REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020
Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020

REKLAMA

REKLAMA

Służba zdrowia, w szczególności szpitale i przychodnie zdrowia mogą starać się w najbliższych pięciu latach o istotne finansowanie swojej działalności z funduszy UE. Na dotacje z funduszy unijnych mogą liczyć zwłaszcza projekty modernizacyjne.

Zastrzyku finansowego mogą się spodziewać wszelkiego typu inicjacje w obszarze innowacyjnych programów profilaktycznych czy zdrowotnych. Przypuszcza się, że duża część funduszy zostanie przekazana na adaptację rozwiązań informatycznych dla placówek zdrowotnych tak, min. w celu wdrożenia elektronicznego procesu obsługi pacjenta.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Źródłami finansowania są krajowe i regionalne programy operacyjne. Szpitale ponadregionalne wraz z kooperującymi stacjami diagnostycznymi, a także jednostkami państwowego ratownictwa medycznego – mogą otrzymać dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działania 9.1. i 9.2 w ramach którego alokacja wynosi 468,3 mln EUR.

Wsparcie będzie dotyczyło przede wszystkim dwóch obszarów:

  • wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób ,,aktywności zawodowej" oraz opieki nad matką i dzieckiem,
  • wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Środki przeznaczono też na wdrażanie i rozwój programów profilaktycznych. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, czyli kolejny krajowy program finansujący min. branżę medyczną – dysponuje na ten cel pulą 300 mln EUR. Kwota ta pozwoli także pozyskać fundusze działania organizacyjne usprawniające dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacje dla podmiotów medycznych zostały rozdysponowane również na poszczególne województwa w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Koordynacją tego procesu zajmują się poszczególne Urzędy Marszałkowskie, Dofinansowanie można otrzymać na trzy obszary: inwestycje w prace remontowo-budowlane wraz ze sprzętem medycznym, programy służące profilaktyce zdrowia, a także rozwój tzw. e-zdrowia.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Inwestycje w modernizację jednostek służby zdrowia objęte dofinansowaniem to przede wszystkim prace nad rozbudową dotychczasowej infrastruktury i jej dostosowanie do potrzeb samodzielnego użytkowania przez osoby niepełnosprawne. Zakup odpowiedniego oprogramowania, sprzętu, wdrożenie rozwiązań informatycznych – to działania, które również podlegają wsparciu finansowemu.

Niezmiernie istotne jest to, że wszelkie przedsięwzięcia z katalogu ochrony zdrowia inicjowane w obszarze regionalnym muszą być zgodne z dokumentem Policy paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Oznacza to, że pomoc w omawianym zakresie otrzymają regionalne podmioty udzielające świadczenia zdrowotne w zakresie zwalczania chorób przyczyniających się do dezaktywizacji zawodowej lub istotnych z punktu widzenia aspektów demograficznych – placówki specjalizujące się w ginekologii, położnictwie, neonatologii, pediatrii, geriatrii, opiece długoterminowej, a także opiece paliatywnej i hospicjalnej. Konkursy na inwestycje w zakresie infrastruktury medycznej zostaną rozpisane w najbliższym czasie. Jeszcze w ubiegłym roku w kilku województwach rozpoczęły się nabory konkursowe na programy profilaktyczne i rozwój usług zdrowotnych. Dla przykładu na Dolnym Śląsku 29 grudnia ogłoszony został konkurs w ramach działań 8.7.A. na wdrożenie programów profilaktycznych, w którego skład wchodzą również szeroko rozumiane kampanie sprzyjające zgłaszaniu się na badania profilaktyczne. W województwie opolskim zostały ogłoszone dwa konkursy w ramach działania 7.4 Wydłużanie aktywności zawodowej oraz działania 8.1 Dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych i społecznych. W tym samym czasie ogłoszono nabory w województwie wielkopolskim – w ramach poddziałania 6.6.1 Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne oraz 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne. Pozostałe rejony Polski na pomoc w tym zakresie będą mogły liczyć najprawdopodobniej w tym roku roku.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Jakościowych zmian możemy oczekiwać również w przedsięwzięciach związanych z tzw. e-zdrowiem. Jest to jednoznaczne z wyraźnym postawieniem przez UE na rozwój informatyzacji służby zdrowia. Zrealizowane programy usprawnią usługi on-line, m.in. rejestrację wizyt, otrzymanie e-skierowań, dostęp do e-recept czy elektroniczny wgląd do zgromadzonej wcześniej dokumentacji medycznej pacjenta.

Przypuszcza się, że programy finansowane przez UE zagwarantują interoperacyjność systemów teleinformatycznych między placówkami ochrony zdrowia i regionalnymi platformami informacyjnymi, a nawet Systemem Informacji Medycznej platformy krajowej. Województwa pomorskie i podlaskie w ramach programu zainicjują dla pacjentów innowacyjne działania – w obszarze telediagnostyki, telekomunikacji i telerehabilitacji. Konkursy na e-usługi w tym kwartale planowane są tylko na Podkarpaciu. Prognozuje się, że w pozostałych rejonach takie same konkursy zostaną rozpisane już w 2016 roku.


„Pracownicy jednostek medycznych mogą także liczyć na dofinansowanie szkoleń w ramach Działania 5.4 Programu Operacyjnego Edukacja i Rozwój - dodaje Szymon Gawryszczak z Agencji Rozwoju Innowacji. Do pozyskiwania finansowania zarówno na inwestycje jak i na tzw. projekty „miękkie” , niezależnie od terminu rozpoczęcia naboru warto zacząć przygotowywać się już teraz. Dobrze przygotowany i przemyślany projekt posiadający wymaganą dokumentację ma duże szanse na otrzymanie dofinansowania-przekonuje Gawryszczak.

Katarzyna Sapa, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Innowacji S.A.

Robert Gazda, Manager ds. Sprzedaży Impel Business Solutions

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA