REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?
Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co myślimy o użytkownikach chipów płatniczych? Jakie przypisujemy im cechy? Ten temat zbadali dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Human Enhancement Technology (HET)

Human Enhancement Technology (HET) to technologia nadająca się do noszenia, nieinwazyjna lub inwazyjna (w tym wszczepiona), która zwiększa naszą wygodę i może prowadzić do modyfikacji i poprawy dotychczasowego sposobu naszego działania. Dotyczy to zarówno replikacji naszych typowych cech, w tym np. narządów czy części ciała (np. protezy), ich wzbogacenia poprzez intensyfikację możliwości inteligencji (augmented intelligence) czy zmysłów, aż po nadanie człowiekowi cech nadprzyrodzonych. 

Polepszanie zdolności fizycznych, motorycznych czy poznawczych człowieka od zawsze wzbudzało zainteresowanie. Dzięki dostępnym technologiom cyfrowym pokonanie ludzkich ograniczeń i ich stopniowe przekraczanie staje się coraz bardziej możliwe. W wyniku interakcji z technologią zmieniają się nasze preferencje, postawy i oczekiwania jako konsumentów. Nie dziwi zatem fakt, że Human Enhancement Technology (HET) może stać się ciekawą alternatywą dla wielu branż i sektorów rynku, w tym bankowości, wpływając na sposób i jakość potencjalnych doświadczeń klientów banków w kolejnych latach. 

REKLAMA

REKLAMA

Chipy płatnicze wszczepiane pod skórę użytkownika

Zmianie ulegają bowiem nawyki i zwyczaje płatnicze konsumentów, w tym zwłaszcza ich preferencje co do wyboru form i narzędzi dokonywania płatności. Jak wynika z raportu Capgemini Research Institute „World Payments Report 2023” w 2027 roku szacowana liczba transakcji bezgotówkowych osiągnie poziom 2,3 bln, a płatności zbliżeniowe już teraz należy uznać za jedną z najbardziej popularnych form, na co wskazują dane serwisu cashless.pl. Stwarza to szereg możliwości dla rozwoju i popularyzacji nowych form i narzędzi, za pośrednictwem których konsumenci będą mogli dokonywać płatności za transakcje w przyszłości. 
Chipy płatnicze wszczepiane pod skórę użytkownika, pozwalają na dokonanie płatności poprzez przyłożenie dłoni do autoryzowanego terminala płatniczego. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że konsument ma je zawsze przy sobie, nigdy ich nie zapomni i nie zgubi. Fakt jednak, że są one wprowadzane do jego organizmu, przez co zmieniają spektrum jego cech utożsamianych z tym, co ludzkie, budzi szereg kontrowersji i obaw, w tym w szczególności w kontekście uwarunkowań etycznych i kulturowych (np. akceptowane  wartości i moralność). Może mieć to istotne znaczenie dla społecznej akceptacji tej formy płatności i ewentualnego wprowadzenia ich do oferty banków (opłacalność, wizerunek marki itp.). 

Co myślimy o użytkownikach wszczepionych chipów płatniczych?

Z badań prowadzonych przez dr Dominikę Kaczorowską-Spychalską z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasza Sułkowskiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego wynika, że chociaż dość często werbalizujemy, jako społeczeństwo, bardzo emocjonalne i negatywne postawy i komentarze dotyczące chipów płatniczych (np. negacja humanizmu, zaprzeczenie prawom boskim), to jednocześnie cechy charakteru, które przypisujemy ich użytkownikom są w zasadzie pozytywne. Co ciekawe, widać pewne różnice pomiędzy cechami przypisywanymi konsumentkom i konsumentom, którzy dokonują płatności w ten sposób. W przypadku obu grup użytkowników dedykowane są im cechy takie, jak: sumienność, wysoki intelekt czy kreatywność, ale kobiety w przeciwieństwie do mężczyzn uznano za bardziej  skoncentrowane na własnej wygodzie. Mężczyźni korzystający z chipów płatniczych, w opinii respondentów, okazali się być natomiast, w przeciwieństwie do kobiet, bardziej skłonni do irytacji i gniewu. To, jak oceniamy użytkowników chipów płatniczych, okazało się być uzależnione od płci, wieku, a także stopnia zaawansowania technologicznego respondentów i deklarowanego przez nich poziomu religijności. 

- Warto przy tym pamiętać, że im bardziej konsumenci przyzwyczajają się do obecności określonego rozwiązania technologicznego na rynku, tym bardziej oswajają się z nim i stopniowo je przyjmują. Wówczas przesuwają granicę tego, co jest dla nich akceptowalne, wyrażając zgodę na rozwiązania, które zaledwie kilka lat wcześniej budziły ich lęk, dezaprobatę czy niechęć. Dotyczy to też tego, w jaki sposób postrzegają innych użytkowników-konsumentów posługujących się tą technologią - mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Centrum Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania UŁ. 
- Dynamika tych zmian ma jednak zróżnicowane tempo i zależy od wielu czynników, w tym naszej subiektywnej oceny. Wydaje się jednak, że rzeczywiste postawy wobec chipów płatniczych mogą być jeszcze nie w pełni przez nas uświadamiane - dodaje.

Szczegółowe wyniki badań zostały omówione w artykule „Payment implants as an element of Human Enhancement Technology”, Human Technology, vol.19(2), 2023. Stanowią one część szerszego projektu badawczego, realizowanego przez autorów w okresie ostatnich trzech lat w zakresie społecznej akceptacji chipów płatniczych w kontekście problematyki HET i są nadal kontynuowane.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA