REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki prawne zmiany dłużnika przy przejęciu długu

Skutki prawne zmiany dłużnika przy przejęciu długu / Fot. Fotolia
Skutki prawne zmiany dłużnika przy przejęciu długu / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przejęcie długu pozwala na spłacenie zobowiązań za inną osobę (gdy np. pierwotny dłużnik nie może wykonać zobowiązania albo jest niewypłacalny), co może być korzystne dla wierzyciela, który w efekcie otrzyma świadczenie. Na zmianę dłużnika musi się jednak zgodzić dłużnik lub wierzyciel.


Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

W obrocie gospodarczym dochodzi do przejęcia długu np. w przypadku podziału spółki, która zaciągnęła kredyt, lub gdy kilka osób jest kredytobiorcami i jedna z nich decyduje się spłacić cały kredyt za pozostałych.

Ze zmianą dłużnika mamy do czynienia wówczas, gdy:

● dotychczasowy dłużnik przestaje nim być, a jego dług przechodzi na osobę trzecią – przejęcie zwalniające (translatywne lub sukcesyjne przejęcie długu), ze skutkiem w postaci dalszego trwania zobowiązania pierwotnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● do długu na podstawie umowy przystępuje osoba trzecia, a dotychczasowy dłużnik z długu jest zwalniany – tzw. umowne przystąpienie do spełnienia świadczenia (kumulatywne przejęcie długu).

UWAGA!

Przejęcie długu może być elementem składowym innej umowy, np. obejmującej restrukturyzację zobowiązania, umowy sprzedaży, innej umowy cywilnoprawnej, jednak powinno być wyrażone w tej umowie wprost, a nie w sposób dorozumiany.

1. Zawarcie umowy przejęcia długu

Dla skutecznej zmiany dłużnika wymagane są określone czynności. Są to:

umowa między wierzycielem a osobą trzecią zawierana za zgodą dłużnika,

lub

● umowa między dłużnikiem a osobą trzecią zawierana za zgodą wierzyciela, pod warunkiem jednak potwierdzenia wypłacalności nowego dłużnika.

Umowa przejęcia długu wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Dla realizacji przejęcia długu w istocie konieczne jest dokonanie dwóch czynności:

● zawarcie umowy zasadniczej przejęcia długu,

● uzyskanie zgody trzeciego podmiotu (wierzyciela lub dłużnika) na zawarcie transakcji.

Oznacza to, że brak zgody osoby trzeciej powoduje, iż przejęcie nie dochodzi do skutku. Zgoda na przejęcie długu może być wyrażona przed zawarciem umowy o przejęcie długu, równocześnie z zawarciem umowy, a także później.

UWAGA!

Zgoda wierzyciela na przejęcie długu powinna mieć formę pisemną pod rygorem nieważności.

Zgoda wierzyciela staje się bezskuteczna, gdy wierzyciel, składając oświadczenie, nie wiedział, że przejemca jest niewypłacalny. Jeżeli jednak wierzyciel sam zawiera umowę o przejęcie długu z przejemcą, wówczas brak wiedzy o jego niewypłacalności nie ma wpływu na ważność przejęcia, chyba że niewypłacalność przejemcy została przed wierzycielem zatajona. Niewypłacalność musi istnieć w chwili wyrażenia zgody. Jeśli pojawi się później, nie ma wpływu na skuteczność zgody wierzyciela.

Z kolei zgoda dłużnika na przejęcie długu nie jest obciążona takimi wymaganiami. Może być wyrażona w dowolnej formie, pod warunkiem jej zakomunikowania stronom umowy o przejęcie długu.

Autorzy: Michał Gruszczyński, Maciej Jurczyga


Cały artykuł na INFORFK: Przejęcie długu – skutki prawne zmiany dłużnika >>

Artykuł szczegółowo omawia kwestię przejęcia długu. Podpowiada, jak zawrzeć umowę przejęcia długu oraz jakie są skutki i ograniczenia przejęcia długu. Ponadto materiał wskazuje skutki, jakie powoduje przejęcie długu w podatku dochodowym u dłużnika i przejemcy długu. Na zakończenie tekst podpowiada, jak powinna wyglądać ewidencja księgowa umowy przejęcia długu.


Zobacz także na INFORFK:

Skutki prawne przystąpienia do długu >>

Obrót wierzytelnościami – skutki w VAT >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA