REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w tarczach finansowych PFR. Umożliwienie prefinansowania projektów KPO ze środków krajowych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w tarczach finansowych PFR. Umożliwienie prefinansowania projektów KPO ze środków krajowych
Zmiany w tarczach finansowych PFR. Umożliwienie prefinansowania projektów KPO ze środków krajowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 21 czerwca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekty uchwał zmieniające uchwały w sprawie programów rządowych: „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”, „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” ,„Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm”. Zmiany te w szczególności pozwolą na prefinansowanie projektów zaplanowanych w KPO ze środków krajowych, z Polskiego Funduszu Rozwoju - poinformował minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

PFR zapewni finansowanie przejściowe inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy

Specyfika wdrażania i finansowania Krajowego Planu Odbudowy polega na przekazywaniu unijnych środków finansowych w transzach, uzależnionych od osiągania przez państwa członkowskie tzw. kamieni milowych. Rozwiązanie to powoduje konieczność zapewnienia finansowania przejściowego, które – jeśli zajdzie taka potrzeba – zapewni Polski Fundusz Rozwoju. PFR realizowałby to zadanie w części finansowanej ze środków bezzwrotnych z instrumentu na rzecz Odbudowy i zwiększenia Odporności.
Polski Fundusz Rozwoju posiada doświadczenie we wdrażaniu podobnych instrumentów (m.in. tzw. Tarcz Finansowych) oraz zdolność pozyskiwania finansowania dłużnego na rynkach finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas konferencji po posiedzeniu Rady Ministrów minister rozwoju i technologii Waldemar Buda przekazał, że zmiany uchwał ws. tarcz finansowych umożliwią prefinansowanie projektów zaplanowanych w Krajowym Planie Odbudowy ze środków krajowych, a dokładnie ze zwrotów z tarcz finansowych Polskiego Funduszu Rozwoju.
"Chodzi o to, by nie czekać na wypłatę środków przez KE" - wskazał minister Buda. Dodał, że do prefinansowania projektów będą wykorzystane środki ze zwrotów z tarcz finansowych. Zapewnił, że wszystkie projekty, które w resortach są przygotowane będą miały zapewnione finansowanie. "Chcemy postępować zgodnie z harmonogramem. Nie mamy pewności, czy kilka czy kilkanaście tygodni, czy więcej będziemy oczekiwać na płatności z KE" - podkreślił Buda.

Pytany, kiedy mogą zostać uruchomione pierwsze przelewy i na jakie przedsięwzięcia w pierwszej kolejności pieniądze będą przeznaczone, minister poinformował, że finansowanie będzie gotowe do wykorzystania przez resorty, które będą realizowały inwestycje. Zapewnił, że wszystkie wnioski, które będą wpływały, będą natychmiast realizowane.

Dodał, że równolegle przygotowywanych jest wiele inwestycji. "W lipcu zapewne będziemy słyszeli o starcie poszczególnych elementów tych projektów, procedur przetargowych, przygotowywania dokumentacji, planowania. To wszystko dzieje się na bieżąco" - stwierdził szef MRiT.

REKLAMA

MŚP nie będą musiały zwracać całej subwencji jeżeli nie rozliczą się z Tarczy Finansowej PFR 2.0

Przyjęto ponadto, że małe i średnie firmy, które otrzymały wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0 nie będą zobowiązanie do zwrotu całej przyznanej subwencji, nawet jeśli do 30 czerwca 2022 r. nie rozliczą zwrotu różnicy pomiędzy kwotą subwencji, a rzeczywistym spadkiem swoich przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tarcza dla pogranicza

Planowane jest powierzenie PFR wypłat rekompensat w ramach tzw. tarczy dla pogranicza. Chodzi o rekompensaty na rzecz uprawnionych przedsiębiorców w związku z m.in. szkodami poniesionymi przez nich na skutek czasowego zakazu przebywania w strefie przyległej do granicy państwowej z Białorusią. Dotyczy to np. strat ze względu na brak ruchu turystycznego.

Do uruchomienia tego programu potrzebna będzie notyfikacja Komisji Europejskiej. Polska będzie gotowa do jego realizacji po wyrażeniu odpowiedniej zgody KE.

Jak zaznaczył minister Buda, taki rodzaj tarczy pomocowej był oczekiwany od dawna i wynika z ustawy o ochronie granicy, która "ograniczyła ruch w pewnej przestrzeni przy granicy białoruskiej". Zapewnił, że polskie władze są gotowe do wdrożenia mechanizmów pomocowych wynikających z "tarczy dla pogranicza", ale zgodę na jej uruchomienie musi wyrazić Komisja Europejska. "Czekamy na notyfikację programu ze strony Komisji Europejskiej. Jak tylko ją otrzymamy będziemy gotowi i przygotowani do wdrożenia tego programu" - podsumował.

Pytany o to, jaki będzie budżet tarczy, Buda odpowiedział, że ma "być on płynny, otwarty, zakładam kilkadziesiąt milionów (złotych - PAP)". Podkreślił, że w identyfikowaniu podmiotów, do których ma trafić pomoc oraz strat mają brać udział wojewodowie. "Wówczas poznamy konkretne szacunki tego programu" - dodał minister.

Tarcze Finansowe PFR

W 2020 r., aby skutecznie walczyć z gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19, rząd uruchomił Tarczę Finansową Polskiego Funduszu Rozwoju 1.0 dla mikro, małych i średnich firm. Do tej pory z programu skorzystało ponad 347 tys. przedsiębiorstw z całej Polski, zatrudniających ponad 3,2 mln pracowników. Firmy otrzymały wsparcie w postaci subwencji finansowych na łączną kwotę 60,5 mld zł. 

W 2021 r., w obliczu kolejnej fali pandemii, rząd przygotował Tarczę Finansową 2.0. To program wsparcia finansowego o wartości 13 mld zł w postaci subwencji umarzalnych nawet do 100% dla firm z ponad 50 branż, które musiały ograniczyć lub zamknąć działalność ze względu na COVID-19.  W ramach Tarcz Finansowych przygotowane zostały także specjalne rozwiązania finansowe dla dużych przedsiębiorstw. Ich finansowanie ma charakter indywidualny i obejmuje zarówno finansowanie dłużne, jak i zaangażowanie kapitałowe, realizowane bezpośrednio przez PFR. Z programu skorzystało 232 wnioskodawców z całej Polski. Otrzymali oni wsparcie na łączną kwotę 3,9 mld zł.

Źródło: Kancelaria Rady Ministrów, Polska Agencja Prasowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA