REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach kolejną aktualizację środków trwałych w spółce będącej w likwidacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. od 2001 r. jest w likwidacji i etap aktualizacji środków trwałych na dzień postawienia spółki w stan likwidacji mamy już za sobą. Obecnie jest sporządzany podział majątku i rzeczoznawca sądowy wycenia wartość nieruchomości. W naszych księgach jest tylko kapitał podstawowy. Kapitał z aktualizacji wyceny na dzień rozpoczęcia likwidacji został przeksięgowany na kapitał podstawowy. W jaki sposób zaewidencjonować w księgach obecną aktualizację budynku, którego wartość jest mniejsza od poprzedniej, tj. na dzień rozpoczęcia likwidacji? Czy zmniejszenie wartości budynku księgować bezpośrednio z kapitałem podstawowym, czy z kosztami?
RADA

Wyceny składników majątku po cenach sprzedaży należy dokonywać nie tylko na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan likwidacji, ale także w czasie trwania postępowania likwidacyjnego na koniec każdego roku obrotowego. Różnicę powstałą w wyniku wyceny rzeczowych składników aktywów należy odnieść na kapitał z aktualizacji wyceny. Jeśli w spółce kapitały są już połączone w jeden kapitał podstawowy, wówczas różnice z wyceny budynku należy odnieść na kapitał podstawowy, w analityce „Kapitał z aktualizacji wyceny”.

uzasadnienie

Do czasu wykreślenia spółki z rejestru sądowego spółka w likwidacji może prowadzić działalność gospodarczą i pobierać przychody oraz ponosić koszty związane z prowadzoną działalnością.

Spółka w likwidacji ponosi podobne koszty jak w przypadku innych jednostek niebędących w stanie likwidacji, ale prowadzących działalność gospodarczą.

Tabela. Podział kosztów ponoszonych przez spółkę w likwidacji

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Sprawozdanie likwidacyjne

Dla celów bilansowych za dzień zakończenia likwidacji uznaje się dzień, na który zostało sporządzone sprawozdanie likwidacyjne.

Zgodnie z k.s.h. jest to dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Sprawozdanie finansowe sporządzone przez likwidowaną spółkę powinno obejmować okres:

l od dnia rozpoczęcia likwidacji do dnia jej zakończenia lub

l od początku nowego roku podatkowego do dnia zakończenia likwidacji - w przypadku gdy postępowanie likwidacyjne obejmuje przełom roku.

Sprawozdanie likwidacyjne składa się z:

l bilansu,

l rachunku zysków i strat,

l informacji dodatkowej.

Ze względu na wykonywanie czynności likwidacyjnych związanych z upłynnieniem majątku likwidowanej spółki w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazane jedynie wartości w pozycjach:

l środki pieniężne,

l kapitały,

l rezerwy na przyszłe koszty, które zostaną poniesione po zakończeniu postępowania likwidacyjnego, tj. opłaty za wykreślenie spółki z rejestru, koszty obsługi rachunku bankowego, opłaty za przechowywanie ksiąg,

l nieuregulowane zobowiązania wobec Skarbu Państwa.

Pozostałe pozycje mogą wykazywać wartości zerowe.

Uwaga!

Sprawozdanie sporządzone na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego nie podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta i ogłaszaniu w „Monitorze Polskim B”.

Przykład

W 2006 r. spółka w likwidacji prowadziła działalność gospodarczą, w wyniku której uzyskała zysk netto w wysokości 2900 zł.

1. Na koniec 2006 r. utworzono odpis aktualizujący wartość budynku:

30 000 zł - 22 000 zł = 8000 zł

Wn „Kapitał podstawowy” 8 000

- w analityce „Z aktualizacji wyceny”

Ma „Odpis aktualizujący wartość środków trwałych” 8 000

W bilansie spółka w likwidacji wykazała następujące dane:

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

W 2007 r. wystąpiły następujące zdarzenia gospodarcze:

Ewidencja księgowa

1. Sprzedano aktywa trwałe dokumentowane fakturami VAT w następujących wysokościach netto:

l wieczyste użytkowanie gruntów - 20 000 zł

l budynek - 22 000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 51 240

- w analityce konto imienne nabywcy

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 42 000

Ma „VAT należny” 9 240

2. Wyksięgowanie z ewidencji księgowej sprzedanych aktywów trwałych:

a) wieczyste użytkowanie gruntów

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 32 500

- w analityce „Wieczyste użytkowanie gruntów”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 17 500

Ma „Środki trwałe” 50 000

- w analityce „Wieczyste użytkowanie gruntów”

b) budynków

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 70 000

- w analityce „Budynki”

Wn „Odpis aktualizujący wartość środków trwałych” 8 000

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 22 000

Ma „Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Budynki”

3. Sprzedano maszyny i urządzenia - wartość netto 30 500 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 30 500

- w analityce konto imienne nabywcy

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 25 000

Ma „VAT należny” 5 500

4. Wyksięgowanie z ewidencji księgowej sprzedanych maszyn i urządzeń:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 67 600

- w analityce „Maszyny i urządzenia”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 22 400

Ma „Środki trwałe” 90 000

- w analityce „Maszyny i urządzenia”

5. Wpływ należności od odbiorców za sprzedane:

a) budynek wraz z wieczystym użytkowaniem gruntów

Wn „Rachunek bieżący” 51 240

Ma „Pozostałe rozrachunki” 51 240

- w analityce konto imienne nabywcy

b) maszyny i urządzenia

Wn „Rachunek bieżący” 30 500

Ma „Pozostałe rozrachunki” 30 500

- w analityce konto imienne nabywcy

c) wpływ innych należności

Wn „Rachunek bieżący” 10 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 10 000

- w analityce konto imienne nabywcy

6. Koszty związane z procesem likwidacji:

Wn „Pozostałe koszty” 9 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 9 000

7. Zapłata zobowiązań:

a) z tytułu dostaw i usług

Wn „Rozrachunki z dostawcami”, „Pozostałe rozrachunki” 19 000

Ma „Rachunek bieżący” 19 000

b) publicznoprawne

12 000 zł + 9240 zł + 5500 zł = 26 740 zł

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 26 740

Ma „Rachunek bieżący” 26 740

8. Przeksięgowanie kont wynikowych na wynik finansowy na dzień bilansowy, tj. dzień zakończenia likwidacji - 31.01.2007 r.:

a) pozostałe przychody operacyjne

Wn „Pozostałe przychody operacyjne” 67 000

Ma „Wynik finansowy” 67 000

b) pozostałe koszty operacyjne

Wn „Wynik finansowy” 61 900

Ma „Pozostałe koszty operacyjne” 61 900

c) pozostałe koszty

Wn „Wynik finansowy” 9 000

Ma „Pozostałe koszty” 9 000

Nie naliczano podatku dochodowego, gdyż w 2007 r. wykazano stratę w wysokości 3900 zł.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 29, art. 36 ust. 3, art. 53 ust. 1, art. 76 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 279, art. 286, art. 287 § 1, art. 288 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA