REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są koszty utrzymania magazynu w przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Kotapski

REKLAMA

W przedsiębiorstwie produkcyjnym posiadamy magazyny, które służą do przechowywania materiałów do produkcji, a także do magazynowania naszych produktów do czasu ich odbioru przez kontrahentów. Jak można wyodrębnić różne koszty związane z utrzymaniem magazynów?
RADA

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty utrzymania magazynu dzieli się np. według funkcji. Wymaga to wyodrębnienia procesów związanych z utrzymaniem magazynu oraz identyfikacji miejsc powstawania kosztów.

uzasadnienie

Koszty związane z utrzymaniem magazynu można podzielić na następujące grupy kosztów:

REKLAMA

l obsługa magazynu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l utrzymanie budynku magazynu i jego infrastruktury,

l utrzymanie wyposażenia i sprzętu, który jest na stanie magazynu (wózki widłowe, wagi itp.).

W zależności od organizacji systemu magazynowania oraz potrzeb w przedsiębiorstwie różne może być wyposażenie magazynu, np. w wózki widłowe, półki, oraz jego obsługa. Przedsiębiorstwa - w zależności od swoich potrzeb - stosują też różne systemy informatyczne wspomagające pracę magazynu. Samo pomieszczenie może znajdować się w osobnym budynku lub zajmować np. część hali produkcyjnej.

Znajomość kosztów utrzymania magazynów wymaga wyodrębnienia procesów z tym związanych oraz identyfikacji miejsc ich powstawania. Przyjęto zatem następujące grupy kosztów związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem magazynu. Przedstawia je tabela 1.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Koszty obsługi magazynu

Funkcjonowanie magazynu wymaga zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników obsługi. Są to magazynierzy, zarządzający pracą magazynu, pracownicy, którzy przyjmują i wydają materiały czy produkty z magazynu. Liczba tych pracowników zależy od wielkości magazynu. Inaczej będzie wyglądać jego organizacja na wydziale produkcyjnym, gdzie będą przechowane materiały do produkcji, a inaczej w magazynie wyrobów.

Do kosztów obsługi magazynu można zaliczyć koszty związane z zatrudnieniem pracowników oraz koszty związane z jego funkcjonowaniem. W szczególności dotyczy to eksploatacji systemów informatycznych obsługujących rejestrowanie obrotu magazynowego znajdujących się w nim materiałów, części zamiennych, produktów lub towarów, a także eksploatacji komputerów, drukarek i innych niezbędnych urządzeń.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

W tabeli przedstawione zostały dane małego magazynu. Najczęściej magazyny w przedsiębiorstwach produkcyjnych podlegają działom zaopatrzenia. W dużych firmach obsługa musi być liczniejsza, aby magazyn mógł sprawnie funkcjonować.

Koszty utrzymania budynku magazynu

Kolejną grupę kosztów stanowią koszty związane z utrzymaniem samego budynku, w którym znajduje się magazyn.

Koszty utrzymania budynku związane są z jego ogrzaniem, oświetleniem czy też funkcjonowaniem niezbędnych urządzeń technicznych w budynku. Wiąże się to z remontami, konserwacją urządzeń i samego budynku. Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami należy zadbać również o ochronę przeciwpożarową, a także zapłacić podatek od nieruchomości.

Szczegółowość pozycji kosztowych zależy od możliwości technicznych pomiaru mediów. Jeżeli chcemy znać koszty np. zużycia energii elektrycznej w budynku magazynu, musi być w nim zainstalowany licznik zużycia energii elektrycznej. Innej możliwości praktycznie nie ma. Jeśli będą to istotne pozycje i będziemy chcieli je kontrolować, to nie pozostaje nam nic innego jak zainstalowanie liczników zużycia mediów.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Koszty jednostek sprzętowych

Ostatnia grupa kosztów związanych z funkcjonowaniem magazynu to koszty utrzymania jednostek sprzętowych. Do nich zalicza się np. wózki widłowe, wagi, suwnice. W dużych magazynach mogą to być też torowiska czy bocznice.

W przypadku jednostek sprzętowych, takich jak wózki widłowe, wagi, do kosztów ich eksploatacji można zaliczyć części zamienne, usługi remontowe, usługi konserwacji i inne koszty eksploatacyjne. Równie ważne jest to, czy dany składnik majątku znajduje się w przedsiębiorstwie na podstawie leasingu, czy należy do jego własnych środków trwałych. Przykładowe koszty związane z jednostkami sprzętowymi, które stanowią element magazynu, przedstawia tabela 4.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

W przypadku gdy w magazynie znajduje się więcej sprzętu, warto sporządzić dla każdego odrębne zestawienie kosztów utrzymania. Pozwala to na lepsze ich planowanie i kontrolowanie.

Koszty ogólne przedsiębiorstwa

Należy pamiętać również o kosztach obsługi pracowników, ochrony, księgowości materiałowej itp., które stanowią koszty ogólne przedsiębiorstwa. W zależności od przyjętego modelu rachunku kosztów są one rozliczane, lub nie, na koszty utrzymania magazynów. W opisanym w artykule przykładzie ograniczono się tylko do kosztów bezpośrednio przyporządkowanym magazynom, tj. kosztów obsługi magazynu, kosztów utrzymania budynku i kosztów jednostek sprzętowych.

Wyodrębnienie tych grup związanych z utrzymaniem magazynu pozwala na lepsze zarządzanie. Należy podkreślić, że stosowany układ przypisywania kosztów danej grupie w dużej mierze zależy od specyfiki i wyposażenia magazynu np. w laboratoria, dźwigi czy też rampy, bocznice kolejowe i całą infrastrukturę z tym związaną.

Taka bardzo szczegółowa klasyfikacja jest pracochłonna, przede wszystkim na początku, ale jednocześnie zmusza pracowników odpowiadających za funkcjonowanie magazynu do kontrolowania kosztów. Układ ten umożliwia też kierownictwu lepsze zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa.

Roman Kotapski

konsultant ds. zarządzania kosztami

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA