REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma wystąpiła o dotację, ale status projektu unijnego uległ zmianie. Co teraz? Czy każda istotna zmiana projektu oznacza konieczność zwrotu dofinansowania?
Firma wystąpiła o dotację, ale status projektu unijnego uległ zmianie. Co teraz? Czy każda istotna zmiana projektu oznacza konieczność zwrotu dofinansowania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Czy każda istotna zmiana wiążę się z koniecznością zwrotu dofinansowania? To zależy. Sięgając po środki publiczne, należy liczyć się z tym, że trzeba spełnić szereg wymagań, a dofinansowanie projektu niesie za sobą pewne ograniczenia w swobodnym prowadzeniu i zarządzaniu przedsiębiorstwem. Poniżej omawiamy, jak zmiany stanu faktycznego mogą wpłynąć na dotacje.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie zmiany w projektach unijnych są dopuszczalne

Co do zasady wprowadzenie zmian w projektach unijnych jest możliwe, aczkolwiek zależy od charakteru i rodzaju zmiany. Zanim beneficjent podejmie ostateczną decyzję dotyczącą wprowadzenia jakichkolwiek modyfikacji w projekcie, musi przeanalizować zapisy dokumentów, m.in. regulamin i umowę o dofinansowanie. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu dowie się, jakie ruchy w tym zakresie w projekcie są dopuszczalne.

Jedną z trudniejszych sytuacji jest zmiana statusu przedsiębiorstwa na duże w wyniku transformacji struktury właścicielskiej lub przejęcia akcji/udziałów. W efekcie może się to wiązać z koniecznością zwrotu całości lub części dofinansowania. Ostateczna decyzja w dużej mierze zależy to od sytuacji beneficjenta – czy takie przejęcie było planowane bądź czy wymusiła je obecna sytuacja przedsiębiorstwa. Z kolei zmiana wielkości firmy spowodowana naturalnym wzrostem nie powinna przyczynić się to do konieczności zwrotu dotacji.

Inną, niekiedy trudną sytuacją, jest zmiana miejsca realizacji projektu. W zależności od jego rodzaju i formy dofinansowania taka modyfikacja może nawet nie być możliwa lub skutkować będzie zmniejszeniem poziomu dofinansowania.

Z kolei aktualizacje czy korekty kwestii merytorycznych i finansowych projektu są zmianami najbardziej popularnymi i z reguły dopuszczalnymi przez instytucje. Wśród nich można wymienić korygowanie terminów realizacji poszczególnych zadań, kosztów w budżecie (np. przesunięcia między kategoriami lub pozycjami budżetowymi), pozycji budżetowej (w tym dodanie lub usunięcie kosztów), zmiana kadry badawczo-rozwojowej czy poziomów wskaźników projektu.

Jak zdobyć zgodę na zmiany

Choć zmiany w projektach unijnych są co do zasady możliwe i dopuszczalne, bywają czasami ryzykowne. Przede wszystkim należy pamiętać, że nie można ich dokonywać bez zawiadomienia instytucji udzielającej wsparcia.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, niepoinformowanie o zaistnieniu zmiany może skutkować nawet rozwiązaniem umowy, a co za tym idzie – także zwrotem dotacji. Dlatego każdą chęć modyfikacji należy zgłosić do instytucji, najlepiej jeszcze zanim stanie się ona nieodwracalna. To, czy wyrazi ona zgodę, zależy od konkretnej sytuacji i jej uzasadnienia oraz od zapisów dokumentacji konkursowej, umowy o dofinansowanie czy regulacji prawnych i unijnych.

W przypadku modyfikacji, które wymagają zgody instytucji, należy złożyć wniosek o wprowadzenie zmian i dopiero po uzyskaniu formalnego pozwolenia można wprowadzić reorganizację. Niekiedy wystarczy tylko poinformować jednostkę o zmianie w projekcie, przekazując informację w systemie teleinformatycznym służącym do obsługi i rozliczania dotacji. Umowa określa, w jakich sytuacjach należy złożyć wniosek o modyfikacje, kiedy wystarczy sama informacja, a które aktualizacje wymagają podpisania aneksu do umowy. Niezależnie od charakteru zmiany, przy zgłaszaniu jej warto pamiętać o dobrym uzasadnieniu dla zaistniałej sytuacji. Decyzja instytucji często zależy od jakości wyjaśnień przedsiębiorcy.

Zmiany a zwrot dotacji

Nie każda zmiana oznacza konieczność zwrotu dotacji. Wiele zależy od jej charakteru – czy możliwość wprowadzenia modyfikacji jest wpisana w umowę o dofinansowanie oraz czy została dobrze uzasadniona. Natomiast jeśli zmiana jest istotna, gdyż zmienia całkowicie charakter projektu, to wówczas nie będzie zatwierdzona. Przykładowo, głównym rezultatem projektu miała być produkcja samochodów, a beneficjent chciałby jednak rozpocząć produkcję pasz dla zwierząt. Inną zmianą niemożliwą do wprowadzenia jest taka, która sprawia, że projekt nie spełniłby kryteriów oceny. Jak widać, wiele zależy od charakteru modyfikacji, a przedsiębiorca powinien dogłębnie zapoznać się z treścią dokumentacji dotacyjnej – umową i regulaminem.

Marta Bonecka, starszy kierownik projektów w CRIDO
Ewelina Pakuła, starszy specjalista ds. rozliczeń w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA