REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Grywińska

REKLAMA

W 2006 r. spółka poniosła stratę w wysokości 14 000 zł. Czy w 2007 r. mogę odliczać od dochodu 50% już w pierwszych dwóch miesiącach, czy mogę przez każdy miesiąc odliczać po 7000 zł?

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Stratę z danego roku można rozliczyć w ciągu kolejnych pięciu lat, jednak wysokość obniżenia dochodu w danym roku nie może przekroczyć 50% rozliczanej straty. Jeżeli wystarczy dochodu w latach 2007 i 2008, to całą stratę z 2006 r. można będzie rozliczyć w ciągu tego okresu. Dlatego interpretowanie rozliczenia miesięcznego straty jest błędem. Maksymalną kwotę, 50% odpisu, należy traktować w skali roku, nawet jeżeli stratę odpowiadającą tej kwocie spółka może odpisać już w pierwszym miesiącu nowego roku.

uzasadnienie

Z pytania nie wynika jednoznacznie, czy jest to strata podatkowa czy księgowa. Dlatego na początku należy zwrócić uwagę, że strata podatkowa nie jest tożsama ze stratą finansową.

REKLAMA

Strata księgowa (bilansowa) jest ustalana zgodnie z zasadami rachunkowości. Natomiast strata podatkowa jest ustalana wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość zysku lub straty mają tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania, zasady przypisywania ich danemu rokowi podatkowemu oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, rozbieżności między wielkością wyniku bilansowego w ujęciu rachunkowym, czyli zyskiem lub stratą bilansową, a wielkością dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych mogą być bardzo znaczne. Może się tak stać, że spółka przy wykazaniu zysku bilansowego w danym roku podatkowym ponosi stratę podatkową lub odwrotnie - przy powstaniu straty w ujęciu rachunkowym w bilansowym wystąpi w tym samym czasie dochód podlegający opodatkowaniu.

Kwestię rozliczania strat z lat ubiegłych obowiązujące przepisy regulują dość klarownie, a mianowicie dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę z tego samego źródła przychodów. Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikom, którzy na działalności gospodarczej ponieśli stratę podatkową, przysługuje prawo do jej pokrycia z przyszłych dochodów uzyskanych w latach następnych. Stratę z danego roku można rozliczyć przez pomniejszenie dochodu w ciągu pięciu kolejno po sobie następujących lat podatkowych, z tym że wysokość pomniejszenia nie może w ciągu jednego roku podatkowego przekroczyć 50% straty.

W odliczeniu straty występują dwa ważne warunki:

l warunek I

Maksymalna wysokość straty możliwa do rozliczenia w jednym roku to 50%. Oznacza to również, że okres odliczania straty nie może być krótszy niż dwa lata.

l warunek II

Dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę tylko z tego samego źródła przychodów.

Przykład

Spółka X wykazuje następujące dane finansowe za trzy kolejne lata podatkowe:

1. W 2003 r. poniesiono stratę w wysokości 500 000 zł.

2. W 2004 r. osiągnięto dochód w wysokości 150 000 zł.

3. W 2005 r. osiągnięto dochód w wysokości 800 000 zł.

4. W 2004 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. tylko do wysokości osiągniętego dochodu w 2004 r. to jest 150 000 zł. Pozostała kwota do odliczenia: 350 000 zł.

5. W 2005 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. w wysokości 250 000 zł, tj. 50% poniesionej straty (500 000 zł : 2 = 250 000 zł). Pozostała kwota do odliczenia: 100 000 zł.

6. W 2006 r. spółka X odpisuje 100 000 zł.

Wysokość strat do odliczenia powinna być wykazana w informacji CIT-8/O w pozycjach 18-38.

Uwaga!

Stratę można odliczać bądź w zeznaniu rocznym (CIT-8), bądź w trakcie roku podatkowego przy ustalaniu zaliczek na podatek dochodowy.

Na koniec należy podkreślić, że stratę podatkową można odliczyć jedynie od dochodu podatkowego. W takiej sytuacji trzeba zweryfikować, czy przychody i koszty wykazane w deklaracji CIT-8 były ustalone na podstawie przepisów podatkowych.

l art. 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA