REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacje nie mogą występować w sprawach VAT od SMS-ów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie pozwalają fundacjom dobroczynnym występować w sprawach związanych z podatkiem VAT, który fiskus pobiera od charytatywnych SMS-ów - uznał 10 grudnia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Sąd oddalił skargi ośmiu fundacji zrzeszonych w koalicji "SMS bez VAT", które domagały się od fiskusa odpowiedzi na pytanie, czy kwota przekazywana za pomocą SMS-ów może stanowić podstawę opodatkowania VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Charytatywne SMS-y są jedną z form zbierania pieniędzy przez organizacje dobroczynne. Metodę tę wykorzystuje np. Fundacja Ewy Błaszczyk "AKOGO" zbierająca datki m.in. na pomoc dzieciom po ciężkich urazach mózgu.

Organizacja zawiera umowę z operatorem, który udostępnia jej numer telefoniczny. Opłaty za SMS-y wysyłane na ten numer operator przekazuje na rzecz organizacji. Są jednak one pomniejszone o 22 proc. VAT zawarty w cenie każdego SMS-a, który operatorzy odprowadzają do urzędu skarbowego.

Fundacje, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, wystąpiły do fiskusa z pytaniem, czy kwota darowizny przekazywana za pomocą SMS-ów może stanowić podstawę opodatkowania VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił odpowiedzi, tłumacząc, że fundacje nie mogą występować w tego typu sprawach, bowiem nie mają statusu tzw. podmiotu zainteresowanego, o którym jest mowa w Ordynacji podatkowej. Zdaniem fiskusa z takim wnioskiem mógłby wystąpić operator telefonii komórkowej. Fundacje zaskarżyły odmowę do WSA w Warszawie.

Występujący w imieniu skarżących fundacji doradca podatkowy Tomasz Rolewicz z wyjaśnił podczas rozprawy, że organizacje wystąpiły w sprawie nie z ciekawości. "Chcemy wiedzieć, dlaczego polskie fundacje otrzymują darowizny pomniejszone o 22 proc. podatek, a fundacje działające np. w Luksemburgu, Niemczech, czy Wielkiej Brytanii nie" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że problem polega na tym, iż operatorzy nie są zainteresowani występowaniem do fiskusa z takim pytaniem. Gdyby okazało się, że nie powinni odprowadzać VAT, musieliby zmienić swoje systemy blingowania.

Według doradcy podatkowego Wojciecha Śliża, który także reprezentował fundacje, kwota darowizn nie może być traktowana jak podstawa opodatkowania. Według niego charytatywne SMS-y są tzw. nieodpłatnie świadczonymi usługami, bowiem operatorzy nie pobierają od nich wynagrodzenia. W takim wypadku podatek powinien być płacony od kosztu usługi, który - według Śliża - jest "groszowy".

Sąd oddalił skargę tłumacząc, że przepisy Ordynacji podatkowe pozwalają zainteresownym podmiotom uzyskać od organów podatkowych informację na temat opodatkowania w ich indywidualnej sprawie. "Fundacje są zainteresowane, ale ta informacja o zastosowaniu przepisów prawa podatkowego dotyczyła indywidualnej sprawy innych podmiotów" - uzasadniała orzeczenie sędzia Izabela Głowacka-Klimas.

Wyjaśniła, że gdyby fundacje pobierały podatek jako VAT naliczony u siebie, to można by przyjąć, że zapytanie dotyczyłoby ich indywidualnej sprawy. "Organizacje muszą znaleźć inny sposób wywierania wpływu, czy nacisku, żeby osiągnąć te cele, które chciały osiągnąć za pomocą instrumentu, który w tym przypadku niestety im nie przysługuje" - powiedziała sędzia.

Tomasz Rolewicz powiedział po ogłoszeniu wyroku, że nie wyklucza wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zastrzegł, że fundacjom zależy na jak najszybszym wyeliminowaniu podatku od SMS-ów charytatywnych. "Spróbujemy wspólnie z organizacjami wchodzącymi w skład koalicji wykorzystać inne instrumenty, które nam przysługują" - zapowiedział Rolewicz.

Wojciech Śliż powiedział dziennikarzom, że z informacji uzyskanych od organizacji charytatywnych zaangażowanych w zbiórkę pieniędzy za pomocą charytatywnych SMS-ów, wynika, że w ubiegłym roku fiskus uzyskał z tego tytułu ok. 5 mln zł. "To kwota o bardzo nikłym znaczeniu z perspektywy budżetu" - dodał.

"Pewną nadzieję daje to, że od blisko roku z Ministerstwa Finansów padają zapewnienia, że ten problem chce rozwiązać. Niestety czas płynie, a problem dalej zostaje nierozwiązany" - powiedział. Dodał, że koalicja wkrótce wyśle w tej sprawie petycję do Senatu oraz listy do prezydenta i premiera.

Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów poinformowała, że resort analizuje kwestie charytatywnych SMS-ów, ale na tym etapie jest przedwcześnie, żeby przedstawiać szczegóły prac.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA