REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach kolejną aktualizację środków trwałych w spółce będącej w likwidacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. od 2001 r. jest w likwidacji i etap aktualizacji środków trwałych na dzień postawienia spółki w stan likwidacji mamy już za sobą. Obecnie jest sporządzany podział majątku i rzeczoznawca sądowy wycenia wartość nieruchomości. W naszych księgach jest tylko kapitał podstawowy. Kapitał z aktualizacji wyceny na dzień rozpoczęcia likwidacji został przeksięgowany na kapitał podstawowy. W jaki sposób zaewidencjonować w księgach obecną aktualizację budynku, którego wartość jest mniejsza od poprzedniej, tj. na dzień rozpoczęcia likwidacji? Czy zmniejszenie wartości budynku księgować bezpośrednio z kapitałem podstawowym, czy z kosztami?
RADA

Wyceny składników majątku po cenach sprzedaży należy dokonywać nie tylko na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan likwidacji, ale także w czasie trwania postępowania likwidacyjnego na koniec każdego roku obrotowego. Różnicę powstałą w wyniku wyceny rzeczowych składników aktywów należy odnieść na kapitał z aktualizacji wyceny. Jeśli w spółce kapitały są już połączone w jeden kapitał podstawowy, wówczas różnice z wyceny budynku należy odnieść na kapitał podstawowy, w analityce „Kapitał z aktualizacji wyceny”.

uzasadnienie

Do czasu wykreślenia spółki z rejestru sądowego spółka w likwidacji może prowadzić działalność gospodarczą i pobierać przychody oraz ponosić koszty związane z prowadzoną działalnością.

Spółka w likwidacji ponosi podobne koszty jak w przypadku innych jednostek niebędących w stanie likwidacji, ale prowadzących działalność gospodarczą.

Tabela. Podział kosztów ponoszonych przez spółkę w likwidacji

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Sprawozdanie likwidacyjne

Dla celów bilansowych za dzień zakończenia likwidacji uznaje się dzień, na który zostało sporządzone sprawozdanie likwidacyjne.

Zgodnie z k.s.h. jest to dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Sprawozdanie finansowe sporządzone przez likwidowaną spółkę powinno obejmować okres:

l od dnia rozpoczęcia likwidacji do dnia jej zakończenia lub

l od początku nowego roku podatkowego do dnia zakończenia likwidacji - w przypadku gdy postępowanie likwidacyjne obejmuje przełom roku.

Sprawozdanie likwidacyjne składa się z:

l bilansu,

l rachunku zysków i strat,

l informacji dodatkowej.

Ze względu na wykonywanie czynności likwidacyjnych związanych z upłynnieniem majątku likwidowanej spółki w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazane jedynie wartości w pozycjach:

l środki pieniężne,

l kapitały,

l rezerwy na przyszłe koszty, które zostaną poniesione po zakończeniu postępowania likwidacyjnego, tj. opłaty za wykreślenie spółki z rejestru, koszty obsługi rachunku bankowego, opłaty za przechowywanie ksiąg,

l nieuregulowane zobowiązania wobec Skarbu Państwa.

Pozostałe pozycje mogą wykazywać wartości zerowe.

Uwaga!

Sprawozdanie sporządzone na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego nie podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta i ogłaszaniu w „Monitorze Polskim B”.

Przykład

W 2006 r. spółka w likwidacji prowadziła działalność gospodarczą, w wyniku której uzyskała zysk netto w wysokości 2900 zł.

1. Na koniec 2006 r. utworzono odpis aktualizujący wartość budynku:

30 000 zł - 22 000 zł = 8000 zł

Wn „Kapitał podstawowy” 8 000

- w analityce „Z aktualizacji wyceny”

Ma „Odpis aktualizujący wartość środków trwałych” 8 000

W bilansie spółka w likwidacji wykazała następujące dane:

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

W 2007 r. wystąpiły następujące zdarzenia gospodarcze:

Ewidencja księgowa

1. Sprzedano aktywa trwałe dokumentowane fakturami VAT w następujących wysokościach netto:

l wieczyste użytkowanie gruntów - 20 000 zł

l budynek - 22 000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 51 240

- w analityce konto imienne nabywcy

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 42 000

Ma „VAT należny” 9 240

2. Wyksięgowanie z ewidencji księgowej sprzedanych aktywów trwałych:

a) wieczyste użytkowanie gruntów

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 32 500

- w analityce „Wieczyste użytkowanie gruntów”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 17 500

Ma „Środki trwałe” 50 000

- w analityce „Wieczyste użytkowanie gruntów”

b) budynków

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 70 000

- w analityce „Budynki”

Wn „Odpis aktualizujący wartość środków trwałych” 8 000

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 22 000

Ma „Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Budynki”

3. Sprzedano maszyny i urządzenia - wartość netto 30 500 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 30 500

- w analityce konto imienne nabywcy

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 25 000

Ma „VAT należny” 5 500

4. Wyksięgowanie z ewidencji księgowej sprzedanych maszyn i urządzeń:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 67 600

- w analityce „Maszyny i urządzenia”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 22 400

Ma „Środki trwałe” 90 000

- w analityce „Maszyny i urządzenia”

5. Wpływ należności od odbiorców za sprzedane:

a) budynek wraz z wieczystym użytkowaniem gruntów

Wn „Rachunek bieżący” 51 240

Ma „Pozostałe rozrachunki” 51 240

- w analityce konto imienne nabywcy

b) maszyny i urządzenia

Wn „Rachunek bieżący” 30 500

Ma „Pozostałe rozrachunki” 30 500

- w analityce konto imienne nabywcy

c) wpływ innych należności

Wn „Rachunek bieżący” 10 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 10 000

- w analityce konto imienne nabywcy

6. Koszty związane z procesem likwidacji:

Wn „Pozostałe koszty” 9 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 9 000

7. Zapłata zobowiązań:

a) z tytułu dostaw i usług

Wn „Rozrachunki z dostawcami”, „Pozostałe rozrachunki” 19 000

Ma „Rachunek bieżący” 19 000

b) publicznoprawne

12 000 zł + 9240 zł + 5500 zł = 26 740 zł

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 26 740

Ma „Rachunek bieżący” 26 740

8. Przeksięgowanie kont wynikowych na wynik finansowy na dzień bilansowy, tj. dzień zakończenia likwidacji - 31.01.2007 r.:

a) pozostałe przychody operacyjne

Wn „Pozostałe przychody operacyjne” 67 000

Ma „Wynik finansowy” 67 000

b) pozostałe koszty operacyjne

Wn „Wynik finansowy” 61 900

Ma „Pozostałe koszty operacyjne” 61 900

c) pozostałe koszty

Wn „Wynik finansowy” 9 000

Ma „Pozostałe koszty” 9 000

Nie naliczano podatku dochodowego, gdyż w 2007 r. wykazano stratę w wysokości 3900 zł.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 29, art. 36 ust. 3, art. 53 ust. 1, art. 76 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 279, art. 286, art. 287 § 1, art. 288 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA