REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o dofinansowanie w ścieżce SMART – nowe zasady rozliczania projektów od 2023 roku

Umowa o dofinansowanie w ścieżce SMART – nowe zasady rozliczania projektów od 2023 roku
Umowa o dofinansowanie w ścieżce SMART – nowe zasady rozliczania projektów od 2023 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęła się długo zapowiadana polityka spójności na lata 2021-2027, w ramach której finansowany jest program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Nowy program to nowe założenia i zasady, ale także zmiany w dokumentacji konkursowej, w tym w umowach o dofinansowanie. W pierwszym konkursie Ścieżki SMART umowa o dofinansowanie została stworzona na fundamentach umów zawieranych w ramach POIR. Choć sporo elementów nie zostało zmienionych, to są pewne różnice, na które warto zwrócić uwagę. 

System do obsługi projektów - nowa aplikacja CST2021

Pierwszą ważną zmianą jest samo narzędzie wspomagające realizację projektów, czyli system teleinformatyczny. System SL2014 został zastąpiony nową aplikacją o nazwie CST2021. W tym systemie, jak i w poprzednim, beneficjent złoży wniosek o płatność i będzie komunikował się z Instytucjami Pośredniczącymi- NCBR i PARP. Na stronie www.instrukcje.cst2021.gov.pl będzie można zapoznać z jego funkcjonalnością oglądając film instruktażowy, na ten moment dostępna jest jednak tylko instrukcja składania wniosków o dofinansowanie i instrukcja obsługi bazy konkurencyjności. 

REKLAMA

REKLAMA

Zasady wypłaty środków - co nowego

Warunkiem wypłaty dofinansowania jest, jak poprzednio, złożenie przez beneficjenta wniosku o płatność i zatwierdzenie go przez instytucję pośredniczącą

W ścieżce SMART wydłużył się termin na składanie wniosków o płatność, teraz beneficjenci będą składać wnioski nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy. Na zatwierdzenie wniosku też trzeba będzie poczekać nieco dłużej, Instytucja ma czas na jego weryfikację i akceptację do 30 dni. 

Warunki wypłaty zaliczek pozostały niezmienione. Łączna kwota transzy zaliczki nie może przekroczyć 40 proc. całkowitej kwoty dofinansowania projektu, a warunkiem otrzymania kolejnej transzy zaliczki jest rozliczenie przez beneficjenta co najmniej 70 proc. wszystkich przekazanych dotychczas środków w formie zaliczek. Czas na rozliczenie zaliczki pozostał niezmieniony i nadal wynosi 6 miesięcy. 

Ważną zmianą jest literalny zapis w umowie, iż w przypadku niezłożenia wniosku płatność na kwotę wydatków kwalifikowalnych lub niezwrócenia niewykorzystanej części zaliczki w terminie 14 dni od dnia upływu terminu na rozliczenie środków, nalicza się odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Wcześniej ten zapis umowy blokował art. 189 ust. 3f ustawy o finansach publicznych, jednak jego zapisy zostały nowelizowane i odsetki będą naliczane. 

Ścieżka SMART - zwiększenie wysokości dofinansowania

Nowością ścieżki SMART jest możliwość zwiększania wysokości dofinansowania. W przypadku zmiany stawek podatkowych, stawek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, minimalnej stawki godzinowej czy zmiany cen towarów i usług związanych z realizacją projektu powyżej 15proc., beneficjent może wystąpić do instytucji pośredniczącej z wnioskiem o zmianę umowy w zakresie wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym wysokości dofinansowania – maksymalnie o 25%. Taki wniosek można złożyć nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Dotacja warunkowa

Nowy paragraf w umowie, czyli „dotacja warunkowa” związany jest z założeniami programu i dotyczy jednego z modułów tj. „wdrożenie innowacji”. Jak wskazuje zapis umowy o dofinansowanie w ścieżce SMART ww. moduł składa się z 2 części: bezzwrotnej i zwrotnej. Beneficjent po upływie 4 lat od zakończenia realizacji projektu, składa wniosek o rozliczenie dotacji warunkowej i wówczas zobowiązany jest do spłaty odpowiedniej części zwrotnej dofinansowania, w kwocie ustalonej w załączniku nr 1 do umowy „Szczegółowych warunkach realizacji modułów”. Część zwrotna na prośbę beneficjenta może zostać rozłożona na raty.

REKLAMA

Sprawozdawczość

Sporym ułatwieniem dla beneficjentów w ramach w ścieżki SMART jest rezygnacja z przedkładania raportów okresowych. Instytucja monitoruje realizację projektu na podstawie wykazywanych we wnioskach o płatność wskaźników. Oznacza to, że wraz ze składanym, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, wnioskiem o płatność w systemie CST2021, Beneficjent dołącza do wniosku o płatność zestawienie podsumowujące bieżący poziom realizacji wskaźników. W umowie nie ma także wzmianki o obowiązku przedłożenia do Instytucji informacji końcowej na zakończenie realizacji projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja i promocja

Obowiązki informacyjne i promocyjne dot. wsparcia z funduszy Unii Europejskiej w ścieżce SMART zostały mocno rozbudowane. W dalszym ciągu beneficjent zobowiązany jest do umieszczania w widoczny sposób znaków graficznych Funduszy Europejskich i Rzeczypospolitej Polskiej na materiałach promocyjnych, produktach, aparaturze, sprzęcie i pojazdach, umieszczenia w miejscu realizacji projektu tablicy informacyjnej oraz zamieszczenia na stronie internetowej opisu projektu. 

Nowe zapisy w umowie o dofinansowanie w ścieżce SMART dotyczą projektów wysoko budżetowych. 

Projekty powyżej 10 mln euro są zobowiązane do zorganizowania wydarzenia informacyjno-promocyjnego np. konferencji promującej projekt w ważnym jego etapie – na otwarcie lub zakończenie projektu. Do udziału w takim wydarzeniu należy, z miesięcznym wyprzedzeniem, zaprosić przedstawicieli Komisji Europejskiej, instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adresy mailowe wskazane w umowie o dofinansowanie. 

Realizatorzy projektów powyżej 5 mln euro mają obowiązek informowania instytucji pośredniczącej o planowanych wydarzeniach informacyjno-promocyjnych lub innych, które mogą mieć znaczenie dla opinii publicznej i mogą służyć budowaniu marki Funduszy Europejskich. Instytucje przygotowały ku temu specjalne adresy mailowe. Informacja o takich wydarzeniach powinna wpłynąć na 14 dni przed takimi przedsięwzięciami. 

Pozostałe projekty będą musiały zrealizować wydarzenie informacyjne dla mediów na wyraźne wezwanie Instytucji. 

Umowy o dofinansowanie dla ścieżki SMART

Pełne wersje umów o dofinansowanie dla ścieżki SMART znajdują się na stronach internetowych instytucji pośredniczących pod linkami: 

PARP:  https://feng.parp.gov.pl/component/grants/grants/sciezka-smart 

NCBR: https://www.gov.pl/web/ncbr/sciezka-smart-nabor-feng0101-ip01-00123 

Magdalena Mirowska, starszy specjalista ds. rozliczeń, CRIDO

Magdalena Wolińska, starszy menedżer, CRIDO

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA