REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt na innowacje technologiczne dla MŚP od 23 marca 2023 r.

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Kredyt na innowacje technologiczne dla MŚP od 23 marca 2023 r.
Kredyt na innowacje technologiczne dla MŚP od 23 marca 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt technologiczny wystartuje już 23 marca 2023 r. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy MŚP będą mogli pozyskać dofinansowanie do 70% kosztów kwalifikowanych!

Kredyt na innowację technologiczną 2023 ... a właściwie dotacja

Działanie pod nazwą "Kredyt na innowację technologiczną" - to nowa odsłona instrumentu finansowego istniejącego na rynku dotacji już od ponad dekady. Mimo, że w nazwie użyte jest słowo "kredyt” to w rzeczywistości dotacja, która pokrywa znaczną część kredytu komercyjnego zaciągniętego w banku na nabycie oraz wdrożenie innowacji technologicznej. Realizowana jest w ramach Priorytetu 2 FENG „Środowisko sprzyjające innowacjom” w formie tzw. premii technologicznej.

REKLAMA

Autopromocja

Taka bezzwrotna dotacja w postaci „premii technologicznej” to bardzo atrakcyjne rozwiązanie wspierające przedsiębiorców, którzy chcą wdrożyć nowe rozwiązania technologiczne.

Na jakie inwestycje i nowe technologie można uzyskać dofinansowanie?

Inwestycja polegać ma na wdrożeniu własnej lub zakupionej nowej technologii poprzez stworzenie np. linii technologicznej, w której technologia ta będzie mogła zostać w praktyce zastosowana) mld na uruchomieniu wytwarzania nowych lub znacząco ulepszonych produktów, procesów lub usług na jej podstawie.

Nowa lub znacząco ulepszona technologia są to zmiany w stosowanych dotychczas metodach wytwarzania produktów i zmiany w sposobie docierania z produktem do odbiorców. Metody mogą polegać na wdrażaniu zmian w urządzeniach, organizacji całej produkcji lub obu jednocześnie.

Należy odróżnić inwestycje polegające na wdrażaniu nowych technologii od uruchamiania zakupionej linii technologicznej, która zawiera opisane we wniosku rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa technologia może przyjąć formę:

  • prawa własności przemysłowej
  • wyników prac rozwojowych
  • wyników badań aplikacyjnych
  • nieopatentowanej wiedzy technicznej

Od kiedy można składać wnioski?

Kredyt technologiczny dla MŚP wystartuje 23 marca 2023 r. Nabór wniosków będzie realizowany w trybie ciągłym przez kilka miesięcy, a wnioski rozpatrywane będą na bieżąco.

Jaka wysokość dotacji?

Wysokość dotacji – do 70% kosztów kwalifikowanych (zależna jest od statusu przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji, zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2022-2027).
https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski

Kto może uzyskać dotację?

Dotację w tym działaniu mogą uzyskać przedsiębiorstwa MŚP (małe i średnie firmy), prowadzące działalność na terenie RP i posiadające zdolność kredytową.

Na co można przeznaczyć dofinansowanie?

Dofinansowanie można przeznaczyć na:

  • zakup lub wytworzenie środków trwałych, (w tym na transport, montaż i uruchomienie)
  • zakup nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych
  • zakup robót i materiałów budowlanych (w celu budowy, rozbudowy, adaptacji budynków, budowli lub ich części)
  • zakup wartości niematerialnych i prawnych,
  • koszty związane z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli lub ich części
  • wydatki ponoszone na usługi doradcze
  • koszty uzyskiwania patentów

Dotacja może pokryć wydatki inwestycyjne przeznaczone m.in. na budowę, rozbudowę hal produkcyjnych, grunty, zakup maszyn, urządzeń, linii technologicznych, licencji, know-how oraz zlecone podmiotom zewnętrznym koncepcje, ekspertyzy.

5 kroków w procesie aplikowania o „Kredyt na innowację technologiczną”:

Złożenie do banku komercyjnego wniosku o udzielenie kredytu technologicznego

  • Złożenie do BGK wniosku o dofinansowanie (po otrzymaniu promesy kredytowej lub podpisaniu umowy warunkowej kredytu).
  • Po pozytywnej ocenie formalnej wniosku przez BGK i merytorycznej
    przez Panel Ekspertów, bank
    przyznaje promesę premii technologicznej
  • Podpisanie umów: z bankiem komercyjnym na kredyt technologiczny
    oraz z BGK na dofinansowanie
  • Wypłata premii technologicznej w trakcie realizacji projektu, rozliczenie projektu.

Budżet w tym konkursie rozpisanym do 31 maja wynosi 578 mln zł.

Z pewnością warto przygotować się i złożyć wniosek w nadchodzącym naborze!

Autor: Grzegorz Ocieczek, Dyrektor ds. Dotacji i Analiz LPW Consulting

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA