REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 r. - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Spory o zamówienie publiczne - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia  Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 r. - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia
Spory o zamówienie publiczne - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 r. - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych, które ma wejść w życie od 2021 roku. W przypadku sporu dotyczącego zamówienia publicznego będzie można skorzystać z postępowania koncyliacyjnego przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP bez względu na wartość zamówienia - mówi PAP Joanna Knapińska z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Chodzi o zawarte w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych rozwiązanie dot. mechanizmu koncyliacji – tzn. ugodowego załatwiania sporów pomiędzy wykonawcą a zamawiającym na etapie wykonywania umowy. W pierwotnej wersji projektu prawo do koncyliacji przy Prokuratorii przysługiwało tylko w przypadku większych zamówień.

REKLAMA

Jak wskazała wicedyrektor departamentu doskonalenia regulacji gospodarczych w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, Sejm prawdopodobnie zajmie się poprawkami do projektu podczas drugiego czytania już na najbliższym posiedzeniu. O szybkie uchwalenie nowej ustawy zaapelowali kilka dni temu Pracodawcy RP. „Zdaniem Pracodawców RP, należy ją uchwalić jak najprędzej. Polska gospodarka ponosi bowiem coraz wyższe koszty obecnego stanu prawnego” – czytamy w oświadczeniu organizacji.

Sejmowa komisja nadzwyczajna ds. deregulacji zakończyła prace nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych pod koniec tego tygodnia.

"Posłowie zgłosili 26 poprawek merytorycznych do projektu ustawy. Do przepisów wprowadzających były trzy poprawki" - powiedział PAP przewodniczący komisji Wojciech Murdzek (PiS). Dodał, że w trakcie dyskusji zgłoszono też "szereg uwag, które mogą zaowocować poprawkami w drugim czytaniu". Zaznaczył, że projekt nowych regulacji zakłada "zmniejszenie obciążeń, które ograniczałyby zdolność małych i średnich przedsiębiorców do uczestniczenia w pełnym procesie odwołań" w ramach ewentualnych sporów pomiędzy zamawiającym w wykonawcą.

Zdaniem Knapińskiej najważniejsza z poprawek merytorycznych, które poparła komisja, dotyczy kompetencji Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP i koncyliacji. "W projekcie nowego Prawa zamówień publicznych wprowadziliśmy instytucję koncyliacji (mediacji) w przypadku sporów w zamówieniach publicznych. W pierwotnej wersji projektu zawarte było prawo do podjęcia koncyliacji przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej. Obejmowało ono jednak tylko spory dotyczące dużych zamówień, których wartość przekracza 100 000 zł. Poprawka wprowadzona przez komisję zniosła ten limit. W związku z czym – po wejściu ustawy w życie – będzie można skorzystać z mediacji przy wsparciu Prokuratorii Generalnej – w przypadku każdego zamówienia" - wskazała Knapińska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ten sposób, jak podkreśliła, otwarto możliwości koncyliacji przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej. "Z jednym zastrzeżeniem - że Prokuratoria Generalna będzie mogła odmówić podjęcia się koncyliacji z ważnych powodów" - zastrzegła. Zaznaczyła, że odmowa nie oznacza "zamknięcia prawa do koncyliacji czy mediacji w tych sporach”. "Będzie możliwość przekazania takiego sporu do innego ośrodka mediacji" - wyjaśniła.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Nowe przepisy mają przyczynić się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności systemu zamówień publicznych. A także do: wzmocnienia pozycji wykonawców i podwykonawców; zwiększenia udziału MŚP w systemie oraz tego, by pieniądze na zamówienia wydawano w sposób uwzględniający np. wzrost innowacyjności.

Zamówienia publiczne to - jak podkreśla Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które przygotowało projekt nowych przepisów - bardzo ważny obszar. Według danych resortu w 2018 r. państwo wydało na zamówienia publiczne ponad 200 mld zł (blisko 10 proc. naszego PKB). Tymczasem – jak wskazuje Joanna Knapińska - w obszarze zamówień mamy do czynienia z bardzo niską konkurencyjnością - średnia liczba ofert składanych w przetargach w 2018 r. wyniosła tylko 2,19, w 2017 r. było to 2,38, w roku 2016 - 2,87, a w 2015 – 2,90.

„Chcemy, by te pieniądze wydawane było bardziej efektywnie, co oznacza uzyskiwanie jak najlepszych produktów w konkurencyjnej cenie. A także, by - większym stopniu niż dotąd – zamówienia przyczyniały się do wzmacniania polskich firm i całej gospodarki” - podsumowała. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ amac/

Rządowy projekt ustawy - Prawo zamówień publicznych - przebieg procesu legislacyjnego

Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych - przebieg procesu legislacyjnego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a optymalizacja kosztów PFRON – case study i obliczenia dla pracodawcy. Ile można zaoszczędzić?

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA