REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 r. - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Spory o zamówienie publiczne - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia  Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 r. - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia
Spory o zamówienie publiczne - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 r. - postępowanie koncyliacyjne bez względu na wartość zamówienia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych, które ma wejść w życie od 2021 roku. W przypadku sporu dotyczącego zamówienia publicznego będzie można skorzystać z postępowania koncyliacyjnego przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP bez względu na wartość zamówienia - mówi PAP Joanna Knapińska z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Chodzi o zawarte w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych rozwiązanie dot. mechanizmu koncyliacji – tzn. ugodowego załatwiania sporów pomiędzy wykonawcą a zamawiającym na etapie wykonywania umowy. W pierwotnej wersji projektu prawo do koncyliacji przy Prokuratorii przysługiwało tylko w przypadku większych zamówień.

REKLAMA

Jak wskazała wicedyrektor departamentu doskonalenia regulacji gospodarczych w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, Sejm prawdopodobnie zajmie się poprawkami do projektu podczas drugiego czytania już na najbliższym posiedzeniu. O szybkie uchwalenie nowej ustawy zaapelowali kilka dni temu Pracodawcy RP. „Zdaniem Pracodawców RP, należy ją uchwalić jak najprędzej. Polska gospodarka ponosi bowiem coraz wyższe koszty obecnego stanu prawnego” – czytamy w oświadczeniu organizacji.

Sejmowa komisja nadzwyczajna ds. deregulacji zakończyła prace nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych pod koniec tego tygodnia.

REKLAMA

"Posłowie zgłosili 26 poprawek merytorycznych do projektu ustawy. Do przepisów wprowadzających były trzy poprawki" - powiedział PAP przewodniczący komisji Wojciech Murdzek (PiS). Dodał, że w trakcie dyskusji zgłoszono też "szereg uwag, które mogą zaowocować poprawkami w drugim czytaniu". Zaznaczył, że projekt nowych regulacji zakłada "zmniejszenie obciążeń, które ograniczałyby zdolność małych i średnich przedsiębiorców do uczestniczenia w pełnym procesie odwołań" w ramach ewentualnych sporów pomiędzy zamawiającym w wykonawcą.

Zdaniem Knapińskiej najważniejsza z poprawek merytorycznych, które poparła komisja, dotyczy kompetencji Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP i koncyliacji. "W projekcie nowego Prawa zamówień publicznych wprowadziliśmy instytucję koncyliacji (mediacji) w przypadku sporów w zamówieniach publicznych. W pierwotnej wersji projektu zawarte było prawo do podjęcia koncyliacji przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej. Obejmowało ono jednak tylko spory dotyczące dużych zamówień, których wartość przekracza 100 000 zł. Poprawka wprowadzona przez komisję zniosła ten limit. W związku z czym – po wejściu ustawy w życie – będzie można skorzystać z mediacji przy wsparciu Prokuratorii Generalnej – w przypadku każdego zamówienia" - wskazała Knapińska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ten sposób, jak podkreśliła, otwarto możliwości koncyliacji przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej. "Z jednym zastrzeżeniem - że Prokuratoria Generalna będzie mogła odmówić podjęcia się koncyliacji z ważnych powodów" - zastrzegła. Zaznaczyła, że odmowa nie oznacza "zamknięcia prawa do koncyliacji czy mediacji w tych sporach”. "Będzie możliwość przekazania takiego sporu do innego ośrodka mediacji" - wyjaśniła.

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Nowe przepisy mają przyczynić się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności systemu zamówień publicznych. A także do: wzmocnienia pozycji wykonawców i podwykonawców; zwiększenia udziału MŚP w systemie oraz tego, by pieniądze na zamówienia wydawano w sposób uwzględniający np. wzrost innowacyjności.

Zamówienia publiczne to - jak podkreśla Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które przygotowało projekt nowych przepisów - bardzo ważny obszar. Według danych resortu w 2018 r. państwo wydało na zamówienia publiczne ponad 200 mld zł (blisko 10 proc. naszego PKB). Tymczasem – jak wskazuje Joanna Knapińska - w obszarze zamówień mamy do czynienia z bardzo niską konkurencyjnością - średnia liczba ofert składanych w przetargach w 2018 r. wyniosła tylko 2,19, w 2017 r. było to 2,38, w roku 2016 - 2,87, a w 2015 – 2,90.

„Chcemy, by te pieniądze wydawane było bardziej efektywnie, co oznacza uzyskiwanie jak najlepszych produktów w konkurencyjnej cenie. A także, by - większym stopniu niż dotąd – zamówienia przyczyniały się do wzmacniania polskich firm i całej gospodarki” - podsumowała. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ amac/

Rządowy projekt ustawy - Prawo zamówień publicznych - przebieg procesu legislacyjnego

Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych - przebieg procesu legislacyjnego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA