REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O co chodzi z podatkiem cukrowym? Jakie produkty są nim objęte?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek cukrowy - w których napojach, ile wynosi opłata?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata od środków spożywczych, znana również jako opłata cukrowa lub podatek cukrowy, ma na celu promowanie zdrowych wyborów konsumentów i ograniczenie spożycia słodzonych napojów. Jej głównym celem jest zniechęcenie konsumentów do spożywania napojów o wysokiej zawartości cukru i motywowanie producentów do ograniczenia ilości cukru i substancji słodzących w ich produktach.

W dobie rosnącej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, rządy na całym świecie podejmują różne inicjatywy, aby promować zdrowsze wybory żywieniowe. Jednym z takich działań w Polsce jest wprowadzenie opłaty cukrowej. Ale co dokładnie to oznacza dla producentów, sprzedawców i konsumentów? Oto szczegóły dotyczące tej opłaty.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest opłata cukrowa?

Opłata cukrowa, często nazywana podatkiem cukrowym, to inicjatywa mająca na celu ograniczenie spożycia napojów o wysokiej zawartości cukru. Działanie to ma zniechęcić konsumentów do spożywania napojów wysokosłodzonych i jednocześnie motywować producentów do zmniejszenia ilości cukru i substancji słodzących w oferowanych produktach.
Zakres prawny dotyczący tej opłaty został określony w art. 12a-12j ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym.

Jakie produkty są objęte podatkiem cukrowym?

Opłata ma na celu ograniczenie spożycia napojów o wysokiej zawartości cukru i innych substancji słodzących. Oto dokładne kryteria, które decydują o tym, które napoje podlegają tej opłacie:

  • Napoje z dodatkiem cukrów: Dotyczy to napojów, które zawierają monosacharydy i disacharydy. Są to proste cukry, które mogą być naturalnie obecne w produktach, ale często są dodawane do napojów w celu zwiększenia ich słodkości.
  • Napoje z substancjami słodzącymi: Obejmuje to napoje, które zawierają substancje słodzące zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008. Przykłady takich substancji to ksylitol, sorbitol i aspartam. Chociaż te substancje nie dostarczają kalorii w taki sam sposób jak tradycyjne cukry, ich nadmierne spożycie może mieć negatywne skutki dla zdrowia.
  • Napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny: Te substancje są często dodawane do napojów energetycznych i innych napojów stymulujących. Chociaż mogą one dostarczać krótkotrwałego pobudzenia, ich nadmierne spożycie może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia rytmu serca.
  • Wyjątki: Warto zauważyć, że niektóre napoje są wyłączone z opłaty cukrowej, mimo że mogą zawierać cukry lub substancje słodzące. Do tych wyjątków należą napoje, które są wyrobami medycznymi, suplementami diety, żywnością specjalnego przeznaczenia, wyrobami akcyzowymi, napojami zawierającymi więcej niż 20% soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego, a zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g na 100 ml napoju, oraz napoje na bazie mleka lub jego przetworów.

Kto jest zobowiązany do zapłaty podatku cukrowego?

Osoby zobowiązane do zapłaty podatku cukrowego to:

  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne,
  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Obowiązek zapłaty podatku cukrowego dotyczy tych, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • sprzedają napoje do miejsc sprzedaży detalicznej;
  • prowadzą sprzedaż detaliczną napojów w roli producenta, podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia napojów, lub importera napojów spoza terytorium UE;
  • zlecają producentowi wytworzenie napoju objętego opłatą, przy czym skład napoju podlegającego opłacie jest częścią umowy – w takim przypadku obowiązek zapłaty spoczywa na osobie zlecającej.

Warto podkreślić, że jeśli podmiot gospodarczy wprowadził na rynek napoje, które zostały już wcześniej objęte opłatą cukrową, nie musi ponownie deklarować tych napojów ani ponosić dodatkowej opłaty.

Ważna informacja! Jeśli podmiot sprzedaje napoje podlegające opłacie kontrahentowi, który jednocześnie prowadzi działalność sprzedaży detalicznej i hurtowej, musi odprowadzić opłatę za wszystkie napoje dostarczone temu kontrahentowi.

Jak obliczana jest opłata cukrowa?

Opłata cukrowa składa się z dwóch składników: stałego i zmiennej. Za każdy litr napoju opłata wynosi:

  • 0,50 zł opłaty stałej – za zawartość cukrów do 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość substancji słodzącej,
  • 0,05 zł opłaty zmiennej – za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju.

Opłatę należy wnosić do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na indywidualny rachunek podatkowy. Informację o wysokości opłaty składa się elektronicznie za pośrednictwem systemu informatycznego ministra finansów.

Informacja CUK-1, czyli formularz do opłaty cukrowej

Formularz CUK-1 został stworzony w celu dostarczenia informacji dotyczących opłaty od środków spożywczych. Jeśli zastanawiasz się, jak prawidłowo go wypełnić i przesłać, oto kilka kluczowych wskazówek:

Jak wypełnić informację CUK-1? Oto kilka podstawowych wskazówek:

  • Korzystaj z oficjalnej aplikacji: Ministerstwo Finansów udostępnia specjalną, bezpłatną aplikację dostępną w sekcji "Opłata od środków spożywczych". Dzięki niej proces wypełniania formularza staje się prostszy i bardziej intuicyjny.
  • Wypełnij wszystkie wymagane pola: Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji, aplikacja automatycznie przekształci formularz w plik XML.
  • Podpisz elektronicznie: Gotowy plik XML musi zostać podpisany elektronicznie przed wysłaniem.
  • Inne aplikacje: Jeżeli korzystasz z innych aplikacji do tworzenia informacji CUK-1, upewnij się, że jest ona sporządzona w formie elektronicznego pliku XML i jest zgodna ze schemą dostępną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA