REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż udziałów w spółce z o.o. – forma prawna, obowiązki, ograniczenia, opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Doradztwa Gospodarczego i Prawnego
Rejestracja spółek, aktualizacja danych w KRS, porady prawne, rachunkowość, obsługa kadrowo-płacowa, doradztwo prawne i podatkowe, wirtualne biuro
Sprzedaż udziałów w spółce z o.o. – forma prawna, obowiązki, ograniczenia, opodatkowanie
Sprzedaż udziałów w spółce z o.o. – forma prawna, obowiązki, ograniczenia, opodatkowanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co trzeba wiedzieć o sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością? W jakiej formie prawnej trzeba zawrzeć taką umowę? Jakie obowiązki wiążą się z zawarciem tej umowy? Jak wycenić udział w spółce? Co z podatkiem dochodowym w przypadku sprzedaży udziałów w spółce z o.o.?

Prowadzenie własnej firmy, która będzie pionierem w swojej branży, odnosząc sukces za sukcesem to z całą pewnością marzenie każdej osoby wkraczającej w dorosłość i szukającej swojego planu na życie. Jednak biznes to pasmo nie tylko sukcesów, ale i... porażek. Właśnie dlatego przedstawiamy artykuł „Umowa sprzedaży udziałów spółki z o.o.” - na wypadek, gdybyś stwierdził, że czas spróbować czegoś innego.

REKLAMA

Autopromocja

Kilka słów o spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi jeden z elementów prawa handlowego, a jej funkcjonowanie zostało ściśle określone przez Kodeks Spółek Handlowych. Jej wstępne założenia informują nas o tym, iż bardzo ważną rolę w jej funkcjonowaniu odgrywa kapitał, który jest wnoszony w momencie przeprowadzania procesu rejestracyjnego. Co ważne, spółka z o.o. posiada osobowość prawną, jak również organy, na które składa się zarząd oraz zgromadzenie wspólników. Może tutaj również występować tzw. komisja rewizyjna lub tzw. rada nadzorcza, aczkolwiek ich powołanie nie jest obowiązkowa.

Kolejną bardzo kuszącą kwestią w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, jest jak sama jej nazwa wskazuje – brak odpowiedzialności wspólników za długi spółki. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki, które mają miejsce w sytuacji niewypłacalności spółki, bądź w razie długów podatkowych owego podmiotu.

Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać sporządzona na dwa sposoby, a mianowicie w sposób tradycyjny, czyli w formie aktu notarialnego, bądź w sposób elektroniczny przy wykorzystaniu wzorca umowy. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest na tyle elastyczna, że treść jej umowy można dowolnie dopasować do indywidualnych potrzeb wspólników.

Każdorazowo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością musi zostać wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, ponieważ dopiero z chwilą zarejestrowania spółki, nabywa ona swoją ostateczną formę, która wiążę się m.in. z nabyciem osobowości prawnej.

Udział w spółce z o.o. - co to właściwie jest?

Udział w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi część kapitału, która z kolei stanowi nic innego, jak połączenie wspólnika ze spółką. Umowa spółki z o.o., która jest niezbędna do jej założenia, w swojej treści musi określać minimalną wartość nominalną za jeden udział. Z posiadaniem udziałów wiążę się także posiadanie licznych praw, ale również obowiązków.

Umowa sprzedaży udziałów spółki z o.o. - forma prawna

Kiedy wspólnik/wspólnicy podejmą decyzję o sprzedaży posiadanych udziałów, są zobowiązani do sporządzenia umowy sprzedaży udziałów spółki z o.o., która powinna mieć formę pisemną, jak również powinna zawierać poświadczone notarialnie podpisy. Istnieje możliwość, aby umowa sprzedaży udziałów została zawarta w formie aktu notarialnego. Prócz formy sporządzenia owej umowy, równie ważna jest treść w umowie spółki, gdzie ściśle określone zostały kwestie zbycia udziałów przez wspólnika. Często znajduje się w niej zapis o tym, iż dany wspólnik nie ma możliwości zbycia swojej części udziałów bez zgody całej spółki, a więc pozostałych wspólników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż udziałów spółki z o.o. - ograniczenia

Prócz formy sporządzenia owej umowy, równie ważna jest treść w umowie spółki, gdzie ściśle określone zostały kwestie zbycia udziałów przez wspólnika. Nierzadko sprzedaż udziałów spółki wiąże się z różnego rodzaju ograniczeniami. Mowa o tym, iż często w umowie znajduje się zapis o tym, iż dany wspólnik nie ma możliwości zbycia swojej części udziałów bez zgody całej spółki, a więc pozostałych wspólników.  Kolejnym często pojawiającym się ograniczeniem jest ustanowione pierwszeństwo/prawo pierwokupu zbywanych udziałów, bądź wymogi odnoszące się do wykształcenia i kwalifikacji, które zgodnie z umową danej spółki musi posiadać każdy wspólnik.

Sprzedaż udziałów w spółce z o.o. - obowiązki

Jak zapewne mogą się Państwo domyślać – sprzedaż udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością może wiązać się z listą czynności, które obligatoryjnie muszą zostać wypełnione, aby cała transakcja przebiegła zgodnie z prawem. Mowa o:
1. Zawiadomieniu spółki o sprzedaży udziałów.
Jest to czynność, która musi zostać wykonana po podpisaniu umowy o zbyciu udziałów, gdyż dopiero po powiadomieniu spółki o przeprowadzonej transakcji za skuteczne można uznać przejście wszelkich praw i obowiązków na nowego wspólnika.
2. Dokonanie zgłoszenia zbycia udziałów do KRS.
Po dokonaniu zmiany w składzie wspólników, a więc automatycznie w zakresie właścicieli udziałów spółki, jej zarząd jest zobowiązany do tego, aby w ciągu 7 dni dokonać zgłoszenia w KRS odnośnie przeprowadzonej sprzedaży i następnie nabycia udziałów. Czynność na wykonywana jest na odpowiednio przygotowanym do tego formularzu na stronie internetowej Portalu Rejestrów Sądowych.

Sprzedaż udziałów spółki z o.o. - opodatkowanie

Podjęcie decyzji o sprzedaży udziałów spółki z o.o., a następnie ich przekazaniu na nowego nabywcę obarczone jest obowiązkiem podatkowym. Otóż jak informuje nas art.17 ust 1 pkt 6 ustawy PIT, za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się zbycie udziałów w spółce z o.o.. Jest on obarczony stawką 19%, ale co ważne – opodatkowaniu podlega dochód, który stanowi różnicę pomiędzy przychodem, a kosztem podatkowym.

Wycena udziałów spółki z o.o. - rodzaje wyceny

Jedną z najważniejszych kwestii, z którą muszą zmierzyć się przedsiębiorcy chcący sprzedać udziały swojej spółki, jest odpowiednia ich wycena. Jedno z istotniejszych założeń prawa cywilnego tzw. zasada swobody umów danej czynności prawnej, daje dowolność w ustaleniu ostatecznej wartości nominalnej udziałów. Jednak z racji tego, iż sprzedaż udziałów spółki jest ściśle związana z koniecznością uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, konieczne może okazać się oszacowanie ceny rynkowej udziału, a następnie uwzględnienie tej informacji przy ustalaniu ceny nominalnej.

Aby sprawnie wycenić wartość rynkową udziałów, warto zapoznać się z kilkoma metodami, które mogą znacznie ułatwić owe zadanie. Poniżej przedstawiamy trzy metody, które warto poznać.

- Metoda dochodowa, która bazuje na prognozowanych strumieniach dochodów ekonomicznych. Daje ona możliwość dokonania wyceny zarówno spółki, jak i jej udziałów na podstawie informacji o tym, ile na danej spółce można zarobić. Powszechnie uważa się, że jest ona raczej ryzykowną metodą dlatego, iż opiera się na szacunkach intuicyjnych.

- Metoda majątkowa, która umożliwia określenie wartości danej spółki, jak również poszczególnych jej udziałów. Jej działania i końcowa ocena są oparte w głównej mierze na aktywach spółki.

- Metoda porównawcza, która polega na porównaniu badanej spółki z inną spółką z takiej samej branży, posiadającą podobną strukturę, jak również podobny stopień rozwoju działalności. Aby ją przeprowadzić, używa się danych publicznych dotyczących danego podmiotu, który zostaje poddany badaniu.

UWAGA!
Do przeprowadzenia fachowej wyceny udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, można zatrudnić specjalistę np. biegłego, audytora, bądź doradcę finansowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA