REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek złożenia sprawozdania finansowego do KRS przez spółkę jawną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Bielecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka jawna sporządza roczne sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Nie mamy jednak obowiązku poddawania tych sprawozdań badaniu przez biegłego rewidenta ani ich ogłaszania. Czy w tej sytuacji ciąży na nas wymóg składania naszych sprawozdań finansowych do KRS?

Tak. Problematykę sporządzania sprawozdań finansowych, składania ich do Krajowego Rejestru Sądowego, a także badania przez biegłych rewidentów i ogłaszania w „Monitorze Polskim B” reguluje ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości.

REKLAMA

Przepisy tej ustawy stosuje się m.in. do mających siedzibę na terytorium Polski spółek jawnych osób fizycznych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro. Spółki jawne osób fizycznych mogą ponadto stosować zasady rachunkowości określone w ustawie o rachunkowości od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 800 000 euro - jednak w takim przypadku wspólnicy przed rozpoczęciem roku obrotowego są obowiązani do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przy spełnieniu powyższych warunków przepisy ww. ustawy mają zatem zastosowanie także do spółek jawnych.

W myśl art. 52 ust. 1 ww. ustawy kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy. W przypadku spółki jawnej za kierownika jednostki uważa się wspólników prowadzących sprawy spółki.

Sprawozdanie finansowe podpisuje - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego. W przypadku spółki jawnej sprawozdanie finansowe powinni zatem - ze względu na podaną wyżej definicję kierownika jednostki - podpisać wszyscy wspólnicy prowadzący sprawy tej spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wspólnicy spółki jawnej dopuszczą do niesporządzenia sprawozdania finansowego, sporządzenia go niezgodnie z przepisami ustawy albo zawarcia w tym sprawozdaniu nierzetelnych danych, będą podlegać grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 zd. 1 ustawy o rachunkowości roczne sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. W przypadku spółki osobowej (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki cywilnej) - a zatem również w przypadku spółki jawnej - przez organ zatwierdzający rozumie się jej wspólników. Zatwierdzają oni sprawozdanie w drodze uchwały.

W pewnych przypadkach - jeżeli spółka jawna spełnia kryteria, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - roczne sprawozdanie finansowe przed jego zatwierdzeniem podlega ponadto obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta. Zgodnie z tą regulacją, badaniu i ogłaszaniu podlegają roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:

1) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

2) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro,

3) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro.

Wskazany wyżej obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych doprecyzowuje art. 70 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym kierownik jednostki (o której mowa w art. 64 ust. 1) jest obowiązany złożyć wprowadzenie do sprawozdania finansowego stanowiące część informacji dodatkowej, bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych za rok obrotowy do ogłoszenia w ciągu 15 dni od dnia ich zatwierdzenia, wraz z opinią biegłego rewidenta oraz odpisem uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty. Ogłoszenie to następuje w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”. Z tego względu należy wyraźnie odróżnić obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B” od obowiązku ogłaszania faktu złożenia sprawozdania finansowego do KRS w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”.

Jeżeli spółka jawna nie spełnia kryteriów powodujących konieczność zbadania jej sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta oraz ogłoszenia go w „Monitorze Polskim B”, nie oznacza to automatycznie, że zostaje ona zwolniona z obowiązku złożenia sprawozdania finansowego do KRS.

Obowiązek złożenia sprawozdania finansowego do KRS wynika z art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym, kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym roczne sprawozdanie finansowe, opinię biegłego rewidenta - jeżeli podlegało ono badaniu, odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 49 ust. 1, także sprawozdanie z działalności - w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Należy podkreślić, że powołany wyżej przepis art. 69 ust. 1 nie odnosi się tylko do kierowników jednostek wskazanych w art. 64 ust. 1 (brak bowiem takiego postanowienia), ale do kierowników wszystkich jednostek w rozumieniu ww. ustawy, a więc także do wszystkich spółek jawnych podlegających przepisom ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z art. 69 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego, to należy złożyć je w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po tym terminie. Oznacza to, że nawet gdy wspólnicy spółki jawnej nie podjęli uchwały w przedmiocie zatwierdzenia sprawozdania finansowego, to i tak należy przedłożyć je do KRS.

Kto wbrew przepisom ustawy nie składa sprawozdania finansowego we właściwym rejestrze sądowym, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Z tego względu wspólnicy prowadzący sprawy spółki jawnej, którzy zaniechają obowiązku złożenia jej sprawozdania finansowego do KRS, będą zagrożeni sankcjami, o których mowa powyżej.

Jak wynika z art. 36 pkt 2 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, przepisy regulujące wpisy do rejestru przedsiębiorców mają zastosowanie także do spółek jawnych. W myśl art. 40 ustawy o KRS, w dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się m.in. następujące dane:

1) wzmiankę o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego, z oznaczeniem daty jego złożenia,

2) wzmiankę o złożeniu opinii biegłego rewidenta, jeżeli sprawozdanie podlegało obowiązkowi badania przez biegłego, na podstawie przepisów o rachunkowości,

3) wzmiankę o złożeniu uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego oraz podziale zysku lub pokryciu straty.

Wniosek o wpis do KRS składa się na urzędowym formularzu. Składając wniosek, wnioskodawca bez wezwania uiszcza opłatę sądową, a jeżeli wpis podlega ogłoszeniu - również opłatę za ogłoszenie w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”. Wniosek spółki jawnej dotyczący złożenia sprawozdania finansowego do KRS powinien zostać sporządzony na formularzu KRS-Z30, a w przypadku składania sprawozdań za kilka lat sprawozdawczych - należy załączyć formularz(e) KRS-ZN. Wniosek o przyjęcie dokumentów, o których sąd czyni wzmiankę w rejestrze przedsiębiorców, podlega opłacie stałej w kwocie 40 zł.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o KRS wpisy do KRS podlegają obowiązkowi ogłoszenia w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”, chyba że ustawa stanowi inaczej.Ogłoszeniu w MSiG podlega także wzmianka o złożeniu do KRS rocznego sprawozdania finansowego spółki jawnej. Opłata za ogłoszenie wpisu do KRS w MSiG wynosi 250 zł.

Po nadaniu sygnatury sądowej wnioskowi o wpis wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego należy ponadto wypełnić specjalny formularz MSiG - M2 w celu wskazania podmiotu, do którego należy przesłać egzemplarz Monitora zawierający wnioskowane ogłoszenie. Spółka jawna zobligowana jest przechowywać taki egzemplarz, gdyż zgodnie z art. 4 ustawy z 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego (Dz.U. Nr 6, poz. 42 z późn.zm.) przedsiębiorca jest zobowiązany przechowywać w lokalu swojej siedziby numery MSiG, w których zamieszczone są ogłoszenia i obwieszczenia dotyczące tego przedsiębiorcy. Tym samym po każdej zmianie danych konieczne jest zamówienie egzemplarza MSiG, który kosztuje 30,81 zł wraz z ceną przesyłki.

W myśl art. 22 ustawy o KRS wniosek o wpis do KRS powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. W razie stwierdzenia, że wniosek o wpis do KRS lub dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ich złożenia, wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny przewidzianej w przepisach kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych. W razie niewykonania obowiązków w tym terminie sąd rejestrowy nakłada grzywnę na obowiązanych. Sąd rejestrowy może ponawiać grzywnę.

Jeżeli pomimo stosowania grzywny spółka jawna nadal nie wykonuje omawianych obowiązków, sąd rejestrowy z urzędu może, z ważnych powodów, orzec o rozwiązaniu spółki oraz ustanowić likwidatora. Spółka jawna, która - wbrew wezwaniu sądu - nie składa zaległych sprawozdań finansowych do KRS, może zatem, w najgorszym przypadku, narazić się nawet na likwidację.

Maciej Bielecki

radca prawny

www.kancelaria-bieleccy.pl

Podstawa prawna:

• art. 69 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),

• art. 40 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA