraz straci status małego podatnika. Co do zasady, umorzenie pożyczki stanowi przychód w działalności gospodarczej na gruncie ustawy o PIT (art. 14 ust. 2 pkt 6) i ustawy o CIT (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a), stanowi bowiem dla podatnika przysporzenie generujące przychód w podatku dochodowym, do którego nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku Rozporządzeniem o zaniechaniu poboru podatku zdecydowano się jedynie nie obciążać przedsiębiorców dodatkowymi kosztami związanymi z umorzeniem subwencji z PFR, ale pozostałe konsekwencje podatkowe wynikające z przysporzenia nie zostały wyłączone.
Alicja Maciulewicz-Potępa, Doradca Podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp. k.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat