REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza finansowa PFR 2.0 - umorzone 87% wypłaconych pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza finansowa PFR 2.0 - umorzone 87% wypłaconych pieniędzy
Tarcza finansowa PFR 2.0 - umorzone 87% wypłaconych pieniędzy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umorzenie pomocy z Tarczy PFR 2.0 wyniesie ok. 87 proc. - powiedział PAP wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że w firmach zostanie ponad 6 mld z przeszło 7 mld zł wypłaconego wsparcia.

Tarcza PFR 2.0 - 7 mld zł dla 48 tys. firm

Wiceprezes PFR przypomniał, że subwencje z Tarczy PFR 2.0 (dla najbardziej poszkodowanych w czasie pandemii firm, działających pod 54 kodami PKD) otrzymało w sumie blisko 48 tys. spółek, a kwota wypłaconego im na początku 2021 r. wsparcia wyniosła 7,1 mld zł.

REKLAMA

Autopromocja

Umorzenie 87% wypłaconych subwencji

"Teraz przyszedł czas na rozliczenie tej pomocy. Okazuje się, że ok. 87 proc. środków, które Fundusz wypłacił po II fali koronawirusa, zostanie umorzona, przy czym w przypadku 31 tys. przedsiębiorców umorzenie wyniesie 100 proc." – powiedział Bartosz Marczuk, odpowiedzialny w PFR za wdrożenie Tarcz dla MŚP.

Wyjaśnił, że w środę 11 lipca 2022 r. pierwsi przedsiębiorcy dostaną decyzję PFR w serwisie swojego banku. Kolejni będą je otrzymywać do piątku.

Warunki umorzenia pieniędzy z Tarczy finansowej

Marczuk przypomniał, że dla mikrofirm warunkiem umorzenia było utrzymanie przez 2021 rok zatrudnienia, natomiast MŚP musiały m.in. dowieść, że wypłacona subwencja nie była wyższa niż ich rzeczywiste straty. Zaznaczył, że MŚP, które taką nadwyżkę zanotowały, powinny były ją wpłacić na konto PFR do końca czerwca, a mikrofirmy, które nie utrzymały 100 proc. zatrudnienia i będą zwracać część wsparcia, mają na to czas do 15 września.

Kto musi zwrócić subwencję?

"Takich przedsiębiorstw, które zwracają jakąś część lub całość subwencji, jest ok. 11 tys. spośród 47 tys. beneficjentów Tarczy 2.0" - podał wiceszef PFR. Jak dodał, brak tej wpłaty będzie skutkował wszczęciem działań zmierzających do odzyskania przez PFR kwot niespłaconych subwencji i odsetek karnych, a także ujawnieniem zobowiązań przedsiębiorcy w biurach informacji gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marczuk poinformował również, że ok. 7 tys. firm wstrzymano wydanie decyzji o umorzeniu.

"Najczęściej przyczyną wstrzymania decyzji było niedopełnienie jednego z obowiązków: np. przedsiębiorca nie wpisał się do rejestru beneficjentów rzeczywistych, jest w tracie przekształcenia firmy albo nie przeniósł swojej rezydencji podatkowej" - wyjaśnił.

Wiceprezes PFR wskazał, że przedsiębiorcy, którzy nie otrzymają decyzji o umorzeniu w dniach 13-15 lipca, dostaną w serwisie banku instrukcję dalszego postępowania - na przykład przypomnienie, jakiego obowiązku nie dopełnili i co powinni zrobić, żeby ją dostać.

Marczuk dodał, że ok. 500 przedsiębiorstw będzie musiało zwrócić całą otrzymaną subwencję, głównie ze względu na niedopełnienie obowiązku złożenia elektronicznych oświadczeń wymaganych do decyzji umorzeniowej.

Uwaga na fałszywą korespondencję!

W informacji zamieszczonej na stronie PFR przypomniano, że przedsiębiorcy, którzy dostaną informację ws. rozliczenia subwencji, powinni zachować szczególną ostrożność - m.in. sprawdzać autorów i adresatów wiadomości oraz numery kont, na które należy dokonać wpłaty.

"Szczególnie uwrażliwiamy beneficjentów na wszelką korespondencję pochodzącą rzekomo od PFR, (...) według której wskazany może być inny niż w bankowości elektronicznej numer rachunku lub która zawierać będzie linki do stron zewnętrznych. Prosimy na taką korespondencję nie reagować, a w razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktować się z PFR lub ze swoim bankiem" - zaznaczono na stronie.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 to program, którego celem była dodatkowa pomoc finansowa dla firm z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z drugą falą epidemii COVID-19.

Cały program Tarcz Finansowych 1.0, 2.0 i Tarczy da Dużych Firm objął 353 tys. przedsiębiorstw, którym za pomocą współpracujących banków PFR wypłacił 73,2 mld zł wsparcia. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/ mk/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA