REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć kroków do wyboru najlepszego oprogramowania

REKLAMA

Analitycy firmy Gartner przewidują, że wartość światowego rynku IT w 2012 r. wzrośnie o 3,7%. Choć w Europie Zachodniej proces ten ma być spowolniony ze względu na kryzys w strefie euro, nie należy zapominać o korzyściach płynących z wdrożenia nowoczesnych technologii.


Rozwiązania IT są przeznaczone nie tylko dla korporacji, ale również dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wspomagają ich działanie i podnoszą konkurencyjność na rynku. Dlatego warto wiedzieć, jak dobrać właściwe oprogramowanie. W tym opracowaniu wskazujemy pięć kwestii, na jakie warto zwrócić uwagę, myśląc o wdrożeniu nowego systemu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowy mecz Euro 2012 w Klubie Controllera!

Już dziś zapraszamy na czerwcowy przedsmak Euro 2012 w Klubie Controllera!

REKLAMA

Temat przewodni: Dwie strony medalu, czyli jak na wdrożenie narzędzi controllingowych patrzą firmy doradcze, a jak dostawcy systemów Business Intelligence? Czego nie dostrzegają jedni, a czego drudzy?

Termin i miejsce spotkania: 5 czerwca 2012 r. (godz. 11.00-14.00), Warszawa


Więcej o Klubie Controllera


Pięć kroków do właściwego oprogramowania


1. Jasno określone cele to podstawa


Zasadniczym punktem procesu wyboru właściwego oprogramowania jest określenie celów i priorytetów biznesowych firmy oraz dobranie do nich typu oprogramowania, który pozwoli te cele zrealizować. Podstawą ich wyznaczenia jest znajomość obecnych możliwości przedsiębiorstwa i jego słabych punktów stojących na przeszkodzie wykorzystaniu potencjalnych okazji na rynku. Fundamentalnie ważna jest również znajomość rynku, skali zapotrzebowania na usługę czy produkt, jaki oferuje firma, oraz możliwość jej rozbudowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyznaczenie obszarów działalności organizacji, jakie należy rozwinąć czy zmodernizować, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach, warto powierzyć grupie niezależnych ekspertów. Zespół ten będzie odpowiedzialny za wybór oprogramowania oraz jego wdrożenie. Sukces w dużym stopniu zależy od klarowności wymagań stawianych dostawcy przez firmę oraz właściwej współpracy obu stron.


2. Wielkość ma znaczenie


Po zawężeniu obszaru poszukiwań oprogramowania do konkretnego typu należy ustalić, jakie funkcje ma spełniać. W zależności od potrzeb modernizowanego obszaru działalności będzie to jedna prosta funkcja (np. gromadzenie danych) lub połączenie wielu zadań (np. gromadzenie danych, analiza i raportowanie operacyjne lub zarządcze). W tym przypadku należy poszukać takiego oprogramowania, które poradzi sobie z nimi wszystkimi. Drugą kwestią jest liczebność użytkowników oprogramowania, tzn. ile zakładów, jednostek organizacyjnych, stanowisk będzie wyposażonych w system. Od tego zazwyczaj również uzależniona jest cena za licencję na oprogramowanie.

Jeśli zależy nam na przyspieszeniu obiegu informacji w przedsiębiorstwie i wyeliminowaniu błędów w tworzonych do tej pory ręcznie raportach, będzie potrzebne oprogramowanie klasy Business Intelligence (BI). W takim przypadku należy wybrać rodzaj oprogramowania, który będzie odpowiadał liczbie użytkowników systemu i danych, jakie będzie przechowywał. Sieć kilku restauracji w sąsiadujących miastach nie będzie potrzebowała tak rozbudowanego systemu jak sieć pizzerii w kilku województwach.

W sytuacji gdy chcemy zoptymalizować zarządzanie majątkiem przedsiębiorstwa, należy wybrać taki system EAM, który będzie odpowiadał wielkości przedsiębiorstwa i rodzajowi zasobów, jakimi dysponuje. W zależności od tego, czy firma posiada wiele nieruchomości, czy może dużą flotę samochodów, funkcjonalności systemu będą się różnić. Uzależnione są również od wielkości i stopnia skomplikowania struktury przedsiębiorstwa.

 


3. Cena nie jest najlepszym doradcą


Przy wyborze oprogramowania cena nie może być najistotniejszym kryterium.

Tańsze oprogramowanie przynosi oszczędności jedynie w momencie zakupu. Zazwyczaj podczas jego użytkowania okazuje się, że ma ograniczone funkcjonalności i albo część prac wykonamy ręcznie, albo porzucimy korzystanie z oprogramowania i wrócimy do starych metod.

Droższe oprogramowanie zapewne będzie posiadało wszystkie potrzebne nam funkcjonalności, a poza nimi wiele innych, z których od razu nie będziemy korzystać. Dlatego część wydatków pójdzie na marne. Kwestią decydującą musi być dobór funkcjonalności oprogramowania do potrzeb firmy.


4. Oprogramowanie i co jeszcze?


Oferta dobrego dostawcy oprogramowania nie kończy się na samym systemie i licencji na niego. Dla przedsiębiorcy istotną kwestią powinna być pomoc przy wdrożeniu oprogramowania, opieka merytoryczna ze strony dostawcy oraz dobra współpraca z serwisem. W sytuacjach gdy rozwiązania typowe nie dają się zastosować w organizacji lub zaspokajają jedynie część potrzeb, cenna staje się elastyczność dostawcy. Firmy, które same tworzą oprogramowanie, mogą stworzyć system odpowiadający indywidualnym potrzebom klienta.

Warto również zwrócić uwagę, czy dostawca jest w stanie wprowadzać zmiany do oprogramowania i jak szybko. Często zdarza się potrzeba dostosowania oprogramowania do zmian w prawie lub nowej sytuacji w organizacji, np. rozbudowania jej o dodatkową gałąź działalności.

Istotną kwestią jest również, jakie dodatkowe koszty wiążą się z wprowadzeniem nowego oprogramowania. Cena samego oprogramowania to zaledwie kilkanaście procent wszystkich kosztów. Licencje, dodatkowy sprzęt, szkolenia pracowników oraz ich udział w pracach wdrożeniowych to elementy, bez których wdrożenie i późniejsze osiągnięcie celów biznesowych nie ma szans powodzenia. A przecież ponosimy te koszty tylko po to, aby osiągnąć te właśnie cele.


5. Zakup oprogramowania to nie koniec


Zakup oprogramowania nie jest ostatnim etapem na drodze do celu. W tym momencie istotne jest właściwe przeprowadzenie wdrożenia, podczas którego firma powinna egzekwować wszelkie zapisy umowy z dostawcą. Jeśli jednak pojawią się nieprzewidziane zmiany sytuacji na rynku czy w firmie cenną cechą obu stron współpracy staje się elastyczność i umiejętność dostosowania do zmian.

Od pomysłu na zakup nowego oprogramowania do jego użytkowania jest długa droga, ale im lepiej przyłożymy się do właściwego wyboru systemu, tym mniej problemów pojawi się później.

Maciej Majewski

Prezes Zarządu Pentacomp SA

Pytania: czytelnicy.controlling@infor.pl

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA