REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
rzemiosło, rzemieślnik
Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 
rozwiń >

Działanie 10.3 "Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej", bo o nim mowa, to instrument wdrażany w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji oferujący bezzwrotne dotacje na rozwój działalności rzemieślniczej mikro- i małych firm ze Śląska. 

Nabór skierowany jest wyłącznie do mikroprzedsiębiorstw oraz małych firm, które zajmują się rzemiosłem i są gotowe rozwinąć swoją firmę poprzez modernizację i unowocześnienie sposobu świadczenia usług lub produkcji towarów.

REKLAMA

Autopromocja

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?

O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się mikro i mali przedsiębiorcy- rzemieślnicy. Wsparcie udzielane będzie osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą (wpis CIDG), oraz w wspólnikom spółki cywilnej, w której jeden z właścicieli musi wykazać się kwalifikacjami zawodu rzemieślniczego.

Aby wnioskodawca mógł ubiegać się o dotację, musi:

  • Posiadać działalność rzemieślniczą zarejestrowaną i prowadzoną nieprzerwanie przez minimum 12 miesięcy na dzień składania wniosku.
  • Prowadzić działalność na terenie województwa śląskiego, w jednym z podregionów objętych procesem transformacji: katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim i sosnowieckim.
  • Dysponować odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi potwierdzonymi odpowiednim świadectwem czeladniczym lub dyplomem w zawodzie rzemieślniczym.

Dowody kwalifikacji zawodowych rzemieślnika 

Pod uwagę będą brane następujące dokumenty:

  • dyplom lub świadectwo ukończenia wyższej lub ponadgimnazjalnej szkoły o profilu technicznym bądź artystycznym w zawodzie (kierunku) odpowiadającym dziedzinie wykonywanego rzemiosła;
  • dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danemu rodzajowi rzemiosła;
  • świadectwo czeladnicze albo tytuł robotnika wykwalifikowanego w zawodzie odpowiadającym danemu rodzajowi rzemiosła;
  • zaświadczenie potwierdzające posiadanie wybranych kwalifikacji zawodowych w zakresie zawodu odpowiadającego danemu rodzajowi rzemiosła.

Poziom dofinansowania:

Ważne

Minimalna kwota dotacji to 50 000 PLN, a maksymalna może sięgnąć nawet 400 000 PLN

Koszty kwalifikowane:
Środki mogą być przeznaczone na różne działania wspierające rozwój firmy, w tym na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń produkcyjnych,
  • Inwestycje w technologie związane z ochroną środowiska, które ograniczają negatywny wpływ na otoczenie,
  • Rozwój usług i produktów, w szczególności tych, które wpisują się w cele ekologiczne i zrównoważonego rozwoju.

Proces oceny projektów – na co warto zwrócić uwagę?

Ocena wniosków będzie opierać się na kryteriach formalnych i merytorycznych. Poniżej najważniejsze elementy, które decydują o przyznaniu dofinansowania:

Kryteria formalne:

  • Kompleksowość i poprawność wniosku: Wnioski muszą być wypełnione zgodnie z instrukcjami oraz zawierać wszystkie wymagane załączniki.
  • Spełnienie wymagań formalnych i dostarczenie dokumentów: Każdy wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia m.in. dokumentacji potwierdzającej kwalifikacje zawodowe oraz status mikro lub małego przedsiębiorstwa.

Kryteria merytoryczne:

  • Dostosowanie do celów transformacji: Projekty muszą wspierać gospodarcze i społeczne wyzwania związane z transformacją przemysłową na Śląsku.
  • Ekologiczne podejście: Preferowane będą projekty, które minimalizują wpływ na środowisko, zgodne z Europejskim Zielonym Ładem i zasadą „nie czyń poważnych szkód”.
  • Innowacyjność i potencjał do tworzenia nowych miejsc pracy: Projekty, które przewidują wzrost zatrudnienia, szczególnie w pełnym wymiarze godzin, będą traktowane priorytetowo.

Szczegółowe kryteria dotacji znajdują się tutaj.

Kluczowe cele i korzyści wynikające z dofinansowania

Celem jest stworzenie nowoczesnych, zrównoważonych miejsc pracy, poprawa jakości produktów oraz zapewnienie warunków do dalszego rozwoju rzemiosła w regionie. Dzięki tym środkom rzemieślnicy będą mogli:

  • Inwestować w innowacyjne technologie oraz modernizować swój park maszynowy,
  • Rozwijać nowe produkty i usługi dopasowane do współczesnych potrzeb rynkowych,
  • Wzmacniać ekologiczną świadomość i zrównoważone podejście do działalności, co wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu.

Dlaczego warto skorzystać z tej dotacji?

Wsparcie dla rzemieślników na Śląsku to szansa na:

  • Wzmocnienie pozycji rynkowej: Dotacja pozwoli rzemieślnikom na unowocześnienie swojej działalności oraz poprawę jakości oferowanych produktów i usług.
  • Dostosowanie działalności do standardów ekologicznych: Dzięki środkom unijnym przedsiębiorstwa będą mogły zainwestować w technologie i rozwiązania przyjazne dla środowiska.
  • Budowanie nowych miejsc pracy: Program sprzyja lokalnej gospodarce, wspierając zatrudnienie i rozwój kompetencji zawodowych w sektorze rzemieślniczym.

Podsumowanie

Program wsparcia rozwoju działalności rzemieślniczej na Śląsku stanowi nieocenione wsparcie dla mikro i małych przedsiębiorstw. Dzięki unijnemu finansowaniu rzemieślnicy będą mogli nie tylko unowocześnić swoją działalność, ale także przyczynić się do rozwoju lokalnego rynku pracy oraz ekologicznej transformacji regionu. To wyjątkowa szansa na podniesienie jakości produkcji oraz wdrożenie innowacyjnych, ekologicznych rozwiązań.

Polecamy uwadze bezpłatne webinarium informacyjne w temacie powyżej dotacji 13 grudnia w piątek o godz. 10.00 Link do zapisów tutaj.

Ewa Kowacz, Dyrektor ds. PR & Marketingu LPW Grupa,
Grzegorz Ocieczek, Dyrektor ds. Dotacji i Analiz LPW Consulting

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA