REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy w spółce powstaje obowiązek podatkowy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 8 września 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną w sprawie dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych (sygn. ILPB3/423-249/11-4/MM).

Istotą interpretacji było rozstrzygnięcie zagadnienia, kiedy w spółce wykonującej określonego rodzaju działalność (przedstawioną poniżej) powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja dotyczyła dość popularnej w ostatnim czasie działalności polegającej na tym, że spółka będąca właścicielem portalu internetowego, pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży usług między sprzedawcami (dalej „partnerzy”), a odbiorcami detalicznymi (dalej „odbiorcy”). Na portalu spółki były zamieszczane oferty usług partnerów, które odbiorcy kupowali w formie kuponu na konkretną usługę. Odbiorcy mogli zrealizować kupon w terminie od 30 do 90 dni od daty jego nabycia. Spółka zarabiała dzięki pobieranej od partnerów prowizji z tytułu przeprowadzanych za pośrednictwem portalu transakcji. Usługa świadczona przez spółkę była rozliczana po zakończeniu przyjętego w umowie okresu rozliczeniowego. W ciągu 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego spółka wystawiała dla partnerów faktury VAT, dokumentujące wykonaną na ich rzecz usługę. Opłata za usługę była ustalana w formie procentu od sprzedaży produktów partnera.

Zdaniem spółki występującej o Interpretację w tej sprawie, wykonywane przez nią usługi miały charakter ciągły, co w przekonaniu spółki sprawiało, że niemożliwe było dokładne określenie momentu zakończenia opisanej usługi. W związku z tym, spółka twierdziła, że datą powstania przychodu jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego, który zgodnie z zawartymi przez spółkę umowami, kończył się w ciągu 7 dni po ustaniu prezentacji oferty partnera na portalu.

W odpowiedzi na powyższe, organ podatkowy w Interpretacji wskazał, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej „ustawa”) nie zawiera definicji przychodu. Jednak precyzuje ona poprzez przykładowe wyliczenie rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów. Organ podatkowy wskazał przy tym, że w przypadku, gdy usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, momentem powstania przychodu jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na fakturze lub umowie nie rzadziej jednak niż raz w roku.

REKLAMA

Odnosząc się do wniosku spółki, organ podatkowy wskazał, że opisane przez spółkę usługi nie są usługami o charakterze ciągłym, gdyż z łatwością w przypadku działalności spółki można wskazać kolejne etapy wykonywania usługi i czynności późniejszych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, organ podatkowy zauważył, że spółka pobiera wynagrodzenie w formie prowizji z tytułu przeprowadzanych transakcji za pośrednictwem portalu. Fakt ten sprawia, że w przypadku spółki znajdzie zastosowanie art. 12 ust. 3a ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w związku z otrzymywanym wynagrodzeniem prowizyjnym momentem powstania przychodu jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego świadczonej usługi wskazany w umowie. Jest to bowiem moment, w którym możliwe jest wskazanie wartości prowizji stanowiącej przychód.

Podsumowując, w przypadku opisanym w Interpretacji, momentem powstania obowiązku podatkowego jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego wskazany w umowie. Podstawą określenia momentu powstania przychodu nie jest jednak świadczenie przez spółkę usług o charakterze ciągłym (na co wskazywała spółka we wniosku o Interpretację), ale otrzymywanie wynagrodzenia prowizyjnego za świadczone usługi.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA