REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek złożenia sprawozdania finansowego do KRS przez spółkę jawną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Bielecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka jawna sporządza roczne sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Nie mamy jednak obowiązku poddawania tych sprawozdań badaniu przez biegłego rewidenta ani ich ogłaszania. Czy w tej sytuacji ciąży na nas wymóg składania naszych sprawozdań finansowych do KRS?

Tak. Problematykę sporządzania sprawozdań finansowych, składania ich do Krajowego Rejestru Sądowego, a także badania przez biegłych rewidentów i ogłaszania w „Monitorze Polskim B” reguluje ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy tej ustawy stosuje się m.in. do mających siedzibę na terytorium Polski spółek jawnych osób fizycznych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro. Spółki jawne osób fizycznych mogą ponadto stosować zasady rachunkowości określone w ustawie o rachunkowości od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 800 000 euro - jednak w takim przypadku wspólnicy przed rozpoczęciem roku obrotowego są obowiązani do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przy spełnieniu powyższych warunków przepisy ww. ustawy mają zatem zastosowanie także do spółek jawnych.

W myśl art. 52 ust. 1 ww. ustawy kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy. W przypadku spółki jawnej za kierownika jednostki uważa się wspólników prowadzących sprawy spółki.

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe podpisuje - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego. W przypadku spółki jawnej sprawozdanie finansowe powinni zatem - ze względu na podaną wyżej definicję kierownika jednostki - podpisać wszyscy wspólnicy prowadzący sprawy tej spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wspólnicy spółki jawnej dopuszczą do niesporządzenia sprawozdania finansowego, sporządzenia go niezgodnie z przepisami ustawy albo zawarcia w tym sprawozdaniu nierzetelnych danych, będą podlegać grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 zd. 1 ustawy o rachunkowości roczne sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. W przypadku spółki osobowej (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki cywilnej) - a zatem również w przypadku spółki jawnej - przez organ zatwierdzający rozumie się jej wspólników. Zatwierdzają oni sprawozdanie w drodze uchwały.

W pewnych przypadkach - jeżeli spółka jawna spełnia kryteria, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - roczne sprawozdanie finansowe przed jego zatwierdzeniem podlega ponadto obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta. Zgodnie z tą regulacją, badaniu i ogłaszaniu podlegają roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:

1) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

2) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro,

3) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro.

Wskazany wyżej obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych doprecyzowuje art. 70 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym kierownik jednostki (o której mowa w art. 64 ust. 1) jest obowiązany złożyć wprowadzenie do sprawozdania finansowego stanowiące część informacji dodatkowej, bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych za rok obrotowy do ogłoszenia w ciągu 15 dni od dnia ich zatwierdzenia, wraz z opinią biegłego rewidenta oraz odpisem uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty. Ogłoszenie to następuje w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”. Z tego względu należy wyraźnie odróżnić obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B” od obowiązku ogłaszania faktu złożenia sprawozdania finansowego do KRS w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”.

Jeżeli spółka jawna nie spełnia kryteriów powodujących konieczność zbadania jej sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta oraz ogłoszenia go w „Monitorze Polskim B”, nie oznacza to automatycznie, że zostaje ona zwolniona z obowiązku złożenia sprawozdania finansowego do KRS.

Obowiązek złożenia sprawozdania finansowego do KRS wynika z art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym, kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym roczne sprawozdanie finansowe, opinię biegłego rewidenta - jeżeli podlegało ono badaniu, odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 49 ust. 1, także sprawozdanie z działalności - w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Należy podkreślić, że powołany wyżej przepis art. 69 ust. 1 nie odnosi się tylko do kierowników jednostek wskazanych w art. 64 ust. 1 (brak bowiem takiego postanowienia), ale do kierowników wszystkich jednostek w rozumieniu ww. ustawy, a więc także do wszystkich spółek jawnych podlegających przepisom ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z art. 69 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego, to należy złożyć je w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po tym terminie. Oznacza to, że nawet gdy wspólnicy spółki jawnej nie podjęli uchwały w przedmiocie zatwierdzenia sprawozdania finansowego, to i tak należy przedłożyć je do KRS.

Kto wbrew przepisom ustawy nie składa sprawozdania finansowego we właściwym rejestrze sądowym, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Z tego względu wspólnicy prowadzący sprawy spółki jawnej, którzy zaniechają obowiązku złożenia jej sprawozdania finansowego do KRS, będą zagrożeni sankcjami, o których mowa powyżej.

Jak wynika z art. 36 pkt 2 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, przepisy regulujące wpisy do rejestru przedsiębiorców mają zastosowanie także do spółek jawnych. W myśl art. 40 ustawy o KRS, w dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się m.in. następujące dane:

1) wzmiankę o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego, z oznaczeniem daty jego złożenia,

2) wzmiankę o złożeniu opinii biegłego rewidenta, jeżeli sprawozdanie podlegało obowiązkowi badania przez biegłego, na podstawie przepisów o rachunkowości,

3) wzmiankę o złożeniu uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego oraz podziale zysku lub pokryciu straty.

Wniosek o wpis do KRS składa się na urzędowym formularzu. Składając wniosek, wnioskodawca bez wezwania uiszcza opłatę sądową, a jeżeli wpis podlega ogłoszeniu - również opłatę za ogłoszenie w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”. Wniosek spółki jawnej dotyczący złożenia sprawozdania finansowego do KRS powinien zostać sporządzony na formularzu KRS-Z30, a w przypadku składania sprawozdań za kilka lat sprawozdawczych - należy załączyć formularz(e) KRS-ZN. Wniosek o przyjęcie dokumentów, o których sąd czyni wzmiankę w rejestrze przedsiębiorców, podlega opłacie stałej w kwocie 40 zł.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o KRS wpisy do KRS podlegają obowiązkowi ogłoszenia w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”, chyba że ustawa stanowi inaczej.Ogłoszeniu w MSiG podlega także wzmianka o złożeniu do KRS rocznego sprawozdania finansowego spółki jawnej. Opłata za ogłoszenie wpisu do KRS w MSiG wynosi 250 zł.

Po nadaniu sygnatury sądowej wnioskowi o wpis wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego należy ponadto wypełnić specjalny formularz MSiG - M2 w celu wskazania podmiotu, do którego należy przesłać egzemplarz Monitora zawierający wnioskowane ogłoszenie. Spółka jawna zobligowana jest przechowywać taki egzemplarz, gdyż zgodnie z art. 4 ustawy z 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego (Dz.U. Nr 6, poz. 42 z późn.zm.) przedsiębiorca jest zobowiązany przechowywać w lokalu swojej siedziby numery MSiG, w których zamieszczone są ogłoszenia i obwieszczenia dotyczące tego przedsiębiorcy. Tym samym po każdej zmianie danych konieczne jest zamówienie egzemplarza MSiG, który kosztuje 30,81 zł wraz z ceną przesyłki.

W myśl art. 22 ustawy o KRS wniosek o wpis do KRS powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. W razie stwierdzenia, że wniosek o wpis do KRS lub dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ich złożenia, wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny przewidzianej w przepisach kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych. W razie niewykonania obowiązków w tym terminie sąd rejestrowy nakłada grzywnę na obowiązanych. Sąd rejestrowy może ponawiać grzywnę.

Jeżeli pomimo stosowania grzywny spółka jawna nadal nie wykonuje omawianych obowiązków, sąd rejestrowy z urzędu może, z ważnych powodów, orzec o rozwiązaniu spółki oraz ustanowić likwidatora. Spółka jawna, która - wbrew wezwaniu sądu - nie składa zaległych sprawozdań finansowych do KRS, może zatem, w najgorszym przypadku, narazić się nawet na likwidację.

Maciej Bielecki

radca prawny

www.kancelaria-bieleccy.pl

Podstawa prawna:

• art. 69 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),

• art. 40 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA