REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licytacja elektroniczna. Zamówienia publiczne online

REKLAMA

Licytacja elektroniczna to tryb udzielenia zamówienia, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, wykonawcy składają kolejne, korzystniejsze oferty podlegające automatycznej klasyfikacji (na podstawie art. 74 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych).

Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie licytacji elektronicznej, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż tzw. progi unijne (zob. art. 74 ust. 2 upzp). Przepisy nie wprowadzają natomiast żadnych ograniczeń dotyczących przedmiotu zamówienia - zamawiający mogą zatem udzielać zamówień w omawianym trybie, zarówno gdy przedmiotem zamówienia są dostawy, usługi, jak i roboty budowlane.

REKLAMA

Autopromocja

Już sama definicja tego trybu wskazuje, że jest on inny od wszystkich omawianych do tej pory na łamach poradnika. W tym trybie oferty są składane przez wykonawców za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Korzystanie w tym postępowaniu jedynie z drogi elektronicznej ma usprawnić postępowanie oraz komunikację na linii zamawiający-wykonawcy.

Ważną cechą, która odróżnia tryb licytacji elektronicznej od pozostałych trybów, jest to, że wykonawcy mogą składać więcej niż jedną ofertę - bowiem każde postąpienie, które jest składane w toku licytacji, stanowi odrębną ofertę wykonawcy. Zaletą tego trybu jest niewątpliwie możliwość wywołania rywalizacji między wykonawcami, którzy online śledzą przebieg postępowania i na bieżąco mogą reagować na to, co robią inni wykonawcy. Ustawodawca zadbał również o mechanizmy gwarantujące zachowanie zasady uczciwej konkurencji w postępowaniach toczących się w trybie aukcji elektronicznej. Zgodnie z art. 93 ust. 3 upzp zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej nie wpłynęły mniej niż dwa wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo nie została złożona żadna oferta.

TRYB LICYTACJI ELEKTRONICZNEJ MOŻNA PODZIELIĆ NA TRZY NASTĘPUJĄCE PO SOBIE ETAPY:

1) przygotowanie i ogłoszenie licytacji;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) licytację - w ramach tego etapu możemy wyróżnić:

- otwarcie (faza polegająca na złożeniu oświadczenia o jej otwarciu, określeniu przedmiotu licytacji, a następnie podaniu ceny wywoławczej i wezwaniu uczestników licytacji do zgłaszania tzw. postąpień),

- składanie ofert,

- zamknięcie;

3) zakończenie licytacji.

REKLAMA

Zamawiający zobowiązani do stosowania przepisów upzp, którzy podejmą decyzję o wyborze trybu licytacji elektronicznej, wszczynają postępowanie, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, na swojej stronie internetowej oraz na stronie, na której będzie prowadzona licytacja.

W trybie licytacji elektronicznej ogłoszenie o zamówieniu odgrywa najważniejszą rolę. Przedstawiciele organizacji pozarządowych powinni pamiętać, że w tym trybie nie będą mieli do czynienia - tak jak przy innych trybach - z dokumentem specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Brak SIWZ wynika niejako z istoty samego postępowania prowadzonego w tym trybie - i tym samym nadaje większego znaczenia ogłoszeniu o zamówieniu. Ogłoszenie o zamówieniu spełnia tu w istocie tę samą rolę co SIWZ w trybie przetargu nieograniczonego. Ma za zadanie poinformować potencjalnych wykonawców o tym, co jest przedmiotem zamówienia publicznego i jakie są możliwości ubiegania się o jego udzielenie.

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU W TRYBIE LICYTACJI ELEKTRONICZNEJ ZAWIERA CO NAJMNIEJ:

 1) nazwę (firmę) i adres zamawiającego,

 2) określenie trybu zamówienia,

 3) określenie przedmiotu zamówienia,

 4) wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców - w tym wymagania techniczne urządzeń informatycznych,

 5) sposób postępowania w toku licytacji elektronicznej - w szczególności określenie minimalnych wysokości postąpień,

 6) informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania,

 7) termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej,

 8) termin otwarcia oraz termin i warunki zamknięcia licytacji elektronicznej,

 9) warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków,

10) informacje o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu,

 

11) termin związania ofertą,

12) termin wykonania zamówienia,

13) wymaganie dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

14) istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego, albo ogólne warunki umowy, albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę na takich warunkach,

15) adres strony internetowej, na której będzie prowadzona licytacja elektroniczna.

Z uwagi na fakt, że elementy, z których składa się ogłoszenie o zamówieniu w trybie aukcji elektronicznej, zostały już omówione we wcześniejszych artykułach publikowanych na łamach poradnika, nie będziemy ich omawiać w niniejszym artykule.

Zamawiający wyznacza termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej, nie krótszy niż 7 dni od dnia ogłoszenia (art. 76 ust. 1 upzp). Zamawiający dopuszcza do udziału w licytacji elektronicznej i zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, określając w zaproszeniu termin związania ofertą wykonawcy, który zaoferuje najniższą cenę. Zamawiający może żądać od wykonawców wniesienia wadium w terminie przez niego określonym - nie później jednak niż przed upływem terminu otwarcia licytacji elektronicznej. Następnie otwiera licytację elektroniczną w terminie określonym w ogłoszeniu o zamówieniu - z tym że termin ten nie może być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania wykonawcom zaproszenia do składania ofert.

Oferta w trybie licytacji elektronicznej

Przedstawiciele organizacji pozarządowych, zainteresowani uczestnictwem w postępowaniach przetargowych toczących się w omawianym trybie, powinni pamiętać, że zgodnie z art. 78 ust. 1 upzp ofertę składa się w postaci elektronicznej. Przyjęcie takiej formy jest w zasadzie konsekwencją charakteru całego trybu licytacji elektronicznej.

Szczegółowych informacji na ten temat należy szukać w przepisach ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Oferty składane przez wykonawców w toku aukcji elektronicznej podlegają automatycznej kwalifikacji na podstawie ceny (art. 78 ust. 2 upzp).

UWAGA!

Oferta złożona w toku aukcji elektronicznej przestaje wiązać, gdy inny wykonawca złożył ofertę korzystniejszą.

Mechanizm ten należy rozumieć w taki sposób, że każdy wykonawca może jednocześnie złożyć tylko jedną ofertę. Złożona oferta jest odpowiedzią na ofertę poprzedniego wykonawcy, korzystniejszą od niej (zob. art. 78 ust. 3 upzp). Składając ofertę w tym postępowaniu, wykonawca musi mieć na względzie, że jest nią związany do czasu, gdy inny wykonawca złoży ofertę korzystniejszą w tym samym postępowaniu. Jeżeli zaś inna, korzystniejsza oferta wykonawcy nie zostanie złożona, wówczas - mając na uwadze skutek związania ofertą - wykonawca będzie musiał zawrzeć umowę o zamówienie publiczne z zamawiającym, który prowadził postępowanie w trybie licytacji elektronicznej.

Rodzaje licytacji

Licytacja elektroniczna może być jednoetapowa albo dwuetapowa (art. 79 ust. 1 upzp). Jest to uzależnione od decyzji samego zamawiającego, a informacja o liczbie etapów oraz czasie ich trwania powinna zostać podana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu.

W sytuacji gdy zamawiający, prowadzący postępowanie w trybie licytacji elektronicznej, zadecyduje, że będzie ją prowadził jako licytację dwuetapową - powinien wprowadzić sposób eliminowania wykonawców po zakończonym etapie sposobu kwalifikowania wykonawców do następnego etapu. Jednym z przykładowych sposobów eliminacji, z którym mogą spotkać się przedstawiciele organizacji pozarządowych uczestniczący w licytacjach elektronicznych, jest liczba postąpień albo liczba dwóch, trzech czy czterech wykonawców, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.

Zakończenie licytacji

Zgodnie z art. 80 ust. 1 upzp zamawiający zamyka licytację elektroniczną:

1) w terminie określonym w ogłoszeniu,

2) jeżeli w ustalonym w ogłoszeniu okresie nie zostaną zgłoszone nowe postąpienia,

3) po ukończeniu ostatniego, ustalonego w ogłoszeniu etapu.

Bezpośrednio po zamknięciu licytacji elektronicznej zamawiający podaje pod ustalonym w ogłoszeniu o zamówieniu adresem internetowym nazwę (firmę) oraz adres wykonawcy, którego ofertę wybrano (art. 80 ust. 2 upzp). Zakończenie licytacji prowadzi oczywiście do udzielenia zamówienia oraz podpisania umowy o udzielenie zamówienia publicznego.

SŁOWNICZEK

Podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone, lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.

Bezpieczny podpis elektroniczny to podpis elektroniczny, który jest przyporządkowany wyłącznie osobie składającej ten podpis, jest sporządzony za pomocą podlegających kontroli wyłącznie osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu i danych służących do składania podpisu elektronicznego, oraz jest powiązany z danymi, do których został dołączony w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Łukasz Laszczyński

Podstawy prawne:

- ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. Nr 182, poz. 1228

- ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA