REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopłaty bezzwrotne wnoszone przez wspólników stanowią przychód spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Bukowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o., nie mogąc pozyskać kredytu na działalność bieżącą, zamierza zwrócić się do wspólników o zasilenie finansowe w postaci dopłat. Czy dopłaty o charakterze bezzwrotnym będą przychodem spółki? Czy wartość dopłaty będzie stanowiła koszt podatkowy dla wspólnika zbywającego swój udział w spółce?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Otrzymane dopłaty, bez względu na ich charakter, nie stanowią przychodu podatkowego spółki. Dla wspólnika zbywającego udział wartość wniesionych dopłat nie jest kwalifikowana jako koszt uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Dofinansowanie spółki przez wspólników jest jednym ze sposobów pozyskania przez firmę dodatkowego kapitału na działalność bieżącą lub na inwestycje.

W myśl art. 177 k.s.h. umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Z brzmienia tego przepisu należy wnioskować, że do skutecznego żądania dopłat potrzebny jest odpowiedni zapis w umowie spółki. Umowa nie musi natomiast określać konkretnych kwot dopłat oraz terminów ich wniesienia. W tym zakresie wystarczy uchwała wspólników lub decyzja zarządu. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wszystkich wspólników równomiernie w stosunku do udziałów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopłaty stanowią wprawdzie wkład do majątku spółki, jednak bez zwiększania udziałów wspólników w kapitale zakładowym. Do czasu zużycia wniesionych środków finansowych dopłaty zasilają fundusz zapasowy spółki.

Przepisy kodeksu spółek handlowych przewidują możliwość zwrotu dopłat, jeżeli nie są one wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.

Kwestię podatkowych skutków otrzymania dopłat reguluje art. 12 ust. 4 pkt 11 updop. Zgodnie z powołanym przepisem do przychodów spółki nie zalicza się m.in. dopłat, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Z powyższego wynika, że dopłaty wspólników, bez względu na to, czy w umowie (uchwale) określono je jako zwrotne, czy jako bezzwrotne, nie stanowią przychodu podatkowego. Jedynym warunkiem, jakim obwarowano podatkową neutralność tego świadczenia, jest konieczność stosowania się do przedstawionych przepisów Kodeksu spółek handlowych.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji) otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Dla porządku należy dodać, że jeżeli spółka zdecyduje się jednak zwrócić dopłaty, to nie będą one uważane za koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 53 updop). Jednocześnie wspólnicy nie odczują negatywnych skutków zwrotu - gwarantuje im to art. 21 ust. 1 pkt 51 updof, zgodnie z którym ze zwolnienia z podatku dochodowego podlegają przychody otrzymane z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z odrębnymi przepisami, do spółki mającej osobowość prawną - do wysokości wniesionych dopłat.

WARTO ZAPAMIETAĆ

Wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z odrębnymi przepisami, do spółki mającej osobowość prawną - do wysokości wniesionych dopłat.

W przypadku sprzedaży udziałów wartość wniesionej dopłaty nie będzie stanowiła kosztu podatkowego, bowiem dopłata nie zwiększa udziału wspólnika w kapitale spółki.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 8 lutego 2006 r. nr PD/415-8/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie stwierdził, że:

(...) wnoszone przez wspólników dopłaty do spółki nie są wydatkami na objęcie (nabycie) udziałów (funkcjonują niezależnie od nich, jedynie wielkość dopłat poszczególnych wspólników ustalana jest w proporcji do już posiadanych przez nich udziałów), zatem nie stanowią kosztu uzyskania przychodów ze zbycia udziałów w spółce, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z umowy spółki lub uchwały wspólników może wynikać, że wniesione dopłaty są oprocentowane. Trzeba podkreślić, iż wynagrodzenie za uzyskane od wspólników pieniądze nie czyni z dopłaty pożyczki, ponieważ do czasu zarządzenia zwrotu dopłat wspólnikowi nie przysługuje roszczenie o zwrot wniesionej kwoty.

Wypłacone udziałowcowi odsetki nie będą kwalifikowane jako koszt podatkowy spółki. Zabrania tego w sposób wyraźny art. 16 ust. 1 pkt 13a updop.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek od dopłat wnoszonych do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a także odsetek od dywidend i innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Równocześnie oprocentowanie dopłat - w momencie otrzymania - należy traktować jako przychód wspólników. Należy zaznaczyć, że w doktrynie nie ma pełnej zgodności co do tego, do jakiego źródła zaklasyfikować tego rodzaju przychód. Więcej argumentów przemawia za uznaniem odsetek od dopłat za przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

• art. 177, art. 178, art. 179 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 21 ust. 1 pkt 51, art. 23 ust. 1 pkt 38, art. 24 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• art. 12 ust. 4 pkt 11, art. 16 ust. 1 pkt 13a i pkt 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Wioletta Bukowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA