REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O co chodzi z podatkiem cukrowym? Jakie produkty są nim objęte?

Podatek cukrowy - w których napojach, ile wynosi opłata?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata od środków spożywczych, znana również jako opłata cukrowa lub podatek cukrowy, ma na celu promowanie zdrowych wyborów konsumentów i ograniczenie spożycia słodzonych napojów. Jej głównym celem jest zniechęcenie konsumentów do spożywania napojów o wysokiej zawartości cukru i motywowanie producentów do ograniczenia ilości cukru i substancji słodzących w ich produktach.

W dobie rosnącej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, rządy na całym świecie podejmują różne inicjatywy, aby promować zdrowsze wybory żywieniowe. Jednym z takich działań w Polsce jest wprowadzenie opłaty cukrowej. Ale co dokładnie to oznacza dla producentów, sprzedawców i konsumentów? Oto szczegóły dotyczące tej opłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest opłata cukrowa?

Opłata cukrowa, często nazywana podatkiem cukrowym, to inicjatywa mająca na celu ograniczenie spożycia napojów o wysokiej zawartości cukru. Działanie to ma zniechęcić konsumentów do spożywania napojów wysokosłodzonych i jednocześnie motywować producentów do zmniejszenia ilości cukru i substancji słodzących w oferowanych produktach.
Zakres prawny dotyczący tej opłaty został określony w art. 12a-12j ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym.

Jakie produkty są objęte podatkiem cukrowym?

Opłata ma na celu ograniczenie spożycia napojów o wysokiej zawartości cukru i innych substancji słodzących. Oto dokładne kryteria, które decydują o tym, które napoje podlegają tej opłacie:

  • Napoje z dodatkiem cukrów: Dotyczy to napojów, które zawierają monosacharydy i disacharydy. Są to proste cukry, które mogą być naturalnie obecne w produktach, ale często są dodawane do napojów w celu zwiększenia ich słodkości.
  • Napoje z substancjami słodzącymi: Obejmuje to napoje, które zawierają substancje słodzące zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008. Przykłady takich substancji to ksylitol, sorbitol i aspartam. Chociaż te substancje nie dostarczają kalorii w taki sam sposób jak tradycyjne cukry, ich nadmierne spożycie może mieć negatywne skutki dla zdrowia.
  • Napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny: Te substancje są często dodawane do napojów energetycznych i innych napojów stymulujących. Chociaż mogą one dostarczać krótkotrwałego pobudzenia, ich nadmierne spożycie może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia rytmu serca.
  • Wyjątki: Warto zauważyć, że niektóre napoje są wyłączone z opłaty cukrowej, mimo że mogą zawierać cukry lub substancje słodzące. Do tych wyjątków należą napoje, które są wyrobami medycznymi, suplementami diety, żywnością specjalnego przeznaczenia, wyrobami akcyzowymi, napojami zawierającymi więcej niż 20% soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego, a zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g na 100 ml napoju, oraz napoje na bazie mleka lub jego przetworów.

Kto jest zobowiązany do zapłaty podatku cukrowego?

Osoby zobowiązane do zapłaty podatku cukrowego to:

REKLAMA

  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne,
  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Obowiązek zapłaty podatku cukrowego dotyczy tych, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • sprzedają napoje do miejsc sprzedaży detalicznej;
  • prowadzą sprzedaż detaliczną napojów w roli producenta, podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia napojów, lub importera napojów spoza terytorium UE;
  • zlecają producentowi wytworzenie napoju objętego opłatą, przy czym skład napoju podlegającego opłacie jest częścią umowy – w takim przypadku obowiązek zapłaty spoczywa na osobie zlecającej.

Warto podkreślić, że jeśli podmiot gospodarczy wprowadził na rynek napoje, które zostały już wcześniej objęte opłatą cukrową, nie musi ponownie deklarować tych napojów ani ponosić dodatkowej opłaty.

Ważna informacja! Jeśli podmiot sprzedaje napoje podlegające opłacie kontrahentowi, który jednocześnie prowadzi działalność sprzedaży detalicznej i hurtowej, musi odprowadzić opłatę za wszystkie napoje dostarczone temu kontrahentowi.

Jak obliczana jest opłata cukrowa?

Opłata cukrowa składa się z dwóch składników: stałego i zmiennej. Za każdy litr napoju opłata wynosi:

  • 0,50 zł opłaty stałej – za zawartość cukrów do 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość substancji słodzącej,
  • 0,05 zł opłaty zmiennej – za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju.

Opłatę należy wnosić do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na indywidualny rachunek podatkowy. Informację o wysokości opłaty składa się elektronicznie za pośrednictwem systemu informatycznego ministra finansów.

Informacja CUK-1, czyli formularz do opłaty cukrowej

Formularz CUK-1 został stworzony w celu dostarczenia informacji dotyczących opłaty od środków spożywczych. Jeśli zastanawiasz się, jak prawidłowo go wypełnić i przesłać, oto kilka kluczowych wskazówek:

Jak wypełnić informację CUK-1? Oto kilka podstawowych wskazówek:

  • Korzystaj z oficjalnej aplikacji: Ministerstwo Finansów udostępnia specjalną, bezpłatną aplikację dostępną w sekcji "Opłata od środków spożywczych". Dzięki niej proces wypełniania formularza staje się prostszy i bardziej intuicyjny.
  • Wypełnij wszystkie wymagane pola: Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji, aplikacja automatycznie przekształci formularz w plik XML.
  • Podpisz elektronicznie: Gotowy plik XML musi zostać podpisany elektronicznie przed wysłaniem.
  • Inne aplikacje: Jeżeli korzystasz z innych aplikacji do tworzenia informacji CUK-1, upewnij się, że jest ona sporządzona w formie elektronicznego pliku XML i jest zgodna ze schemą dostępną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA