REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O co chodzi z podatkiem cukrowym? Jakie produkty są nim objęte?

Podatek cukrowy - w których napojach, ile wynosi opłata?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata od środków spożywczych, znana również jako opłata cukrowa lub podatek cukrowy, ma na celu promowanie zdrowych wyborów konsumentów i ograniczenie spożycia słodzonych napojów. Jej głównym celem jest zniechęcenie konsumentów do spożywania napojów o wysokiej zawartości cukru i motywowanie producentów do ograniczenia ilości cukru i substancji słodzących w ich produktach.

W dobie rosnącej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, rządy na całym świecie podejmują różne inicjatywy, aby promować zdrowsze wybory żywieniowe. Jednym z takich działań w Polsce jest wprowadzenie opłaty cukrowej. Ale co dokładnie to oznacza dla producentów, sprzedawców i konsumentów? Oto szczegóły dotyczące tej opłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest opłata cukrowa?

Opłata cukrowa, często nazywana podatkiem cukrowym, to inicjatywa mająca na celu ograniczenie spożycia napojów o wysokiej zawartości cukru. Działanie to ma zniechęcić konsumentów do spożywania napojów wysokosłodzonych i jednocześnie motywować producentów do zmniejszenia ilości cukru i substancji słodzących w oferowanych produktach.
Zakres prawny dotyczący tej opłaty został określony w art. 12a-12j ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym.

Jakie produkty są objęte podatkiem cukrowym?

Opłata ma na celu ograniczenie spożycia napojów o wysokiej zawartości cukru i innych substancji słodzących. Oto dokładne kryteria, które decydują o tym, które napoje podlegają tej opłacie:

  • Napoje z dodatkiem cukrów: Dotyczy to napojów, które zawierają monosacharydy i disacharydy. Są to proste cukry, które mogą być naturalnie obecne w produktach, ale często są dodawane do napojów w celu zwiększenia ich słodkości.
  • Napoje z substancjami słodzącymi: Obejmuje to napoje, które zawierają substancje słodzące zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008. Przykłady takich substancji to ksylitol, sorbitol i aspartam. Chociaż te substancje nie dostarczają kalorii w taki sam sposób jak tradycyjne cukry, ich nadmierne spożycie może mieć negatywne skutki dla zdrowia.
  • Napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny: Te substancje są często dodawane do napojów energetycznych i innych napojów stymulujących. Chociaż mogą one dostarczać krótkotrwałego pobudzenia, ich nadmierne spożycie może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia rytmu serca.
  • Wyjątki: Warto zauważyć, że niektóre napoje są wyłączone z opłaty cukrowej, mimo że mogą zawierać cukry lub substancje słodzące. Do tych wyjątków należą napoje, które są wyrobami medycznymi, suplementami diety, żywnością specjalnego przeznaczenia, wyrobami akcyzowymi, napojami zawierającymi więcej niż 20% soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego, a zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g na 100 ml napoju, oraz napoje na bazie mleka lub jego przetworów.

Kto jest zobowiązany do zapłaty podatku cukrowego?

Osoby zobowiązane do zapłaty podatku cukrowego to:

REKLAMA

  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne,
  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Obowiązek zapłaty podatku cukrowego dotyczy tych, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • sprzedają napoje do miejsc sprzedaży detalicznej;
  • prowadzą sprzedaż detaliczną napojów w roli producenta, podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia napojów, lub importera napojów spoza terytorium UE;
  • zlecają producentowi wytworzenie napoju objętego opłatą, przy czym skład napoju podlegającego opłacie jest częścią umowy – w takim przypadku obowiązek zapłaty spoczywa na osobie zlecającej.

Warto podkreślić, że jeśli podmiot gospodarczy wprowadził na rynek napoje, które zostały już wcześniej objęte opłatą cukrową, nie musi ponownie deklarować tych napojów ani ponosić dodatkowej opłaty.

Ważna informacja! Jeśli podmiot sprzedaje napoje podlegające opłacie kontrahentowi, który jednocześnie prowadzi działalność sprzedaży detalicznej i hurtowej, musi odprowadzić opłatę za wszystkie napoje dostarczone temu kontrahentowi.

Jak obliczana jest opłata cukrowa?

Opłata cukrowa składa się z dwóch składników: stałego i zmiennej. Za każdy litr napoju opłata wynosi:

  • 0,50 zł opłaty stałej – za zawartość cukrów do 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość substancji słodzącej,
  • 0,05 zł opłaty zmiennej – za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju.

Opłatę należy wnosić do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na indywidualny rachunek podatkowy. Informację o wysokości opłaty składa się elektronicznie za pośrednictwem systemu informatycznego ministra finansów.

Informacja CUK-1, czyli formularz do opłaty cukrowej

Formularz CUK-1 został stworzony w celu dostarczenia informacji dotyczących opłaty od środków spożywczych. Jeśli zastanawiasz się, jak prawidłowo go wypełnić i przesłać, oto kilka kluczowych wskazówek:

Jak wypełnić informację CUK-1? Oto kilka podstawowych wskazówek:

  • Korzystaj z oficjalnej aplikacji: Ministerstwo Finansów udostępnia specjalną, bezpłatną aplikację dostępną w sekcji "Opłata od środków spożywczych". Dzięki niej proces wypełniania formularza staje się prostszy i bardziej intuicyjny.
  • Wypełnij wszystkie wymagane pola: Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji, aplikacja automatycznie przekształci formularz w plik XML.
  • Podpisz elektronicznie: Gotowy plik XML musi zostać podpisany elektronicznie przed wysłaniem.
  • Inne aplikacje: Jeżeli korzystasz z innych aplikacji do tworzenia informacji CUK-1, upewnij się, że jest ona sporządzona w formie elektronicznego pliku XML i jest zgodna ze schemą dostępną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA