REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach kolejną aktualizację środków trwałych w spółce będącej w likwidacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. od 2001 r. jest w likwidacji i etap aktualizacji środków trwałych na dzień postawienia spółki w stan likwidacji mamy już za sobą. Obecnie jest sporządzany podział majątku i rzeczoznawca sądowy wycenia wartość nieruchomości. W naszych księgach jest tylko kapitał podstawowy. Kapitał z aktualizacji wyceny na dzień rozpoczęcia likwidacji został przeksięgowany na kapitał podstawowy. W jaki sposób zaewidencjonować w księgach obecną aktualizację budynku, którego wartość jest mniejsza od poprzedniej, tj. na dzień rozpoczęcia likwidacji? Czy zmniejszenie wartości budynku księgować bezpośrednio z kapitałem podstawowym, czy z kosztami?
RADA

Wyceny składników majątku po cenach sprzedaży należy dokonywać nie tylko na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan likwidacji, ale także w czasie trwania postępowania likwidacyjnego na koniec każdego roku obrotowego. Różnicę powstałą w wyniku wyceny rzeczowych składników aktywów należy odnieść na kapitał z aktualizacji wyceny. Jeśli w spółce kapitały są już połączone w jeden kapitał podstawowy, wówczas różnice z wyceny budynku należy odnieść na kapitał podstawowy, w analityce „Kapitał z aktualizacji wyceny”.

uzasadnienie

Do czasu wykreślenia spółki z rejestru sądowego spółka w likwidacji może prowadzić działalność gospodarczą i pobierać przychody oraz ponosić koszty związane z prowadzoną działalnością.

Spółka w likwidacji ponosi podobne koszty jak w przypadku innych jednostek niebędących w stanie likwidacji, ale prowadzących działalność gospodarczą.

Tabela. Podział kosztów ponoszonych przez spółkę w likwidacji

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Sprawozdanie likwidacyjne

Dla celów bilansowych za dzień zakończenia likwidacji uznaje się dzień, na który zostało sporządzone sprawozdanie likwidacyjne.

Zgodnie z k.s.h. jest to dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Sprawozdanie finansowe sporządzone przez likwidowaną spółkę powinno obejmować okres:

l od dnia rozpoczęcia likwidacji do dnia jej zakończenia lub

l od początku nowego roku podatkowego do dnia zakończenia likwidacji - w przypadku gdy postępowanie likwidacyjne obejmuje przełom roku.

Sprawozdanie likwidacyjne składa się z:

l bilansu,

l rachunku zysków i strat,

l informacji dodatkowej.

Ze względu na wykonywanie czynności likwidacyjnych związanych z upłynnieniem majątku likwidowanej spółki w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazane jedynie wartości w pozycjach:

l środki pieniężne,

l kapitały,

l rezerwy na przyszłe koszty, które zostaną poniesione po zakończeniu postępowania likwidacyjnego, tj. opłaty za wykreślenie spółki z rejestru, koszty obsługi rachunku bankowego, opłaty za przechowywanie ksiąg,

l nieuregulowane zobowiązania wobec Skarbu Państwa.

Pozostałe pozycje mogą wykazywać wartości zerowe.

Uwaga!

Sprawozdanie sporządzone na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego nie podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta i ogłaszaniu w „Monitorze Polskim B”.

Przykład

W 2006 r. spółka w likwidacji prowadziła działalność gospodarczą, w wyniku której uzyskała zysk netto w wysokości 2900 zł.

1. Na koniec 2006 r. utworzono odpis aktualizujący wartość budynku:

30 000 zł - 22 000 zł = 8000 zł

Wn „Kapitał podstawowy” 8 000

- w analityce „Z aktualizacji wyceny”

Ma „Odpis aktualizujący wartość środków trwałych” 8 000

W bilansie spółka w likwidacji wykazała następujące dane:

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

W 2007 r. wystąpiły następujące zdarzenia gospodarcze:

Ewidencja księgowa

1. Sprzedano aktywa trwałe dokumentowane fakturami VAT w następujących wysokościach netto:

l wieczyste użytkowanie gruntów - 20 000 zł

l budynek - 22 000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 51 240

- w analityce konto imienne nabywcy

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 42 000

Ma „VAT należny” 9 240

2. Wyksięgowanie z ewidencji księgowej sprzedanych aktywów trwałych:

a) wieczyste użytkowanie gruntów

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 32 500

- w analityce „Wieczyste użytkowanie gruntów”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 17 500

Ma „Środki trwałe” 50 000

- w analityce „Wieczyste użytkowanie gruntów”

b) budynków

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 70 000

- w analityce „Budynki”

Wn „Odpis aktualizujący wartość środków trwałych” 8 000

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 22 000

Ma „Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Budynki”

3. Sprzedano maszyny i urządzenia - wartość netto 30 500 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 30 500

- w analityce konto imienne nabywcy

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 25 000

Ma „VAT należny” 5 500

4. Wyksięgowanie z ewidencji księgowej sprzedanych maszyn i urządzeń:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 67 600

- w analityce „Maszyny i urządzenia”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 22 400

Ma „Środki trwałe” 90 000

- w analityce „Maszyny i urządzenia”

5. Wpływ należności od odbiorców za sprzedane:

a) budynek wraz z wieczystym użytkowaniem gruntów

Wn „Rachunek bieżący” 51 240

Ma „Pozostałe rozrachunki” 51 240

- w analityce konto imienne nabywcy

b) maszyny i urządzenia

Wn „Rachunek bieżący” 30 500

Ma „Pozostałe rozrachunki” 30 500

- w analityce konto imienne nabywcy

c) wpływ innych należności

Wn „Rachunek bieżący” 10 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 10 000

- w analityce konto imienne nabywcy

6. Koszty związane z procesem likwidacji:

Wn „Pozostałe koszty” 9 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 9 000

7. Zapłata zobowiązań:

a) z tytułu dostaw i usług

Wn „Rozrachunki z dostawcami”, „Pozostałe rozrachunki” 19 000

Ma „Rachunek bieżący” 19 000

b) publicznoprawne

12 000 zł + 9240 zł + 5500 zł = 26 740 zł

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 26 740

Ma „Rachunek bieżący” 26 740

8. Przeksięgowanie kont wynikowych na wynik finansowy na dzień bilansowy, tj. dzień zakończenia likwidacji - 31.01.2007 r.:

a) pozostałe przychody operacyjne

Wn „Pozostałe przychody operacyjne” 67 000

Ma „Wynik finansowy” 67 000

b) pozostałe koszty operacyjne

Wn „Wynik finansowy” 61 900

Ma „Pozostałe koszty operacyjne” 61 900

c) pozostałe koszty

Wn „Wynik finansowy” 9 000

Ma „Pozostałe koszty” 9 000

Nie naliczano podatku dochodowego, gdyż w 2007 r. wykazano stratę w wysokości 3900 zł.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 29, art. 36 ust. 3, art. 53 ust. 1, art. 76 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 279, art. 286, art. 287 § 1, art. 288 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA