REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie OC - zarząd spółek kapitałowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Mateusz Wachowski
Aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym zadaniem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) członków zarządu, zwanego również D&O (ang. Directors and Officers), jest ochrona ubezpieczeniowa osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie spółki z tytułu zobowiązań spowodowanych błędnymi decyzjami.

Zakresem ochrony są objęte szkody wyrządzone spółce lub osobom trzecim związane z wykonywaniem przydzielonych zadań. Odpowiedzialność osoby sprawującej funkcje wykonawcze kształtowana jest w wymiarze cywilnoprawnym.

REKLAMA

REKLAMA

Przy czym sama podstawa odpowiedzialności może mieć zarówno charakter cywilnoprawny, np. błędnie zawarta umowa, jak również prawnokarny, np. wyzysk kontrahenta, a nawet karnoskarbowy, np. doprowadzenie do zaległości podatkowej z tytułu zobowiązań, których termin płatności upływał w czasie pełnienia funkcji.  

Kto jest objęty ochroną?

REKLAMA

Na rynku dostępne są oferty, które w zależności od wybranego wariantu ubezpieczenia, obejmują ochroną wszystkich byłych, obecnych i przyszłych członków zarządów, rady nadzorczej, dyrektorów zarządzających i wszystkich innych członków porównywalnych organów wykonawczych, przy czym muszą one zostać wskazane we wniosku o ubezpieczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto ubezpieczeniem mogą być również objęci menadżerowie, pełnomocnicy o ogólnym zakresie umocowania, prokurenci.

Teoretycznie możliwe jest objęcie ubezpieczeniem nawet każdego pracownika spółki, ale musi być spełniony wymóg ponoszenia odpowiedzialności za jej działania, jakby był osobą zarządzającą. W praktyce trudno o taką sytuację.

Ubezpieczeniem OC członków zarządu, w zależności od zawartej polisy, mogą być także objęci bliscy członka zarządu lub innej osoby objętej ubezpieczeniem. Jest to szczególnie ważne w przypadku małżonków członków zarządu czy też spadkobierców.

Podsumowując, zakres osób objętych ochroną ubezpieczeniową OC członków zarządu spółek kapitałowych może być bardzo szeroki w zależności od przyjętego wariantu ubezpieczenia.

 Ordynacja podatkowa 2013 - tekst ujednolicony

 Ustawa o VAT 2013 - tekst ujednolicony

Kiedy konieczne jest  OC?

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków zarządu spółek kapitałowych nie jest zaliczane do grupy ubezpieczeń obowiązkowych.

Omawiane ubezpieczenie w zasadzie powinna wykupić każda spółka dla zabezpieczenia swoich interesów, a samo OC członków zarządu winno być traktowane jako uzupełnienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej spółki.

Kluczową kwestią przy decyzji o wyborze tej formy ubezpieczenia jest kapitał jakim dysponuje spółka oraz wysokość i ilość zobowiązań zawieranych w imieniu spółki przez jej przedstawicieli. Im większa spółka tym pilniejsza potrzeba zabezpieczenia przed błędnymi decyzjami członków organów wykonawczych.

Zakres ubezpieczenia

Ubezpieczyciel świadczy ochronę z tytułu nieprawidłowo podjętej decyzji od momentu zgłoszenia roszczenia przeciw ubezpieczonemu. Za zgłoszenie roszczenia uważa się także oświadczenie o potrąceniu wierzytelności.

Jeśli odszkodowanie z tytułu szkody związanej z odpowiedzialnością członków zarządu zostało wypłacone ubezpieczyciel zwróci odszkodowanie w kwocie odpowiadającej rzeczywistej wysokości szkody jednak pod warunkiem, że roszczenie mogło być dochodzone na drodze sądowej.

Ubezpieczeniem są objęte także koszty ochrony w postępowaniu sądowym. Z uwagi na objęcie ochroną byłych członków zarządu, ubezpieczenia działa również z mocą wsteczną, przy czym warunkiem jest, iż zdarzenie powodujące szkodę musi powstać w okresie ubezpieczenia.

Wyłączenie odpowiedzialności

Jak w każdej umowie ubezpieczenia, tak i w OC członków zarządu spółek kapitałowych, występują przesłanki wyłączające odpowiedzialność ubezpieczyciela za szkodę. W pierwszej kolejności należy wymienić umyślność przy podejmowaniu błędnych decyzji lub przy odstąpieniu od przepisów prawa.

Inną przesłanką egzoneracyjną jest wiedza osoby ubezpieczonej co do błędu przy danej czynności. Tym samym nie tylko umyślność może powodować wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela, lecz również rażące niedbalstwo.

Wśród popularnych wyłączeń w ubezpieczeniach OC członków zarządu wskazać należy również zgłoszenie szkody w ramach innej umowy ubezpieczenia czy też brak odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu kar, grzywien sądowych i administracyjnych.

Reasumując, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków zarządu spółek kapitałowych stanowi uzupełnienie oferty ubezpieczeniowej dla spółek. Zawarcie takiej umowy pozwala spółce zabezpieczyć się przed szkodą związaną z nieodpowiednimi decyzjami osób odpowiedzialnych za jej funkcjonowanie.

Kancelaria prawna Dittmajer i Wspólnicy spółka komandytowa specjalizuje się w prawie ubezpieczeń gospodarczych, a także w prawie cywilnym, rodzinnym, gospodarczym, budowlanym oraz prawie pracy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA