REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ścieżka SMART dla firm, czyli 4,5 mld zł na wsparcie dla MŚP. Wnioski można składać od lutego 2023 r.

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Ścieżka SMART dla firm, czyli 4,5 mld zł na wsparcie dla MŚP. Wnioski można składać od lutego 2023 r.
Ścieżka SMART dla firm, czyli 4,5 mld zł na wsparcie dla MŚP. Wnioski można składać od lutego 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już w lutym 2023 roku zostanie ogłoszony nabór wniosków w ramach konkursu Ścieżka SMART, która jest jednym z czterech priorytetów w ramach nowego Programu FENG (Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki) na lata 2021-2027. Zastąpi ona znany z poprzedniego programu POIR konkurs o nazwie Szybka Ścieżka i co jest nowością umożliwi ujęcie w jednym projekcie różnych etapów innowacyjnego przedsięwzięcia.

Do tej pory przedsiębiorcy składali osobne wnioski o dofinansowanie na część badawczo-rozwojową, na część wdrożeniową, a jeszcze osobne wnioski o dofinansowanie np. na szkolenia pracowników czy na ekspansję zagraniczną. Teraz będą mieli możliwość złożenia jednego wniosku, w którym będą mogli ująć całą ścieżkę rozwoju przedsięwzięcia adekwatnie do potrzeb firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ścieżka SMART 2023 - dla kogo dofinansowanie

Konkurs przeznaczony będzie:

  • w pierwszej kolejności dla firm z sektora MŚP
  • dla dużych przedsiębiorstw, konsorcjów przedsiębiorstw, organizacji badawczych, organizacji pozarządowych

Wnioski - gdzie składać, od kiedy

Nabór wniosków dla mikro, małych i średnich firm będzie realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Natomiast duże przedsiębiorstwa i ich konsorcja wnioski o dofinansowanie w programie FENG będą składać do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Termin naboru ma rozpocząć się od lutego 2023 r. i realizowany będzie w trybie ciągłym, z miesięcznymi rundami w celu oceny złożonych wniosków, co umożliwi przedsiębiorstwom uzyskanie dofinansowania w dowolnym momencie bez konieczności czekania na ogłoszenie kolejnej edycji konkursu.

REKLAMA

Celem dotacji w ramach Ścieżki SMART jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych oraz innowacyjnych przedsiębiorstw poprzez realizację prac B+R, wdrożenie innowacji, w powiązaniu z dostosowaniem działalności przedsiębiorstw do wyzwań wskazanych w Europejskim Zielonym Ładzie, a także z cyfryzacją, rozwojem infrastruktury badawczej, internacjonalizacją oraz podniesieniem kompetencji pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ścieżka SMART 2023 - moduły

Podejście modułowe w ramach Ścieżki SMART jest największą zmianą w stosunku do poprzedniego programu i swego rodzaju eksperymentem.
Tym razem przedsiębiorcy będą mogli uzyskać wsparcie na całe przedsięwzięcie w jednym wniosku, uwzględniając tzw. moduły składające się na Ścieżkę SMART. Przewidziano aż siedem modułów, z których dwa są obligatoryjne.
Co oznacza, że w ramach składanego wniosku powinien być uwzględniony co najmniej jeden moduł obowiązkowy i dowolna liczba modułów fakultatywnych.

  • Moduły obligatoryjne:

    - prace badawczo-rozwojowe B+R – obowiązkowy dla dużych firm moduł, zorientowany na finansowanie wszystkich lub wybranych elementów procesu badawczego – od badań przemysłowych, przez prace rozwojowe, w tym tworzenie demonstratora/prototypu, aż po testy, których efektem powinno być opracowanie innowacyjnego na skalę kraju rozwiązania, możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej.

    - wdrożenie innowacji – finansowanie wdrożenia w działalności przedsiębiorstwa wyników prac badawczo-rozwojowych w formie innowacyjnych rozwiązań (nowego lub ulepszonego wyrobu/usługi lub procesu biznesowego).
  • Moduły fakultatywne:

    - rozwój infrastruktury B+R
    dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę niezbędną do realizacji agendy badawczej, na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów lub usług, jego celem jest utworzenie lub rozwój centrum badawczo-rozwojowego.

    - internacjonalizacja
    czyli umiędzynarodowienie produktów np.: promocja zagraniczna wyrobów lub usług pod marką produktową przedsiębiorstwa lub produktów będących własnością przedsiębiorcy, wsparcie procesu komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych za granicą, udział w zagranicznych wydarzeniach targowo-wystawienniczych, ponadto uzyskanie ochrony praw własności przemysłowej lub ich obrona w przypadku naruszenia.

- rozwój kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem
tj. doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie nowych kwalifikacji.

- cyfryzacja przedsiębiorstw
finansowanie inwestycji związanych z zastosowaniem rozwiązań cyfrowych, których celem jest transformacja cyfrowa działalności produkcyjnej, usługowej, modelu biznesowego, procesów oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa.

- zazielenianie przedsiębiorstw
transformacja przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym rozwój nowych modeli biznesowych na to ukierunkowanych.

Moduły mogą być ze sobą powiązane i dotyczyć działań, które umożliwiają realizację innowacyjnego przedsięwzięcia w ramach kolejnych etapów jego rozwoju lub obejmować zakres wpisujący się w moduły, jednak dotyczący różnych, niezależnych i niepowiązanych ze sobą przedsięwzięć, wynikających z ogólnej strategii rozwoju firmy.

Warunki poszczególnych modułów

Podstawowe warunki modułów obligatoryjnych:

  1. Moduł B+R
  • Obowiązkowy dla dużych przedsiębiorstw.
  • Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu realizowanego przez duże przedsiębiorstwa wynosi 1 mln zł, dla MŚP bez limitu.
  • Prace rozwojowe są obowiązkowym elementem projektu B+R, którego efektem powinno być opracowanie innowacyjnego rozwiązania możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej.
  • Nowość rozwiązania lub produktu minimum na poziomie kraju.
  • Obowiązkowe wdrożenie innowacyjnego rozwiązania – w ramach tego samego projektu, w module Wdrożenie innowacji lub poza projektem.
  • Moduł B+R to minimum 20% kosztów kwalifikowanych całego projektu.

Wsparcie w projekcie udzielane będzie w formie dotacji bezzwrotnej.

  1. Moduł WDROŻENIE INNOWACJI
     

Przedsiębiorstwa MŚP oraz duże mogą ubiegać się o dofinansowanie na wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych, które mogą być dofinansowane w ramach modułu B+R lub sfinansowane z innych środków lub zakupione przez wnioskodawcę.

Dodatkowe warunki:

  • Nowość rozwiązania lub produktu minimum na poziomie kraju.
  • Dofinansowanie będzie stanowić regionalną pomoc inwestycyjną (poziom dofinansowania zgodnie z mapą pomocy regionalnej) i pomoc de minimis.

Przedsiębiorca otrzyma dotację warunkową, której zwrot (po 4 latach od zakończenia projektu) będzie uzależniony od osiąganych przychodów z wdrożenia innowacyjnego rozwiązania.

Poziom dofinansowania:
- badania przemysłowe
  do 80% kosztów kwalifikowanych

- prace rozwojowe
 
do 60% kosztów kwalifikowanych

- prace przedwdrożeniowe
  90% kosztów kwalifikowanych (pomoc de minimis)
   oraz 50 % (usługi doradcze dla MŚP)

Warto już dziś przeanalizować swój pomysł na rozwój biznesu pod katem dofinansowania w ramach Ścieżki SMART, która ruszy już w drugiej połowie lutego 2023 r. – jako pierwszy priorytet, w tym dużym, unijnym programie - Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.

Autor: Grzegorz Ocieczek, Dyrektor ds. Dotacji i Analiz LPW Consulting

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG)

Wersja zatwierdzona przez KE w dniu 27 września 2022 roku:

Program FENG zaakceptowany przez KE - wersja w języku polskim

Program FENG zaakceptowany przez KE - wersja w języku angielskim

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA