REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020
Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020

REKLAMA

REKLAMA

Służba zdrowia, w szczególności szpitale i przychodnie zdrowia mogą starać się w najbliższych pięciu latach o istotne finansowanie swojej działalności z funduszy UE. Na dotacje z funduszy unijnych mogą liczyć zwłaszcza projekty modernizacyjne.

Zastrzyku finansowego mogą się spodziewać wszelkiego typu inicjacje w obszarze innowacyjnych programów profilaktycznych czy zdrowotnych. Przypuszcza się, że duża część funduszy zostanie przekazana na adaptację rozwiązań informatycznych dla placówek zdrowotnych tak, min. w celu wdrożenia elektronicznego procesu obsługi pacjenta.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Źródłami finansowania są krajowe i regionalne programy operacyjne. Szpitale ponadregionalne wraz z kooperującymi stacjami diagnostycznymi, a także jednostkami państwowego ratownictwa medycznego – mogą otrzymać dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działania 9.1. i 9.2 w ramach którego alokacja wynosi 468,3 mln EUR.

Wsparcie będzie dotyczyło przede wszystkim dwóch obszarów:

  • wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób ,,aktywności zawodowej" oraz opieki nad matką i dzieckiem,
  • wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Środki przeznaczono też na wdrażanie i rozwój programów profilaktycznych. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, czyli kolejny krajowy program finansujący min. branżę medyczną – dysponuje na ten cel pulą 300 mln EUR. Kwota ta pozwoli także pozyskać fundusze działania organizacyjne usprawniające dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacje dla podmiotów medycznych zostały rozdysponowane również na poszczególne województwa w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Koordynacją tego procesu zajmują się poszczególne Urzędy Marszałkowskie, Dofinansowanie można otrzymać na trzy obszary: inwestycje w prace remontowo-budowlane wraz ze sprzętem medycznym, programy służące profilaktyce zdrowia, a także rozwój tzw. e-zdrowia.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Inwestycje w modernizację jednostek służby zdrowia objęte dofinansowaniem to przede wszystkim prace nad rozbudową dotychczasowej infrastruktury i jej dostosowanie do potrzeb samodzielnego użytkowania przez osoby niepełnosprawne. Zakup odpowiedniego oprogramowania, sprzętu, wdrożenie rozwiązań informatycznych – to działania, które również podlegają wsparciu finansowemu.

Niezmiernie istotne jest to, że wszelkie przedsięwzięcia z katalogu ochrony zdrowia inicjowane w obszarze regionalnym muszą być zgodne z dokumentem Policy paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Oznacza to, że pomoc w omawianym zakresie otrzymają regionalne podmioty udzielające świadczenia zdrowotne w zakresie zwalczania chorób przyczyniających się do dezaktywizacji zawodowej lub istotnych z punktu widzenia aspektów demograficznych – placówki specjalizujące się w ginekologii, położnictwie, neonatologii, pediatrii, geriatrii, opiece długoterminowej, a także opiece paliatywnej i hospicjalnej. Konkursy na inwestycje w zakresie infrastruktury medycznej zostaną rozpisane w najbliższym czasie. Jeszcze w ubiegłym roku w kilku województwach rozpoczęły się nabory konkursowe na programy profilaktyczne i rozwój usług zdrowotnych. Dla przykładu na Dolnym Śląsku 29 grudnia ogłoszony został konkurs w ramach działań 8.7.A. na wdrożenie programów profilaktycznych, w którego skład wchodzą również szeroko rozumiane kampanie sprzyjające zgłaszaniu się na badania profilaktyczne. W województwie opolskim zostały ogłoszone dwa konkursy w ramach działania 7.4 Wydłużanie aktywności zawodowej oraz działania 8.1 Dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych i społecznych. W tym samym czasie ogłoszono nabory w województwie wielkopolskim – w ramach poddziałania 6.6.1 Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne oraz 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne. Pozostałe rejony Polski na pomoc w tym zakresie będą mogły liczyć najprawdopodobniej w tym roku roku.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Jakościowych zmian możemy oczekiwać również w przedsięwzięciach związanych z tzw. e-zdrowiem. Jest to jednoznaczne z wyraźnym postawieniem przez UE na rozwój informatyzacji służby zdrowia. Zrealizowane programy usprawnią usługi on-line, m.in. rejestrację wizyt, otrzymanie e-skierowań, dostęp do e-recept czy elektroniczny wgląd do zgromadzonej wcześniej dokumentacji medycznej pacjenta.

Przypuszcza się, że programy finansowane przez UE zagwarantują interoperacyjność systemów teleinformatycznych między placówkami ochrony zdrowia i regionalnymi platformami informacyjnymi, a nawet Systemem Informacji Medycznej platformy krajowej. Województwa pomorskie i podlaskie w ramach programu zainicjują dla pacjentów innowacyjne działania – w obszarze telediagnostyki, telekomunikacji i telerehabilitacji. Konkursy na e-usługi w tym kwartale planowane są tylko na Podkarpaciu. Prognozuje się, że w pozostałych rejonach takie same konkursy zostaną rozpisane już w 2016 roku.


„Pracownicy jednostek medycznych mogą także liczyć na dofinansowanie szkoleń w ramach Działania 5.4 Programu Operacyjnego Edukacja i Rozwój - dodaje Szymon Gawryszczak z Agencji Rozwoju Innowacji. Do pozyskiwania finansowania zarówno na inwestycje jak i na tzw. projekty „miękkie” , niezależnie od terminu rozpoczęcia naboru warto zacząć przygotowywać się już teraz. Dobrze przygotowany i przemyślany projekt posiadający wymaganą dokumentację ma duże szanse na otrzymanie dofinansowania-przekonuje Gawryszczak.

Katarzyna Sapa, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Innowacji S.A.

Robert Gazda, Manager ds. Sprzedaży Impel Business Solutions

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA