REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć przesłanek stosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem

Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z przesłanek określonych w art. 55 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Prezentujemy wszystkie przesłanki.

Przesłanka 1

REKLAMA

Autopromocja

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (art. 55 ust. 1 pkt 1 upzp). Podstawowym warunkiem skorzystania z tej przesłanki jest więc przeprowadzenie uprzednio postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego, w których wszystkie oferty zostały odrzucone. Jeżeli wcześniej zamawiający przeprowadził postępowanie w trybie negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki, warunek ten nie zostanie spełniony. Bez znaczenia jest, czy w poprzednim postępowaniu wpłynęły oferty, czy też nie wpłynęła żadna oferta. Wystarczy, że w poprzednio prowadzonym postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.

ZAPAMIĘTAJ!

Za ofertę odrzuconą uznaje się ofertę wykonawcy wykluczonego z postępowania (art. 24 ust. 3 upzp).

Z przesłanki tej zamawiający nie może skorzystać w sytuacji, gdy ogłosił przetarg ograniczony albo dialog konkurencyjny, a żaden wykonawca nie złożył prawidłowego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ponadto zastosowanie art. 55 ust. 1 pkt 1 upzp będzie możliwe, gdy pierwotne warunki zamówienia nie zostaną w istotny sposób zmienione. Zakaz ten dotyczy przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia,

• warunków udziału w postępowaniu,

• kryteriów oceny ofert oraz

• istotnych postanowień umowy,

- przy czym ocena, czy warunki zamówienia zostały w istotny sposób zmienione, może być dokonana jedynie w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego.

ZAPAMIĘTAJ!

Za istotne można przyjąć:

zmianę, której wpływ na cenę oferty jest znaczny, a także

zmiany dotyczące kryteriów oceny ofert lub warunków udziału w postępowaniu.

Przesłanka 2

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem także w wyjątkowych sytuacjach, gdy charakter dostaw, usług lub robót budowlanych lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich wyceny (art. 55 ust. 1 pkt 2 upzp). Jest to sytuacja, gdy ze względów obiektywnych zamawiający nie jest w stanie opisać przedmiotu zamówienia w taki sposób, aby wykonawcy mieli możliwość dokładnego określenia ceny. Niemożność określenia ceny musi wynikać z charakteru dostaw, usług lub robót budowlanych lub związanego z nimi ryzyka. Termin „ryzyko” należy odnieść do ryzyka gospodarczego związanego z okolicznościami albo zdarzeniami, na które zamawiający nie ma wpływu, albo których oddziaływania na ceny nie może z góry oszacować. Ryzyko może również dotyczyć samego zamawiającego, który umawiając się na wynagrodzenie według cen jednostkowych, nie może z góry oszacować kosztów wykonania zamówienia.

Przesłanka 3

Kolejną przesłanką stosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem jest niemożność określenia z góry szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego (art. 55 ust. 1 pkt 3 upzp). Jej zastosowanie będzie możliwe w sytuacji, gdy przy użyciu zwykłych dostępnych środków opisanie przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 29 ust. 1 upzp (przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty) będzie niemożliwe.

 

Przesłanka 4

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem również wtedy, gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane prowadzone wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju (art. 55 ust. 1 pkt 4 upzp). Jeżeli więc roboty budowlane będą służyły np. celom komercyjnym, art. 55 ust. 1 pkt 4 upzp nie będzie miał do nich zastosowania.

Przesłanka 5

Na szczególną uwagę zasługuje art. 55 ust. 1 pkt 5 upzp, który jest odstępstwem od wynikającej z art. 10 ust. 1 upzp zasady prymatu przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego (podstawowymi trybami udzielenia zamówienia są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony). W przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Wspólnot Europejskich, tryb negocjacji z ogłoszeniem jest - obok przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego - podstawowym trybem udzielania zamówień publicznych.

Zastosowanie trybu negocjacji z ogłoszeniem, niezależnie od wartości zamówienia, nie wymaga zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: Prezes UZP). Jeżeli jednak wartość zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro, a na dostawy lub usługi - 10 000 000 euro, zamawiający jest obowiązany w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania zawiadomić Prezesa UZP o jego wszczęciu, podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 233, poz. 1655)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 241, poz. 1762)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA