REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?
Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co myślimy o użytkownikach chipów płatniczych? Jakie przypisujemy im cechy? Ten temat zbadali dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Human Enhancement Technology (HET)

Human Enhancement Technology (HET) to technologia nadająca się do noszenia, nieinwazyjna lub inwazyjna (w tym wszczepiona), która zwiększa naszą wygodę i może prowadzić do modyfikacji i poprawy dotychczasowego sposobu naszego działania. Dotyczy to zarówno replikacji naszych typowych cech, w tym np. narządów czy części ciała (np. protezy), ich wzbogacenia poprzez intensyfikację możliwości inteligencji (augmented intelligence) czy zmysłów, aż po nadanie człowiekowi cech nadprzyrodzonych. 

Polepszanie zdolności fizycznych, motorycznych czy poznawczych człowieka od zawsze wzbudzało zainteresowanie. Dzięki dostępnym technologiom cyfrowym pokonanie ludzkich ograniczeń i ich stopniowe przekraczanie staje się coraz bardziej możliwe. W wyniku interakcji z technologią zmieniają się nasze preferencje, postawy i oczekiwania jako konsumentów. Nie dziwi zatem fakt, że Human Enhancement Technology (HET) może stać się ciekawą alternatywą dla wielu branż i sektorów rynku, w tym bankowości, wpływając na sposób i jakość potencjalnych doświadczeń klientów banków w kolejnych latach. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chipy płatnicze wszczepiane pod skórę użytkownika

Zmianie ulegają bowiem nawyki i zwyczaje płatnicze konsumentów, w tym zwłaszcza ich preferencje co do wyboru form i narzędzi dokonywania płatności. Jak wynika z raportu Capgemini Research Institute „World Payments Report 2023” w 2027 roku szacowana liczba transakcji bezgotówkowych osiągnie poziom 2,3 bln, a płatności zbliżeniowe już teraz należy uznać za jedną z najbardziej popularnych form, na co wskazują dane serwisu cashless.pl. Stwarza to szereg możliwości dla rozwoju i popularyzacji nowych form i narzędzi, za pośrednictwem których konsumenci będą mogli dokonywać płatności za transakcje w przyszłości. 
Chipy płatnicze wszczepiane pod skórę użytkownika, pozwalają na dokonanie płatności poprzez przyłożenie dłoni do autoryzowanego terminala płatniczego. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że konsument ma je zawsze przy sobie, nigdy ich nie zapomni i nie zgubi. Fakt jednak, że są one wprowadzane do jego organizmu, przez co zmieniają spektrum jego cech utożsamianych z tym, co ludzkie, budzi szereg kontrowersji i obaw, w tym w szczególności w kontekście uwarunkowań etycznych i kulturowych (np. akceptowane  wartości i moralność). Może mieć to istotne znaczenie dla społecznej akceptacji tej formy płatności i ewentualnego wprowadzenia ich do oferty banków (opłacalność, wizerunek marki itp.). 

Co myślimy o użytkownikach wszczepionych chipów płatniczych?

Z badań prowadzonych przez dr Dominikę Kaczorowską-Spychalską z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasza Sułkowskiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego wynika, że chociaż dość często werbalizujemy, jako społeczeństwo, bardzo emocjonalne i negatywne postawy i komentarze dotyczące chipów płatniczych (np. negacja humanizmu, zaprzeczenie prawom boskim), to jednocześnie cechy charakteru, które przypisujemy ich użytkownikom są w zasadzie pozytywne. Co ciekawe, widać pewne różnice pomiędzy cechami przypisywanymi konsumentkom i konsumentom, którzy dokonują płatności w ten sposób. W przypadku obu grup użytkowników dedykowane są im cechy takie, jak: sumienność, wysoki intelekt czy kreatywność, ale kobiety w przeciwieństwie do mężczyzn uznano za bardziej  skoncentrowane na własnej wygodzie. Mężczyźni korzystający z chipów płatniczych, w opinii respondentów, okazali się być natomiast, w przeciwieństwie do kobiet, bardziej skłonni do irytacji i gniewu. To, jak oceniamy użytkowników chipów płatniczych, okazało się być uzależnione od płci, wieku, a także stopnia zaawansowania technologicznego respondentów i deklarowanego przez nich poziomu religijności. 

- Warto przy tym pamiętać, że im bardziej konsumenci przyzwyczajają się do obecności określonego rozwiązania technologicznego na rynku, tym bardziej oswajają się z nim i stopniowo je przyjmują. Wówczas przesuwają granicę tego, co jest dla nich akceptowalne, wyrażając zgodę na rozwiązania, które zaledwie kilka lat wcześniej budziły ich lęk, dezaprobatę czy niechęć. Dotyczy to też tego, w jaki sposób postrzegają innych użytkowników-konsumentów posługujących się tą technologią - mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Centrum Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania UŁ. 
- Dynamika tych zmian ma jednak zróżnicowane tempo i zależy od wielu czynników, w tym naszej subiektywnej oceny. Wydaje się jednak, że rzeczywiste postawy wobec chipów płatniczych mogą być jeszcze nie w pełni przez nas uświadamiane - dodaje.

Szczegółowe wyniki badań zostały omówione w artykule „Payment implants as an element of Human Enhancement Technology”, Human Technology, vol.19(2), 2023. Stanowią one część szerszego projektu badawczego, realizowanego przez autorów w okresie ostatnich trzech lat w zakresie społecznej akceptacji chipów płatniczych w kontekście problematyki HET i są nadal kontynuowane.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA