REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki związane z zawarciem aktu notarialnego zawiązującego spółkę z o.o. można zaliczyć do kosztów spółki

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy mogę zaliczyć do kosztów wydatek na notariusza i podatek od czynności cywilnoprawnych, dotyczące aktu notarialnego zawiązującego nową spółkę (spółka opłaciła te koszty za udziałowca)? Nie mam w akcie notarialnym zapisu, że koszty te powinna ponieść spółka zawiązywana. W momencie zawiązywania nowej spółki byliśmy spółką w organizacji, teraz jesteśmy „normalną” spółką z o.o. Faktura została wystawiona na spółkę w organizacji, czyli na fakturze nie ma NIP. Czy taka faktura kwalifikuje się do ujęcia w koszty?

Spółka została wpisana do KRS w październiku 2007 r. W akcie notarialnym mamy zapis, że rok obrotowy rozpoczyna się z dniem zarejestrowania, a kończy 31 grudnia 2008 r. Czy należało złożyć CIT za 2007 r.? W 2007 r. spółka nie prowadziła działalności. Utworzyła jedynie lokatę z gotówki, którą wpłacił udziałowiec na pokrycie kapitału. Czy przychód z odsetek powinnam była ująć do CIT za 2007 r., czy mogę go rozliczyć za 2008 r.?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Nie jest możliwe zaliczenie wydatku na notariusza oraz kosztu podatku od czynności cywilnoprawnych, dotyczących aktu notarialnego zawiązującego spółkę z o.o., do kosztów uzyskania przychodów tej spółki. Szczegóły oraz odpowiedzi na pozostałe pytania znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się także do spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 updop). Spółka z o.o. w organizacji powstaje z chwilą zawarcia umowy spółki (art. 161 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Z tą chwilą spółka ta staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wszelkie wydatki ponoszone przez spółkę w celu osiągnięcia przychodów i niewyłączone przepisami ustawy stanowią koszt uzyskania przychodów spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty notarialne sporządzenia umowy spółki

Koszty notarialne sporządzenia umowy spółki (koszty aktu notarialnego oraz podatek od czynności cywilnoprawnych) nie stanowią kosztu uzyskania przychodów spółki. Są to bowiem wydatki założycieli spółki, a nie jej samej. Nie ma przy tym znaczenia, że faktura dokumentująca świadczenie usługi notarialnej została wystawiona na spółkę w organizacji. W naszej ocenie wystawienie faktury na spółkę było błędem notariusza. Faktura ta bezwzględnie powinna zostać wystawiona na założycieli spółki. Podobnego zdania jest część organów podatkowych. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z 3 marca 2005 r. (sygn. PDP 423-3-05 BA, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/) oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto z 30 września 2005 r. (sygn. ZDA/423-18/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/).

W ostatnim przywołanym postanowieniu możemy przeczytać, że:

wydatki związane z zawarciem umowy spółki z o.o., tj. opłata za potwierdzenie podpisów, koszty aktu notarialnego zawiązania spółki, podatek od czynności cywilnoprawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów spółki. Koszty związane z utworzeniem spółki z o.o. w organizacji obciążają wspólników spółki i stanowić będą u wspólników wydatki na objęcie udziałów.

Pierwszy rok podatkowy

Zasady, na jakich przebiega pierwszy rok podatkowy w nowo tworzonych spółkach kapitałowych, budzą wątpliwości. Z chwilą wpisu do rejestru spółka kapitałowa w organizacji uzyskuje osobowość prawną (art. 12 k.s.h.). Stanowi to w istocie zmianę formy prawnej. W konsekwencji - przynajmniej teoretycznie - na dzień poprzedzający dzień zarejestrowania spółka powinna zamknąć księgi rachunkowe (art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości). W ten sposób spółka zakończy rok podatkowy (art. 8 ust. 6 updop). W praktyce nikt takiego rozwiązania jednak nie stosuje.

 

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych (art. 8 ust. 2 updop). Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.

PRZYKŁAD

Alpha Sp. z o.o. została zarejestrowana 1 września 2008 r. Jej pierwszy rok podatkowy może się zakończyć 31 grudnia 2009 r.

Przepisy niestety nie wskazują, jak należy rozumieć pojęcie rozpoczęcia działalności. W praktyce w przypadku spółek kapitałowych przyjmuje się, że dniem tym jest dzień zawarcia umowy spółki (a więc dzień powstania spółki kapitałowej w organizacji). W konsekwencji przyjmuje się, że pierwszy rok podatkowy w spółce kapitałowej trwa (przy założeniu, że dzień zarejestrowania spółki nie przerywa biegu tego pierwszego roku podatkowego) od dnia zawarcia umowy spółki (a więc od dnia powstania spółki kapitałowej w organizacji) do:

1) ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych - gdy przyjęty został inny rok podatkowy niż kalendarzowy,

2) końca roku kalendarzowego - jeśli umowa spółki została zawarta w pierwszej połowie roku,

3) końca roku kalendarzowego lub końca kolejnego roku kalendarzowego (decyzja w tej kwestii należy do spółki) - jeśli umowa spółki została zawarta w drugiej połowie roku.

Z treści pytania wynika, że spółka będzie stosować jako rok podatkowy rok kalendarzowy. Nie wynika jednak, niestety, kiedy (którego dnia) została zawarta umowa spółki. Skoro jednak spółka została zarejestrowana w październiku 2007 r., najprawdopodobniej zawarcie umowy spółki miało miejsce w drugiej połowie 2007 r. Oznacza to, że spółka mogła, lecz nie musiała kończyć pierwszego roku podatkowego z końcem 2007 r. Dopuszczalne jest przyjęcie, że pierwszy rok podatkowy będzie trwał aż do 31 grudnia 2008 r. W takim przypadku nie trzeba było składać zeznania CIT-8 za 2007 r.

Przychody z odsetek

Przychody z odsetek powstają z chwilą skapitalizowania tych odsetek lub z chwilą ich otrzymania (art. 12 ust. 4 pkt 1 i 2 updop). Gdyby do kapitalizacji lub otrzymania odsetek doszło w 2007 r. i spółka zdecydowałaby się zakończyć pierwszy rok podatkowy 31 grudnia 2007 r., przychody z takich odsetek należało uwzględnić w zeznaniu CIT-8 za pierwszy rok podatkowy (rok kończący się w 2007 r.). W przeciwnym razie przychodów z takich odsetek w zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy kończący się w grudniu 2007 r. nie trzeba było uwzględniać. Zeznanie za 2007 r. nie było bowiem składane.

• art. 1, art. 8 oraz art. 12 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 12 i art. 161 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA