REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłata dywidendy w późniejszym terminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. chce przeznaczyć zysk za 2007 r. na wypłatę dywidend. Pojawił się jednak problem finansowy. W związku z tym wspólnicy chcą przeznaczyć część zysku do wypłaty w bieżącym roku, natomiast resztę w przyszłych latach. Czy jest możliwe podjęcie takiej uchwały? Na jakim koncie powinno się księgować niepodzielony zysk z lat ubiegłych?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli jednostka nie posiada w danym roku wystarczających środków pieniężnych na wypłatę dywidendy, wówczas może podjąć uchwałę o ratalnej wypłacie dywidendy. W uchwale należy określić terminy i kwoty wypłat. Równowartość kwot przeznaczonych do wypłaty w przyszłych latach spółka może przeksięgować na kapitał rezerwowy lub pozostawić na koncie „Rozliczenie wyniku finansowego”. W przypadku przeksięgowania na kapitał rezerwowy ważne jest, aby w uchwale było zaznaczone, że kapitał ten jest tworzony na wypłaty dywidend w przyszłych latach. Niepodzielony wynik z lat ubiegłych wykazuje się na koncie zespołu 8 „Rozliczenie wyniku finansowego”, w analityce „Niepodzielony zysk/strata z lat ubiegłych”. Ratalna wypłata dywidendy nie stanowi niepodzielonego zysku.

uzasadnienie

Zgodnie z zapisami Kodeksu spółek handlowych wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającego z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonego do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa spółki może upoważniać zgromadzenie wspólników do określenia dnia, według którego ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy). Dzień dywidendy wyznacza się w ciągu dwóch miesięcy od dnia powzięcia uchwały o przeznaczeniu zysku na wypłatę dywidendy. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów.

Dywidenda jest płatna w terminie wyznaczonym przez umowę spółki lub uchwałę wspólników.

Przykład 1

Wspólnicy podjęli uchwałę o wypłaceniu dywidendy z zysku za rok 2007 w wysokości 600 000 zł, w równych częściach każdemu ze wspólników (posiadających po 50% udziałów). Kwoty i terminy wypłat zostały ustalone na podstawie uchwały zarządu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ostatni termin wypłaty dywidendy za rok 2007 nie powinien być późniejszy niż koniec 2008 r.

Podjęcie uchwały o wypłacie dywidendy w ratach oznacza, że staje się ona należna w terminie wypłaty poszczególnych rat.

Jeśli rata dywidendy nie zostanie wypłacona w terminie, wówczas spółka staje się dłużnikiem wobec wspólników (wierzycieli) i w związku z tym wierzyciele z tytułu zwłoki w zapłacie mogą żądać odsetek. Zatem do 31 grudnia 2008 r. dywidenda za 2007 r. nie jest wspólnikom należna, wobec tego nie występuje tutaj sytuacja skutkująca powstaniem dodatkowego obowiązku podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia (w przykładzie 1). Dopiero wypłacenie dywidendy po 31 grudnia 2008 r. skutkowałoby osiągnięciem przez spółkę przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń za otrzymanie kapitału. Przychód ten zostałby określony w wysokości odsetek, jakie spółka musiałaby zapłacić w warunkach rynkowych za pozyskanie kapitału odpowiadającego kwocie niewypłaconych dywidend, do czasu ich wypłat. W wyniku tego spółka zapłaciłaby podatek dochodowy wynikający ze zwiększenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek.

Jeżeli nie ustalono terminu wypłaty dywidendy, wówczas należy przyjąć, że świadczenie jest natychmiast wymagalne, po powzięciu uchwały o podziale zysku.

Jeśli spółka nie zamierza w danym roku wypłacić dywidendy, to może utworzyć fundusz rezerwowy na równowartość kwot do wypłacenia w przyszłych latach. W uchwale zgromadzenia wspólników o przeznaczeniu zysku na kapitał rezerwowy powinien być opisany cel, na jaki jest on utworzony, np. na wypłatę dywidend w przyszłych latach.

Przykład 2

1. Zgromadzenie wspólników spółki z o.o. podjęło uchwałę przeznaczającą zysk netto za 2007 r. w wysokości 500 000 zł na:

• wypłatę dywidendy w bieżącym roku - 100 000 zł,

• kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na wypłatę dywidendy w latach następnych - 250 000 zł,

• kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na realizację inwestycji w środki trwałe 150 000 zł.

2. Wspólnikom wypłacono z rachunku bankowego dywidendę, pobierając zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%.

Ewidencja księgowa

1. Przeksięgowanie zysku netto za 2007 r. po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego, w dacie podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników:

Wn „Wynik finansowy” 500 000

- w analityce „Wynik finansowy za 2007 r.”

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 500 000

- w analityce „Zysk netto za 2007 r.”

2. Zarachowanie dywidendy należnej wspólnikom za rok 2007, przeznaczonej do wypłaty w 2008 r.:

a) wartość dywidendy brutto

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 100 000

- w analityce „Zysk netto za 2007 r.”

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100 000

- w analityce imienne konto wspólnika

b) pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy 100 000 zł × 19% = 19 000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 19 000

- w analityce imienne konto wspólnika

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 19 000

3. Przeksięgowanie zysku netto za 2007 r. na kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na:

a) wypłatę dywidendy w latach następnych

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 250 000

Ma „Kapitał rezerwowy” 250 000

- w analityce „Wypłata dywidend w latach następnych”

b) realizację inwestycji w środki trwałe

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 150 000

Ma „Kapitał rezerwowy” 150 000

- w analityce „Inwestycja w środki trwałe”

4. Wypłata dywidendy wspólnikom w kwocie pomniejszonej o zryczałtowany podatek dochodowy:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 81 000

- w analityce imienne konto wspólnika

Ma „Rachunek bankowy” 81 000

5. Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego na rachunek bankowy urzędu skarbowego:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 19 000

Ma „Rachunek bankowy” 19 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 191 § 1, art. 193 § 1 i 3 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA