REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ścieżka SMART dla firm, czyli 4,5 mld zł na wsparcie dla MŚP. Wnioski można składać od lutego 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Ścieżka SMART dla firm, czyli 4,5 mld zł na wsparcie dla MŚP. Wnioski można składać od lutego 2023 r.
Ścieżka SMART dla firm, czyli 4,5 mld zł na wsparcie dla MŚP. Wnioski można składać od lutego 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już w lutym 2023 roku zostanie ogłoszony nabór wniosków w ramach konkursu Ścieżka SMART, która jest jednym z czterech priorytetów w ramach nowego Programu FENG (Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki) na lata 2021-2027. Zastąpi ona znany z poprzedniego programu POIR konkurs o nazwie Szybka Ścieżka i co jest nowością umożliwi ujęcie w jednym projekcie różnych etapów innowacyjnego przedsięwzięcia.

Do tej pory przedsiębiorcy składali osobne wnioski o dofinansowanie na część badawczo-rozwojową, na część wdrożeniową, a jeszcze osobne wnioski o dofinansowanie np. na szkolenia pracowników czy na ekspansję zagraniczną. Teraz będą mieli możliwość złożenia jednego wniosku, w którym będą mogli ująć całą ścieżkę rozwoju przedsięwzięcia adekwatnie do potrzeb firmy.

REKLAMA

Ścieżka SMART 2023 - dla kogo dofinansowanie

Konkurs przeznaczony będzie:

  • w pierwszej kolejności dla firm z sektora MŚP
  • dla dużych przedsiębiorstw, konsorcjów przedsiębiorstw, organizacji badawczych, organizacji pozarządowych

Wnioski - gdzie składać, od kiedy

REKLAMA

Nabór wniosków dla mikro, małych i średnich firm będzie realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Natomiast duże przedsiębiorstwa i ich konsorcja wnioski o dofinansowanie w programie FENG będą składać do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Termin naboru ma rozpocząć się od lutego 2023 r. i realizowany będzie w trybie ciągłym, z miesięcznymi rundami w celu oceny złożonych wniosków, co umożliwi przedsiębiorstwom uzyskanie dofinansowania w dowolnym momencie bez konieczności czekania na ogłoszenie kolejnej edycji konkursu.

Celem dotacji w ramach Ścieżki SMART jest rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych oraz innowacyjnych przedsiębiorstw poprzez realizację prac B+R, wdrożenie innowacji, w powiązaniu z dostosowaniem działalności przedsiębiorstw do wyzwań wskazanych w Europejskim Zielonym Ładzie, a także z cyfryzacją, rozwojem infrastruktury badawczej, internacjonalizacją oraz podniesieniem kompetencji pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ścieżka SMART 2023 - moduły

Podejście modułowe w ramach Ścieżki SMART jest największą zmianą w stosunku do poprzedniego programu i swego rodzaju eksperymentem.
Tym razem przedsiębiorcy będą mogli uzyskać wsparcie na całe przedsięwzięcie w jednym wniosku, uwzględniając tzw. moduły składające się na Ścieżkę SMART. Przewidziano aż siedem modułów, z których dwa są obligatoryjne.
Co oznacza, że w ramach składanego wniosku powinien być uwzględniony co najmniej jeden moduł obowiązkowy i dowolna liczba modułów fakultatywnych.

  • Moduły obligatoryjne:

    - prace badawczo-rozwojowe B+R – obowiązkowy dla dużych firm moduł, zorientowany na finansowanie wszystkich lub wybranych elementów procesu badawczego – od badań przemysłowych, przez prace rozwojowe, w tym tworzenie demonstratora/prototypu, aż po testy, których efektem powinno być opracowanie innowacyjnego na skalę kraju rozwiązania, możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej.

    - wdrożenie innowacji – finansowanie wdrożenia w działalności przedsiębiorstwa wyników prac badawczo-rozwojowych w formie innowacyjnych rozwiązań (nowego lub ulepszonego wyrobu/usługi lub procesu biznesowego).
  • Moduły fakultatywne:

    - rozwój infrastruktury B+R
    dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę niezbędną do realizacji agendy badawczej, na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów lub usług, jego celem jest utworzenie lub rozwój centrum badawczo-rozwojowego.

    - internacjonalizacja
    czyli umiędzynarodowienie produktów np.: promocja zagraniczna wyrobów lub usług pod marką produktową przedsiębiorstwa lub produktów będących własnością przedsiębiorcy, wsparcie procesu komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych za granicą, udział w zagranicznych wydarzeniach targowo-wystawienniczych, ponadto uzyskanie ochrony praw własności przemysłowej lub ich obrona w przypadku naruszenia.

REKLAMA

- rozwój kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem
tj. doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie nowych kwalifikacji.

- cyfryzacja przedsiębiorstw
finansowanie inwestycji związanych z zastosowaniem rozwiązań cyfrowych, których celem jest transformacja cyfrowa działalności produkcyjnej, usługowej, modelu biznesowego, procesów oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa.

- zazielenianie przedsiębiorstw
transformacja przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym rozwój nowych modeli biznesowych na to ukierunkowanych.

Moduły mogą być ze sobą powiązane i dotyczyć działań, które umożliwiają realizację innowacyjnego przedsięwzięcia w ramach kolejnych etapów jego rozwoju lub obejmować zakres wpisujący się w moduły, jednak dotyczący różnych, niezależnych i niepowiązanych ze sobą przedsięwzięć, wynikających z ogólnej strategii rozwoju firmy.

Warunki poszczególnych modułów

Podstawowe warunki modułów obligatoryjnych:

  1. Moduł B+R
  • Obowiązkowy dla dużych przedsiębiorstw.
  • Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu realizowanego przez duże przedsiębiorstwa wynosi 1 mln zł, dla MŚP bez limitu.
  • Prace rozwojowe są obowiązkowym elementem projektu B+R, którego efektem powinno być opracowanie innowacyjnego rozwiązania możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej.
  • Nowość rozwiązania lub produktu minimum na poziomie kraju.
  • Obowiązkowe wdrożenie innowacyjnego rozwiązania – w ramach tego samego projektu, w module Wdrożenie innowacji lub poza projektem.
  • Moduł B+R to minimum 20% kosztów kwalifikowanych całego projektu.

Wsparcie w projekcie udzielane będzie w formie dotacji bezzwrotnej.

  1. Moduł WDROŻENIE INNOWACJI
     

Przedsiębiorstwa MŚP oraz duże mogą ubiegać się o dofinansowanie na wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych, które mogą być dofinansowane w ramach modułu B+R lub sfinansowane z innych środków lub zakupione przez wnioskodawcę.

Dodatkowe warunki:

  • Nowość rozwiązania lub produktu minimum na poziomie kraju.
  • Dofinansowanie będzie stanowić regionalną pomoc inwestycyjną (poziom dofinansowania zgodnie z mapą pomocy regionalnej) i pomoc de minimis.

Przedsiębiorca otrzyma dotację warunkową, której zwrot (po 4 latach od zakończenia projektu) będzie uzależniony od osiąganych przychodów z wdrożenia innowacyjnego rozwiązania.

Poziom dofinansowania:
- badania przemysłowe
  do 80% kosztów kwalifikowanych

- prace rozwojowe
 
do 60% kosztów kwalifikowanych

- prace przedwdrożeniowe
  90% kosztów kwalifikowanych (pomoc de minimis)
   oraz 50 % (usługi doradcze dla MŚP)

Warto już dziś przeanalizować swój pomysł na rozwój biznesu pod katem dofinansowania w ramach Ścieżki SMART, która ruszy już w drugiej połowie lutego 2023 r. – jako pierwszy priorytet, w tym dużym, unijnym programie - Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.

Autor: Grzegorz Ocieczek, Dyrektor ds. Dotacji i Analiz LPW Consulting

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG)

Wersja zatwierdzona przez KE w dniu 27 września 2022 roku:

Program FENG zaakceptowany przez KE - wersja w języku polskim

Program FENG zaakceptowany przez KE - wersja w języku angielskim

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA