REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy musi rejestrować transakcje powyżej 15 000 euro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Liżewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy fundacją. Podobno należy rejestrować transakcje gotówkowe przekraczające limit równowartości 15 000 euro. Czy to prawda, że realizacja transakcji w wysokości przekraczającej 15 000 euro w formie gotówkowej grozi sankcją karną?

rada

Tak, fundacja ma obowiązek rejestrować tego rodzaju transakcje. Jednak nie tyle sama realizacja transakcji, co nieprowadzenie rejestru oraz niewykonanie innych obowiązków, przewidzianych w ustawie o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu, może grozić karą do 3 lat pozbawienia wolności. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

W sytuacji opisanej w pytaniu mamy do czynienia z fundacją, która należy do grona tzw. „instytucji obowiązanych”. Są one wymienione w art. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (zwanej dalej „ustawą”). Oprócz fundacji takimi instytucjami są:

l banki i Narodowy Bank Polski,

l podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach oraz gier na automatach o niskich wygranych,

l spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,

l notariusze w zakresie czynności notarialnych dotyczących obrotu wartościami majątkowymi,

l adwokaci wykonujący zawód oraz radcy prawni wykonujący zawód poza stosunkiem pracy,

l biegli rewidenci oraz doradcy podatkowi wykonujący zawód,

l podmioty prowadzące działalność kantorową,

l przedsiębiorcy prowadzący: domy aukcyjne, antykwariaty, działalność leasingową lub factoringową, a także działalność w zakresie: obrotu metalami lub kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi, sprzedaży komisowej, udzielania pożyczek pod zastaw (lombardy) lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Instytucje obowiązane co do zasady mają następujące obowiązki:

l zgłoszenia prowadzenia działalności do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,

l rejestracji transakcji i przekazywania danych z rejestru Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej,

l niezwłocznego informowania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o transakcjach, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że pieniądze pochodzą z przestępstwa,

l identyfikowania klienta transakcji,

l przechowywania rejestrów.

Przy czym obowiązek rejestracji transakcji nie dotyczy wszystkich instytucji obowiązanych. Nie mają tego obowiązku podmioty wymienione na str. 87.

Zgłoszenie prowadzenia działalności

Instytucja obowiązana powinna przekazać Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej pisemną informację o prowadzeniu działalności w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia jej prowadzenia. Informacja ta powinna zawierać wskazanie jej nazwy (firmy) lub imienia i nazwiska, siedziby, adresu i numeru REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności (art. 10 ustawy).

Rejestracja transakcji i obowiązek przekazywania danych z rejestru

Obowiązek rejestracji transakcji powstaje, gdy instytucja obowiązana przyjmie dyspozycję lub zlecenie klienta do przeprowadzenia transakcji, której równowartość przekracza 15 000 euro (kwotę tę należy przeliczyć według średniego kursu NBP z dnia dokonania transakcji, złożenia dyspozycji albo zlecenia przeprowadzenia transakcji) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Dane z tego rejestru należy przekazywać Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej w terminie 14 dni po upływie każdego miesiąca kalendarzowego (art. 12 ust. 2 ustawy).

Obowiązek rejestracji transakcji wystąpi także wtedy, gdy jest ona przeprowadzana w drodze więcej niż jednej operacji, w odniesieniu do których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane.

Bez względu na wartość i charakter transakcji instytucja ma zawsze obowiązek jej zarejestrowania, jeśli okoliczności wskazują, że wartości majątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (art. 8 ust. 3 ustawy). W tym przypadku Generalnego Inspektora należy zawiadomić niezwłocznie (art. 12 ust. 2 ustawy). Gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że pieniądze pochodzą z przestępstwa, transakcja może być wstrzymana przez Generalnego Inspektora w ciągu 24 godzin na okres nie dłuższy niż 48 godzin od momentu potwierdzenia przyjęcia zawiadomienia. Równocześnie Generalny Inspektor zawiadamia właściwego prokuratora o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i przekazuje mu informacje i dokumenty dotyczące wstrzymywanej transakcji lub blokowanego rachunku (art. 18 ust. 1 ustawy).

WAŻNE!

Jeśli okoliczności wskazują, że wartości majątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, instytucja obowiązana przyjmująca dyspozycję lub zlecenie klienta do przeprowadzenia takiej transakcji ma obowiązek jej zarejestrowania bez względu na wartość i charakter tej transakcji.

Kto nie ma obowiązku rejestracji transakcji

Obowiązek rejestracji transakcji nie dotyczy:

l przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,

l instytucji pieniądza elektronicznego, oddziałów zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego,

l agentów rozliczeniowych,

l adwokatów,

l radców prawnych,

l prawników zagranicznych,

l biegłych rewidentów,

l doradców podatkowych.

Identyfikacja klientów

Wykonując obowiązek rejestracji, instytucje obowiązane dokonują identyfikacji swoich klientów (art. 9 ust. 2 ustawy):

l w każdym przypadku złożenia dyspozycji lub zlecenia do przeprowadzenia transakcji na podstawie dokumentów przedstawionych przy złożeniu dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji albo

l przy zawieraniu umowy z klientem.

Identyfikacja ta obejmuje w przypadku:

1. Osób fizycznych i ich przedstawicieli - ustalenie i zapisanie cech dokumentu stwierdzającego tożsamość lub paszportu, a także m.in. imienia, nazwiska, obywatelstwa oraz adresu osoby dokonującej transakcji, PESEL.

2. Osób prawnych - zapisanie aktualnych danych z wyciągu z rejestru sądowego lub innego dokumentu, wskazującego nazwę (firmę), formę organizacyjną osoby prawnej, siedzibę i jej adres, oraz aktualnego dokumentu, potwierdzającego umocowanie osoby przeprowadzającej transakcję do reprezentowania tej osoby prawnej.

3. Jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - zapisanie danych z dokumentu, wskazującego formę organizacyjną i adres jej siedziby, oraz dokumentu potwierdzającego umocowanie osób przeprowadzających transakcję do reprezentowania tej jednostki, a także danych określonych w pkt 1, dotyczących osoby reprezentującej.

Obowiązek przechowywania rejestrów

Rejestry, w tym informacje objęte identyfikacją, należy przechowywać przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano ostatniego zapisu związanego z transakcją.

Sankcje karne

Niewypełnienie przez zobligowaną do tego instytucję obowiązków:

1) rejestracji transakcji lub przechowywania rejestrów transakcji oraz dokumentów dotyczących transakcji,

2) identyfikacji klienta lub przechowywania informacji objętych identyfikacją,

3) zawiadomienia organu informacji finansowej o transakcji,

4) wstrzymania transakcji lub blokady rachunku

podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

W przypadku winy nieumyślnej niewypełnienie tych obowiązków zagrożone jest karą grzywny (art. 35 ustawy).

Przekazywanie nieprawdziwych lub zatajanie prawdziwych danych podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 (art. 36 ustawy). Jeżeli przy okazji wyżej wymienionych przestępstw zostanie wyrządzona znaczna szkoda, kara będzie podwyższona i będzie wynosiła od 6 miesięcy do 8 lat (art. 37 ustawy).

Z pytania nie wynika, czy fundacja prowadzi działalność gospodarczą. Jeżeli tak, to powinna również stosować się do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W art. 22 tej ustawy sformułowano nakaz przeprowadzania transakcji o wartości przekraczającej równowartość 15 tys. euro bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego (a nie w formie gotówkowej). W obowiązujących przepisach brak jednak sankcji za naruszenie tego obowiązku.

l art. 2 pkt 1 i 2, art. 8, art. 9 ust. 1 i 2, art. 12, art. 35-37 ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu - j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA